القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنت القبطان الفصل الخامس 5 بقلم دعاء أحمد

 رواية بنت القبطان الحلقة الخامسة 5 بقلم دعاء أحمد

رواية بنت القبطان الجزء الخامس 5 بقلم دعاء أحمد

رواية بنت القبطان البارت الخامس 5 بقلم دعاء أحمد

رواية بنت القبطان الفصل الخامس 5 بقلم دعاء أحمد


رواية بنت القبطان الفصل الخامس 5 بقلم دعاء أحمد


دعنا ننسى الماضي وننجرف مع مشاعرنا الرقيقه فمازالت احبك حتى بعد كل ما حدث

مر يوم على أبطالنا ليأتي يوم جديد يحمل ما يحمل للجميع من مفاجآت

عند باسل
صحي من النوم بيفكر هيعمل ايه لما يشوفها بعد السنين دي كلها

باسل لنفسه. قلبي عايز يسامحك لأنك وحشتيه و عايز يعا"قبك عشان سبتيه وخو"نتيه مش هسامحك يا بنت القبطان

اتصل على الحارس بتاعه
باسل. عرفت مكان بنت القبطان

الحارس. ايوه يا باشا والنهارده كتب كتبها

باسل بصدمه. انت بتقول ايه يا حيو"ان دي مراتي

الحارس. والله يا باشا دا اللي سمعته

باسل قفل معه بغ"ضب وقام بسرعه لابس هدومه وخرج

🍂🍂🍂🍂🍂🍂

عند ريمان. رسيل
صحيت بعد معا"ناه في أنها تنام وهي بتفكر في الشخص المجهول اللي حاسه انه ضا"ع منها في زحمه الحياه وفي ذاكريتها

قامت وقفت أدام المرايه ودموعها نزلت لا اراديا شايفه صور بنت بتحضن شاب وبتهمس في ودنه بحبها ليه
مسكت دماغها من ألم احساس فظ"يع انك تعيش مش فاهم انت مين بس حاسس

ريمان وهي بتمسح دموعها. عمي حسن عنده حق لو في بيحبني فعلا كان جالي من سنين لازم اخد خطوه في حياتي و مالك بيحبني يكفي انه بيحبني

باب الشقه خبط وهي راحت تفتح

ريمان بابتسامه. صباح الخير يا ابو علي

حسن. خدي الفستان دا ودي علبه مكياج عايز اشوف أجمل عروسه النهارده

ريمان. ايه دا ليه تعبت نفسك واشتري الحاجات دي كلها كنت هالبس اي حاجه وخالص دا كتب كتاب بس ولا انتم بدبسوني في فرح

حسن. لا يا لمضه بس انتي بنت القبطان أجمل بنت في الغردقه لازم تكوني احلى عروسه

ريمان. ماشي يا ابو علي بس على الله لو مالك نفسه مش متشيك

مالك من وراء حسن. انا جيبت بدلتي وكله تمام يا ماما

ريمان. ماشي ياله بقى هوينا عايزه اجهز

القبطان راح بأس رأسها بحب ابوي حقيقي. ربنا يوفقك يا قمر

ريمان. على فكره في هديه الجواز

أبوعلي. وهديتك جاهزه يا قمر

ريمان بحذر. بس انا عايزه حاجه تانيه

ابو علي. ايه هي؟

ريمان بخوف . اطلع على ابو النحاس

حسن ومالك بغ"ضب. انتي عايزه تمو"ت وخالص

ريمان. يا جماعه افهموني انا حلمي اغطس في المنطقة دي

حسن قرب منها ومسك دراعها بقوه. افهمي يا ريمان ابو النحاس معناها المو"ت

ريمان بتحدي. وانا عمري ما اتمنى ألم"وت عشان كدا هعيش

حسن بقى في قمه غ"ضبه. ريمان لو عملتي كدا يبقى لا بنتي ولا اعرفك

ريمان بهدوء. اهدي يا بو علي لو سمحت

حسن. يبقى تنسى جزير شدوان كلها مش ابو النحاس بس والا هتدميني اني علمتك الغطس

ريمان. ماشي يابو علي ياله شوفوا بتعملوا ايه عشان اجهز

مالك. ماشي يا قمر ياله يا بو علي

حسن. مستعجل على ايه يا خوي بكرا تكر"ه الجواز

ريمان بحزن مصانع. ايه دا يابو علي هو انا وحشه كدا عشان اك"ره في الجواز

حسن بضحك. لا يا روحي بس دي قاعده عامه

ريمان. ههههه دا انا هسود عيشتك يا عم مالك

مالك. اوبا من اولها كدا. بس كله يهون عشان عيونك يا قمر
ياله هنسيبك تجهزي

ريمان. تمام مع السلامه يا كبير
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
في عربيه باسل
باسل. زود السرعه يا ابني

السواق. يا باشا المنطقه دي مشوارها بياخد ساعتين على الاقل

باسل. أنجز مش وقتك

وبقي يبص في الشباك ويفتكر زمان

فلاش باك قبل خمس سنوا
تاني يوم باسل خلص شغله في الشركه ورجع الفيلا اخد دش ولابس بدله سوداء رائعه وواقف مبسوط جدا أدام المرايه

بعد شويه نزل وراح على قصر مراد

في مدخل قصر مراد
رسيل وخالد ١٨ سنه
رسيل قاعده جانب حوض الورد بتعب
خالد ابن الجنايني. رسيل انتي كويسه

رسيل بدموع. انا تعبت يا خالد انا اختها مش ذنبي انتي بنت الخدامه وبعدين مالها الخدامه مش انسانه ولا ايه

خالد وهو بيطبطب عليها. خالص متزعليش اوعدك لما نكبر هنتجوز وهتكوني ملكه بيتنا ومش هخليكي تتعبي

رسيل. نتجوز انا وانت

خالد بحزن. هترفضي عشان انا ابن الجنايني

رسيل. لا لا مش اصدي والله انت عارف اني بحبك اوي

باسل واقف بيبص عليها بغ"ضب. بتحبيه

رسيل. ايوه بحبه هو اخ

باسل شد دراعها بقوه ودخل القصر
باسل بهمس . انا بحبك

رسيل. ايه

باسل. تتجوزيني

رسيل. انا معرفكش

باسل بغ"ضب. متعرفني ولا عشان الواد اللي برا دا

رسيل. دا زي اخويا و انا معرفكش تتجوزيني ايه وبعد ساره اختي بتحبك

باسل. انا بحبك انتي مش ساره

رسيل. لو سمحت كفايه انا معرفش مين حضرتك انت دفعت عني قبل كدا وانا متشكره إنما اكتر من كدا انا اسفه

باسل بغرور. هتحبيني يا رسيل

رسيل. بعد اذنك هاروح اقعد مع خالد

باسل بغيره وغ"ضب. خالد تاني على اوضتك

رسيل بخوف. حاضر بس سيب ايدي

باسل ساب ايديها وهي جايت تخرج من القصر

باسل. راحه فين مش قلتلك على اوضتك

رسيل بدموع. انا راحه على اوضتي

باسل باستغراب. واوضتك برا الفيلا

رسيل. انا قاعده في البدرون بدخله من الباب الخلفي

باسل. بدرون

رسيل. بعد اذنك

باسل شد ايديها ومسك وشها بحنان ومسح دموعها ونزل لعيونها الزرقاء وفاضل يبص فيها وهي كمان

باسل. عيونك جميله اوي
رسيل. وانت كمان عينك فيها سحر مميز

باسل. ايه دا انتي حبتيني ولا ايه

ساره بغ"ضب. ايه دا بتعملوا ايه ما تفضلوا على اوضتي فوق احسن بدل المسخره دي

رسيل بخوف. انا معملتش حاجه

ساره. انتي سنتك زفت اخرسي خالص

باسل بغ"ضب. انتي اللي تخرسي يا ساره
ومسك ايد رسيل ودخل بيها الفيلا

مراد ابو رسيل وساره. باسل بيه اتفضل

باسل قعد ورسيل قاعده مرعوبه

باسل. مراد بيه انا طالب ايد بنتك

ساره بفرحه. وانا موافقه

باسل. انا طالب ايد رسيل

رسيل بصدمه وخوف. انا

ساره بغ"ضب. دي بنت الخدامه انت بتقول ايه

باسل. على الأقل مش مغروره

رسيل. انا بعد اذنكم

باسل. مراد بيه رايك ايه

مراد بيفكر في الشغل اللي بينهم. انا موافق

ساره بغ"ضب. بابا انت بتقول ايه

مراد. اخرسي يا ساره

باسل. على بركه الله نقرأ الفاتحه

مراد. ياله يا بني

باسل. صدق الله العظيم ايه رايك كتب الكتاب يبقى الأسبوع الجاي والفرح نحدده بعد كدا

مراد. على بركه الله

باك
السواق. وصلنا يا باشا

باسل فاق من ذكرياته على وصله على بيت على البحر صغير بس متزين بطريقه جميله جدا

باسل واقف قلبه بيدق بسرعه جدا نزل من العربيه
ودخل البيت دا كان مفتوح وفي ناس كتير موجودين

المأذون. ريمان حسن الصياد موافقه تتجوزي مالك عبد الكريم

ريمان ساكته وهي خايفه

باسل. الجواز دي باطل

شافها لأول مره بعد سنين طويله جميله متالقه ساحره بفستان ابيض بسيط لكن جميل جدا شعرها البنى الطويل وعيونها كل حاجه

ريمان اول ما شافته الصداع زاد جدا

حسن. انت مين وايه اللي بتقوله دا

باسل. رسيل مراد شاكر مراتي ودا عقد جوازنا

ريمان بدموع. انت مين

باسل شدها بقوه ليه. انا اللي خو"نتي حبه فاكره ولا لاء يا رسيل فاكره اللي عملته من خمس سنين

مالك. انتي اسمك رسيل ومتجوزه

باسل مستناش ردها وراح شابها باالقوه

رسيل. نزلني يا حيوان

باسل. هند"مك على كل اللي عملتيه

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

في قصر الفهد
تستيقظ رونق وهي شبه عا"ريه وبجانب فهد

رونق بقيت تصر"خ وتعيط

فهد. اخرسي

رونق. انت اغت"صبتني

فهد بقوه. انتي مراتي

رونق. وانا بكر"هك بكر"هك

فهد. وانا مش عايزك تحبيني انا هطلع عليكي و"جع السنين قومي ياله جهزي الفطار

رونق بدموع. انا عملت لك ايه لده كله

فهد شد شعرها وبقيت قريبه منه جدا. ابوكي د"مر عيلتي كلها

رونق. انا معرفش الشخص دا انت بتاخدني بذنبه ليه

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

في كليه شهد
قاعده بتفكر ازاي هنتجوز أسر وهي مش طايقه ولا بتحبه مجرد تنفيذ وصيه ابوها

دكتور كامل. ازايك يا بشمهندسه شهد

شهد. ازايك يا دكتور انا الحمد الله كويسه

كامل. شهد انتي مخطوبه

شهد. لا بس
كامل. بصراحه انا عايز رقم ولدك عشان اجي اتقدملك

شهد بصدمه. افندم بابا متوفي

أسر. ايه يا هانم تحبي اشهد على جوازكم

شهد بخوف. اسر

أسر راح شد ايديها بقوه وخرج من الكليه

شهد. انت سيب ايدي

أسر. اخرسي خالص
يتبع..
لقراءة الفصل السادس اضغط على (رواية بنت القبطان الفصل السادس)
لقراءة باقي الفصول اضغط على (رواية بنت القبطان)
reaction:

تعليقات