رواية اسرار القلوب الحلقة العشرون 20 - رانيا قنديل

رواية اسرار القلوب الحلقة العشرون 20 - رانيا قنديل

لقراءة الحلقة الأولى : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة السادسه : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثامنة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة التاسعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة العاشرة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الحادية عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثانية عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثالثة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الرابعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الخامسة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة السادسة عشر : اضغط هنا
لقراءة الحلقة السابعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثامنة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة التاسعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة العشرون : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الواحدة والعشرون : اضغط هنا

رواية أسرار القلوب الحلقة العشرون كاملة مكتوبة بقلم رانيا قنديل

رواية اسرار القلوب الحلقة العشرون 20 - رانيا قنديل

الفصل ٢٠


اميمه: تشوفي مين......؟ احنا هنقعد فى الديوان وجمال مش مسموح ليه يدخل الديوان طول ما إحنا موجودين وده كلام عمى علشان خاطرى بلاش تعاندى عمى انتى عرفه إن أى انفعال مش لصالحه وسيبي كل حاجه للأيام هتداويها وتصلحها......؟؟

*************************

سميحه: الجرح جرحى أنا ووجعى أنا وقهرتى وصعب عليا أبعد عن اخويا نفسي ااقعد معاه واعرف ايه اللي حصل انا مش مصدقه اى حاجه من اللى حصلت وأنتى عرفه جمال كويس ممكن ييجى على نفسه بس أنا متأكدة إن فى سر كبير ولازم اعرفه والوضع ده كله لازم يتغير وأنا متأكدة إن ربنا هيظهر الحق وبراءة ماهر الله يرحمه ......

واثناء حديثهم سمع حمزة الحوار وعلى الجانب الآخر خالد...........؟؟
***********

حمزة: لنفسه متقلقيش يا عمتى إن شاء الله كل حاجه هترجع ذى ما كانت ومش هيكون فى حد بعيد عن التانى بس للأسف الطريق صعب وأنا لوحدى ومش ابتدى منين بس الأكيد ربنا معايا واحساسي بيقولى أننا هنبقي أيد واحدة مع بعض من الكبير للصغير لأن صعب عليا أننا نتفرق ابدا لازم الحقيقه تبان بس كله باوانه.....

********************

فى صباح اليوم التالي حمزة صعد إلى القصر صباح الخير يا جدو عامل ايه النهارده....

الجد: الحمد لله أنا كويس إيه أنت رايح فين كده على الصبح مش أنتم هتسافرو الساعه واحده

حمزة: إن شاء الله بس عندى كام حاجه فى الشركه هخلصها على طول وارجع ونرمين كمان رايحه معايا


الجد: طيب على مهلكم ومتتاخروش ....

حمزة: حاضر بس هى نرمين فين.......؟

نرمين: أنا جيت اهو يلا بينا فغادرو القصر متجهين الى الشركه وأثناء سيرهم بالسيارة

نرمين: حمزه ممكن أسألك سؤال .....؟

حمزة: اتفضلي اسالى ومن غير استاذان....

نرمين: أنت ليه ماخدش موقف من المهندس مدحت وحولته للتحقيق مع أنى متاكده أنك تحت إيدك ما يثبت إدانته.....!!!!

حمزة: أنا مستنى حاجه مهمه وبعدها هبتدى اتحرك من غير ما احسسه أنى كشفته وديما عيزك تتعلمى لما تعرفي نقطه على عدوك متعرفيهوش لاء انتى تجمعي نقط تدينه اكتر علشان وقت المواجهه ميعرفش يصدك ويعترف من كتر الدلائل اللى عليه فهمتى.......؟

نرمين: هزت اكتافها يعنى عموما أنا بدأت اثق فيك بس خلى بالك لأن من الواضح إن مدحت مش لوحده وفى حد بيدعمه وأحنا لازم نكشفه.....

حمزة: نظر لها إن شاء الله بس انتى ركزى فى شغلك وتدققى فى كل ورقه قبل م تمضي عليها

نرمين: إن شاء الله ربنا يستر......

حمزة: لنفسه أنا مش عارف هتعملى إيه إذا اكتشفتى إن والدك ورا كل شيئ فعلا الموضوع صعب أوى بس لازم ارد لكل واحد اعتبارة وربنا يقدرنى من غير ما عمى عثمان يتأذى....
وبعد وقت وصلو لمقر الشركة فصعد كلا منهم الى مكتبه لإنهاء ما اتو إليه......

*****************

اميمه: يلا ي بنات على المول الساعه ١٢يا دوب نلحق نروح ونرجع قبل حمزة ما ييجى....

سميحه: البنات جهزين بس مش شايفه نرمين خالص

هناء: نرمين راحت الشركه هتخلص شويه شغل ليها وهترجع مع حمزة...

اميمه: ده كلام طيب هتجيب لبسها امتى بس مفيش وقت

إيمان: بصراحه أنا قولتلها أنا هجيبلها بس للاسف جالى فون من السفارة ولازم اروح فورا وهرجع على ميعاد السفر فيريت تكلمو نرمين وتعرفوها وممكن وهى راجعه مع حمزة يروحو المول.....؟

اميمه طيب أنا هتصل بيها وأشوف هترجع امتى وإذا خلصت تحصلنا على المول ما انتى عرفه اخوكى مالوش خلق على الشرا

هناء: طيب يلا بينا ونبقي نتصل بيها واحنا فى العربيه يلا يا بنات واتحركو جميعا للمول

********************★**

نرمين: الو ايوة ي طنط اميمه ......

اميمه: إحنا ريحين للمول وإيمان جالها شغل فى السفارة فيريت تحصلينا على المول ماشي

نرمين: أنا فعلا خلصت شغلى فاضل كام امضاء لبابا وهحصلكم على طول......يلا سلام
وبعد أن انتهت من عملها ذهبت إلى مكتب أبيها لتعرض عليه بعض الملفات لكى يمضي عليها وقبل أن تطرق على باب مكتبه سمعت صوت مدحت مع والدها يتحدثون فبعدت عن الباب وهمت أن تذهب الى مكتبها فاوقفها حديث مدحت عن العرض....

مدحت: عثمان بيه جه وقت الطلب إللي بينا قبل م انفزلك شغلك ......؟

عثمان: اتكلم إيه طلبك وإياك تقولى على ذياده نسبتك فى الفلوس لأنك بتاخد فلوسك وذياده كمان

مدحت: متقلقش مش فلوس أنا طالب القرب منك فى بنتك نرمين.....؟

عثمان: نعم نرمين وليك أنت أنت اتجننت أنت متجوز أنت ايه اتهبلت صح أنت بتخرف أكيد

مدحت: ليه اتجننت هو الجواز حرام الشرع بيقول مثني وثلاث ورباع وأنا دى الحوازه التانيه وبصراحه علشان أضمن نفسي معاك بعد ما احبسلك حمزة وكمان علشان متبعدنيش عن طريقك ......؟؟

عثمان: اسمعنى كويس إحنا مع بعض من زمان في الشغل وإنت الوحيد اللى بثق فيه فبلاش تدخل نرمين ما بينا

مدحت: للأسف هى دخلت وهى الورقه لامانى معاك ولامانى فى الشركه دى وبعدين هى عجبانى فعلا وانا ميال ليها إيه حرام اعيش يعنى......؟؟

عثمان: أنت واعى لكلامك أولا فى فرق السن ثانيا أنت متجوز وعندك اولااد وبعدين إحنا شغالين مع بعض من زمان ليه دلوقتى بتقولى ضمان هو أنا حاولت ااذيك قبل كده

مدحت: لأ بس اللى إسمه حمزه ده مش سهل وأنا بدأت أخاف منه ومن أسلوبه علشان لو حاول ياذينى تبقي نرمين بنتك وبنت عمه هى الورقه اللى تحمينى منه وهو استحاله يفرط فى حد ليه اصله عايش على المثل والحب الأسري وبيحافظ على إللي ليه زي ما علمه ماهر وعمه جمال......

عثمان: أنت بتتكلم عن بنتى الوحيدة عيزنى اسلمهالك علشان ضمانات.....

مدحت: ده اللى عندى لأنى لو انكشفت مش هقع لوحدى لاء أنت كمان هتقع معايا وكل الدفاتر القديمه هتظهر وكمان أنا مش بسألك عن رأيك لأ أنت هتوافق وهتخلي بنتك توافق كمان بعد ما ترجعو من اجازتكم يا عثمان بيه وعلى ما ترجعو هكون مجهز لحبس حمزة او قتله ......؟

مدحت: رحله سعيده عليكم وعليا

عثمان: طيب هى ممكن ترفض لأ دى أكيد هترفض

مدحت: دى مسؤليتك.....

عثمان: صمت ونظرر لمدحت طيب هحاول ابلغها واقنعها

مدحت: لأ مش هتحاول سيادتك بعد م ترجعو هكتب كتابي عليها على طول

نرمين: بايدى مرتعشه وبسرعه اضرابات قلبها وخوف سيطر عليها مع صدمه موجعه ومفجعه من أبيها على ما تطرقت لها أذنيها وسمعته لأ لأ بل تأكدت أن اليد الاخرى لمدحت هو أبيها فذهبت باتجاه المصعد وهى تبكى ولا ترى أمامها وظلت تطرق على زر حضور المصعد بكل غضب وبكاء اوووووف ده وقتك وكان واقف خلفها المهندس حازم

حازم:براحه ي آنسه نرمين اكيد الاسانسير معلق ولا حاجه ونظر عليها وعلى حالتها الغريبه وعيونها الباكيه
نرمين بدون أى رد منها على حازم اتجهت الى سلم الطوارئ ونزلت عليه وهى شبه منهاره

حازم: نظر إليها فعزم الأمر على أن لأ يتركها وهى بهذه الحاله فنزل خلفها فإذا لنرمين جالسه على السلم حاضنه وجهها بكفيها وتبكى

فجلس حازم بجوارها بدون أى كلمه فلم تشعر به نرمين وبعد فترة من بكائها نرمين بخضه ايه اللى مقعدك هنا عايز ايه..........

حازم: أنا قلقت عليكى ومحبتش اسيبك لوحدك وسبتك لما تخلصي عياط وتطلعى الشحنه اللى جواكى وإذا حابه تتكلمى وتقولى إيه مزعلك مش هتلاقي أحسن منى .....

نرمين،: احسن منك فى إيه......؟؟

حازم: أنا أحسن واحد أنسي فتاكدى أنك هتحكيلى مشكلتك وممكن نلاقي الحل سوا بس موعدكيش تانى يوم افتكر حاجه حكم السن بقي والهم .....وابتسم

نرمين: سن إيه أنت اصغر من حمزه وبعدين أنا بقيت كويسه الحمد لله....

حازم: أتمنى كده بس عيونك حزينه لأ لأ دى مقهورة هو مش تدخل منى فى حياتك بس دى مسئله عاطفيه ......؟؟

نرمين: لو سمحت يا بشمهندس اتفضل شوف شغلك مش عايزة اعطلك

حازم: امممممممم افهم من كده مش حابه تتكلمى معايا عموما يا ستى برحتك بس على الأقل خلينى اوصلك للبيت

نرمين: متشكرة أنا هروح مع حمزة

حازم: بس حمزة خرج راح مشوار مهم وكان قالى اوصلك للبيت علشان كده أنا جيت وراكى بس اتفاجئت بيكى بالحاله دى

نرمين: ممكن أسألك سؤال.........؟؟

حازم: أكيد اتفضلي بس إيه رأيك تسالينى وأحنا على الطريق علشان متتاخريش عليهم فى البيت

نرمين: هو حمزه قالك على سفرنا للصعيد......؟

حازم: أه طبعا قالى مش هكون أنا المسؤل عن الشركه فى غيابه

نرمين: بعيون دامعه وحزن وقهر حمزة واثق فيك أوى مع أنه لسه متعرف عليك من كام شهر....؟

حازم: مجالنا فى الهندسه والسوق بيديكى ديما انطباع عن الإنسان إللي قدامك وبمدى مصداقيته وإذا كان أد المسؤليه وأنك تثقي فيه ولا لأ وأنا بحمد ربنا أنى صادفت سخصيه ذي حمزة بنزاهته وضميرة الحيي وفوق ده كله إنسان جميل اوى من جوة وبيحبكم اوى وبيخاف عليكم كأنه هو جدكم محمد الهواري بجد أنتم محظوظين بواحد ذيه

نرمين: الله أعلم أنا مبقتش عرفه أثق فمين لما بابا يطلع منه كل ده يبقي هثق فمين أنا بجد مش عرفه أعمل إيه......

حازم: يلي اركبى مالك سرحانه فى إيه

نرمين: اهااااا أنا متاسفه ماخدتش بالى وصعدت بجوار حازم في السيارة وقبل أن ينطلق بها تحدث معاها

حازم : نرمين تحبي تقعدى فى أى مكان علشان تغيري مودك قبل ما تروحى للقصر ومش لازم تتكلمى معايا بس حاولى تخففى من انفعالك لأنه باين عليكى....

نرمين: معاك حق مش لازم حد ياخد باله ولا يبان عليا أى حاجه....

حازم: تمام كده هوديكى لمكان على النيل تريحى فيه اعصابك شويه وبعدين هوصلك للقصر

نرمين: بجد شكراً ليك أنت إنسان محترم بجد ومش عرفه كنت هعمل إيه لو فضلت لوحدى

حازم: أنا تحت أمرك واعتبرينى ذي حمزة ااو صديق .......

نرمين: بشرود أنا عمرى ما كان ليا أصحاب أو اصدقاء غير إيمان بنت عمى وبس......

حازم: خلاص اعتبرينى صديقك الصدوق اللى هتلاقيه معاكى وقت م تحتاجيه ده إذا حبيتى.....؟

نرمين: أكيد لأنك واضح إنك انسان مهذب أوى ومحترم بالرغم من أنى كنت بتعامل معاك بأسلوب مش كويس جدا وديما كنت بهاجمك ومش موافقه على وجودك معانا في الشركه..

حازم: انتى بتتكلمى من خلال نطاق العمل مش بتهجمينى لشخصي وده طبيعى جدا وكمان أنا معجب بأنك كنتى واضحه وصريحه لرفضك لشركتى فى الشغل معاكم أنا بحترم صرحتك ومش بتزعلنى...

نرمين: نظرت له أنت إنسان اوى......!!!!!!

حازم: لأ غريب ولا حاجه يلا وصلنا للمكان اهو انزلى اشربي ليمون وروقي اعصابك

نرمين: اوك تمام ونزلت بالفعل لمكان على النيل فى منتهى الروعه

حازم: اشربي الليمون هيهديكى على الآخر

نرمين: اوك تمام هشرب الليمون وهقوم على طول لأنى لازم اروح المول الأول قبل السفر

حازم: هتروحى المول دلوقتى .....

نرمين: اها ماما والبنات مستنينى فى المول أنت عارف أننا مسافرين للصعيد ومش ينفع اللبس ده هناك بدل وبنطلونات

حازم: ههههههههههههه اه صحيح فعلا عموما شوفيهم فى انهى مول وأنا هوصلك ليهم

نرمين: كده أنا مش بتقل عليك انا هاخد تاكسي لان المول قريب من هنا

حازم: أنا وعدت حمزة أنى هوصلك للقصر وطالما والدتك فى المول يبقي هوصلك ليها

نرمين: اوك تمام يلا بينا علشان منتاخرش

حازم: يلا بينا بس ممكن طلب صغير

نرمين: اتفضل

حازم: ادخلى اغسلي وشك علشان ميبنشى انك كنتى عيطا

نرمين: معاك حق ثوانى وراجعه

********************

عاد حمزة الى الشركه ودخل مكتب نرمين فلم يجدها فذهب إلى مكتبه واتصل بها لا رد حازم هى مش بترد ليه فأعاد الإتصال بحازم

حازم: اذيك وصلت الشركه ولا رجعت القصر

حمزة: لأ رجعت الشركه فى ملف هسيبهولك علشان ترجعه وقولت اخد نرمين معايا للبيت

حازم: نرمين معايا هنا وهوديها للمول عند ولدتها حمزة انتم فين وليه موديتهاش للمول......؟

حازم: بصراحه حصل حاجه ولازم تعرفها وبداء حازم يحكى له ما رآه

حمزة: بتوهان خلى بالك منها ومتسبهاش غير لما تطمن أنها مع والدتها وأنا هعرف إيه اللى حصل وهحصلكم على طول

حازم: اوك تمام ومتقلقش عليها معايا....

حمزة: أكيد مش قلقان عليها لأنى عرفك كويس يلا سلام دلوقتى

حمزة: يا ترى إيه اللى حصل وخلى نرمين بالحاله دى
حمزه لازم أعرف وبدا يفتح بابا سري بالمكتب والذي لا يعرفه غير حمزة وعمه ماهر الذي ارشده لهذا الباب

******************,

إيه ي قمرات عايزة اعرف توقعاتكم إيه وايه حكايه الباب السري ده عايز ه تفاعل يلا


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-