القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية اسرار القلوب الحلقة الخامسة 5 - رانيا قنديل

رواية اسرار القلوب الحلقة الخامسة 5 - رانيا قنديل

لقراءة الحلقة الأولى : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة السادسه : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثامنة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة التاسعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة العاشرة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الحادية عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثانية عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثالثة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الرابعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الخامسة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة السادسة عشر : اضغط هنا
لقراءة الحلقة السابعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثامنة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة التاسعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة العشرون : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الواحدة والعشرون : اضغط هنا

رواية أسرار القلوب الحلقة الخامسة كاملة مكتوبة بقلم رانيا قنديل

رواية اسرار القلوب الحلقة الخامسة 5 - رانيا قنديل

الفصل الخامس★ اسرار القلوب★


الفصل الخامس

حمزة:: نظر لأخيه وهمس فى أذنه إيه الاخبار

علي:: كله تمام متقلقش كل إللي أمرت بيه هيتنفز وأنا بنفسي إللي هعمله........واعتبرة اتنفز........؟؟؟

**********************

حمزة:: كده تمام ومن بكرة هتكون في الأرشيف مع سلسبيل تنظم كل الملفات لأن فى ملفات أنا هحتجها بس هى قديمه

علي:: ودى هتعمل بيها إيه دي مشاريع واتسلمت يعنى خلاص مش هتفيدك بشئ....!!

حمزة:: كل حاجه فى وقتها هتعرفها متستعجلش

علي:: أنا مش مستعجل ولا حاجه وعموما بكرة هنزل الارشيف مع سلسبيل اهو بالمرة أحرق دمها هههههههههه

حمزة:: مفيش فايده منك أنت وهى نفسي يوم يعدى عليكم من غير جر شكل لبعضكم
علي :: بذمتك ينفع اسيبها كده من غير ما انرفزها حتى وحش عليا

حمزة:: خلينا ف المهم تاخد وقت أد إيه أنت وسلسبيل فى ترتيب الملفات

علي:: حقيقي مش عارف بس مبدئياً هقول شهر

حمزة:: هما كمان أسبوعين وأنت مش مطلوب منك أى شغل تانى غير الأرشيف اليومين دول ولأنك منسق فى قسمك للديكور بطريقه سلسه ف الشغل عندك مفيش منه قلق

على:: تمام حاضر الواضح إنك مرتب امورك كويس علي التنفيذ

حمزة:: يلا قوم ارتاح وانا كمان همشي انام شويه ..

اميمه:: هتروح فين الغدا جهز ي حبيبي

حمزة:: والله تعبان ومش ليا نفس للاكل هبقي اتعشي معاكم إن شاء الله....

اميمه:: مستحيل طبعاً لازم تتغدى أنت أصلا مفطرتش

علي:: اخلص روح غير لبسك وتعالى اتغدى الأوامر صدرت بضرورة غداك

حمزة:: أبتسم لامه حااضر هقوم اغير وارجع تانى يلا سلام

خرج حمزة من باب القصر فراي سلسبيل جالسه على حافه حمام السباحه ويبدو عليها الحزن تقدم منها حمزة وسألها مالك ي سلسبيل
سلسبيل:: ............ لا رد
حمزة:: إذا مش حبه أنى أكلمك أنا همشي.....؟؟

سلسبيل:: نظرت لحمزة بحزن أنت زعقتلى جامد وبهدلتنى أوي وكملت يومك عادى ولا كأنك عملت حاجه وكمان لما مش برد عليك مستعجل ومش طايق تصالحنى

حمزة:: أبتسم على جمال ورقه قلب سلسبيل وعفويتها وحبها للكل
حمزة:: طيب يا ستى انا اسف ومش هزعلك تانى بس انتى كمان توعدينى متقوليش حموزة دى تانى اثناء العمل مش بحب الهزار وقت الشغل امممممممم تمام كده......

سلسبيل:: بتفكير وهى واضعه اديها على رأسها طيب موافقه بس هدلعك وقت البريك أنت صحبي واخويا الكبير وأنا بحب ادلعك أنت وجدى عندى حاجه تانيه خلاص ي حموزة بقي بالله عليك م تكسفني

حمزة:: بابتسامه جميله خلاص دلعينى بس بينى وبينك وأحنا ف المكتب قدام الموظفين مفيش دلع فى شغل وبس تمام

سلسبيل:: والنبي أنت عسل ومفيش منك والنعمه
ضحك حمزة:: طيب يلا ادخلى علشان الغدا جهز

سلسبيل:: ايه ده وأنت مش هتتغدى

حمزة:: لأ هتغدى بس هغير لبسي واحصلك

سلسبيل:: اوكيشن ي أجمل حموزة ف الدنيا دى كلها
*********************

بعد مرور خمسة أيام على أبطالنا بدون أحداث مهمه
حمزة:: علي أنت فين
علي هكون فين يعنى فى الوعكه إللي سيادتك مقعدنى فيها أنا مهندس ديكور أرتب ملفات

سلسبيل:: جالسه بجوارة والنبي اشتغل بلا مهندسين بلا فراش اهو اشتغل علشان تحلل فلوسك بدل م انتى قاعد على مكتب مكيف وتدى أوامر اهو اشتغل بجد اهو...

على ي بت انتى هو أنا واكل منابك وقفالى على الكلمه كده ليه

حمزة :: بصوت عالى عليييييييييي .......

علي:: ايوة معاك فى إيه

حمزة:: بطل منك ليها اسلوب كلامكم ده بجد حاجه تنرفز
علي:: أنت طالبنى علشان تقولى الكلمتين دول.....؟؟

حمزة:: أنا طالبك عايز أعرف وصلتم لفين تحت في الأرشيف
علي:: بصراحه صعبب اوي يا اللي أنت من عايزة يخلص ف أسبوعين ده أنا وسلسبيل وعم رزق ويا دوب رتبنا رف واحد ف قسم الإنشاءات وبجد تعبنا وبصراحه أنت متحددش مهله إحنا بنشتغل اهو ومش عطيين لنفسنا راحه

حمزة:: تمام خلاص المهم تعالى عيزك في مكتبي حالا

***************************

مدحت:: عثمان بيه الوضع ده هيستمر كتير أنا مش عارف اشوف شغلي
عثمان:: لاء مش هيستمر كتير أنا بس سيبه لما أعرف آخرة إيه علشان أعرف هتعامل معاه ازاى

مدحت:: سيبه ازاى ده ممكن يعرف بشغلنا التانى ودى لوحدها مصيبه ......؟؟
عثمان:: مفتكرش يعرف حاجه أنا مظبط كل حاجه متقلقش........
مدحت:: خلاص طالما انت مطمن يبقى أنا مش قلقان..... عن أذنك أروح أشوف شغلي

عثمان:: اتفضل واى جديد بلغنى بيه على طول

مدحت :: أكيد طبعاً يلا سلام

خرج مدحت من مكتب عثمان متجه إلي الانسانسير ونزل الي الأرشيف فراي سلسبيل منهمكه فى عملها ومنظمه جداً

مدحت:: آنسه سلسبيل .......نظرت له افندم مين حضرتك.......؟؟

مدحت:: أنا البشمهندش مدحت كبير المهندسين بالشركة هنا فحبيت أتعرف عليكى......

سلسبيل:: وأنا موظفه جديده بالارشيف ذي م حضرتك شايف.....!!!

مدحت:: اه واخد بالى أنك موظفه جديده وجميله اوي أنا مشفتش جمال زيك قبل كده

سلسبيل:: لو سمحت ي بشمهندس الزم حدودك معايا ويريت تسبنى اخلص شغلي لأنى مش فاضيه

مدحت:: ااااه طبعا أنا مش هعطلك بس هو ممكن نشرب شاى مع بعض وقت البريك .......؟؟

وأثناء حديثهم دخل علي ونظر لمدحت ولسلسبيل نظرة ملتهبه لو أراد لاشتعل. المكان بما فيه

علي:: فى حاجه ي بشمهندس........؟؟

مدحت:: بتوتر من نظرات علي له لاء أبدا بس أنا نزلت بالغلط للأرشيف فقولت اتعرف على الموظفين الجدد

علي :: هنا مكان شغل مش للتعارف ويريت تطلع مكتبك وتشوف شغلك وتلزم حدودك من هنا ورايح.....!!!

مدحت:: هو حضرتك زعلان أوى كده ليه ولا أنت الموزة دى تلزمك......!!

علي :: مسك مدحت من تلابيب قميصه ولكنه فى وجهه عده لكمات حتى تدفق الدم من انفه وفمه

على:: أطلع على مكتبك ولازم تعرف إن الانسه دى تبقى صحبه مكان دى سلسبيل ماهر حسن يعنى تقدر تطلعك برة الشركه دى كلها فتلزم حدودك وتعرف مكانك ي ......... . محترم..!!!!!

مدحت:: نظر سلسبيل بتمعن بقى دى بنت ماهر حدث نفسه نظر مرة اخرى لعلي : أنا متاسف

علي:: لخص يومك واتفضل علي مكتبك نظر مدحت لهم وتوعد لعلي بأنه سوف يرد له الصاع إثنان

سلسبيل:: والله أنا معملتش حاجه أنا لقيته داخل وبيتكلم معايا ......!!!!

علي:: أنا عارف إن أم الشغل ده ليكى كان غلط من الأساس

سلسبيل:: وهو أنا عملت ايه بس هو بيسالنى وأنا رديت بمنتهى الادب وهو متعداش معايا فى الكلام

علي:: بصوت جهورى تحبي ابعتله واجيبلكم كوبيتين شاي ولا اييييييه.........؟؟؟

سلسبيل:: بدموع أنا معملتش حاجه أنت بتتكلم ليه كده معايا وصوتك عالى اوى...

علي :: شوفى ردك انتى الأول وبعدين حسبينى على صوتى ويلا اتفضلي خلصي شغلك خلينا نغور ونروح

سلسبيل:: بصوت باكى حاضر.....

علي:: انتى قاعده كده ليه على الأرض مش قاعده ليه على مكتبك

سلسبيل:: ظهرى وجعنى فقولت ااقعد ف الأرض لأنى برتاح اكتر وبعدين إيه مزعلك كمان من قعدتى.....!!!!

على:: لا اله الا الله خلصي في أم يومك ده معانا ساعه ونروح ولازم نرتب اخر رف فى القسم ده

سلسبيل :: حاضر ادينى بشتغل اهو وكمان عم رزق غايب بقاله يومين

علي :: طيب يلا وأنا ادينى موجود وبساعد
سلسبيل:: بتافف اوووووف أنت مش بتشتغل معايا أنت بتحرق دمى

علي:: سمعتك وبصى أنا هقعد على المكتب أتفرج لحد م تخلصي علشان تبقى تردى عليا تانى
سلسبيل:: فى سرها طبعا تقعد وتتامر عليا لأ وكمان هيتفرج اووووف ايه برميل الغلاسه ده ي ساتر

علي:: يلا انجزى وفضل علي يتطلع إليها وهى منكبه على الأرض لترتيب الملفات وهو مبتسم

علي:: اتاخرى كده خلينا نخلص علشان حمزة عايز الملفات دى بكرة..............

سلسبيل:: اتفضل المكان واسع ولا تحب اطلعلك الملفات لعندك على المكتب.......؟؟ اصلي أنا السكرتيرة إللي حبوها لمعاليك

علي:: اتاخرى وأحمدى ربنا أنى هسعدك وكلمه ذياده انتى حرة

سلسبيل:: هو أنا اتكلمت ولا هو جر شكل عبو شكلك

**************

وبعد الإنتهاء من العمل ذهب علي مع سلسبيل إللي القصر
سلسبيل:: بقولك ايه ي علي م تيجى نتغدى بيتزا
علي:: ولما نروح هنقولهم ايه انتى عرفه القوانين مفيش اكل برة البيت نهائي

سلسبيل:: والنبي ناكل بيتزا واحده ولما نروح نبقي ناكل بسيط معاهم

علي:: والله لو جدك عرف هيعلقك ويعلقنى معاكى دى اوامرة يختى

سلسبيل:: اوووف خلاص مش عايزة

علي :: امممممممم طيب تعالى نجيب بيتزا واحده ونكمل تانى لما نروح ولما نشوف هتاكلى تانى ازاى

سلسبيل:: ناكل بس الاول وبعد م نروح يحلها ربنا إن شاء الله

علي:: تمام يلا ودخلو هما الإثنان للاكل فى مطعم البيتزا
علي:: انتى بتاكلى كتير بيتزا صح
سلسبيل:: أه بموت فيها ومقدرش م اكلش بيتزا
على:: طيب كلي يختى ويلا لحسن نتاخر لحسن جدك يعلقنا

سلسبيل:: ابو خوفك ده

علي::بتقولي إيه مش سمعك
سلسبيل::تؤتؤ مش بقول حاجه وكل يلا علشان نلحق الغدا معاهم
علي:: ايه ده انتى هتاكلي تانى لما تروحى
سلسبيل:: أه طبعا أنت عايز طنط اميمه تزعل مني مستحيل
ابتسم علي وهز رأسه والله قاعد مع طفله ي خواتى
سلسبيل:: أنا مش طفله أنا كبيرة وخلاص هتخرج السنه دى من كليتى يعنى اانا كبيرة ومتقوليش طفله دى تانى

علي:: طيب يا كبيرة خلصي خلينا نروح
سلسبيل:: هما ليه شيفنى طفله مع أنى خلاص هتخرج من الكليه هو ايه ده اوووووف **

********************
بعد وصول الجميع للقصر وأثناء جلوسهم على مائده الطعام
الجد:: ايه أخبار الشركه ي حمزة وايه آخر التطورات
حمزة:: كله تمام إن شاء الله بعد ما اطبق النظام الجديد لسير العمل هبلغ حضرتك بكل خطوة في الشركه

نرمين:: بس أنت ي حمزة شادت على جامد علي الموظفين دول تقريباً بيخافو ياخدو نفس لحسن يتجازو......؟؟ يريت تخف شويه عليهم

حمزة:: بدون إهتمام لكلام نرمين وجهه كلامه لعمه عثمان حضرتك يا عمى هتطلع معايا بكرة لمواقع العمل وهنباشر الشغل سوا مع بعض

عثمان:: إيه الرضا ده كله أخيراً هيبقي ليا دور في الشركه بعد العمر ده كله

حمزة:: ليه حضرتك بتقول كده الشركه من غير مجهوداتك كانت صعب أنها هتتقدم بس للأسف حضرتك ممكن تكون وثقت في إنسان مش قد المسؤلية

نظر عثمان لحمزة تقصد إيه حمزة مقصدش حاجه طبعا أصل شغل الإعمار والإسكان مينفعش نثق فى أى حد أى كان لازم مباشرة مننا للشغل

عثمان :: اهوو بعد م شعري م شاب لسه هتعلم منك

حمزة:: العفو ي عمى أنا محتاج خبرتك في الشغل ومقدرش اتحرك من غيرك طبعاً

عثمان:: تمام أنا موجود وقت م تحتجنى........

نرمين:: بعيون ملتهبه من الغيظ افتكر ي بشمهندس لما أكلمك من الاحترام أنك ترد عليا وبلاش تتجاهل كلامى
حمزة:: وهو ينظر إليها لما يبقى كلامك مش من خلال تخصصك يبقى آسف ملكيش عندى رد لكن فى مجالك أكيد هاخد كلامك وادرسه والمناسب هعمله من لمصلحه الشركه......

الجد:: حمزة كلامه سليم ويريت تطبقوو النظام الجديد للشركه لأنه هيسهل عليكم كتير اوى
ويلا قومو ارتاحو شويه
فذهب كل واحد إلي غرفته كى يستريح

صالح:: اميمه بتعملي إيه
اميمه:: ولا حاجه بس مبسوطه اوي لثقه عمى لحمزة
وتحس أن حمزة يشبه عمى كتير فى إدارة شغله علشان كده مش بيراجعه في أى قرار صح ولا أنت شايف غير كده..........؟؟

صالح:: والله مش عارف بس إللي شايفه إن عثمان مقهور علشان بابا ادي لحمزة المركز الاول في الشركه وأنتى عرفه إن عثمان من زمان بيحلم بالمنصب ده وكان بيزعل لما بابا كان بيفضل ماهر الله يرحمه عليه ويخليه يدير الشغل أثناء غيابه

اميمه:: غريب أوى كلامك ده مع العلم أنك عارف إن عم مش بيحط غير اولويات الشغل الأول وبيحط كل واحد كل واحد في مكانه الصحيح علشان سير العمل
وماهر الله يرحمه كان مهندس معماري وشريك عمى
يعنى طبيعى جدا فى غياب عمى كان ماهر إللي يدير الشركه .......
وكمان عمى لما طلب حمزة طلبه علشان هو مهندس معماري وكمان أحوال الشركه فى النازل وده اللي خلي عمى بعت لحمزة يعنى واضحه اوي نفسي أعرف أنت قلقان ليه ........؟؟
صالح:: ابتسم لزوجته وملس على شعرها واخذاها في أحضانه وهو يفكر ربنا يستر من اللي جاي قلبي مقبوض وظل يحدث نفسه وهو فى حاله من التيهه

صالح :: اميمه يعنى انتى مش حاسه إن بابا بيعاند عثمان .......اميمه لاء طبعا عمى عمرة م فكر بالطريقه دى هو أحتاج لحمزة علشان هو مهندس معماري علشان لاسواء الظروف يكون ملم بكل أمور الشركه......
نظر صالح لزوجته وابتسم لها انتى فهمه الكل كده ازاى فعلاً معاكى حق أنا حسيت للحظه إن بابا بيعاند عثمان وكنت قلقان على علاقه حمزة بعمه
اميمه :: ابنى عاقل طول عمرة وعمرة م هينحى عمه أبدا واديك شايف النهارده هو بنفسه بيقرب لعمه وبياخد مشورته فى الشغل وإلا حمزة مكنش نجح برة فى لندن وشركته كمان نجحت

صالح:: تعالي هنا انتى مش ناسيه حاجه ولا الكلام عن حمزة نساكي جوزك
اميمه:: ههههههههههههه أنا عمرى م انسي حبيبي أبدا

صالح :: طيب ي ستى ومستنيه ايه ي ام حمزة تعالي لما تحكيلي حدوته النهارده وإذا معجبتنيش هتحكيلي غيرها
اميمه:: بضحكه جميله لزوجها إحنا كبرنا خلاص على الكلام ده وعيزين نجوز الاولاد ونشوف احفادنا

صالح :: طيب شوفينى أنا الأول وبعدين نشوف حكايه العيال دى بعدين فأخذها صالح بين احضانه فهى المؤي له بعد يوم شاق بالعمل فهى الوحيده القادرة علي ازاله همومه من أعباء الحياه وهى ملاذه بعد يوم مرهق من العمل فهذة هى الحياه الجميله بين الزوج وزوجته مبنيه على أساس التعاون وحمل الأعباء سويا فما اجملها حياه
*********************

عثمان:: كان جالس شارد في ذلك الحوار بأن حمزة يمدح فيه فهل بعد هذا العمر والعمل الشاق والعمل الشاق كل يميزنى بعض كلمات المديح ......... . ؟؟؟

*******************
سؤالنا لليكم ي ترى كلام حمزة هيرضي غرور عمه.....؟؟


هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

لو عايز أي رواية pdf .. أو لو عايزنا نعرفك لما الرواية إللي بتتابعها ينزل منها حلقة جديدة، انضم لقناتنا على التيجرام: من هنا 
ما هو الفصل الذي تود قراءته؟