القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مزاج الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم منار همام

 رواية مزاج الحلقة الخامسة والعشرون 25 بقلم منار همام

رواية مزاج الجزء الخامس والعشرون 25 بقلم منار همام

رواية مزاج البارت الخامس والعشرون 25 بقلم منار همام

رواية مزاج الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم منار همام

رواية مزاج الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم منار همام


عدا شهرين اسراء اتحسنت فيهم شويه ويوسف دائما معاها عماد اللي مات بسبب مجهول بعد ما لقوه ناس في قبر محمد وميسره اللي متأثرتش قوي بموت ابوها.

يوسف: ياااه وصل بيه الطمع والوساخه للدرجاتي عايز يمضي واحد في قبره.

ادم: اهو مات وهو بيمضيه خد أيه معاه يلا ربنا يرحمه.

يوسف: بس عارف دي مش دماغ خالك عماد وموت عمك محمد لله يرحمه مش حادثه.

ادم: كان ممكن نقول ماك بس مات ،امي ربنا هداها الفتره دي هيكون مين ممكن يكون اسر اخو ماك.

يوسف: معتقدش الواد دا مفيش اي اخبار عنه .

ادم: مش عارف بس الدنيا تتلم وندور علي الموضوع دا بروقان.

يوسف: ان شاءلله.

ادم: اسراء عامله ايه ؟؟

يوسف: تعبانه علطول بتستفرغ ودايخه واكلها مش متظبط.

ادم: طاب ما ممكن تكون حامل.

يوسف: حامل اي بس ياادم هو دا وقته.

ادم: طاب انت روحت بيه عند دكتور.

يوسف: رافضه وبتقول ارهاق عادي.

ادم: هاتلها اختبار في البيت مش هتخسر حاجه.

يوسف: خلاص ماشي هشوف الموضوع دا بس معتقدش....وانت مش ناوي ترجع البيت بقي.

ادم: ان شاءلله قريب احتمال بكره او بعده.

يوسف: ان شاءلله هقوم انا دلوقتي علشان بابا بيرن

يوسف مشي وادم دخل المطبخ يدور علي نور.
ادم لقي نور واقفه وسانده ايدها ع الرخامه بتعب.

ادم: انتي كويسه يا نوري.

نور بتعب: مش عارفه حاسه اني تعبانه اوي ومش قادره اقف.

ادم شاله وطلع بيها حطها علي اول مقعد. وبدأ يفحصها....

ادم: شكله اللي في بالي صح.....

******
اسراء كان واقفه في المطبخ ولابسه اسود واثر التعب باين عليها يوسف حضنها من ضهرها.

يوسف: روح يوسف بتعمل ايه.

اسراء: بعمل شاي لعمي شاهين.

يوسف: طب ارتاحي انتي وانا هكمل.

اسراء: انا كويسه يا يوسف متخافش.

يوسف باسها من رقبتها.

: طب خلصي و انا مستنيكي علشان عايزك في موضوع...

اسراء: حاضر يا يوسف.

*********
نور و ادم رجعين من المستشفى بعد ما ادم شك ان نور حامل.

نور: يعني انت زعلان يا ادم علشان انا حامل.

ادم: يا نور مش زعلان بس انتي لسه صغيره يعني علي الاقل مش دلوقتي سنتين تاني تكوني كبرتي شويه. لا والمشكله انك حامل في توأم

نور ابتسمت: هنسميهم ايه

ادم: يووووه يا نور دا وقته هنسميهم ايه

نور: خلاص يا ادم فك هو انا اول واحده تحمل وبعدين انا مش صغيره عندي 19سنه.....

ادم: لا ولله وكدا كبيره... خلاص ماشي يا نور بس خدي بالك من نفسك ومتتحركيش كتير وشغل مش عايز....

نور: حاضر ولله بس روق انت كدا مبحبكش متعصب.

ادم ضحك: فرحانه يا نور

نور: اوي اوي يا ادم هيبقي عندي طفلين منك حلوين وشبهك كدا. وهيبقو ولاد ان شاءلله.

ادم: بس انا عايزهم بنات....

نور: لا قلبي بيقولي انهم ولاد

ادم حط ايده علي بطن نور.

نور: اهم حاجه انهم منك يا روحي....

*******
يوسف قاعد علي السرير بيهز في رجلها بتوتر.
اسراء طلعت من الحمام وهي ماسكه الاختبار في ايدها

يوسف: اي طلع ايه.

اسراء: مش عارف طلع خطين يمكن غلط ولا حاجه.

يوسف: ابلسي نروح عند الدكتوره ونتأكد....

*****
بليل الكل متجمع ومبسوطين بخبر حمل اسراء ونور.

نور قاعده جنب ادم. وهو حاضنها.

نور: شايف باباك مبسوط ازاي.

ادم باس راسه: ربنا ميحرمني منك.

شاهين بفرحه: الف مبروك يا اولاد.وانت يا جاسر لازم تروح عند دكتور وتشوف سبب التأخير دا ايه.

جاسر: حاضر يا بابا.

ادم شاف امه واقفه بعيد وبتعيط
ادم راح عندها ومسك ايدها وباسها.

ادم: مالك يا ست الكل. تعالي اي مش عايز تفرحي بعيالك

ساميه حضنته عيطت.

: الف مبروك يا حبيبي وربنا يجعله الذريه الصالحه ليك.

ساميه راحت عند يوسف وهي مكسوفه.

: الف مبروك ليك يا يوسف.

يوسف ابتسم: الله يبارك فيكي.

ساميه رفعت وشها بدموع:

اسفه.... عارفه اني فوقت متأخر بس اللي حصل لعماد خلاني اعرف ان الدنيا مش مستهله .... صوت عيطها علي اكتر.....
وانا ولله يا يوسف مش سبب الحادثه ،اه انا قلت لعماد بس بعد كدا قلتله بلاش وان انا غيرت الخطه بس هو نفذهت لوحده.... اسفه.

يوسف حضنها: وانا سامحتك ولله، اهدي بس.

ساميه مسحت دموعه

ميسره:اي بقا يا جماعه مش هنقضيها هي.

ساميه وقفت قدام شاهين باحراج: اسفه

شاهين: اهم حاجه انك رجعتي عن الطريق الغلط

******

ادم واقف يتكلم في التلفون. نور حضنته من ورا وادم مسك ايدها و باسه وهو بيتكلم....

ادم خلص المكالمة ولف لنور شالها وحطها علي ترابيزه قدامه.

ادم: ايه بقي

نور: بحبك يا ادم

ادم قرب منه: وادم بيموت فيكي بس اي السبب بقي

نور: اممم حسيت اني مقصره معاك......

ادم: وجايه تعوضي دلوقتي...

نور ضحكت: اه

ادم: لا وحياه ابوكي اهدي كدا

نور بدلع: براحتي.

ادم: نوررررر

نور بقمصه: اوعي انا مخصماك

ادم ضحك: مخصماني طب تعالي يا هبله.... ادم شالها وحطها علي السرير وهي بتضحك

ادم: يلا نامي بقا.

الباب خبط وكانت ميسره.

ادم: تعالي يا ميسره

ميسره: دي كوبايه لبن لنور علشان صحه البيبي.

ادم ابتسم واخدها منها: شكراً يا ميسره تعبينك معانا.

ميسره: يعم عادي نور زي اختي.

ميسره طلعت وادم رجع لنور.

ادم: يلا يا روحي اشربي.

********
يوسف: علي مهلك يا روحي براحه

يوسف بيساعد اسراء تنام علي السرير

اسراء: انا كويسه يا يوسف.

يوسف: اه ماهو واضح يا روحي. علشان نبقي متفقين شغل كتير مش عايز واقفه في المطبخ لا في الف خدامه متتحركيش من مكانك.

اسراء: كل دا

يوسف: اسرررراء

اسراء: حاضر حاضر متتعصبش كدا.

ميسره دخلت: واحد لبن وصلحه للاخت اسراء

يوسف: في الوقت يا ميسره تسلم ايدك.

ميسره: اي خدعه بس اوعي تقول لابنك تف علي ميسره لما يكبر. العياال اول ميكمل سنه يمسكوه تف علي عمو يا حبيبي وعلي خالو

اسراء بضحك: دا انا هخليه يهريكي تف.

ساميه واقفه علي الباب

: يوسف

يوسف بص ليها

: اتفضلي.

ساميه: لا عايزاك في موضوع برا

يوسف: تمام.. بص لاسراء.... ماتتحركيش من مكانك وانا عشر دقايق وجاي.

ساميه ويوسف واقفين برا الاوضه و يوسف ماسك سيديهات في ايده

ساميه: هي دي الحاجات الي لقيته في البيت بعد موته.

يوسف: متعرفيش فيها ايه

ساميه: انا مفتحتهمش بس تقريباً فيه الناس اللي كان عماد بيشتغل معاهم. هو كان غديما بيسجل كل حاجه علشان لو حصل بينهم اي اختلاف.

يوسف: باتي مع اسراء وخدي بالك منه عندي موضوع لازم اخلصه.

يوسف مشي و ساميه دخلت عند اسراء

اسراء بتعب: يوسف راح فين

ساميه: عنده مشور راحه يخلصه.

يوسف وقف بيتفرج علي السيدهات.

يوسف: يا ابن الكل*** وربنا ما هرحمك

يوسف طلع التلفون.

: اسر علي يبقا عندي خلال خمس دقايق فاهم.

******

يوسف: جبتوه

: اه يا باشا هو تعبنا بس جبنا.

يوسف: فين.

: جو يا باشا مستنين حضرتك.

يوسف دخل.

: اهلا اهلا اسر بيه

اسر: عايز مني ايه يا يوسف.

يوسف حط رجله علي الكرسي اللي مربوط فيه اسر وميل

: يعني هكون عايز ايه من واحد قتل عمي وابو مراتي وكان عايز يخطف مرات اخويا.هشرب من دمه طبعاً.

اسر: نور مش مرات اخوك نور بتاعتي وهخدها يعني هخدها.

يوسف: احمد ربنا ان ادم مش معايا ولا كان مسح بيك الارض.

اسر: اه انا اللي قتلت عمك انا مكنتش عايز عمك انا كنت عايز ايڨا بس تصدق عمك كسركم اكتر من ايڨا

يوسف بغ'ل: وديني لتدفع تمن اللي انت عملتو غالي وغالي اوي

اسر: صدقني ماهسيبكم تتهنو يوم ونور هاخدها وايڨا هقتلها زي ماقتلت اخويا

يوسف: دا لو طلعت من هنا يا روح امك.
يا رجاله ظبطوه بس مش عايز حد يمد ايده عليه ظبطوه بس بطريقه تانيه.

يوسف قاعد علي كرسي بكل غرور و اسر مربوط علي لارض وفي عربيتين مستنين إشارة من يوسف

يوسف: ايه تعبت ولا نكمل.

اسر: هطلع من هنا يا يوسف واول حد هنتقم منه وهو انت.

يوسف قرب منه

: هتنتقم مني ازي يا روح امك

اسر بوقاحه: مراتك حلوه برضو وتستاهل.

هنا يوسف عينه بقيت حمره من الغضب

بغضب اعمي: نهايتك علي ايدي ياااااكلب...

****

نور: ادم ادم انت نمت

ادم بنعس: اه يا روحي عايزه ايه

نور: مش جيني نوم قوم اقعد معايا

ادم قام: ايه يا روحي هي هرمونات الحمل هتشتغل بدري كدا

نور: يوووه يا ادم خلاص نام

ادم: خلاص بعد ما صحيت.... عايزه نعمل..

نور: اتكلم معايا لحد ما انام...

ادم: اتكلم معاكي في ايه.

نور: في اي حاجه مثلا وانت صغير

ادم شد نور لحضنه

وفضل يتكلم معاها لحد مانامت باس راسها ونام

****
يوسف رجع لقي اسراء نايمه لوحدها نام جنبها وحضنها

اسراء بنوم: جيت كنت فين.

يوسف: كان عندي شغل ضروري وقولت لماما ساميه تنام معاكي سبتك ليه.

اسراء: انا قولتها اني كويسه ومش عايزه حد.

يوسف ضم اسراء ليه اوي بغيره.

اسراء: يوسف انت كويس.

يوسف: انتي بتاعتي لوحدي يا اسراء اللي يفكر فيكي هنسفه.

اسراء حضنته بخوف من كلامه اللي حست فيه التملك ونامت... 
يتبع..
لقراءة الفصل السادس والعشرون اضغط علي : (رواية مزاج الفصل السادس والعشرون)
لقراءة باقي الفصول اضغط علي : (رواية مزاج)
reaction:

تعليقات

ستصدر قريبًا على مدونة يوتوبيا رواية المتداول التي تم طلبها مِنا كثيرًا وهي أول رواية مصرية تدور أحداثها حول تداول الـ فوركس والعملات ستتعلم من خلالها تداول العملات بأقل خسائر مُمكنه وكيف يُمكنك الربح من خلال شراء وبيع العقارات رواية بإمكانها تعليمك كيفية الربح من تداول الذهب والعملات والفوركس كيف يُمكن لشخصًا في بداية حياته مثل (عيسى) في الرواية أن يُحقق ثروة مالية كبيرة فى مدة قصيرة.