رواية اسرار القلوب الحلقة الثامنة عشر 18 - رانيا قنديل

رواية اسرار القلوب الحلقة الثامنة عشر 18 - رانيا قنديل

لقراءة الحلقة الأولى : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة السادسه : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثامنة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة التاسعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة العاشرة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الحادية عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثانية عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثالثة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الرابعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الخامسة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة السادسة عشر : اضغط هنا
لقراءة الحلقة السابعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثامنة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة التاسعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة العشرون : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الواحدة والعشرون : اضغط هنا

رواية أسرار القلوب الحلقة الثامنة عشر كاملة مكتوبة بقلم رانيا قنديل

رواية اسرار القلوب الحلقة الثامنة عشر 18 - رانيا قنديل

الفصل ١٨


حمزة: انتى عرفه أنك السخص الوحيد اللى ممكن اتكلم معاه وممكن خالد بس للأسف المرة دى بالذات مش قادر اتكلم معاه ولا اخد رأيه وده بيخنقنى وخايف اخسرة هتجنن ومش عارف أعمل إيه.....؟

*********************

إيمان: براحه كده واحكيلي وإن شاءالله ااقدر افيدك

حمزة: فعلا أنا محتاج اتكلم مع معاكى واخد برأيك علشان كده كنت محتاجك معايا فى الشركه...

إيمان: طيب احكيلى وبناءا على كلامك هقول رائيى إيه فى مشكلتك وفى الشغل معاكم في الشركه

حمزة: انا هحكيلك بس انتى بلاش تقطعينى وركزى في كلامى كويس

إيمان: اهو أنا سكت خالص اتفضل أتكلم....

حمزة: انا لما كنت فى ثالثه ثانوى كان عمو ماهر ديما بيذاكرلى وكان بيشجعنى انى اكون مهندس زى جدى وزيه وفعلا حببنى فى المهنه وخلى عندى هدف ولازم عليا احققه ومرت الايام وجبت مجموع كبير اللى يدخلنى هندسه ورجعت البيت وأنا فرحان علشان اخبر الكل بنجاحى وتفوقى بس للاسف ملقيتش غير بابا وعمى عثمان وكان صوتهم عالى جدا والاغرب انهم طلعو كل الخدم برة عن باب القصر انا من فرحتى مسالتش ودخلت وكانت المفاجئه الكبيرة اللى سمعتها وصمت حمزة والدموع مترقرقه فى عينيه ......


إيمان : حمزة تحب اعملك ليمون يهدى أعصابك

حمزة: لأ هكملك يمكن أرتاح ..... سمعت بابا بيقول لعمى أنه مش هيسكت ولازم جدى يعرف باللى عملته دى مصيبه كبيرة
Flash back
*****************

عثمان: انت عايز تودينى لحبل المشنقه

صالح : يعنى عيزنى اسكت انت بتسرق ابوك واغتلست فلوس المناقصه ودبست فيها جوز اختك ماهر وعيزنى اسكت

عثمان: انا غلطت بس خلاص أنا مش هكرر غلطة تانى بس خليك معايا

صالح: بابا مسافر وهيرجع كمان أسبوع ولازم يعرف أنك اغتلست واتهمت ماهر بالباطل ولوله انى اكتشفت كذبك كنت هتتمادى والله اعلم كان ممكن تعمل إيه

عثمان: صدقنى والله ي صالح غصب عنى انا فى يوم وليله لقيت نفسي ماضي على وصلات امانه وعلى اوراق تودينى فى داهيه وهما هددونى بالاوراق دى فكان لازم اخسر المناقصه واسحب الفلوس واديها للراجل ده بس للأسف ماهر اكتشف كل حاجه وقالك وانا خفت ليحكى لبابا فلبسته التهمه وسرقه الفلوس ......؟

صالح : وأنا كمان عرفت هتعمل ايه فيا انطق قوووووول هيجيلك قلب تحط عينك فى عين اختك ولا بناتها لما يعرفو إن ابوهم حرامى ومختلس والمصيبه الاكبر أنه ماله وشركته مع بابا

عثمان: يعنى كنت عيزنى اعمل إيه فهمنى اضحى بعيالى وبيتى

صالح: لأ أنت تضحى بماهر واختك وبناتها أنت غلطت وتتحمل نتيجه غلطك وماهر راجع النهارده من السفر بعد اللى عرفه من تخطيطك وتوريطك له

عثمان: هو راجع علشان يبلغ ابوك انا كده ضعت. .

صالح: انت ضعت من وقت ما خبيت مشاكلك كنت تعالى احكيلى وانا وانت وماهر كنا هنلاقي حل لكن انت بتتصرف من رأسك

عثمان: أنا لو قولت الحقيقه الكل هيدمر وأنا مش حتحمل لوحدى المسؤليه

صالح: تقصد مين ........؟

عثمان: اخوك جمال هو السبب فى اللى أنا فيه لأنه بيخطط انه يمضى ابوك على توكيل عام علشان ياخد كل حاجه لنفسه وأنا لما اكتشفته ورطنى مع الناس دى وهو اللى خلاهم يمضونى على الاوراق دى كلها .
جمال: اخوك هيدمرنا كلنا

صالح: جمال مستحيل مستحيل اصدق أى كلمه من دى أبدا ايه بقينا فى غابه للدرجادى هندبح بعض علشان الفلوس انا لازم اتكلم مع جمال.....؟

عثمان: وأنا هتعمل معايا ايه هتبلغ بابا .....؟

صالح: طبعا هبلغه لازم يعرف......

عثمان: طيب عرفه انت حر بس لازم تعرف إن جوز اختك حرامى وسرق كتير من ورا ابوك والمستندات اهى والاوراق اللى تسبت كلامى

صالح: فين الورق ده

عثمان: اهو اتفضل انا هسيبك تقرا الورق برحتك وشويه ورجعلك لأنى أنا المظلوم فى القصه دى

اخذ صالح الاوراق وبدأ يتطلع عليها فما رأى غير سرقه جمال لأبيه بالتعاون مع ماهر زوج اخته وكمان الورق بيثبت أن عثمان اتهم بالكذب
وظل هكذا يرى الاوراق

فخرج عثمان للخارج وامسك بالهاتف

الو أنت فين ي زفت أنا عملت كل حاجه يريت انتم كمان تخلصونى من ماهر قبل م يوصل وبكده هبقي ضربت عصفورين بواحد وهثبت سرقه جمال

الطرف الاخر..............

عثمان: تمام كده يعنى كمان ساعه الكل هيعرف يعنى اطمن خلاص وبالنسبه لصالح فهو ليه الاوراق

الطرف الآخر...........

عثمان: سلام وطمنونى

************************عوده للحاضر

حمزة : ببكاء وقهر كل ده سمعته وحاولت اتصل بعمى ماهر بس للأسف مردش عليا وفضلت اتصل بيه لحد ما جه الفون اللى عرفنا بيها حادث عمى ماهر وأنه اتقلب بالعربيه من فوق الجبل واتحرق جوة العربيه

حمزة: أنا قررت اسيب كل حاجه وأكمل تعليمى برة لأنى بابا كمان فى نظرى متهم لأنه كان لازم يوضح كل حاجه لجدى

بس بابا سكت وصدق الورق واستسلم لشويه اوراق ونسي أن عم ماهر شريك جدى واكتر شخص نزيه فى شغله وكان ديما بيحب الصح وميرداش غير بيه

إيمان: بدموع احتضنت أخيها بس يا حمزة كتير اوى اللى انت شايله كتير بجد بس أنا مش فهمه أنت عايز توصل لايه عمو ماهر ومات وعمو جمال وعايش فى الصعيد من زمان أنت بتحاول تصلح ايه ومش يمكن كل كلام عمى عثمان صح ....

حمزة: كان ممكن اصدق كلام عمى عثمان بس الفون اللى عمله خلانى متاكد انه ورا حادث عمى ماهر لأنه بعدها كانت علامات السعاده والارتياح على وشه باينه

إيمان : طيب إيه اللي عايز توصله وعايز تصلحه من غير خسارة..........؟؟؟؟؟؟

**************

يلا بقي عايزة اعرف الخسارة فين ولمين مش عايزة تم وايموشن عايزة تفاعل


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-