رواية اسرار القلوب الحلقة الرابعة 4 - رانيا قنديل

رواية اسرار القلوب الحلقة الرابعة 4 - رانيا قنديل

لقراءة الحلقة الأولى : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة السادسه : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثامنة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة التاسعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة العاشرة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الحادية عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثانية عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثالثة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الرابعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الخامسة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة السادسة عشر : اضغط هنا
لقراءة الحلقة السابعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثامنة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة التاسعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة العشرون : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الواحدة والعشرون : اضغط هنا

رواية أسرار القلوب الحلقة الرابعة كاملة مكتوبة بقلم رانيا قنديل

رواية اسرار القلوب الحلقة الرابعة 4 - رانيا قنديل

الفصل الرابع


انتهى حمزه من اجراءت أوراقه داخل الجامعه وذهب فى طريقه إلى الشركة فهل حمزة ذاهب إلى ادراه شركه ام معركه مع المجهول فهل هو مستعد لهذه الخطوة من المواجهه وهل عليه خوض معركه ومحاربه من ام يصلح م يقدر عليه ويترك ابواب الماضي مغلقه.......؟؟

*******************
وصل حمزه الى مقر الشركه فوقف يتطلع عليها وعلى م اسسه جده من عمل فنظر له رجال الأمن حضرتك واقف هنا ليه
حمزة:: مكتب عثمان محمد الهوارى الدور الكام

رجال الأمن:: حضرتك عندك ميعاد

حمزة:: بلغه إن حمزة صالح الهوارى وصل
رجال الأمن:: اتفضل حضرتك عثمان بيه سايب خبر بوصول حضرتك الدور السادس الانسانسير على يمين حضرتك

حمزة::متشكر جدا
صعد حمزة إلي مكتب عمه عثمان وسأل السكرتيرة فى حد عند عثمان بيه
السكرتيرة هدى :: حضرتك عندك ميعاد؟؟؟

حمزة:: بلغيه بأن حمزةصالح الهوارى برة

هدى:: اتفضل حضرتك هو فى انتظارك من بدرى دخل إلى المكتب وما أن دخل فراي نرمين جالسه أمام مكتب أبيها.........!!!

حمزة:: انتى قعده ليه هنا مش عندك شغل
نرمين:: أكيد عندى شغل وحضرتك لسه واصل لأنى منتظرة سيادتك علشان ابتدى أعرفك على الموظفين بجميع اقسامهم

حمزة:: افتكر فى سكرتيرة للشغل ده ولما أحتاج منك حاجه هبعتلك وكمان هجهز لاجتماع علشان ابتدى أعرف إيه طبيعه الشغل وطريقه سير العمل إيه

نرمين:: إنت فاكر نفسك مين وازى بتتكلم معايا كده لازم تفهم أن من اختصاصي أنى افهم المدير الجديد خطه العمل يعنى مش منتظرة سيادتك علشان العب

حمزة:: بتجاهل منه نظر إلى عمه وسأله أنا مكتبي هيكون فين .......؟؟

عثمان:: أكيد مكتبك هيكون مكانى هنا....... مكانى على كرسي محمد الهواري.....

حمزة:: تمام تقدر حضرتك تتفضل على مكتبك ويريت تشرحلى إيه المشاريع المقامه حالياً ومين المهندسين المشرفين عليها.....؟
وأنتى يا نرمين جهزى لاجتماع لجميع المهندسين ورؤساء الأقسام معاكى ساعه وكمان تجهزى كل العقود والمناقصات وعايز شرح تفصيلي للإدارة وطبعاً هيكون معاكى عمى عثمان فى التجهيزات دى

حمزة:: تقدر ي عمى تتفضل على مكتبك علشان أشوف شغلي وكمان يا دوب تلحقو تظبطو للاجتماع

نظر عثمان لحمزة معقول هيخلينى اسيب المكتب.....؟؟
قام عثمان بكل كرة وغل لحمزة على عجرفته ورأي فيه عناد ماهر وشموخ ابيه الذي لا يهاب أحد فى العمل بس حمزة إنسان غامض قليل الكلام فكيف يعرف م يجول ف خاطرة........؟!

تحرك عثمان لخارج المكتب فى حاله توهان مع ابنته نرمين
نرمين:: بابا ليه حضرتك سبت المكتب لحمزة مع أنه يقدر يدير امور الشركة من أى مكتب.....!

عثمان:: افتكرت لما ااقوله خد مكانى هيرفض لكن للأسف حمزة بيخلف كل توقعاتى
نرمين:: وحضرتك هترجع لمكتبك القديم ....؟؟

عثمان :: اه بس مش هطول ي حببتى حمزة اصغر من انه يدير مؤسسه ذي دى كبيرة عليه اخره يكون كبير مهندسين مش مدير..........؟!

نرمين:: بابا حضرتك ساكت ليه أنا بكلم حضرتك عثمان اهااااا لاء ابدا حببتى يلا نروح على مكاتبنا علشان الإجتماع
***********************
دخل علي: لمكتب حمزة واعطى له بعض الملفات
حمزة:: إيه ده....؟؟!
علي:: دى ملفات بالمشاريع الاحدث والملف ده خاص بالمهندسين لقسم الديكور الخاص بيا

حمزة:: اوك تمام وبدأ حمزة يطلع على الملفات بكل دقه ونظر إلي أخيه وسأله القسم ده مين أسسه واختار المهندسين اللى بيشتغلو فيه

علي:: القسم ده أنا إللي اسسته واخترت معظم المهندسين والحمدلله أثبتوا مكانهم ومهارتهم فى الشغل بس إذا ليك أي ملاحظات بلغنى ......؟

حمزة:: لاء بالعكس شغلك دقيق جدآ بكل احترافيه
علي:: أعتبر دى شهاده منك للقسم بتاعى

حمزة :: أه طبعا وعن جدارة بس الشغل الصعب هيبتدى وأتمنى تكون مستعد معايا....؟

علي:: متقلقش أكيد هكون معاك وفى الخدمه ديما

حمزة:: أنا متاكد واه فى إجتماع حاليا لرؤساء الاقسام

علي:: اوك تمام الساعه كام الاجتماع

حمزة:: كمان ساعه وعيزك تكون جاهز معايا
طرق على باب المكتب
حمزة:: اتفضل دخلت هدى ومعاها بعض الملفات لحمزةووضعتهم على المكتب فى اى خدمه تانى ي حمزة بيه...؟

حمزة:: ايه الملفات دي...؟؟!!
هدى:: الملفات دى بلغتني بيها الانسه نرمين علشان تشوفها قبل الاجتماع

حمزة:: تمام أول ما الإجتماع يجهز والكل يتجمع بلغينى ويريت مفيش أى اعزار لأى حد من رؤساء الأقسام تمام.....؟
هدى:: تمام حضرتك......
وما هى إلا ثوانى ودخلت سلسبيل وسندس لمكتب حمزة
حمزة:: أهلا أهلا متاخرتوش فى الكليه
سندس خرجنا بدري مفيش محاضرات مهمه

سلسبيل:: مكتبي فين مستعجله على الشغل أنا ...

علي:: مكتب مرة واحدة روحي يا ماما علي الأرشيف هتبتدي شغل منه....؟؟

سلسبيل:: حمزة معقول أنا سلسبيل ماهر هشتغل في الأرشيف......!!!!!

حمزة:: أه علشان تبتدى تتعرفي على كل الملفات وتدرسيها وترتبيها بطريقه سلسه لأن نظام الشركه هيحصل فيه تغيير والأساس طبعاً هيكون من الارشيف وإذا نجحتى فيه هتترقي امممممم إيه رائيك......؟
سلسبيل:: اقنعتنى ي حموزة...

حمزة:: بوجه متجهم وغاضب سلسبيل الهزار يكون في البيت هنا شغل وبس سمعه....
سندس:: بزعل واحراج أنا متاسفه فنظر له أخيه بنظرة عتاب على أسلوبه مع سلسبيل فهى لم تقصد الإساءة
على:: بعد م رأي الدموع فى عيون سلسبيل يلا يا هانم وراكي شغل وهم م يتلم

وبالفعل خرجت سلسبيل فى اتجاهها إلي الارشيف
سلسبيل:: وقفت أمام مكتب حمزة هو فين الأرشيف ده ......؟؟

على:: خبطها على كتفها واقفه كده ليه
سلسبيل:: مش عرفه الأرشيف ده فين فى مغارة على بابا دى...؟
علي:: بطلى لاماضه وتعالي ورايا.........
***********************
سندس:: ممكن اعرف انا هشتغل إيه....؟

حمزة:: فى اجتماع حاليا بعد الإجتماع هقولك طبيعه شغلك ايه
سندس:: اوك تمام
سلسبيل:: هو فين الأرشيف ده أنت مودينى فين
علي:: هوديكى فين يختى غير الأرشيف والله أنا حاسس أنك هتغرقي فى شبر مايه

سلسبيل:: والنبي أسكت بلا شبر بلا صباع
علي:: أهو الأرشيف وده هيكون مكتبك وعيزك تجهزيلي الملفات إللي في الورقه دى وتطلعيهم لغرفه الاجتماع.......معاكى ساعه اوك

سلسبيل:: انت عطينى ورقه جهازك مش ورقه تطلب فيها ملفات إيه العريضه دى.....!!

علي:: كنت متأكد إنك فاشله يلا يختى روحي علي البيت وسيبي الشغل لناسه

سلسبيل:: دبدبت على الأرض ونفخت اوووووف إيه ده هو ده الشغل لا والله ده شغل بلطجه ....
علي:: ههههههههههههه ابعتلك السكرتيرة تساعد معاكى ولا تقدرى لوحدك

سلسبيل:: يلا يلا ورايا شغل ومتعطلنيش .... أبتسم علي لبرائه سلسبيل وخرج من الأرشيف متجه إلى مكتبه
****************
علي :: توجه إلي الأمن وتحدث معهم عن أمن الشركه وإن فى تغيير هيحصل ونظام جديد

*******************
ذهب حمزه إلي مكتب أخيه علي
علي:: حمزة عندى في مكتبي خير
حمزة:: جهزت اللى قولتلك عليه عايز اطمن إن كل حاجه هتمشي بطريقتى .....؟؟
على::متقلقش كل حاجه هتتنفز زى ما طلبتها
حمزة:: تمام مش عايز حد يعرف بالموضوع ده نهائي وهيبقي بينى وبينك تمام.........؟؟
علي:: حاضر محدش هيعرف حاجه بس يريت تفهمنى أنا على الأقل أنا مش عارف ايه اللى يخليك تعمل كده
حمزة:: كله باوانه هيجى الوقت إللي هقولك فيه بس خليك في ديما معايا متخليش ضهري للهوا .....؟
علي:: أكيد أنا معاك فى ضهرك لأنى واثق فيك......
حمزة:: تمام كده ويلا سلام اشوفك في الإجتماع **
*******************

دخل حمزة لمكتبه فراي نرمين جالسه أمام مكتبه
حمزة:: خير ي نرمين فى حاجه

نرمين:: الملفات دى لازم تشوفها قبل الاجتماع وكمان لازم توقع على الملفين دول علشان فى الإجتماع فى مناقشه عن المشروع المكلف من الوزارة لينا
حمزة:: اوك تمام الواضح إنك بتحبي شغلك ومهتمه بيه

نرمين:: اكيد لأنه أول اهتماماتى وده كيانى اللى باسسه بشغلى إللي بحبه عن أذنك فاضل نص ساعه على الإجتماع حاول تاخد فكرة عن الملفات ......
خرجت نرمين متجهه إلى مكتبها فرأت والدها جالس على مكتبه سرحان وجهه غاضب
نرمين:: بابا......لا رد
نرمين:: بااااااابا عثمان إيه فى ايه بتصوتى كده ليه
نرمين بتكلم مع حضرتك وأنت سرحان خير مالك ي حبيبي

عثمان:: فاضل ايه على الإجتماع
نرمين:: نص ساعه...........؟؟
عثمان:: البشمهندس مدحت وصل وعرفتيه بالاجتماع

نرمين:: اه بلغته بس معرفش إذا وصل ولا لاء بس لو وصل كان جه لحضرتك على طول
عثمان:: تمام يبقى هو على وصول بس اتصلي عليه عيزة قبل الإجتماع ضرورى مفهوم

نرمين:: بإستغراب خير ي بابا حضرتك عيزة في إيه
عثمان:: انتى بتسالى كتير ليه نفزى وبس .......
***************
بعد مرور دقيقه دخل المهندس مدحت فهو كبير المهندسين لشركه الهوارى والذراع الايمن لعثمان فى الشركه
عثمان:: اخيرا وصلت إيه التاخير ده
مدحت :: كنت فى موقع العمل م حضرتك عندك فكره
عثمان :: نرمين اتفضلي انتى علي مكتبك وابعتيلي لما الإجتماع يبدأ
نرمين:: بتعجب وترفع أكتافها اوك تمام
نظر عثمان لمدحت..............
عثمان:: طبعا أنت عرفت أن حمزة بقى مدير الشركه وأنا رجعت لمكانى تانى هنا
مدحت:: اامرنى وأنا هنفز علي طول
عثمان:: وده عشمى فيك بعد الإجتماع لينا قعده سوا
مدحت وأنا تحت أمرك ومن ايدك دى لايدك دى .....؟؟
*************************
فى غرفه الإجتماعات إجتمع جميع المدراء للاقسام وبداء حمزة فى التعريف عن نفسه وصفته إيه فى الشركه وعن إدارة الشركه بمعايير مختلفه وإن النظام سوف يطبق من اليوم نظر الجميع لبعضهم بدون فهم ونظرو لعثمان

عثمان:: حمزة يريت توضح اكتر طريقه شغلك للرؤساء وازاى هتدير الشركه بمنظومه جديده

حمزة:: اكيد طبعا هوضح كل حاجه وبداء بالفعل بشرح طبيعه العمل واخذ حوالى نصف ساعه للشرح
فانبهر الجميع باسلوبه والدقه فى نظام العمل تمتم بعض الرؤساء بصوت هامس فعلا يشبه جده فى شغله بس شكله مش هيين
عثمان:: يحدث نفسه وبانبهار بأسلوب حمزة فى إدارته الجديده للعمل ااااه لو تتعاون معايا وتكون تحت رئاستى كنا هنكون ثنائي فى السوق ضخم .......بس للأسف اخدت منى كل حاجه؟
********
حمزة:: علي فين الملفات إللي طلبتها منك
علي:: اها ونظر خلفه فلم يري سلسبيل
علي:: أنا عارف إنها لخمه ومش هتعرف تعمل حاجه
حمزة:: إيه ي علي فين الملفات....؟
سلسبيل:: الملفات اهى حضرتك ووضعتها أمام حمزة
سلسبيل:: أنا رتبتها باولويتها
حمزة:: تمام وتعالى ااقعدى هنا بجوار سندس جلست سلسبيل تستمع اللي م يدور فى غرفه الإجتماع وعلى اسلوب حمزة ودقته

مدحت:: بهمس لأحد المهندسين مين البنتين دول اللي قعدين هناك دول.....؟
الاخر...... دول تقريبا موظفين تحت التمرين .....؟

مدحت :: معقول دول حاجه متوصفتش ايه الجمال ده
علي:: وقد سمع حديث م/ مدحت فنظر له ونظر لبنات عمته
علي:: همس ف اذن مدحت يريت تخليك ف شغلك وركز فيه وملكش دعوة بمين قااعد ومين واقف مفهوم......!!!
مدحت:: بابتسامه حد يشوف الجمال وميقولش وبعدين أنت زعلان ليه.......!!!
علي:: بوجه غاضب الواضح انك غاوى مشاكل معايا

مدحت:: أنت عايز تعمل مشكله من مفيش ......

حمزة :: وقد اخذ باله من علي ومدحت وبصوت جهورى الإجتماع خلص ويريت اثناء العمل يكون حديثنا عن العمل وبس مفهوم يبشمهندس

مدحت:: من مفهوم ونظر لحمزة إيه ده هو بيتكلم ويسمع ف نفس الوقت.......؟؟
وبدأ الجميع في النهوض بعد فض الإجتماع
***************
انتهى اليوم الأول فى العمل وذهب الجميع إلي القصر وما إن دخلو راو الجد جالس في انتظارهم وهو سعيد جدآ باحفاده فهذة هى عائلته وهذا هو ادخارة على مدى السنوات

جلس حمزة بجوار جده وبدأ يحدثه عن كيفيه إدارة الشركة باسلوب ونمط جديد سعد الجد من اسلوب ادارة حمزة فوجه نظرة لابنه عثمان إيه رئيك ي عثمان....؟؟

عثمان:: نظام جديد بس ممكن ياخر سير العمل لأن حمزة متشدد فاسلوبه من اول يوم طبعا التغيير محتاج وقت بس حمزة مستعجل وعلى العموم أنا موجود إذا احتجنى....
عثمان:: أنا طالع اريح شويه لحد ما الغدا يجهز عن اذنكم

**********
حمزة:: نظر لاخيه وهمس في أذنه ايه الأخبار

علي:: كله تمام متقلقش كل اللي أنت أمرت بيه. هيتنفز وانا بنفسي اللي هعمله............واعتبرة اتنفز......؟؟؟
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-