رواية انتقام عاشق الحلقة السابعة عشر 17 بقلم ميفو السلطان
رواية انتقام عاشق الجزء السابع عشر 17 بقلم ميفو السلطان
رواية انتقام عاشق البارت السابع عشر 17 بقلم ميفو السلطان
رواية انتقام عاشق الفصل السابع عشر 17 بقلم ميفو السلطان |
رواية انتقام عاشق الفصل السابع عشر 17 بقلم ميفو السلطان
كانت نيران جالسه في الكوخ سمعت دق لتظنه يونس لتقوم وتفتح لتبهت وترتعب فامامها ابوها وابن زوجته عاصم دخل ودفعها لتخاف وترتعش.. هتف ناظم ايه كت فاكره ان يونس هتفضلي معاه بعد ما لعبتي عليه وادتيه رخصك يا زباله يا خطافه الرجاله.
اقترب وضربها بعنف لتصرخ...
ليدفعه عاصم.. بطل هتموت في ايدك
صرخ ....تموت والا تولع.. اقترب وشدها من شعرها ليهتف.. لتكوني فاكره انه هيسيبك علي زمته يا رخيصه هاه دا بيستفاد بس منك اهو حاجه جتله بلاش.
لتصرخ ....بطل بطل حرام عليك عملتلك ايه تكرهني كده ابعد هو قالي عايزني.
صرخ ناظم.. نعم يا روح امك هو مين اللي عايزك امال بعتنا هنا ليه نربيكي.
لتبهت وتخاف.. ايه بعتك يونس بعتك ليه انا ماعملتش حاجه حرام عليكو انتو بتعملو فيا كده ليه عملتلك ايه.
هتف ناظم بغل.. هات يا عاصم الورق.. خدي تمضي عالتنازل بتاع الوديعه.
بهتت وخافت.. لتهتف.. ماعتش معايا حاجه والله
صرخ ناظم... بت انت الوديعه كلها شهرين وتتفك.
لتصرخ ....ماهو يونس خدها ومضيتله.
هتف.. نهار ابوكي اسود ادتيله فلوسك للدرجادي واقعه فيه ورخيصه يا زباله ايه هتموتي عليه عشان يقعدلك صح وتخطفيه من داليا بنتي
لتصرخ.. مانا بنتك انت بتعمل كده ليه. حرام عليك ابعدو عني وسيبني يونس مش هياذيني هو قال كانت خائفه من ابيها وان تعود اليه ..
ليندفع عاصم.... بقي سي يونس مش هياذيكي بقي دي اخرتها ياخدك مني وانا اللي صبرت سنين عشان اخدك لينهال عليها ضربا ليغمي عليها.. ليهتف ناظم .....نهار اسود هنعمل ايه الفلوس راحت.
هتف عاصم لا..... مش هتروح انت ابوها فكر.
هتف ناظم..... ولو جرالها حاجه هورث فيها.
بهت عاصم.. بتقول ايه انت اتجننت.
هتف ناظم.... لا انا مديون وهروح في داهيه يبقي لازم استفاد. ليشد نيران يزحفها عالارض وعاصم مذهول من كلامه ليخرج بها ظل يدور حوله ليجد احد الحفر ليهتف هات سجاده من جوه.صفحه حكايات ميفو.
ليهتف..... عاصم ليه ناوي علي ايه.
هتف.... مالكش دعوه هات ليحضر له عاصم السجاده ليلفها بالسجاده ويشدها الي احد الحفر ويلقيها فيها ليرتعب عاصم ويخاف ...هتف ناظم يلا ساعدني اهيل عليها التراب.
وقف عاصم مذهولا كان شرا ولكنه لم يتخيل شيطانيه ابيها أيعقل ان يقتل ابنته ابتعد عاصم خوفا ليشتمه ناظم ويبدا في هيل التراب عليها ظل يهيل التراب لفتره لتغطي معظمها ولم يظهر الا طرفا بسيطا سمعا صوت عربه تاتي من بعيد .
صرخ عاصم مرعوبا.. هنتمسك هنروح في داهيه.. ذهب مسرعا للعربيه وشغلها واندفع عاصم اليه ليقف وياخذه ويهربا من المكان.
******
نعود للخلف... كان يونس قد ذهب الي عمته قلقا عليها دخل عليها وقبل يدها.. مالك يا حبيبتي قالولي انك تعبانه.
لتتنهد.... كويسه يا يونس ماتقلقش.
قطب جبينه.. امال بعتولي ليه فيه ايه.
هتفت...... ومانبعتلكش ليه واخد البت اللي فوق دي وموديها فين هاه راجع الكوخ ليه يا يونس البت لحستلك عقلك.بس لا مش عليا .
بهت.هو..... عمتي فيه ايه.
صرخت.... فيه ان بنت ناظم الجميل لحستلك عقلك وضحكت عليك. عقربه زي ابوها بت مفضوحه بتتجاب بالعرفي.
ليصرخ.. عمتي متقليش علي مراتي كده.
صرخت.. مراتك عملتها مراتك مش دي اللي ضحكت عليك وهترميها لابوها وننتقم منه.
هتف.. هنتقم من ابوها بس مش هرميها يا عمتي. نيران خرجت بره القصه .
لتبهت العمه.. نهار اسود انت بتقول ايه.
هتف اللي سمعته يا عمتي.. انا هسامح نيران وبحبها وبعشقها وهاخدها واسيب هنا خالص ابعدها عن ابوها
لتهتف عمته.. ايه ايه.. بعد ماضحكت عليك تاخدها
ليهتف.. مش مهم انا حاسس اني اقدر اخد قلبها وابعدها واخرجها من اللي هيا اتربت فيه عمتي انا بحبها وعايزها.
لتصرخ.. يادي المصيبه هتاخد بنت اللي قتل ابوك.
هتف.. مش ذنبها انا بحبها يا عمتي ارحميني انت هنتقم من ناظم بس هيا لا وبطلي.
لتهتف ....ابطل.. ليه اسيبك للزباله دي لا ابدا انا مش هسيبك هيا تغور زمان ابوها خدها وناخد فلوسه وننتقم منهم.
قطب جبينه.. زمان ابوها خدها.. خدها منين انت بتقولي ايه.
هتف.. بقول اللي المفروض يحصل البت دي تخرج من حياتك انا بعته ليها ياخدها وقلتله ربيها بعيد عننا علي ماتتجةوز داليا.
ليبهت... بعتي ناظم لمراتي هناك.
هتفت.. ايوه وقلتله ان انت اللي بعته.
صرخ.. ليه ليه حرام عليكي دانا كت بحاول أقرب منها وقلتلها مش هياذيكي ليه تبعتيه لها زمانه هيموتها من غله ليه تحصريني لينفعل ويستدير ويخرج كالمجنونه يذهب الي الكوخ .
وصل الكوخ اندفع يبحث عنها فلم يجدها ليدور كالمجنونه.. ايه خدها عاصم خدها.. خد حبيبتي.. ايه هيعمل ايه هيأذيها صح اه ماهو مغلول طب خدها وهيا راحت معاه عادي عايزه تسيبني اه ماعادتش عايزاني من اللي عملته فيها ليتهالك وتنزل دمعه من عينه ليه تسيبيني دانا كت هحطك في نن عيني والله ليه تروحيله وترجعي للزباله اللي كتي عايشه فيها ليه وانفجر في البكاء ..ظل فتره يبكي رفع وجهه بقهر ليحني راسه فتره ليقطب جبينه فقد لاحظ حذائها ليقوم بهدوء .. ويمسكها ليجد فرده حذائها استعجب ليدور يبحث عن الاخري فلم يجدها.. فهتف.. هيا راحت بفرده واحده ليلاحظ عدم وجود السجاده.. قطب جبينه استدار فوجد وشاحها بجانب السرير وسلسلتها عالارض خفق قلبه فهيا لا تفارقها هتف مرتعبا .. هو فيه ايه فتح الباب ينظر حوله لاحظ خط آثار زحف نيران والسجاد رجف قلبه ليتتبع الأثر ظل متابعة ليصل الي مكان الركام ابتلع ريقه فاثر السجاده يظهر من التراب اقترب برعب وجلس ينظر الي التراب اندفع يزيح التراب كالمجنونه ويصرخ.. لا لا مش جوا نيران مش جوا .. لتظهر السجاده شدها مرتعبأ بجنون فتحها مسرعا ليهوي قلبه فمعشوقته تنام بلا حول ولا قوه اندفع صارخا.. لا لا والله لا لا يا روحي لا ماتسيبنيش ماعرفش اعيش من غيرك فتحي عيونك يا قلبي فتحيلي. نيران ماتخليش قلبي يقف والنبي يا قلبي ماتحمل انا زباله حقك عليا والله هعملك اللي عايزاه هكون تحت رجلك بس فتحيلي عيونك ليضع يده علي رقبتها يستشعر نبضها.. الحمد لله يا رب بتنبض اهيه ليحملها ويذهب بها الي الفيلا ليصعد بها ويستدعب الطبيب ليخبره انها بخير . ليجلس ويكلبش فيها .
مر الوقت لتفيق هيا لتنظر اليه بوجع وتتذكر كلام ناظم انه بعثه لها لتنكمش وتسيب دموعها.
همس.... طب بتعيطي ليه قلبي وجعني.
لتهمس ....ابعد وسيبني بقه بتعمل فيا كده ليه.
شدها بقوه.. ابعد انا كت هموت مين عمل كده ابوكي مش مصدق يعمل كده ليه.
هتفت.. مش بعته ليا عايز ايه انت.
صرخ..... يمين بالله مابعت حد وحق الله مابعت حد دي عمتي وبهدلتها دانا انحصرت وكت هموت فيها خلعتي قلبي والله خلعتي قلبي.
همست.....هو ايه اللي حصل انا ماحسستش بحاجه.
تنهد يونس ولم يحكي لها فليس هناك اب يفعل بابنته كان مدهوشا لماذا فعل ذلك.هتف.. هو ايه اللي حصل احكيلي.
لتحكي له.. ليشتعل يونس.. كل ده عشان الفلوس دا فاجر قوي يعمل كده.
هتفت...... عمل ايه.
هتف.. دا مش بني ادم ويمين الله لاهخلع قلبه بس يصبر
لتنكمش ليحتضنها. لا ماتخافيش والله ماتخافيش انا تحت ايدك اهوه والله ماهاذيكي خلاص نيران والله مسامح اي حاجه عملتيها وخلاص مش هسيبك ليه دا فاجر قوي والله ددانا كت هموت.
لتسيل دموعها فهو مستمر فيما يفعله ليقبلها وينهال عليها ليهتف.. نيران انا مجنون بيكي يا قلبي كتي هتحصريني الحيوان ده كان هيموتك انا مش مصدق ان اب يعمل في بنته كده ليحكي لها ما حدث لتنذهل من جحود والدها وتسيل دموعها شدها اليه.. لا يا عمري لا خلاص والله كل حاجه هتبقي كويسه. بصي احنا هنبتدي من جديد وهنسي كل حاجه والله ولا هنطق بس تبقي ليا حبيبتي. ونسافر ونمشي من هنا مش هخلي حاجه تقف مابينا ابدا خلاص انت تنسي وانا هنسي.
لتهتف بقهر.. هتنسي يا يونس... هتنسي اني خنتك ولعبت عليك زي مابتقول. هتنسي اني اتفقت مع ناظم الجميل هتنسهالي.
صرخ ....هحاول انسي ماقداميش حاجه تانيه عشان لو مانسيتش هتجنن واموتك واموت روحي. انت ليه بتعيدي اللي فات وتفتحي جرحي انا قلتلك خلاص هنبتدي من جديد وانسألك كل حاجه.
لتنظر اليه وتبتسم وتهتف.. لا كتر خيرك بجد كتر خيرك انا برضه ماليش حق.. واحده خاينه وبتاعه فلوس واتكشفت وخلاص حبيبها قرر يسامحها.. انا ازاي كده لازم تحمد ربنا برضه لازم انضف مش كده. لتنطلق ضاحكه ليبهت من ضحكها
هتفت.. عارف يا يونس انت ماتفرقش عن ابويا حاجه اه والله انتو زي بعض قربكو بيوجع قرب يموت.
صرخ .....انت بتشبهيني بالحيوان ده.
هتفت... الحيوان ده بيجري ورا الفلوس واضح وصريح. انت بتجري ورا انتقام انا ماكنش ليا ذنب فيه وكملت فيه ودست ودعست وجاي تقلي احمدي ربنا وانضفي ماهو انا في نظرك زباله وهفضل طول عمري زباله خسيسه وخاينه وبتاعه فلوس.طب ماجاش في بالك خالص اني ممكن اكون مظلومه. ماوردتش علي بالك خالص يا يونس. بس فعلا مش هتورد لأنك عمرك ماحبيتني.
صرخ... انت مجنونه بقلك هسامجك ابقي ماحبتكيش.
هتفت.... وانا مش عايزه المسامحة دي. انت لو حبيتني كنت وثقت فيا وصدقتني عايزني أأمن ليك وانا في حضنك وانسي قولي انسي ازاي وانت حضنك غدر عايزني انسي ايه قول... انسي بعشقك يا نيران وانت اماني والصبح تخلع قلبي وترميني لوحدي في حته مقطوعه. انس ايه انسي اللي حصل وشوفي حياتك. قولي انسي.. انسي رمي عالارض وضربي واهانتي وخدمتي ليكو انسي قلبي انهري من حبك حبك ده موته ليا اسكت بقه وسيبني في حالي طلقني يا يونس ابوس ايدك. لتضحك.. حتي دي سهله ورقه هتقطع ماني في نظرك رخيصه واتاخدت بالعرفي. لتقوم ودموعها اسيل.. انا همشي يا يونس كفايه وجع لحد كده.
صرخ.. انت مجنونه مفيش فايده هتمشي تروحي فين برضه هترجع ليه عشان يموتك ليندفع ويشدها انت مش هتمشي ومش هترجعي لناظم واسمعي بقه عشان انا جبت اخري ومعنديش استعداد قلبي ينحرق تاني اخر كلام انت مراتي وهتفضلي مراتي وتعيشي معايا هنا بره زي ماتختاري رجوع لناظم لا بعدان عني لا فاهمه عيشي وارضي بحياتك معايا وانا هرضي ونخلص من الوجع ده. يونس ماهيعيش متعذب عشان غلطه انت عملتيها ومش هعذب روحي عشان انت بنت ناظم الجميل انا قلبي انحرق انهارده وعرفت انك مهما بعدتي هفضل مجنون بيكي يبقي كده خلاص مشي عيشتك يا بنت الناس وطلباتك أوامر ويونس هيبقي ليكي زي ماتحبي شوفي انت كت داخله هنا ناويه ايه وانا هعمله هكتبلك اللي عايزاه هغرقك فلوس انا مايهمنيش.
لتنهار من البكاء ليسمعا خبطا لتدخل عمته لتهتف... فيه ايه ياسي يونس واقف تترجاها وانا سامعه كل حاجه انت اتجننت بنت ناظم الجميل هتديها فلوسك بتحايل عليها بعد ماخططت هيا وابوها.
ليهتف.. خلاص يا عمتي اللي فات فات وهبتدي من جديد.
صرخت عمته.. انت لحستلك عقلك عملت فيك ايه مش دي بنت اللي قتل ابوك هتامن ليها هاه دي تنطرد وتلبس نصيبه زي ابوها اعقل يا يونس هتخرب عليك بعدين يا حبيبي ماتامنش ليها وابوها هيفضل واقف مابينك.
صرخ ....مش قادر مش قادر ارحميني بقه
لتصرخ امامه .....لا تقدر. طب قلي هاه بعد ماحبك يهدي وتعدي سنه واتنين مش هتفتكر ناظم مش هتفتكر رميه ابوك عالارض مش هتفتكر لما ركع قدامه مش هتفتكر سنين الملجأ هتنسي ازاي هتنيمها في حضنك ازاي هتامن ازاي الخاين يخون الف مره ودي مش بس خاينه دي داخله ومربطه ومخططه
ليهتف.. وخلاص يا عمتي كشفتها وهسامح ومش هديها فرصه تعمل حاجه.
لتصرخ .....النجس هيفضل نجس والشر مزروع جواها .
صرخ.... اعمل ايه يعني مش قادر كفايه بقه .
هنا لم تحتمل نيران كل ذلك فهذا فوق طاقتها...كانت نيران تسمعهم وكيف يوصمونها بما ليس فيها لتصرخ... بس بس يا كفره انتو ايه ظلمه ليه كده.. ايه حد قالك اني عايزه اقعد بتلقفوني لبعض ايه فاكرني ايه زباله قوي كده هرضي باللي تدهوني مانا كلبه فلوس... انتو ازاي كده يا خساره حبي ليك يا خساره كل حاجه بتمني اموت ولا ان ابقي لحظه واحده في حياتك
لتصرخ عمته.. وليكي عين ايه البجاحه دي.
هتفت نيران.. اه ليا عين والف عين لاني مظلومه انظلمت من الدنيا انظلمت من ابويا وانظلمت من ده.. اكتر واحد وثقت فيه واديتله روحي. ظلمتوني كلكو وعايزني اقعد وارضي.. هتديني فلوس يا يونس بيه هتفضل تكب عليا فلوس ولما تحس بغدر تزود فلوس مانا كلبه فلوس بتاخد واسجاب.
لتصرخ عمته... ايوه كلاب فلوس وكل اللي احنا فيه ده عشان الفلوس.
صرخ.... يونس خلاص يا عمتي خلاص بقه انا تعبت تعبت ماعتش قادر.
صرخت نيران انتو عالم جاحده كل اللي في دماغكو انتقام وبس الحب مش مع الانتقام الحب بيزيل الغل وانتو غلكو طاغي وانا عارفه ان يونس مش هيسيب انتقامه يونس اتربي علي غل ابويا ابويا ظالم وظلمه وهو قلبه اتعبي قهر انا عارفه يونس حاسس بايه بيتقطع عشان حبه وانا حاساه بس انا ماليش ذنب .
صرخت عمته ..اه عايزاه ينسي ذله وابوه اللي مات صح وتقعدي وتتحكمي في الواد .
هتفت ..انا مش عايزه حاجه نظرت اليه مش عايزه حاجه ومش عايزاك فاهم نتشت سلسلتها فمسك قلبه خلاص كده خلصت انتو قلوبكو ميته طلقني دي علاقه تموت واستدارت اندفع واحتضنها عايزه ايه وتقعديلي قولي وانا هنفذه .
شعرت بالقهر اللي انا عايزاه انت ماتعرفش تعمله .
كلبش فيهل..لا هعمل قولي عايزه ايه قولي وااله هعمل نيران يرضيكي مني ايه .
صرخت عمته..... نصيبه لتكوني عايزاه يسامح ناظم .
هتفت نيران ..اللي انا عايزاه هو مش هيعمله كانت تقصد ان يصدق كونها بريئه ..ابتعدت واندفعت تبتعد عنه مسك صدره وهو يراها تبتعد عنه نيران هتسيبني لا ....مش هتقعد دانا اموت دانت روحي ليندفع يصرخ بحرقه ماجعلها تنشل مكانها عندما......
هتقول ايه يا واد ...اللي هيفتح بقه ويزعل ابننا بعد كده هعلقه عالشلاحات ..ابننا غلبان يا ظلمه عاااااا
اقترب وضربها بعنف لتصرخ...
ليدفعه عاصم.. بطل هتموت في ايدك
صرخ ....تموت والا تولع.. اقترب وشدها من شعرها ليهتف.. لتكوني فاكره انه هيسيبك علي زمته يا رخيصه هاه دا بيستفاد بس منك اهو حاجه جتله بلاش.
لتصرخ ....بطل بطل حرام عليك عملتلك ايه تكرهني كده ابعد هو قالي عايزني.
صرخ ناظم.. نعم يا روح امك هو مين اللي عايزك امال بعتنا هنا ليه نربيكي.
لتبهت وتخاف.. ايه بعتك يونس بعتك ليه انا ماعملتش حاجه حرام عليكو انتو بتعملو فيا كده ليه عملتلك ايه.
هتف ناظم بغل.. هات يا عاصم الورق.. خدي تمضي عالتنازل بتاع الوديعه.
بهتت وخافت.. لتهتف.. ماعتش معايا حاجه والله
صرخ ناظم... بت انت الوديعه كلها شهرين وتتفك.
لتصرخ ....ماهو يونس خدها ومضيتله.
هتف.. نهار ابوكي اسود ادتيله فلوسك للدرجادي واقعه فيه ورخيصه يا زباله ايه هتموتي عليه عشان يقعدلك صح وتخطفيه من داليا بنتي
لتصرخ.. مانا بنتك انت بتعمل كده ليه. حرام عليك ابعدو عني وسيبني يونس مش هياذيني هو قال كانت خائفه من ابيها وان تعود اليه ..
ليندفع عاصم.... بقي سي يونس مش هياذيكي بقي دي اخرتها ياخدك مني وانا اللي صبرت سنين عشان اخدك لينهال عليها ضربا ليغمي عليها.. ليهتف ناظم .....نهار اسود هنعمل ايه الفلوس راحت.
هتف عاصم لا..... مش هتروح انت ابوها فكر.
هتف ناظم..... ولو جرالها حاجه هورث فيها.
بهت عاصم.. بتقول ايه انت اتجننت.
هتف ناظم.... لا انا مديون وهروح في داهيه يبقي لازم استفاد. ليشد نيران يزحفها عالارض وعاصم مذهول من كلامه ليخرج بها ظل يدور حوله ليجد احد الحفر ليهتف هات سجاده من جوه.صفحه حكايات ميفو.
ليهتف..... عاصم ليه ناوي علي ايه.
هتف.... مالكش دعوه هات ليحضر له عاصم السجاده ليلفها بالسجاده ويشدها الي احد الحفر ويلقيها فيها ليرتعب عاصم ويخاف ...هتف ناظم يلا ساعدني اهيل عليها التراب.
وقف عاصم مذهولا كان شرا ولكنه لم يتخيل شيطانيه ابيها أيعقل ان يقتل ابنته ابتعد عاصم خوفا ليشتمه ناظم ويبدا في هيل التراب عليها ظل يهيل التراب لفتره لتغطي معظمها ولم يظهر الا طرفا بسيطا سمعا صوت عربه تاتي من بعيد .
صرخ عاصم مرعوبا.. هنتمسك هنروح في داهيه.. ذهب مسرعا للعربيه وشغلها واندفع عاصم اليه ليقف وياخذه ويهربا من المكان.
******
نعود للخلف... كان يونس قد ذهب الي عمته قلقا عليها دخل عليها وقبل يدها.. مالك يا حبيبتي قالولي انك تعبانه.
لتتنهد.... كويسه يا يونس ماتقلقش.
قطب جبينه.. امال بعتولي ليه فيه ايه.
هتفت...... ومانبعتلكش ليه واخد البت اللي فوق دي وموديها فين هاه راجع الكوخ ليه يا يونس البت لحستلك عقلك.بس لا مش عليا .
بهت.هو..... عمتي فيه ايه.
صرخت.... فيه ان بنت ناظم الجميل لحستلك عقلك وضحكت عليك. عقربه زي ابوها بت مفضوحه بتتجاب بالعرفي.
ليصرخ.. عمتي متقليش علي مراتي كده.
صرخت.. مراتك عملتها مراتك مش دي اللي ضحكت عليك وهترميها لابوها وننتقم منه.
هتف.. هنتقم من ابوها بس مش هرميها يا عمتي. نيران خرجت بره القصه .
لتبهت العمه.. نهار اسود انت بتقول ايه.
هتف اللي سمعته يا عمتي.. انا هسامح نيران وبحبها وبعشقها وهاخدها واسيب هنا خالص ابعدها عن ابوها
لتهتف عمته.. ايه ايه.. بعد ماضحكت عليك تاخدها
ليهتف.. مش مهم انا حاسس اني اقدر اخد قلبها وابعدها واخرجها من اللي هيا اتربت فيه عمتي انا بحبها وعايزها.
لتصرخ.. يادي المصيبه هتاخد بنت اللي قتل ابوك.
هتف.. مش ذنبها انا بحبها يا عمتي ارحميني انت هنتقم من ناظم بس هيا لا وبطلي.
لتهتف ....ابطل.. ليه اسيبك للزباله دي لا ابدا انا مش هسيبك هيا تغور زمان ابوها خدها وناخد فلوسه وننتقم منهم.
قطب جبينه.. زمان ابوها خدها.. خدها منين انت بتقولي ايه.
هتف.. بقول اللي المفروض يحصل البت دي تخرج من حياتك انا بعته ليها ياخدها وقلتله ربيها بعيد عننا علي ماتتجةوز داليا.
ليبهت... بعتي ناظم لمراتي هناك.
هتفت.. ايوه وقلتله ان انت اللي بعته.
صرخ.. ليه ليه حرام عليكي دانا كت بحاول أقرب منها وقلتلها مش هياذيكي ليه تبعتيه لها زمانه هيموتها من غله ليه تحصريني لينفعل ويستدير ويخرج كالمجنونه يذهب الي الكوخ .
وصل الكوخ اندفع يبحث عنها فلم يجدها ليدور كالمجنونه.. ايه خدها عاصم خدها.. خد حبيبتي.. ايه هيعمل ايه هيأذيها صح اه ماهو مغلول طب خدها وهيا راحت معاه عادي عايزه تسيبني اه ماعادتش عايزاني من اللي عملته فيها ليتهالك وتنزل دمعه من عينه ليه تسيبيني دانا كت هحطك في نن عيني والله ليه تروحيله وترجعي للزباله اللي كتي عايشه فيها ليه وانفجر في البكاء ..ظل فتره يبكي رفع وجهه بقهر ليحني راسه فتره ليقطب جبينه فقد لاحظ حذائها ليقوم بهدوء .. ويمسكها ليجد فرده حذائها استعجب ليدور يبحث عن الاخري فلم يجدها.. فهتف.. هيا راحت بفرده واحده ليلاحظ عدم وجود السجاده.. قطب جبينه استدار فوجد وشاحها بجانب السرير وسلسلتها عالارض خفق قلبه فهيا لا تفارقها هتف مرتعبا .. هو فيه ايه فتح الباب ينظر حوله لاحظ خط آثار زحف نيران والسجاد رجف قلبه ليتتبع الأثر ظل متابعة ليصل الي مكان الركام ابتلع ريقه فاثر السجاده يظهر من التراب اقترب برعب وجلس ينظر الي التراب اندفع يزيح التراب كالمجنونه ويصرخ.. لا لا مش جوا نيران مش جوا .. لتظهر السجاده شدها مرتعبأ بجنون فتحها مسرعا ليهوي قلبه فمعشوقته تنام بلا حول ولا قوه اندفع صارخا.. لا لا والله لا لا يا روحي لا ماتسيبنيش ماعرفش اعيش من غيرك فتحي عيونك يا قلبي فتحيلي. نيران ماتخليش قلبي يقف والنبي يا قلبي ماتحمل انا زباله حقك عليا والله هعملك اللي عايزاه هكون تحت رجلك بس فتحيلي عيونك ليضع يده علي رقبتها يستشعر نبضها.. الحمد لله يا رب بتنبض اهيه ليحملها ويذهب بها الي الفيلا ليصعد بها ويستدعب الطبيب ليخبره انها بخير . ليجلس ويكلبش فيها .
مر الوقت لتفيق هيا لتنظر اليه بوجع وتتذكر كلام ناظم انه بعثه لها لتنكمش وتسيب دموعها.
همس.... طب بتعيطي ليه قلبي وجعني.
لتهمس ....ابعد وسيبني بقه بتعمل فيا كده ليه.
شدها بقوه.. ابعد انا كت هموت مين عمل كده ابوكي مش مصدق يعمل كده ليه.
هتفت.. مش بعته ليا عايز ايه انت.
صرخ..... يمين بالله مابعت حد وحق الله مابعت حد دي عمتي وبهدلتها دانا انحصرت وكت هموت فيها خلعتي قلبي والله خلعتي قلبي.
همست.....هو ايه اللي حصل انا ماحسستش بحاجه.
تنهد يونس ولم يحكي لها فليس هناك اب يفعل بابنته كان مدهوشا لماذا فعل ذلك.هتف.. هو ايه اللي حصل احكيلي.
لتحكي له.. ليشتعل يونس.. كل ده عشان الفلوس دا فاجر قوي يعمل كده.
هتفت...... عمل ايه.
هتف.. دا مش بني ادم ويمين الله لاهخلع قلبه بس يصبر
لتنكمش ليحتضنها. لا ماتخافيش والله ماتخافيش انا تحت ايدك اهوه والله ماهاذيكي خلاص نيران والله مسامح اي حاجه عملتيها وخلاص مش هسيبك ليه دا فاجر قوي والله ددانا كت هموت.
لتسيل دموعها فهو مستمر فيما يفعله ليقبلها وينهال عليها ليهتف.. نيران انا مجنون بيكي يا قلبي كتي هتحصريني الحيوان ده كان هيموتك انا مش مصدق ان اب يعمل في بنته كده ليحكي لها ما حدث لتنذهل من جحود والدها وتسيل دموعها شدها اليه.. لا يا عمري لا خلاص والله كل حاجه هتبقي كويسه. بصي احنا هنبتدي من جديد وهنسي كل حاجه والله ولا هنطق بس تبقي ليا حبيبتي. ونسافر ونمشي من هنا مش هخلي حاجه تقف مابينا ابدا خلاص انت تنسي وانا هنسي.
لتهتف بقهر.. هتنسي يا يونس... هتنسي اني خنتك ولعبت عليك زي مابتقول. هتنسي اني اتفقت مع ناظم الجميل هتنسهالي.
صرخ ....هحاول انسي ماقداميش حاجه تانيه عشان لو مانسيتش هتجنن واموتك واموت روحي. انت ليه بتعيدي اللي فات وتفتحي جرحي انا قلتلك خلاص هنبتدي من جديد وانسألك كل حاجه.
لتنظر اليه وتبتسم وتهتف.. لا كتر خيرك بجد كتر خيرك انا برضه ماليش حق.. واحده خاينه وبتاعه فلوس واتكشفت وخلاص حبيبها قرر يسامحها.. انا ازاي كده لازم تحمد ربنا برضه لازم انضف مش كده. لتنطلق ضاحكه ليبهت من ضحكها
هتفت.. عارف يا يونس انت ماتفرقش عن ابويا حاجه اه والله انتو زي بعض قربكو بيوجع قرب يموت.
صرخ .....انت بتشبهيني بالحيوان ده.
هتفت... الحيوان ده بيجري ورا الفلوس واضح وصريح. انت بتجري ورا انتقام انا ماكنش ليا ذنب فيه وكملت فيه ودست ودعست وجاي تقلي احمدي ربنا وانضفي ماهو انا في نظرك زباله وهفضل طول عمري زباله خسيسه وخاينه وبتاعه فلوس.طب ماجاش في بالك خالص اني ممكن اكون مظلومه. ماوردتش علي بالك خالص يا يونس. بس فعلا مش هتورد لأنك عمرك ماحبيتني.
صرخ... انت مجنونه بقلك هسامجك ابقي ماحبتكيش.
هتفت.... وانا مش عايزه المسامحة دي. انت لو حبيتني كنت وثقت فيا وصدقتني عايزني أأمن ليك وانا في حضنك وانسي قولي انسي ازاي وانت حضنك غدر عايزني انسي ايه قول... انسي بعشقك يا نيران وانت اماني والصبح تخلع قلبي وترميني لوحدي في حته مقطوعه. انس ايه انسي اللي حصل وشوفي حياتك. قولي انسي.. انسي رمي عالارض وضربي واهانتي وخدمتي ليكو انسي قلبي انهري من حبك حبك ده موته ليا اسكت بقه وسيبني في حالي طلقني يا يونس ابوس ايدك. لتضحك.. حتي دي سهله ورقه هتقطع ماني في نظرك رخيصه واتاخدت بالعرفي. لتقوم ودموعها اسيل.. انا همشي يا يونس كفايه وجع لحد كده.
صرخ.. انت مجنونه مفيش فايده هتمشي تروحي فين برضه هترجع ليه عشان يموتك ليندفع ويشدها انت مش هتمشي ومش هترجعي لناظم واسمعي بقه عشان انا جبت اخري ومعنديش استعداد قلبي ينحرق تاني اخر كلام انت مراتي وهتفضلي مراتي وتعيشي معايا هنا بره زي ماتختاري رجوع لناظم لا بعدان عني لا فاهمه عيشي وارضي بحياتك معايا وانا هرضي ونخلص من الوجع ده. يونس ماهيعيش متعذب عشان غلطه انت عملتيها ومش هعذب روحي عشان انت بنت ناظم الجميل انا قلبي انحرق انهارده وعرفت انك مهما بعدتي هفضل مجنون بيكي يبقي كده خلاص مشي عيشتك يا بنت الناس وطلباتك أوامر ويونس هيبقي ليكي زي ماتحبي شوفي انت كت داخله هنا ناويه ايه وانا هعمله هكتبلك اللي عايزاه هغرقك فلوس انا مايهمنيش.
لتنهار من البكاء ليسمعا خبطا لتدخل عمته لتهتف... فيه ايه ياسي يونس واقف تترجاها وانا سامعه كل حاجه انت اتجننت بنت ناظم الجميل هتديها فلوسك بتحايل عليها بعد ماخططت هيا وابوها.
ليهتف.. خلاص يا عمتي اللي فات فات وهبتدي من جديد.
صرخت عمته.. انت لحستلك عقلك عملت فيك ايه مش دي بنت اللي قتل ابوك هتامن ليها هاه دي تنطرد وتلبس نصيبه زي ابوها اعقل يا يونس هتخرب عليك بعدين يا حبيبي ماتامنش ليها وابوها هيفضل واقف مابينك.
صرخ ....مش قادر مش قادر ارحميني بقه
لتصرخ امامه .....لا تقدر. طب قلي هاه بعد ماحبك يهدي وتعدي سنه واتنين مش هتفتكر ناظم مش هتفتكر رميه ابوك عالارض مش هتفتكر لما ركع قدامه مش هتفتكر سنين الملجأ هتنسي ازاي هتنيمها في حضنك ازاي هتامن ازاي الخاين يخون الف مره ودي مش بس خاينه دي داخله ومربطه ومخططه
ليهتف.. وخلاص يا عمتي كشفتها وهسامح ومش هديها فرصه تعمل حاجه.
لتصرخ .....النجس هيفضل نجس والشر مزروع جواها .
صرخ.... اعمل ايه يعني مش قادر كفايه بقه .
هنا لم تحتمل نيران كل ذلك فهذا فوق طاقتها...كانت نيران تسمعهم وكيف يوصمونها بما ليس فيها لتصرخ... بس بس يا كفره انتو ايه ظلمه ليه كده.. ايه حد قالك اني عايزه اقعد بتلقفوني لبعض ايه فاكرني ايه زباله قوي كده هرضي باللي تدهوني مانا كلبه فلوس... انتو ازاي كده يا خساره حبي ليك يا خساره كل حاجه بتمني اموت ولا ان ابقي لحظه واحده في حياتك
لتصرخ عمته.. وليكي عين ايه البجاحه دي.
هتفت نيران.. اه ليا عين والف عين لاني مظلومه انظلمت من الدنيا انظلمت من ابويا وانظلمت من ده.. اكتر واحد وثقت فيه واديتله روحي. ظلمتوني كلكو وعايزني اقعد وارضي.. هتديني فلوس يا يونس بيه هتفضل تكب عليا فلوس ولما تحس بغدر تزود فلوس مانا كلبه فلوس بتاخد واسجاب.
لتصرخ عمته... ايوه كلاب فلوس وكل اللي احنا فيه ده عشان الفلوس.
صرخ.... يونس خلاص يا عمتي خلاص بقه انا تعبت تعبت ماعتش قادر.
صرخت نيران انتو عالم جاحده كل اللي في دماغكو انتقام وبس الحب مش مع الانتقام الحب بيزيل الغل وانتو غلكو طاغي وانا عارفه ان يونس مش هيسيب انتقامه يونس اتربي علي غل ابويا ابويا ظالم وظلمه وهو قلبه اتعبي قهر انا عارفه يونس حاسس بايه بيتقطع عشان حبه وانا حاساه بس انا ماليش ذنب .
صرخت عمته ..اه عايزاه ينسي ذله وابوه اللي مات صح وتقعدي وتتحكمي في الواد .
هتفت ..انا مش عايزه حاجه نظرت اليه مش عايزه حاجه ومش عايزاك فاهم نتشت سلسلتها فمسك قلبه خلاص كده خلصت انتو قلوبكو ميته طلقني دي علاقه تموت واستدارت اندفع واحتضنها عايزه ايه وتقعديلي قولي وانا هنفذه .
شعرت بالقهر اللي انا عايزاه انت ماتعرفش تعمله .
كلبش فيهل..لا هعمل قولي عايزه ايه قولي وااله هعمل نيران يرضيكي مني ايه .
صرخت عمته..... نصيبه لتكوني عايزاه يسامح ناظم .
هتفت نيران ..اللي انا عايزاه هو مش هيعمله كانت تقصد ان يصدق كونها بريئه ..ابتعدت واندفعت تبتعد عنه مسك صدره وهو يراها تبتعد عنه نيران هتسيبني لا ....مش هتقعد دانا اموت دانت روحي ليندفع يصرخ بحرقه ماجعلها تنشل مكانها عندما......
هتقول ايه يا واد ...اللي هيفتح بقه ويزعل ابننا بعد كده هعلقه عالشلاحات ..ابننا غلبان يا ظلمه عاااااا
يتبع....
لقراءة الفصل الثامن عشر اضغط على : ( رواية انتقام عاشق الفصل الثامن عشر )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية انتقام عاشق )