رواية اسرار القلوب الحلقة الثانية 2 - رانيا قنديل

رواية اسرار القلوب الحلقة الثانية 2 - رانيا قنديل

لقراءة الحلقة الأولى : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة السادسه : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثامنة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة التاسعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة العاشرة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الحادية عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثانية عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثالثة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الرابعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الخامسة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة السادسة عشر : اضغط هنا
لقراءة الحلقة السابعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثامنة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة التاسعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة العشرون : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الواحدة والعشرون : اضغط هنا

رواية أسرار القلوب الحلقة الثانية كاملة مكتوبة بقلم رانيا قنديل

رواية اسرار القلوب الحلقة الثانية 2 - رانيا قنديل

الفصل الثاني★ اسرار القلوب★


الفصل الثانى



الجد: يااااه أخيراً السفره كامله أحفادي وأولادي متجمعين
حمزة:: السفرة نقصا ي جدو ثم نظر الجميع لحمزه بإستغراب



الجد: مين مين ناقص؟! هو فى حد غيرك كان مسافر



***************
حمزه:: أكيد عمى جمال ناقص فى القعده دى على السفرة فوجوده هتبقى السفرة كامله



الجد:: سرح وبان عليه الحزن ؟الفصل الثاني★ اسرار القلوب★


الفصل الثانى

الجد: يااااه أخيراً السفره كامله أحفادي وأولادي متجمعين
حمزة:: السفرة نقصا ي جدو ثم نظر الجميع لحمزه بإستغراب

الجد: مين مين ناقص؟! هو فى حد غيرك كان مسافر

***************
حمزه:: أكيد عمى جمال ناقص فى القعده دى على السفرة فوجوده هتبقى السفرة كامله

الجد:: سرح وبان عليه الحزن ؟

عثمان:: لحمزة يريت تلزم حدودك ومتدخلش فى أى حاجه متخصكش

حمزة:: ازاى يعنى ميخصنيش مش هو بردو عمى زى حضرتك

عثمان:: حمزه انت ذوتها جامد ويريت تلزم حدودك او ترجع من مكان م جيت
نظرت اميمه لزوجها كأنها تترجاه بأن يمنع المشاده فى الكلام بين حمزة وعمه
صالح: عثمان لو سمحت يريت نحترم الأكل وأنت يا حمزه بلاش كلام على الأكل

حمزة:: حاضر ي بابا****** نظر الجد لحمزة وحدث نفسه يا ترى انت مخبي عنى إيه ي حمزة إيه إللي تعرفه وأنا معرفوش:..............؟؟

جمال: الإبن الأصغر لمحمد الهوارى درس هندسه معماريه مثل أبيه سنه ٥٠عام شخصيه متزنه يحب عائلته كثيراً حنون آخر همه جمع المال متزوج من ابنه عمه رأفت مها أخت هناء سنها ٤٠عام شخصيه قويه جميله تعشق جمال لأبعد الحدود درست كليه زراعه فهى تعشق الأرض مثل أبيها

*********************
بعد انتهائهم من الغذاء توجهه الجميع إلى الصالون وجلسو يتحدثون فقام حمزة اسمحولى استأذن أنا هروح علشان انام شويه وارتاح

الجد:: استني عيزك قبل م تنام

حمزة:: اتفضل يا جدو أنا تحت أمرك

الجد:: من بكرة أبيها عيزك تنزل الشركه مع عمك ونرمين واخوك علي لان فى مناقصات كتير بدأت تضيع من الشركه عيزك تعيد ترتيب أوراق الشركة وتعيد النظام للأحسن

عثمان:: نظام إيه إللي هيعيده. ده وبعدين حضرتك عارف إن مش كل المناقصات هترسي علي شركتنا يبقى سيادته هييجي يحتكر السوق مثلا أنا عندى اكبر مهندسين فى مصر كلها

الجد:: عثمان مش عايز معارضه أنت اخدت مكانى لفترة معينه لحد ما استرد صحتى علشان ارجع لمكانى ومتنساش أنك تخصص إدارة أعمال وأنا محتاج مهندس زى حمزة يكون في مكاانى علشان نوزن أمور الشركه لانى حاسس إن فى تلاعب من بعض الموظفين وحمزة أكيد هيكتشفها

عثمان:: تقصد ايه ي بابا حمزة هيكون المسؤل عن الشركه يعنى أنا هكون تحت سلطته؟؟
لالاء أكيد حضرتك بتهزر

الجد:: عمرى وقت الشغل اهزر أنا جد جدآ في شغلي ولحد ما أرجع مكانى حمزة هيكون المسؤل الأول من خلال مكانه

نرمين:: ازاى ي جدو بعد م بابا كان المدير للشركه ييجي حمزة ويتعدى على بابا بانهى منطق حضرتك ده يحصل

الجد:: بمنطق المصلحه ي بنتى بصي ي نرمين انتى كنتى بتشتغلي وأنا رئيسك وكنتى بتدرسي الفترة دى سمعتى عن مناقصه أنا ماخدتهاش او ضاعت منى

نرمين:: لأ كنا بنكسب اى مناقصه بس ده ميغيرش أن بابا يفضل مكانه

الجد: فى تلاعب من مهندسي ويريت تتعونى مع حمزة وعلي علشان انا مش هغير قرارى وعلشان نرجع وضع الشركه لوضعها تانى

نرمين نقدر نعمل ده كله تحت إشراف بابا من غير تغيير مكانته

الجد: انا قولت كلمتى حمزة المدير المسؤل وكمان سندس هتنزل الشركه معاكم منها تدرب ومنهاتعرف امور الشغل كويس لأن كلها سنتين وتتخرج من كليتها وأنا عيزها تكون جاهزللشغل على طول بعد التخرج

سندس: حاضر ي جدو. وأنا كنت هطلب من حضرتك أنى اتدرب على الطبيعه واهو الحمدلله جت لوحدها

سلسبيل:: وأنا ماليش ف أم الليله دى ولا أنا إيه ي جدو

الجد::متقلقيش ي قلب جدو هتنزلى معاهم وهتدربي على الحسابات فى مجال تخصصك مبسوطه ي قمر

سلسبيل:: متخلينى انا المديرالعام والله هعرف وهجبلكم اصحابي كمان يشتغلون

علي:: اهى عيلت علي آخر الزمن دى هتشتغل وتمسك الحسابات

سلسبيل:: تصدق أنت أول واحد هخصمله شهر كامل

على: ليه إن شاء الله المديرة سيادتك يختى اتهببي واطلعي نامى بدل ما انفخ فيكى اطلعك لاوضتك تنامى فيها سنتين

سلسبيل: شايف يا جدو بيعاملنى ازاى. ازاى هشتغل معاه فى مكان واحد حمزة لو سمحت اول حاجه هتعملها تحوله للتحقيق لعدم حسن السير والسلوك يمكن يتحبس يجي عشرتاشر سنه وارتاح أنا ضحك الجميع عليها وعلى عفويتها فهى فهلا روح القصر هكذا يطلق عليها جدها

حمزة: أنا هستاذن ومن بكرة هنزل الشركه بس الأول هروح للجامعه أخلص اوراق نقلي

الجد: تمام روح أنت أرتاح تصبح على خير خرج حمزة من باب القصر تحت اعين أمه وأبيه وتحت عين عمه الذي ينظر له بكره فهو سوف ياخد مكانه وسلطته التي سعى ورائهافكيف سيكون التعامل مع شخص غامض مثل حمزة فهل من الممكن الايقاع به هكذا كان عثمان يحدث نفسه
صعد الجمييع إلا عثمان ظل جالس ينظر لأبيه
الجد: مالك يا عثمان ؟! في حاجه ساكت ليه مطلعتش ليه علشان ترتاح
عثمان: معقول حضرتك شايف إن مفيش حاجه ازاي تخلي حمزة في مكاني ازاي انا مش مستوعب ومش عارف أفسر اللي حصل بإيه
الجد: اللي حصل لمصلحه الكل بص يا عثمان إنت إبني وكنت معايا علي طول وعارف نظام الشغل وإنت بنفسك كنت بتشرف مع الشغل كله ودلوقتي هتشرف عليه مع حمزه بس من خلال تخصصك وده كان لازم يحصل من وقت ما تعبت الحمل عليك كبير من بعد موت ماهر جوز أختك ٠٠٠؟
ماهر٠٠٠زوج سيمحه مهندس معماري كان من أكبر المهندسين في مصر تعرف على سميحه أثناء عمله مع أبيها محمد الهواري وتزوجها وأنجب منها سندس وسلسبيل فهو شخصية طموحه من عائله عريقه محبه للجميع من أهم صفاته الأمانه وكان مقرب جدآ لمحمد الهوارى وكان ذراعه الذي يتكأ عليه وبئر أسرار لمحمد الهوارى ف كل ما تجمع ماهر مع محمد الهواري من خلال عمله كانوا يطلقون عليهم الغيلان لسوق المعمار فكانوا يخشون ماهر بدهائه في العمل فبسبب موت ماهر تعب الجد وترك العمل لإبنه عثمان
********
تغيرت ملامح عثمان ما أن ذكر إسم ماهر وتغير لونه للإصفرار٠٠٠؟؟!!



عثمان:: لحمزة يريت تلزم حدودك ومتدخلش فى أى حاجه متخصكش



حمزة:: ازاى يعنى ميخصنيش مش هو بردو عمى زى حضرتك



عثمان:: حمزه انت ذوتها جامد ويريت تلزم حدودك او ترجع من مكان م جيت
نظرت اميمه لزوجها كأنها تترجاه بأن يمنع المشاده فى الكلام بين حمزة وعمه
صالح: عثمان لو سمحت يريت نحترم الأكل وأنت يا حمزه بلاش كلام على الأكل



حمزة:: حاضر ي بابا****** نظر الجد لحمزة وحدث نفسه يا ترى انت مخبي عنى إيه ي حمزة إيه إللي تعرفه وأنا معرفوش:..............؟؟



جمال: الإبن الأصغر لمحمد الهوارى درس هندسه معماريه مثل أبيه سنه ٥٠عام شخصيه متزنه يحب عائلته كثيراً حنون آخر همه جمع المال متزوج من ابنه عمه رأفت مها أخت هناء سنها ٤٠عام شخصيه قويه جميله تعشق جمال لأبعد الحدود درست كليه زراعه فهى تعشق الأرض مثل أبيها



*********************
بعد انتهائهم من الغذاء توجهه الجميع إلى الصالون وجلسو يتحدثون فقام حمزة اسمحولى استأذن أنا هروح علشان انام شويه وارتاح



الجد:: استني عيزك قبل م تنام



حمزة:: اتفضل يا جدو أنا تحت أمرك



الجد:: من بكرة أبيها عيزك تنزل الشركه مع عمك ونرمين واخوك علي لان فى مناقصات كتير بدأت تضيع من الشركه عيزك تعيد ترتيب أوراق الشركة وتعيد النظام للأحسن



عثمان:: نظام إيه إللي هيعيده. ده وبعدين حضرتك عارف إن مش كل المناقصات هترسي علي شركتنا يبقى سيادته هييجي يحتكر السوق مثلا أنا عندى اكبر مهندسين فى مصر كلها



الجد:: عثمان مش عايز معارضه أنت اخدت مكانى لفترة معينه لحد ما استرد صحتى علشان ارجع لمكانى ومتنساش أنك تخصص إدارة أعمال وأنا محتاج مهندس زى حمزة يكون في مكاانى علشان نوزن أمور الشركه لانى حاسس إن فى تلاعب من بعض الموظفين وحمزة أكيد هيكتشفها



عثمان:: تقصد ايه ي بابا حمزة هيكون المسؤل عن الشركه يعنى أنا هكون تحت سلطته؟؟
لالاء أكيد حضرتك بتهزر



الجد:: عمرى وقت الشغل اهزر أنا جد جدآ في شغلي ولحد ما أرجع مكانى حمزة هيكون المسؤل الأول من خلال مكانه



نرمين:: ازاى ي جدو بعد م بابا كان المدير للشركه ييجي حمزة ويتعدى على بابا بانهى منطق حضرتك ده يحصل



الجد:: بمنطق المصلحه ي بنتى بصي ي نرمين انتى كنتى بتشتغلي وأنا رئيسك وكنتى بتدرسي الفترة دى سمعتى عن مناقصه أنا ماخدتهاش او ضاعت منى



نرمين:: لأ كنا بنكسب اى مناقصه بس ده ميغيرش أن بابا يفضل مكانه



الجد: فى تلاعب من مهندسي ويريت تتعونى مع حمزة وعلي علشان انا مش هغير قرارى وعلشان نرجع وضع الشركه لوضعها تانى



نرمين نقدر نعمل ده كله تحت إشراف بابا من غير تغيير مكانته



الجد: انا قولت كلمتى حمزة المدير المسؤل وكمان سندس هتنزل الشركه معاكم منها تدرب ومنهاتعرف امور الشغل كويس لأن كلها سنتين وتتخرج من كليتها وأنا عيزها تكون جاهزللشغل على طول بعد التخرج



سندس: حاضر ي جدو. وأنا كنت هطلب من حضرتك أنى اتدرب على الطبيعه واهو الحمدلله جت لوحدها



سلسبيل:: وأنا ماليش ف أم الليله دى ولا أنا إيه ي جدو



الجد::متقلقيش ي قلب جدو هتنزلى معاهم وهتدربي على الحسابات فى مجال تخصصك مبسوطه ي قمر



سلسبيل:: متخلينى انا المديرالعام والله هعرف وهجبلكم اصحابي كمان يشتغلون



علي:: اهى عيلت علي آخر الزمن دى هتشتغل وتمسك الحسابات



سلسبيل:: تصدق أنت أول واحد هخصمله شهر كامل



على: ليه إن شاء الله المديرة سيادتك يختى اتهببي واطلعي نامى بدل ما انفخ فيكى اطلعك لاوضتك تنامى فيها سنتين



سلسبيل: شايف يا جدو بيعاملنى ازاى. ازاى هشتغل معاه فى مكان واحد حمزة لو سمحت اول حاجه هتعملها تحوله للتحقيق لعدم حسن السير والسلوك يمكن يتحبس يجي عشرتاشر سنه وارتاح أنا ضحك الجميع عليها وعلى عفويتها فهى فهلا روح القصر هكذا يطلق عليها جدها



حمزة: أنا هستاذن ومن بكرة هنزل الشركه بس الأول هروح للجامعه أخلص اوراق نقلي



الجد: تمام روح أنت أرتاح تصبح على خير خرج حمزة من باب القصر تحت اعين أمه وأبيه وتحت عين عمه الذي ينظر له بكره فهو سوف ياخد مكانه وسلطته التي سعى ورائهافكيف سيكون التعامل مع شخص غامض مثل حمزة فهل من الممكن الايقاع به هكذا كان عثمان يحدث نفسه
صعد الجمييع إلا عثمان ظل جالس ينظر لأبيه
الجد: مالك يا عثمان ؟! في حاجه ساكت ليه مطلعتش ليه علشان ترتاح
عثمان: معقول حضرتك شايف إن مفيش حاجه ازاي تخلي حمزة في مكاني ازاي انا مش مستوعب ومش عارف أفسر اللي حصل بإيه
الجد: اللي حصل لمصلحه الكل بص يا عثمان إنت إبني وكنت معايا علي طول وعارف نظام الشغل وإنت بنفسك كنت بتشرف مع الشغل كله ودلوقتي هتشرف عليه مع حمزه بس من خلال تخصصك وده كان لازم يحصل من وقت ما تعبت الحمل عليك كبير من بعد موت ماهر جوز أختك ٠٠٠؟
ماهر٠٠٠زوج سيمحه مهندس معماري كان من أكبر المهندسين في مصر تعرف على سميحه أثناء عمله مع أبيها محمد الهواري وتزوجها وأنجب منها سندس وسلسبيل فهو شخصية طموحه من عائله عريقه محبه للجميع من أهم صفاته الأمانه وكان مقرب جدآ لمحمد الهوارى وكان ذراعه الذي يتكأ عليه وبئر أسرار لمحمد الهوارى ف كل ما تجمع ماهر مع محمد الهواري من خلال عمله كانوا يطلقون عليهم الغيلان لسوق المعمار فكانوا يخشون ماهر بدهائه في العمل فبسبب موت ماهر تعب الجد وترك العمل لإبنه عثمان
********
تغيرت ملامح عثمان ما أن ذكر إسم ماهر وتغير لونه للإصفرار٠٠٠؟؟!!
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-