القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مزاج الفصل الخامس عشر 15 بقلم منار همام

 رواية مزاج الحلقة الخامسة عشر 15 بقلم منار همام

رواية مزاج الجزء الخامس عشر 15 بقلم منار همام

رواية مزاج البارت الخامس عشر 15 بقلم منار همام

رواية مزاج الفصل الخامس عشر 15 بقلم منار همام

رواية مزاج الفصل الخامس عشر 15 بقلم منار همام

آدم: يا صباح الفل علي الجمال 
نور بنعاس: صباح النور. 
ادم: يلا بقا كدا قومي علشان عندنا يوم طويل
نور قامت وهي بتفرد دراعاتها
: هنعمل اي
ادم: هروح الشغل ساعتين كدا علشان هتمم علي كام حاجه وبعدين نروح نزور قبر ابوكي ونتغدي برا وآخر النهارد نروح عند مامتك
نور: دا بجد يوم طويل
ادم: يلا بقا أنا هدخل أخد شاور بسرعه وخلي الخدامه تجيب الاكل هنا
نور: ليه مش هنفطر تحت
ادم: واسيبك بلبسك دا.. منك لله يا ميسره 
آدم بيمسح أيد نور
: بالهنا  يا روحي 
نور: آدم انت لازم تروح الشغل يعني 
ادم: مش هطول يا روحي 
الباب خبط ودخلت ميسره 
ادم: خير يا ميسره
ميسره: ولا حاجه جيت أقعد مع الباربي بتاعتك 
آدم: وإنتي مفكراني هسيبها ليكي
ميسره بجديه: أي دا انت زعلت انا والله كنت بهزر معاها
آدم: عارف يا ميسره والله بس نور خط احمر
ميسره: خلاص اشطا يا باشا روح شغلك ومتخفش عليها
آدم طالع: اياكي يا ميسره تزعليها
**********
إسراء نزلت من العربيه 
يوسف: هستناكي هنا يا روحي
اسراء: ماشي وانا هحاول مطولش
إسراء مشيت شويه ولقيت زهراء واقفه لوحدها تحت المستشفى 
اسراء: زهراء 
زهراء حضنتها: اي دا اسراء بتعملي اي هنا
إسراء: اممم جيت علشان احضر الجلسة مع صحبتي 
زهراء حضنتها بفرحه: بجد
اسراء: بس يا هبله دا انتي صحبتي
زهراء بعدت عنها
اسراء: امال فين اخوكي انتي جايه لوحدك 
زهراء: لا هو راح يجيب اكل
اسراء: اه طاب يلا ندخل احنا ونستناه جوه
كل دا يوسف واقف استني لما أتأكد ان إسراء دخلت ومشي
إسراء و زهراء قاعدين بيتكلموا
إسلام دخل: أي دا يا زهراء أنا قعدت ادور عليكي 
زهراء: لا مانا طلعت مع اسراء
اسلام: ازيك يا انسه إسراء
اسراء ابتسمت ليه
اسلام: تعالي كلي يا زهراء قبل ما تدخلي عند الدكتور 
اسراء: بس دا اكل مش صحي عليها وهيضرها
اسلام بحرج: ما انا مش بعرف اطبخ وكمان زهراء تعبانه  فكل اكلنا من برا
اسراء: اه متشلوش هم من النهارده اكل زهراء عليا
*********
ميسره:  بس يا ستي هو آدم ديما كان وحيد تقريباً كان قريب من يوسف بس ودايمآ  تلاقيه قاعد لوحده وكان عليه برود استغفر لله 
نور: وهو جاسر جوزك 
ميسره بضيق: ايوه يختي جيزت الندامه
نور: هو انتوا مش بتحبوا بعض 
ميسره بهدوء: انا كنت بحبه بس خلاص بقا طلع ميستاهلش
نور: ليه
ميسره: انتي هتسهيني يا بت...مابقولك أنا هقوم اغلس عليه 
ميسره طلعت الفون ورنت علي جاسر
بنت بدلال: الو
ميسره باستغراب: انتي مين يا عسل مش دا تليفون جاسر
البت: اه هو في الحمام اقوله مين لما يطلع
ميسره بدأت تفهم: هو مش جاسر المفروض في الجامعه
البنت: لا يا عسل ويلا علشان مش فاضيه ليكي
ميسره بدأت تعيط
نور: ميسره إنتي كويسه
ميسره بصوت واطي: بيخوني بيخوني
نور: مين هو
ميسره مسحت دموعها: مفيش حاجه
                       *********
إسراء: علي مهلك براحه 
إسلام حط زهراء علي السرير اللي مكنتش قادره تقف من آثار الكيماويات
اسراء: هغير ليها هدومها علشان تعرف تنام وهعملها شربت خضار لما تصحي تاكلها علشان العلاج
اسلام: مش عارف اشكرك ازاي والله 
اسراء: متقولش كدا دي زهراء زي اختي
اسلام:  وانا هروح اغير هدومي 
اسلام مشي واسراء ساعدت زهراء تغير هدومها 
وراحت تعملها اكل. 
اسراء: اي الغباء دا وانا هعرف منين طريق المطبخ
اسراء شافت اوضه مفتوح بابها اسراء دخلت و اسلام جوه
اسراء: اسفه بس هو فين المطبخ 
اسلام: قدامك علي ايدك اليمين وانا قربت اخلص وهاجي علشان ادلك علي الحاجات اللي في المطبخ
اسراء: تمام 
اسراء راحت المطبخ
: هبعت رساله لي يوسف عقبال ما ييجي يكون خلصت 
دخلت المطبخ وبدات تعمل الأكل دخل اسلام
اسلام: احم هتعملي اي
اسراء: شربت خضر 
اسلام بحرج: وهو انا جربت كتير اعملها من اليوتيوب بس كانت ديمآ بتطلع بايظه
اسراء ابتسمت 
: بص هعلمك شوية حاجات كدا هتخليها تحفه
في اللحظه دي دخل يوسف اللي خبط علي الباب كذا مره بس محدش رد لقي الباب مفتوح دخل
اسراء: يوسف
اسلام: مين دا وازي دخل 
اسراء: دا يوسف جوز.. 
يوسف بهدوء: يلا يا اسراء 
اسراء: دقيقه بس يا يوسف هخلص اللي في ايدي
يوسف بضيق: انا قولت يلا يا اسراء 
اسراء مسحت اديها باستغراب: عشر دقايق وطفي علي الاكل يا استاذ اسلام 
***********
يوسف: كنتي بتعملي اي مع راجل غريب لوحديكم في الشقه يا هانم
اسراء: انا قولتلك ان وحده صح... اسراء سكتت فجأة
استني يا يوسف انت بتشك فيا
يوسف: لا مش بشك فيكي بس عايز توضيح
اسراء: توضيح يبقا بتشك فيا يا يوسف
يوسف بصوت عالي: اخلصي كنتي بتعملي اي
اسراء بدموع: طاب تمام دا يبقا اخو صحبتي اللي قولتلك عليها وهي تعبت جامد بعد الجلسه 
******
ميسره: انا مش عايزه اكمل الجوازه دي وهطلق 
قلم نزل علي وش ميسره ومسكها من شعرها جامد
عماد: جوازت اي يا بت اللي مش عايزه تكمليها انتي عارفه الجوازه دي هتنقلنا ازاي 
ميسره: ملعون ابو الفلوس اللي تخليك تهين بنتك وجوزها كل يوم بيخونها وبالنسبه ليك عادي
عماد: عادي لما يبقا جوزك هيعمل اللي يعمله و يرجع  ينام جنبك في الآخر
ميسره: وكرامتي 
عماد: الكلام دا مش بيوكل عيش الأيام دي
ميسره بعدت بغل ايد ابوها
: وانا خلاص تعبت وقرفت الام الحمدلله عايشه بس عمري ما شفت حنيتها ابوي اللي مش بيجري غير ورا الفلوس ما احنا حالتنا الماديه حلوه ليه الطمع 
وعلي فكره عمتي اللي انت ماشي وراها دي هتوديك في داهيه.. وسابته ومشيت
****
جاسر قاعد يقلب في الفون بملل
وشاهين بيتفرج علي التلفزيون جنبه
ميسره دخلت عليهم وهي بتعيط
: انا عايزه اطلق يا عمي
شاهين باستغراب: اهدي بس في أي
ميسره: من غير سبب بس انا عايزه اطلق
جاسر: بطلي جنان يا ميسره
ميسره بصوت عالي: انت بالذات مسمعش صوتك وروح شوف اللي كنت معاها يا بيه انا بكرهك 
شاهين: افهم في اي
ميسره: اسال البيه كان مع وحده وبيخوني من دلوقتي امال هيعمل اي بعدين 
شاهين: ميسره انا عارف ان مش انتي اللي كنتي معاه في اليوم دا بس دي كانت مره  ومش هتتقرر تاني
ميسره: كنت مفكره زيك بس طلع لا للأسف يا عمي اتقررت
شاهين: مش فاهم 
ميسره طلعت الفون وشغلت الستجيل اللي بينها وبين البنت
ميسره: تمام كدا يا انكل
شاهين: الكلام دا بجد يا جاسر
جاسر سكت ومردش
ابوه ضربه بالقلم: يا خساره تربيتي فيك... وطلع وهو متعصب
شاهين وصلته رساله 
"مرات ابنك نور تبقا بنت اخو قاتل مراتك فاعل خير" 
جاسر بعصبيه: اي اللي انتي هببتيه دا 
ميسره: ياااااه زعلان عليها
جاسر: هتفضلي طول عمرك غبيه متشوفيش غير اللي الناس عايزاكي تشوفيه
ميسره بعياط: طب قولي انت الصح خليني اشوف الي مش شيفاه
جاسر: ملوش لازمه... وسابهل وطلع.... جاسر وصلوا اتصال
: دكتور جاسر لازم تيجي تقدم استقالتك بكره
جاسر باستغراب: ودا ليه ان شاء الله 
: وصلتنا صور مخله ليك واحنا آسفين بس دا قرار الاداره
جاسر: بس دي حاجه خصوصيه
: مينفعش حاضرتك تبقي مثل أعلي للطلبه واخلاقك بالمستوي دا 
جاسر ّبضيق: خلاص تمام 
*******
ادم: انبسطي يا روحي
نور: اوي ربنا يخليك ليا يا ادم
ادم بصدمه لقي باباه واقف
: بابا
شاهين بهدوء: تعالي معايا يا آدم ومراتك سيبها هنا
آدم مسك في ايد نور اكتر
علي كان واقف: يا ريت مش هيبقى في الماضي الاب ودلوقتي الابن بس خليك عارف يا اسمك اي انت بعد اللي عرفته بنت اخوي وربي هاخدها يعني هاخدها
شاهين بصوت عالي: اي مستني ابوك يتهان اكتر من كدا
ادم: لا يا بابا بس انا مش هسيب مراتي 
شاهين: هتسيبها يا ادم هتسيبها ولو مسبتهاش هيقتلها زي ماقتل حب عمري
علي: وانت نسيت عملت اي في مراتك ما انا مش هقتلها من طريق ونص
شاهين بص لادم: ادم انت لو مجتش معايا وسبت البنت دي هتبقى ولا ابني ولا اعرفك. 
ادم: اسف يا بابا ولا انت هتخليني ابعد عن نور ولا عمها هيقدر يبعدني عنها
شاهين: انساه ان ليك اب يا ادم
**********
جاسر: بقا يا حيو'انه تريد علي تلفوني وتقولي لمراتي انك معاي
: اااه انا مكنتش اعرف انه مراتك
جاسر: ماك فين انطاقي 
: اااه سيب شعري معرفش هو فين
جاسر:  طاب تمام انا اتعملت معاكي بهدؤ وقضينا ليله حلوه وبرض مش عايزه تقولي يبقا نستخدم العنف 
جاسر زق البنت جامد وقعدت وراسه اتعو'رت
البت بخوف: خلاص خلاص هقول ماك في هنا في مصر بس معرفش نزل ليه
جاسر نزل مستواه
: انتي هتلعبي عليا يا بت دا انتي مع ماك من ايام الجامعه وعارفه كل حاجه 
: ولله مش عارفه بس هو، جه هنا علشان حاجه معينه وكمان ليه اخ مصري بيساعدة 
جاسر وقف ولع سجاره 
: اطلع.. وزي منتي كدا علي اديكي ورجليكي يا كلب'ه
البنت طلع واجاسر طلع قعد مع يوسف وادم
يوسف: عملت ايه 
جاسر: ماك طلع  هنا. وكمان ليه اخ مصري
يوسف: طاب وهنعمل اي
جاسر: مش عارف... كمل وهو بيبص علي ادم... 
ونت يا ادم عملت اي مع بابا
ادم: عايزني اسيب نور. 
يوسف: طاب هو  في سبب اكيد مش هقول كدا من فراغ
ادم: فضل يقول ان عم نور هو الي ق'تل حب عمره وحاجات تانيه تقريباً في بينهم عداوه
يوسف: طاب وهتعمل
ادم: مش عارفه بس مستحيل ابعد عن نور... وانت مزعل اسراء ليه.
يوسف بيأس: مفكراني شاكك فيها وانا ولله كنت بستفسر بس
ادم: بس زعلانه منك جامد لدرجه ان تصر تبات مع نور
جاسر: مالكم يا جماعه كدا دي عين وصبتكم
ادم بسخريه: اسم الله صاينك 
يوسف بضيق: اوي صحيح مش هتبطل عق بقا دا انت بعد كام يوم فرح
جاسر: لا العق حاجه وجواز حاجه تاني
يوسف: جاسر غلط الي انت بتعمله انا كنت ساكت في لاول بس دلوقتي الي انته عايزه من البنات هيبقا معاك
جاسر: وانت مفكر اني بجيب البنات علشان كدا بس ما انت عارف يا يوسف اني برضي الغرور و السادية الي جويه
ادم: يادي نيله عليك وعلي السادية بتاعتك انا مش قتلك اتعالج
جاسر اتجه لي البار الموجود في لاوضه وصب كاس
جاسر:انا مش عايز اظلم ميسره معاي هي مستحيل تستحمل مرا من الي بعمله مع وحده تاني
ادم:قله وهي تقرار 
يتبع..
لقراءة الفصل السادس عشر اضغط علي : (رواية مزاج الفصل السادس عشر)
لقراءة باقي الفصول اضغط علي : (رواية مزاج)
reaction:

تعليقات