القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الرابع 4 بقلم أسماء حبيب

 رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الرابع 4 بقلم أسماء حبيب

رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الرابع 4 بقلم أسماء حبيب

رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الرابع 4 بقلم أسماء حبيب

فوق في اوضه جنان.... 
جنان وبتخلع الكوتشي،،، اوووف اي ده شكلي كدا والعياذ بالله دوست علي كلب ميت وانا بفلسع من المعيز ولا أي!
زينه بضحك،،،  لا وانتي الصادقه دي كلاب مش كلب واحد ارميه بقي ملهوش عازه. 
جنان ومسكه الكوتشي بطراطيف صوابعها وحطته علي الشباك بتعها من بره،،، مش عندي غيره دلوقتي هسيبه دلوقتي لحد اما الريحه تروح بقي،،، اااه اليوم كان متعب اوي انا نفسي انامممممم نوم يا ناااس.
زينه بأبتسامه وهي خرجه،،، اسيبك اني يا مرت خوي ترتاحي.
جنان ارتمت علي السرير بتعب وبعدين فتحت عنيها بصدمه ونطط من علي السرير بصدمه،،، هي قااالت مرات اخوها يلهوي هو انا اتجوزززت ولا أي يفضحتك يا جنااان دهيه لكون حااامل لاء لاء لازم اعمل سونار اتأكد.
~ في حي شعبي بالقاهره.... 
بنت بتنهيده،،،  يا جهاااد قومي يا بنتي 
جهاد وبتقوم بكسل،،،  امممم اهو قومت يا ست دنيا. 
دنيا بضحك،،،  كتكوت مكسور الجناح والدنيا غدرت بيييه اممممم. 
جهاد بضحك وبتشد العطي من عليها،،،  صباح الناس الريقه. 
دنيا بأبتسامه،،،  يلا الحقي صلي بسرعه علشان تلحقي الفطار قبل ما عمار الطفس يخلصه. 
جهاد بسرعه،،،  لا في دي معاكي حق انتي هتقوليلي. 
بعد ربع ساعه كانت جهاد خلصت صلاه وجهزه كتب الجامعه. 
علي السفره وعمار بيجري وماسك طبق البيض،،،  وربنا يا دنيا ما هتخديه. 
دنيا بضيق،،،  يا ابن الورمه هات الصحن عيزه اكل اتأخرت علي الشغغغل. 
ولدتها من المطبخ،،،  مين ابن الورمه يا بنت الورمه هاااا. 
دنيا بضحك،،، لا معلش دا لساني عايز قطعه بس. 
جهاد بسرعه،،، فييين البيش بالشكشوكه يا ناااس ولا خلص. 
دنيا بضيق،،،  مع عمار الطفففس اهو. 
جهاد بهدوء،،،  هات يا عمااار الصحن. 
عمار وقاعد ياكل بسرعه،،،  لااااء. 
دنيا بصت لجهاد وجريوا عليه واخدوه منه. 
عمار بضيق،،،  بقي كدا ياشويه عيال انا يتاخد مني الصحن وسكت وربنااا لخلص البطاطس. 
جهاد بضحك،،،  احنا عيال،  امال انتي اي يلي بقالك خمس سنين في ثانويه عامه هههههههه. 
عمار بضحك،،، عجبتني ألاقامه.
جهاد بجديه،،، مش ناوي بقي تعدي السنه دي!
عمار بضحك،،، مطر اعدي السنه دي علشان اعمل الفرح بقي وعقل كدا ودوز ههههه.
دنيا بزهق،،، انا مش عرفه شرين مستحملاك ازاي.
عمار بضحك،،، بسبب قوه الجاذبيه يااا متعلمه يا بتاعت المدارس.
دنيا،،، انا مشيه علشان متأخرش اصلي النهارده انا الحصه ألاول، وكمان مش عايزه تجيني جلطه بدري بدري انا لسه مدخلتش دنيااا.
عمار بضحك،،، لا متخفيش ما انتي هتتجلطي او تموتي بحصرتك مش عيزك تيأسي مني ابداً.
دنيا شدت شنطتها ومشيت.
جهاد،، دا انتي مصييبه يا عمار.
عمار بحماس،،،،، مش عيزه تعرفي اي الي حصل السنه الي فاتت لما النتيجه ظهرت هههههه.
جهاد بضحك،،، اي الشبشب سلم علي قفاك ولاااااا.
عمار بضحك،،، هحكيلك  انا كنت راجع من الشغل و...
فلاااش باااك....
عمار بتعب،،، ماما ألاكل هموووت من الجوع.
والده عمار،،، استني يا واد قولي جبت النتيجه!
عمار،،، نتيجه اي هو انا عملت تحليل اصلا.
ام عمار،،، نتيجه ألامتحان يا موكوس، ياما نفسي يا عمار تنجح وتجيب كدا تسعين في الميه يااااه يا واد يا عمار.
عمار بغمض عينه بفخر،،، متقلقيش هجيب ميه في الميه.
ام عمار،،، انتي بتهظر.
عمار بضحك،،، امال اسيبك تهظري معايه لوحدك حتي ميصحش عيب.
ام عمار،،، طيب مفيش اكل يا عماررر غير لما تجيب النتيجه وعلي فكره ظهههرت ها روح جبها.
عمار بتنهيده،، حاضر.
بعد ربع ساعه طلع ومعاه ورقه ومنشكح اوي.
ام عمار وبتزغرط،،، لووولوووليييي نجحت صححح جبت اي بقي.
عمار بكل فخر،،، جبتلك الكحكه الخمسه  انتي كان نفسك فيه في العيد يلا بقي مش حرمك من حاجه.
ام عمار بزعيق،،، يالهوييي سقط يا موكوس يا ابن الموكوس.
عمار،،، طيب لي بتجيبي في سيره اموات المسلمين دلوقتي، يلا الله يرحمه.
ام عمار وخلعت الشبشب،،، دا انا هخليك تتشاهد علي روحك دلوقتي.
بااااااااااااااااااااك.
عمار بضحك،،، وهنا خلتك نزلت عليا لسوعه بشبشب المطبخ واخت علقه مأخدهاش حمار في مطلع.
جهاد بضحك شديد،،، مش قدره دا انتي مشكله مشكلللله يا عمار.
عمار وبنده علي امه،،، ماما عملتي السندوتشات هتأخر علي التابور.
هنا جهاد فطست ضحك علي ابن خالتها الي هو اكبر منها بسنه واخوها في الرضاعه.....
جهاد فطرت بسرعه ونزلت علشان تروح الجامعه 
~في بيت زهره...
حسام كان بلبس البدله دخلت زهره بسرعه،،، حوووسااااام.
حسام بخضه،،، في اي ياااا زهره.
زهره،،،، احم مفيش ممكن تديني الكرنيهات علشان عندي دكتور غلس اول محاضره.
حسام بشلل،،،، يا بنت الللللل وانا الي بقول حد تعبان!
زهره،،، يوووووه اخلص ياااض وربنا اخلي ابوك يفوق عليك، البنت زمنها مستنياني هتصغرني اودمها يا سونه.
حسام بجديه،،، امشي يا زهره.
زهره بضيق وبتخبط برجليها في ألارض،،، حساااااام هات الكرنيهاااات بقي.
حسام بغضب،،، مفيييش زفت وطلعي بره وحسابك لما ارجعععع ازاي تكلميني كدا برررره.
زهره بعياط،،، بتزعقلي يا ابن روحيه زعقلي زعقلي هو انتي اصلا بتعتبرني اختك منا اللقيطه الي لقتوها علي باب الجامع صحححح.
جت زهره تخرج حسام مسكها من درعها،،، جتك شكه خلاص متعيطيش خدي اهي الكرنهات.
زهره مسحت دموعها وخدت الكرنهات،،، ناس مبتجيش غير بالعين البني، عيل رزل اصلا ومش تكلمني خااالص وسع كدا اه وخاصم لمده ساعتين لا انتي اخويه ولا اعرفك اناااا انااا تزعقلي يا ابن روحيه مااااشي.
مشيت زهره ونزلت.
حسام وبمسح وشه وبحاول يكون هادي،،، مني لله، ازاي تصعب عليا بنت روحيه وربنا اما تيجي. 
~ قدام باب الجامعه... 
جهاد وقفه وبتتلفت حوليها وفجأه لقت زهره بتخضها من ورا،،،  بخخخخ. 
جهاد بتنهيده سريعه،،،  قطعتي خلفي. 
زهره وبتديها الكرنيه،،،  خدي يا ستي الكارنيه اهو،  يكش يطمر فيكي وتغششيني بقي في الامتحانات هههههه. 
جهاد بسخريه،،،  دا لما تشوفي حلمه ودنك. 
 زهره بصدمه،،، يا غدااااره بقي كدا وانا الي فكرتك صحبتيييي!
 ‏جهاد،،، منا صحبتك وعلشان خيفه علي مصلحتك هخليكي تذكري وتنجحي يا زهره في الماده دي.
 ‏زهره،،، سلااامو عليكوا، ااااه يا قلبي انقسم نصين من الوجععع.
 ‏جهاد بضحك،،، يا بت هنزاكر سوه بعد المحاضره في البريك هاااا.
 ‏زهره،،، لله ألامر وقعت يا حنفي محدش سمي عليك، بس وربنا لاكل مش هنذاكر أورديحي كدا اه بقولك اهو.
 ‏جهاد،،، لا طبعاً لازم ناكل ونعبي التانك امال اييييي.
 ‏زهره بجديه مصتنعه،،، عنتره هيا للجهاد، ورانا حرب مع حوسه، ورغم العذاب الذهني سأحاول الصمود علي رجلايه  ويااااحلمممم بعيد جايز فيوم والعياذ بالله يبقي أكييييد.
 ‏جهاد بضحك،،،، وربنا مجنووونه.
 ‏زهره بضحك،،، منا قولتلك قبل كدا مفيش احلا من الجنان، يلا علشان حسام مستحلفلي ههههه.
~ مر الوقت وكانت جنان نيمه بتعب بس صحيت علي صوت الموبيل....
جنان بصت في الساعه لقتها 5 ،،، يااااه انا نمت دا كله، الووو.
زهره بزعيق،،،  دا كله علشان تردي يااااا صبونه من غير ريحه يا الي بقالك سنتين معفنه في صفيحه يا.....
جنان بنعاس،،، بس بس كفايه ردح لحد كدا دنا نفسيتي بتسوء من غير رخصه اعاااء شلال احزان.
زهره بملل،،، اخلصي مالك يا شلل.
جنان،،، اسكتي يا هرهر مش انا اتجوزت.
زهره بصدمه،،، بتقولي اي يا جنااان انتي اتهبلتي ولا أي.
جنان،،، ومش بس كدا وحتمال اكون حاااامل العرض ساري لفتره محدوده نرجوا من سيادتكم القدوم لاجراء بعض الحلول قبل موعد القتل والله المستعان.
زهره وجابت اخرها،،،، جنااان انتي بتخرفي تقولي اي ازاي ده اعترفي احسنلك لبلغ عنك بوليس الاداب.
جنان،،، وربنا يختي معرف اخت منصور بتقولي يا مرات اخويه والله يا زهره انا معملت حاجه خالص مالص.
زهره،،،، يا بت ومش فهمه بعد الكلمه دي ان عموا عايز يقضي علي مستقبل أبنه ولبسه مصيبه هههههه.
جنان بغيظ،،، قصدك اي يا بنت روحيه.
زهره بمحلسه،،، قصدي انتي فهماه يا جوجو وبعدين الواد هيعلمك الادب هينفع هينفع 
جنان،،،، ميييييين ده صراصيرووو دا انا كنت نفخته و و لا معاكي حق الواد جامد اوي يا بت يا هرهر دا عليه بصه ولتقوليش وكله ورث اهله، دا ناقص يفتح دماغي ويخرطني للبط، انا خيفه يا هرهر ما تيجي هنا تونسيني وانا بتخرط.
زهره،،، هههههه اسكتي دا انا فرحاااانه فيكي فرحه ربنا وحده الي يعلمها وياارب يجعله من نصيبك يا بنت الدهشوري ههههههه
جنان كانت هتتكلم بس سمعت صوت جاي من عند الشباك  ..
منصور في شباك اوضته بخنقه،،، اي الريحه العفشه دييي.
جنان بسرعه بصت من الشباك لقت منصور...
جنان وبتشيل الكتوشي بسرعه،،، لمؤخذه يا ابوا الصرصير اصل الكتشي كان عايز يشم هوا.
منصور بيعقد حواجبه،،، اطلعيلي بره.
جنان وبتمثل البكاء،،، لي بس هو انا دوستلك علي شنب ولا حاجه.
منصور بنبره جديه وبعض الغضب،،، اسمعي الكلااام عيزك في كلمتين أكده.
منصور وطلع يستناها بره الاوضه...
جنان وبتقفل مع زهره،،،، منك للله يا بنت روحيه دعوتك هتستجاب
زهره بضحك،،، هتوحشيني يا بنت خالتي.
منصور من بره،،، اطلعييييي لكسر الباب علي نفوخك مش نقصاكي انتي كومان!
جنان،،، اقسم بالله لو فكرت تقرب مني يا ابن الجبلاوي او من الباب لكون فتحه كرشك ووخده فيك اعدام مع وقف التنفيذ علشان الحبايب.
منصور وبيحاول يسيطر علي غضبه،،،،، فكراني هخاف منك أياك يا بنت الدهشوري مش اكده لااا فوقي مش منصور الي يخاف من حرمه وطلعي لكسره بحق.
جنان وكانت لبسه هدومها الي جت بيها ونامت بسبب التعب فتحت الباب بسرعه ،،،، عايز اي وبسرعه علشان مش فضيه ورايه كتوشي عايز يتغسل.
منصور وبصلها بجديه شديده وكان ساكت.
جنان وبتبلع رقها،،، في اي يا ابوا الصراصير هتتحول ولا أي اللهم حفظنا.
منصور و....
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
reaction:

تعليقات