رواية اسرار القلوب الحلقة السابعة عشر 17 - رانيا قنديل

رواية اسرار القلوب الحلقة السابعة عشر 17 - رانيا قنديل

لقراءة الحلقة الأولى : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة السادسه : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثامنة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة التاسعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة العاشرة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الحادية عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثانية عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثالثة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الرابعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الخامسة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة السادسة عشر : اضغط هنا
لقراءة الحلقة السابعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثامنة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة التاسعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة العشرون : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الواحدة والعشرون : اضغط هنا

رواية أسرار القلوب الحلقة السابعة عشر كاملة مكتوبة بقلم رانيا قنديل

رواية اسرار القلوب الحلقة السابعة عشر 17 - رانيا قنديل

سؤلنا بقى إيه الجراح اللى يقصدها الجد وايه اللى حمزة عايز يوصله


الفصل ١٧★ اسرار القلوب★

الفصل ١٧

الجد: ظل ينظر لحمزة بدون أى كلمه وهو يري حمزة يتحدث مع خالد يا ترى أنت بتنبش فى إيه ويرتنى عارف ااقرا أى حاجه فى عنيك إيه يا حمزة عايز تعرف إيه ولا أنت عارف وبتحاول تنبش فيه شكلك هتوجعنا كلنا وهتفتح جراح يريتها كانت اداوت ربنا يستر

***************************

سلسبيل:جدو يا جدو حضرتك سرحان فى إيه....

الجد: ااااها لأ يا حبيبتي فرحان بيكم وفخور أوى عيزكم ديما ايد واحده وتتحدو أى ضغوطات عليكم ومتسيبوش ايد بعض علشان انتم عزوة ببعض لو واحد فيكم لا قدر الله وقع الكل هيقع بالتدريج

إيمان: معاك حق يا جدو القوة في الاتحاد..تبسم لها جدها وقال لها نفسي تكونى معاهم انتى كمان فى الشركه وتتعاونى معاهم........

إيمان: ضحكت طيب أنا هعمل إيه يا جدو أنا مترجمه ومعرفش لا فى الحسابات ولا فى الهندسه يعنى اشتغل ايه أنا استاهل عليه مرتبي..


الجد: بس يا بكاشه ممكن تشتغلى مع نرمين فى الإدارة وتنسيق العمل والاجتماعات وتبقي معاهم فى الشغل وقدام عنينا بدل سفرك إللي كل كام يوم وبتغيبي كتير عن البيت وبتوحشينى....

إيمان: أنا بحب شغلي وحضرتك عارف بس الأكيد أنى مش هزعلك وهفكر فى العرض ده أبتسم لها جدها وربت على ظهرها بحنان....

نرمين: يريت يا إيمان تشتغلى معانا أهو الاقى حد أتكلم معاه ويكون عاقل....

ايمان: ههههههههههههه إيه يا بنتى ما انتى معاكى سندس ست العقلين كلهم

نرمين: امممممممم طيب يلا علشان نوضب شنطنا أنا متحمسه للرحله دى أوى ....
ايمان: طيب اطلعى وأنا هحصلك. .........

إيمان: نظرت لسندس متزعليش منها علشان خاطرى انتى عرفه نرمين مش بتستوعب اسلوبها وغلطها إلا بعدين

سندس: نفسي أعرف هى ليه بتتعامل معايا كده وديما بتتجاهلنى وكتير بتحرجنى قدام الناس أنا بقيت اتجنب وجودى معاها فى أى مكان

إيمان: أكيد فى حاجه مزعلاها فى الشغل فبينعكس عليها وبتطلعه فيكى نرمين حنينه جدا بس الشركه واخده منها وقت كبير فطبيعى أنها تكون مضغوطه وتعبانه لازم تتحمليها

سندس: أتمنى يكون كلامك صح وإن ضغط الشغل السبب

إيمان: أكيد كلامى صح هو أنا بقول كلام غلط يلا يلا خلينا نجهز شنطتنا للسفريه الجميله دى....

حمزة: إيمان عيزك تفكرى فى كلام جدك أنا محتاجك معايا فى الشركه وهيكون فى جانب للترجمه محتاجه فى الشركه وبصراحه عايز أكمل الشركه بإدارتها باحفاد محمد الهواري إيه رأيك

إيمان: هفكر بس قبل ما ارد عليك محتاجه ااقعد معاك ونتكلم......

حمزة: بابتسامه لأخته يريت وأنا كمان محتاج أتكلم معاكى واخد رأيك فى حجات كتير....

إيمان: متفقين هظبط امورى وانزلك

وصعد الجميع للتجهز للسفر وبعد مرور ساعه وأثناء
نزول إيمان

خالد: على فين العزم كده ......

إيمان: هروح ااقعد مع حمزة شويه واخليه يعملى شاي بالنعناع هو أحسن واحد يعمله

خالد: اوبااااااا. لا كده هاجى اغلس عليكم واشرب شاى

إيمان: طيب يلا تعالى معايا علشان يظبطلنا اجمل كوبايه شاي ...

خالد: لأ اسبقينى انتى علشان عندى كام حاجه فى الشغل هخلصها واحصلك

إيمان: اوك ي دووك

سندس: إيه ده أنتم ريحين فين خدونى معاكم

خالد: إيمان رايحه عند حمزة تشرب شاى بالنعناع وأنا هحصلها بعد م أخلص كام حاجه في شغلى

سندس: طيب عال وأنا كمان معاكم اشرب شاي بالنعناع من ايدي حمزة....

خالد: طيب روحي انتى مع إيمان وأنا هحصلك ..

سندس : قربت من أذن خالد أنت نسيت آخر كلام كان مابينا ولا ايه ....

خالد: لقرب سندس المهلك لقلبه مش واخد بالى بخصوص ايه ....؟

سندس: لاء أنت حالتك صعبه أوى مش اتفقنا إن لينا قعده بخصوص خالى عثمان وطنط هناء.....

خالد: اوبس والله نسيت خالص.....

سندس: أنا بقي منستش وقولت الاجازه دى فرصة نحاول نقربهم من بعض واهو هنحاول........ وأثناء حديثهم كانت اميمه نزله واسترقت السمع وتمعنت فى حديثهم وابتسمت ...

سندس: إيه رأيك فى كلامى.....

خالد: طيب واحنا هنقربهم ازاى لبعض عندك خطه....

اميمه: أنا عندى خطه ....نظر لها كلا من خالد وسندس فى اتجاه الصوت

اميمه،: مالكم مخضوضين كده ليه أنا هكون معاكم لازم نكسر الحواجز اللى بينهم من غير ميحسو

خالد: هى ماما اشتكت لحضرتك يا طنط اميمه....؟

اميمه: لأ طبعا من امتى ماما بتتكلم بس كلنا واخدين بالنا إن الشغل اخد بابا أوى ونسي اهتماماته بهناء واهو الشغل بقي بسيط والمفروض أننا ننبهه من غير ما يحس او ياخد باله من أننا بنلفت نظرة

خالد: تمام ولسه سندس كانت بتفكرنى بالموضوع ده

اميمه: بنظر حب الحمدلله وترقرقت الدموع بعينيها

سندس: مالك يا طنط حضرتك هتعيطى ولا ايه

اميمه: دى دموع حب وفخر بيكم لأن زرعتى وزرعه سميحه وهناء طلعت زرعه جميله جوه قلوبكم باحساسكم الجميل واهتمامكم بينا لما كبرنا فلازم أحمد ربنا عليكم أنتم أعظم مكسب لينا وأجمل ادخار لما العمر يمر بينا هنلاقيكم بارين بينا

خالد: تقدم من اميمه ومسك اديها وقبلها حضرتك متعيطيش ولاتنزلى دموع أبدا فى وجودنا لان ده واجب علينا إننا ناخد بالنا منكم وإذا كان فى نواقص فاهو بنحاول نكملها وكويس إن سندس افتكرت وجت تنبهنى علشان منساش ونظر إلى سندس بابتسامه جميله وهو سارح فى عيونها....

نظرت لخالد ولسندس وضيقت عينيها وحدثت نفسها إيه ده دى بدايه حب فى القصر إللي شيفاه فى عيون خالد ده حب كبير لسندس بس ي ترى سندس حاسه بالحب ده ولا لأ .......؟

خالد: طرقع إصبعه أمام وجه اميمه حضرتك سرحتى مننا فى إيه .......؟

اميمه: ولا حاجه سرحت فى ترتيبات السفر بس لينا قعده مع بعض علشان موضوعنا

سلسبيل: اوبااااا هو فى مواضيع من غيرى وربونا ازعل

اميمه: ههههههه لأ ده كلام ده انتى لازم تكونى معانا لأن من غيرك مش هتعرف نعمل حاجه

سلسبيل: يالهوى عليا محدش يعرف قيمتى غيرك يا جميل....

اميمه،: بس ي بكاشه ويلا خلصتى شنطتك...

سلسبيل: لأ لسه......

اميمه: طيب يلا اطلعي جهزى شنطتك لانكم هتسفرو قبلنا بالعربيات

سلسبيل: اوكيشن هطلع أهو...

سندس : وانا هتمشي شويه فى الجنينه...

خالد: وأنا هخلص كام تليفون واحصلك نروح نقعد مع حمزة. وإيمان ونشرب الشاى....

سميحه: ايه ده أنتم وقفين كده ليه على السلم

اميمه: نظرت خلفها فى إتجاه الصوت وابتسمت وقالت أصل كان عندنا ميعاد هنا أنا والشباب على السلم وانتى جيتى فى نهاية الإجتماع بس الإجتماع التانى هنعمل حسابك معانا بس تعالى بدرى

سميحه: ههههههههههههه إجتماع مرة واحده ومين المدير.....؟

سلسبيل: أنى المدير انى الحكومه وضحكت نيهااااي

علي: مديرة لحزب مين يا خالتى انتى ده انتى مش بتحطى منخيرك فى حاجه إلا لما تخربيها

سلسبيل: بخضه ده بيطلع امتى ده نفسي تتعلم تتنحنح علشان الناس هنا بتتخض ......

علي: اتكلمى عن نفسك يا أم نجم خفيف فى حد يتخض وهو وسط التجمع ده كله

سلسبيل: أنا حساسه ورقيقه جدا فطبيعى اتخض من الصوت الغريب اللى هابب علينا كدهون

خالد: اتخنقو برحتكم وهطلع اخلص شغلي

سندس: وأنا كمان راسي وجعانى هطلع اتمشي

اميمه وسميحه : واحنا هنطلع نخلص أمورنا ثوانى وكان الجميع أنصرف من أمام علي وسلسبيل
نظر علي لسلسبيل انتى واخده بالك من اللى حصل

سلسبيل : ااااه شفت دول مش طيقينك خالص معلش بكرة إن شاء الله يتعودو عليك

علي : انتى هبله يا بت دول مش طيقنا إحنا الاتنين

سلسبيل: لأ أنت مش واخد بالك بس من قهرتك أنا واقفه معاهم بقالي فترة لكن انت جيت زى ما تكون ولعت بخور فانصرفو العيب فيك تقبل الامر

علي: بس أنا مش هسكت على الاهانه دي ....

سلسبيل: صح اوعى تسكت انت تعمل فيهم مقلب إنما ايه علشان ميتهربوش منك تانى

على: مقلب امممممممم طيب تعالى بقي نخطط هنعمل فيهم ايه ما هو انتى هتسعدينى صح

سلسبيل: هسعدك بس لله يلا ...

علي: فى سرة وإن شاءالله هعمله فيكى انتى كمان والنعمه لاجننك.....

**************★*****

دخلت إيمان على اخيها حمزة حموزه عملت الشاى...

حمزة: الشاى جاهز اهو تعالى نشربه واحنا بنتكلم

ايمان: الشاى يجنن تسلم ايدك محدش يعمل الشاى ده ابدا غير حمزة حبيبي

حمزة: بالف هنا على قلبك

ايمان: قولى مالك شكلك مهموم وحزين فيك إيه .......؟
نظر حمزه لأخته فعلا أنا مهموم أوى وخايف اخد قرار اندم عليه عمرى كله نفسي اعالج كل حاجه من غير خساير بس مش عارف أعملها اذاي وحاسس إن المسؤليه اللى استلمتها كبيرة عليا...

إيمان: أولا أنت قد المسؤليه دى ويمكن أكبر منها لأن مفيش شاب في سنك ياسس شركه فى لندن وهو بيذاكر ويدرس فى الجامعه وكمان بقيت دكتور جامعى فبلاش تتكلم فى النقطه دى لأنك شخص مسؤل بس اللي مش فهماه الحزن اللى فى عيونك ليه يا حبيبي

حمزة: انتى عرفه أنك السخص الوحيد اللى ممكن اتكلم معاه وممكن خالد بس للأسف المرة دى بالذات مش قادر اتكلم معاه ولا اخد رأيه وده بيخنقنى وخايف اخسرة هتجنن ومش عارف أعمل إيه.....؟

*********************

يلا ورونى الابداع حمزه هيقول ايه لايمان ..؟؟

وايه السر اللى شيله جوة قلبه؟


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-