القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مزاج الفصل السادس والعشرون 26 بقلم منار همام

رواية مزاج الحلقة السادسة والعشرون 26 بقلم منار همام 

رواية مزاج الجزء السادس والعشرون 26 بقلم منار همام

رواية مزاج البارت السادس والعشرون 26 بقلم منار همام

رواية مزاج الفصل السادس والعشرون 26 بقلم منار همام

رواية مزاج الفصل السادس والعشرون 26 بقلم منار همام


## *عدي تمن سنين* 
*نور بقي معاها سيف وامير دول التوأم وبعد سنه جابت فارس** 
*
*اسراء جابت فاطمه وبعدها جابت شهد* 
*ميسره بعد عناء وفقدان الامل جابت مليكه* 
يوسف هدد ابو اسر انه يسيب البلد ويطلق ام نور*
  (    *مشاهد من التمن سنين اللي فاتو*)
ادم: يا حبيبتي يا نور متأخر علي الشغل. 
نور حضناه وبتشم ريحته. 
: مترحش خليك قاعد معايا. 
ادم: يا روحـي عجباكي ريحتي اوي كدا ازازه البرفان اهي حطي براحتك. 
نور: لا انا عجباني ريحتك انت ....
ادم: يعني خلاص مفيش شغل ..
نور: لا 
ادم قام وشال نور: طب يلا نستغل اليوم بما ان مفيش شغل..... بعد وقت ....... 
ادم ساند ضهره علي السرير ونور في حضنه
: لا الغي كل الموعيد مش جاي النهارده 
ادم: خلاص ماشي تمام هحاول اجي بكره 
ادم قفل التلفون وبص لنور : عجبك كدا من يوم متجوزتك مبرحش المستشفى خالص. 
نور: فدايااا 
ادم نزل باس بطن نور 
: تعالو بسرعه يا عيال ادم شاهين قبل ما امكم تجننني. 
نور: اخص عليك يا ادم انا هجننك. 
ادم باسها: احلي جنان يا روحي... يلا بقا خمس دقائق هطلع اشرب سجاره برا وارجعلك
نور: لا اشرب هنا. 
ادم: لا يا روحي علشانك وعلشان البيبي. 
نور: لا عادي. 
ادم ولع سجاره نور عضت علي شفتها باحراج
نور: ادم
ادم: نعم يا حبيبتي. 
نور: ان..... انا كنت بتوحم علي حاجه كدا...
ادم: ايوه يا حبيبتي ويا ترا المرادي طين ولا فرع شجرة ولا ايه؟؟
نور: وانا مالي يا ادم دا الوحم. 
ادم: اخلصي يا نور بتتوحمي علي ايه؟؟. 
نور غمضت عنيها وتكلمت في سرعه: سجاير !!
ادم: نعم يا روح امك سا...... ايه؟؟ 
نور: سجاير..
ادم: لا كدا كتير وربنا يا نور سجاير يا نور
نور: يووووه يا ادم وانا هعمل ايه. 
ادم: يا حبيبتي يرضيكي اديكي الحلوه دي تمسك سجاره. 
نور: حته صغيره ونبي. 
ادم: لا يا نور ونامي. 
نور: اوعا انا مخصماك
ادم: يوه علينا وعلي مخصماك اللي طلعتيلي بيها نامي يا نور. 
***********************
ادم نزل قعد جنب يوسف بتعب وغمض عنيه
يوسف: الوحم برضو. 
ادم: عايز تشرب سجاير الهانم. 
يوسف: ياخي احمد ربنا ما كتر السجاير في جيبك امال لو تطلب منك عدس وفجل وبصل الساعه 2الفجر هتعمل ايه. 
ادم: داا في مره بدور عليها في الجنينه لقيتها بتاكل في الطين زي الشكولاتة الهانم من يوم ما حملت ولازقه فيا قال ايه عجبها ريحتي..... رجع راسه لوره تاني.... اااااااه تعبت والله. 
جاسر جهه وقعد: انشفو لسه بدي دا يدوب الشهر الخامس. 
يوسف: بكره مراتك تحمل وتحس بينا. 
جاسر بامل: بس هي تحمل بس!!
ادم: متخافيش ان شاءلله ربنا هيكرمكم.
""""""""""""""""""""""""""""""""""
        *مشهد اآخر*
*ميسره قعده علي السرير هدومها مبلول ميه وضامه رجليهاوبتعيط* 
جاسر جري عليه: ميسره مالك انتي كويسه؟؟
ميسره حضنته بدموع: مفيش بيبي يا جاسر مفيش.....
جاسر: متقوليش كدا احنا رحنا عند الدكتور وقال مع الوقت والعلاج هيبقي في حمل ان شاءلله هي مسألة وقت بس. 
ميسره: لا يا جاسر. متحولش تهون عليا بقالنا سنه نفس الكلام من الدكتور... ج.. جاسر انت حقك يبقي معاك ولاد زي اخواتك ولله مش هزعل لو اتجوز  بس متحبهاش اكتر مني.... 
جاسر: بس يا هبله حتي لو مش هشوف العيال خالص مستحيل افكر في واحده غيرك. 
طاب اسيبك ازاي وانتي اللي استحملتيني زي ما انا و في عز ضعفي. 
ميسره: انا مش هستسلم وهحاول تاني علشانك. 
""""""""""""""""""""""""""""""""
            *مشهد آخر*
*بعد ما نور جابت سيف وامير و اسراء جابت فاطمه. ...* 
ميسره قاعده بتفكر في حزن
جاسر: قمري بيفكر في ايه. 
ميسره: جاسر هو انت مش هتتجوز عليا لو مخلفتش بجد. 
جاسر: تاني تاني يا ميسره بنفكر في الموضوع. 
ميسره: غصب عني يا جاسر. يوسف و ادم بيحتفلو بالسبوع عيالهم وانت بتبص عليهم غصب عني فكرتك
جاسر: عارف يا ميسره اه ببص عليهم ونفسي في عيال زي اخواتي بس انا مبقليش ميت سنه متجوز علشان اشيل الهم كدا 
ميسره: طب بص دي اخر دكتوره نتابع  معاه وبعده لو ربنا مرزقناش نعمل عمليه او نتبني عيال. 
جاسر: ان شاءلله هيرزقنا
ميسره: يارب يا جاسر يارب. 
"""""""""""""""""""""""""""""""""
           *مشهد آخر*
نور بتوتر: ا.. ا.. ادم ا.. انا حامل
ادم بفرحه: الف مبروك يا روحي مالك خايفه كدا. 
نور: يعني انت مش زعلان 
ادم: وازعل ليه يا روحي بالعكس انا مش هاممني غير صحتك وانك بتتعبي لو كدا مش هبطل اجيب منك عيال. 
نور بفرحه: بس دا اخر واحده ومش هنجيب تاني ان شاءلله. 
ادم: تؤ تؤ لو مكنتش بنت هجيب تاني. 
نور: لا هو دا بس علشان جه غلطه ومفيش تاني. 
ادم: بنوتي كبرت وبقيت تعرف تتكلم. 
"""""""""""""""""""""""""""""""""
           *مشهد آخر*
اسراء: انا تعبت يا يوسف ومش هخلف تاني. 
يوسف: يا روحي دي لسه تاني مره لسه بدري وبعدين انا عايز اجيب ليهم اخ يسندهم
اسراء: عيال ادم اخواتهم يا يوسف 
يوسف: خلاص يا حبيبتي ان شاءلله اللي في بطنك يطلع ولد ومفيش تاني. 
اسراء: بس الدكتور قالت بنت...
يوسف: يمكن تختلف. 
""""""""""""""""""""""""""""""
          *مشهد آخر*
جاسر ماسك ايد ميسره وهي نايمه علي السرير. 
ميسره: جاسر الدكتوره قال احتمال العمليه متنجحش انا خايفه اوي متنجحش. 
جاسر باس ايدها: ان شاءلله هتنجح ولو منجحتش يبقا قضاء ربنا واكيد في خير لينا. 
دخلت الدكتوره: بعد اذنك اتفضل علشان ابدأ
جاسر طلع برا والعيله كلها معاه الدكتوره مكملتش خمس دقائق جوه وخرج
جاسر بخوف: في ايه يا دكتوره طلعتي بسرعه ليه ميسره كويس
الدكتوره: الف مبروك المدام حامل هو ماكنش واضح بس لما عملت اشاعه الرنين للطفل ظهر عالطول مبروك.
*********************
        *الوقت الحالي*
سيف ابن ادم اللي بقي عنده 7سنين بجري ونور بتجري وراه
نور: استني بقي هديت حيلي
ادم شد نور مره وحده. 
ادم: بتجري وراه ليه يا روحي
نور: عايز يبوس فاطمه بنت عمه يوسف بالعافيه. 
ادم: وايه المشكله ما يبوسها
سيف فضل يجري ورا فاطمه لحد ما خبط في يوسف 
يوسف مسكه ورافعه لفوق 
: بقي عايز تبوس بنتي بالعافيه تربيه.... هنقولى أيه تربيه ادم شاهين .......ما ابوك كان بيبوس امك قدامنا
نور استخبت في حضن ادم وتكلمت بكسوف
: عاجبك كدا 
ادم حضن نور وبص ليوسف
: اللي غيران مننا يعمل زينا
سيف اتكلم وهو متشعلق في الهواء 
: عمو بعد اذنك نزلني برستيجي وبعدين معروفه يعني فاطمه دي بتاعتي. 
ساميه: عيب يا حبيبي تقول الكلام دا
سيف: ما تسبوني ابوسها كدا كدا لما هكبر ههريها بوس
يوسف بصله بقرف: الله يحرق تربيتك يا ادم. 
شاهين بضحك: طالع لمين بس كدا
سيف:  اعتقد عمي يوسف لسا قايل من شويه انا بابا كان بيبوس ماما قدامكم فاكيد طالعله. 
ام نور ضحكت: ادم الصغير
شاهين: كلهم ادم الصغير
اما توام سيف امير كان قاعد بكل هدوء مركز في التابلت بتاعه وشهد بنت يوسف بتبص ليه بتركز
اسراء بصت لشهد اللي مركزه مع امير اوي
: ياحسره عليكي يا بنتي. 
ابن ادم الصغير فارس اللي عمر 6سنين قاعد وقدامه مليكه بنت ميسره اللي عمره 4سنين. بيسرحلها شعرها. 
ميسره بصت لفارس بضيق. 
فارس: مبعملش حاجه ولله يا عمتو بسرحلها بس. 
ميسره: اه سرحلها ولو عملت حاجه غير كدا شايف اخوك متعلق ازي مع عمك يوسف بس انا هعلقك علي الباب 
فارس خلص مع مليكه وربط شعرها وباس خدها 
: خلصت يا بنوتي يلا علشان ناكل. 
جاسر بص علي فارس بسخريه 
:  اذا كان رب البيت بالدف ضاربا
سيف: الترجمة بعد اذنك يا عمو جاسر علشان مفهمتش. 
جاسر: يعني لو كان كبير البيت رقاصه اللي تحته هيطلعو ايه
يوسف قعد جنب جاسر وكمل
: طبالين يا ابن ادم اخوي. 
ادم ساب نور
: قصدك ايه يا عنيا انت وهو  ان انا رقاصه 
جاسر ويوسف بصو لادم في حزن مزيف . بمعني الي شيفينو
ادم جري وراهم: طاب وحيات امكم ماشي. 
يوسف وجاسر جريو وادم جري وراهم وضحك
الكل عليهم مال البيت........ النهايه♥
  وبكده مش هنكتب يتبع... تاني اتمنى تكون الروايه كانت خفيفه وجميله عليكم وعجبتكم و مبسوطه قوي والله ان انا اتعرفت عليكم. 
واستنوني ان شاء الله في روايه جديده في شهر 9 اكون خلصت امتحانات عايزه اجيكم بخبر حلو ادعوالي بحكم 
     منار همام 
المزاج
Manar hmam 
The End 🥺💔
     ''' *~تمت~* '''
لقراءة باقي الفصول اضغط علي : (رواية مزاج)
reaction:

تعليقات

ستصدر قريبًا على مدونة يوتوبيا رواية المتداول التي تم طلبها مِنا كثيرًا وهي أول رواية مصرية تدور أحداثها حول تداول الـ فوركس والعملات ستتعلم من خلالها تداول العملات بأقل خسائر مُمكنه وكيف يُمكنك الربح من خلال شراء وبيع العقارات رواية بإمكانها تعليمك كيفية الربح من تداول الذهب والعملات والفوركس كيف يُمكن لشخصًا في بداية حياته مثل (عيسى) في الرواية أن يُحقق ثروة مالية كبيرة فى مدة قصيرة.