رواية اسرار القلوب الحلقة الثالثة 3 - رانيا قنديل

رواية اسرار القلوب الحلقة الثالثة 3 - رانيا قنديل

لقراءة الحلقة الأولى : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة السادسه : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثامنة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة التاسعة : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة العاشرة : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الحادية عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثانية عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثالثة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الرابعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الخامسة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة السادسة عشر : اضغط هنا
لقراءة الحلقة السابعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة الثامنة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة التاسعة عشر : اضغط هنا 
لقراءة الحلقة العشرون : اضغط هنا
لقراءة الحلقة الواحدة والعشرون : اضغط هنا

رواية أسرار القلوب الحلقة الثالثة كاملة مكتوبة بقلم رانيا قنديل

رواية اسرار القلوب الحلقة الثالثة 3 - رانيا قنديل

تغيرت ملامح عثمان ما أن ذكر إسم ماهر وتغير لونه الاصفرار......؟!

********
الجد:: يلا يا عثمان اطلع نام تصبح على خير

عثمان وإنت بخير صعدعثمان لغرفته وما أن دخل غرفته رأي هناء تجلس تحت ضوء خافت فنظر لها وتحدث انتى قعده كده ليه


هناء:: لأ أبدا كنت هقراء روايه بس حسيت بتعب

عثمان:: روايه امممممممم....!

هناء:: مالك في حاجه ولا إيه شكلك متغير

عثمان:: طبعا في بابا أدى مسؤليه الشركه لحمزة وأنا هرجع زى م كنت للادراه بس تحت إشراف المدير حمزة

هناء:: طيب كويس إنت بتتعب جامد ومبقتش بتيجي البيت كتير

عثمان:: انتى ايه كل اللي ييهمك اجى البيت وااقعد معاكى ايه القرف ده بدل متزعلى وتقوليلي أعمل إيه علشان تفضل مكانتى زى ما هي تقوليلي كلامك الفاضي ده
هناء:: أنا مبقتش عرفه مطلوب منى إيه علشان اراضيك

عثمان:: يريت تسكتي ولا ااقولك نامى نظرت هناء له بحزن وتعجبت على حياتها مع عثمان اللي كل اهتمامه السلطه وجمع المال........! مع أنه مش محتاج بس للأسف الشيطان خلاه إنسان انانى وبعيد كل البعد عن أولاده وعائلته

عثمان:: يحدث نفسه معقول بعد كل حاجه عملتها ييجى حمزة وياخد منى مكانى بس أنا مش هسكت وزى م كانت الشركه ليا هتفضل ليا بردو وهعرف ازاى أبعدحمزة.........؟؟
*************************

فى غرفه صالح جالس مع اميمه وهو سعيد بوصول إبنه حمزة
اميمه:: الحمد لله اولادى كلهم حواليا ونفسي أفرح بيهم واشوفهم مستقرين في بيوتهم
صالح:: إن شاء الله حببتى كله باوانه المهم ايمان هترجع امتى وهى هتتاخر في السفر
اميمه:: ما أنت عارف طبيعه شغلها ف الترجمه وعلى حسب المؤتمرات م يخلص هى بترجع

صالح:: ايه ده انتى هتفضلي تتكلمى عن العيال وسيبا ابوهم كده بعد يوم تعب

اميمه:: أنا ااقدر أنت حياتى كلها ي صالح يومى يبتدى بيك وينتهى بيك أنا ماليش غيرك من بعد ربنا

صالح:: لأ لأ بعد الكلمتين دول لازم احكيلك حكايه بس ايه للصبح

اميمه:: ههههههههههههه إحنا كبرنا على الكلام ده ي صالح

صالح:: مين دول اللي كبرو تعالى بس وبعد كده ابقى قولى كبرت ولا لسه فيا الرمق ضحكت اميمه على زوجها الحنون كم هى محظوظه به فبرغم عمله ومسؤلياته وغيابه لوقت كبير عن المنزل إلا أنه عمرة م قصر فى حق أولاده ولا حقوقى معاه فهو اب حنون وصديق لهم
نظرت اميمه لزوجها بكل حب بجد انا محظوظه بيك

صالح:: انتى حياتى كلها ي ايمو ذهبت اميمه لاحضان معشوقها لعالمهم الخاص الذي يلحنون هم الحانه ونغماته الخاصه بهم
********************
فى صباح اليوم التالي ذهب حمزة للقصر فوجد جده جالس فى بهو القصر ومعاه سندس وإيمان ونرمين وخالد
حمزة أنا صباح الخير عليكم جميعا

ايمان:: حمزة حبيبي حمدالله على السلامه وحشتنى مووووووت واخذت اخيها بالاحضان
حمزة :: أنا لو وحشك كنتى انتظرتينى بس يلا ملحوقه

ايمان:: أبدا والله أنت عارف شغل الترجمه وبسافر للمؤتمرات وعلى حسب م تخلص برجع بس متزعلش منى وهعوضهالك باكله بيتزا إيه رائيك....؟

حمزة:: خلاص موافق بس بيتزا بالمشروم وكمان تعملى حساب الكل علشان اسمحك

إيمان:: مستغل وغاوى تهدنى بس يلا اهو يوم تعب علشان خاطر عيونك
حمزة:: فين علي لسه نايم
سلسبيل:: وهى نزله من على السلم أكيد نايم فى حد يعتمد عليه اسالنى أنا تلاقيه نايم وش الصبح تعالى ي حمزة وأنا هروح معاك الشركه وهظبطلك الدنيا وهحطلك لمساتى

علي:: خبطها على راسها لمسه ايه اللي هتحطيها دى تكونيش فكرة نفسك زعاافه بص عليها علي :: تصدقى صح يدوب تشتغلى زعاافه واهو نشيل بيكى العنكبوت ويبقى ليكى فايده بس ي رب تسدى

سلسبيل:: إن شاء الله هسد ف وشك ببان الرحمه هو ايه ده غلس اووووف

الجد:: بس ي أولاد إيه على الصبح كل يوم نقار

سلسبيل:: هو اللى حاططنى فى راسه اعمله ايه

علي:: يالهوى احطك انتى فى راسي بس خسي الأول لأن وزنك تقيل زى دمك بصت سلسبيل علي نفسها إيه ده هو إنت شايفني تخينه إلبس نضاره
الجد:: قولت بس منك ليها ويالا كله علي الفطار
حمزه:: معلش يا جدو أنا مش بفطو ويادوب ألحق أخلص ورقي في الجامعه وبعدها أطلع علي الشركه
سلسبيل:: انا هروح معاك وصلني للكليه أهو أغيظ البنات بيك
علي:: بص عليها وقالها تافهه والله
سلسبيل:: ملكش دعوه روح إنت بس إتغذي بدل ما أنت عامل زي عمود النور المصدي
علي:: أنا عمود نور ومصدي طيب يالا اتكلي وانتي عامله زي البرص الجعان
سلسبيل:: انا برص وجعانه هههههههههههه
نرمين :: بتضحكي علي إيه يبنتي وهو مهزئك كده
سلسبيل:: أصله بيصعب عليا محتاج يتنفخ عند العجلاتي علشان يبان لا وإيه بيعايب عليا انا ههههههههههه
حمزه:: يالا وبطلي رغي اتاخرت
سلسبيل:: يالا بس والنبي احترمني قدام الجدع دهون علشان بيتريق عليا
حمزه:: سندس خلصتي تعالي معانا بالمره
سندس:: تمام بس ثواني اجيب شنطتي من فوق
ذهب الجميع لأشغالهم وجلس الجد في غرفه مكتبه يتذكر ما مر عليه في حياته وظل يفكر إيه التقصير اللي ممكن أكون عملته وايه الشرخ اللي حصل وياتري حمزه هيقدر يعمل اللي انا مقدرتش أعمله٠٠ظل يحدث نفسه محمد الهواري كثيرا ويعيد حساباته في المجهول اللي هو نفسه لا يعلمه٠٠٠؟!!

السؤال ٠٠يا تري إيه المجهول وإيه اللي هيعالجه حمزه ؛؛؛آرائكم ومقترحاتكم!!


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-