رواية صدفة الحلقة الرابعة عشر 14 بقلم مريم أشرف
رواية صدفة الجزء الرابع عشر 14 بقلم مريم أشرف
رواية صدفة البارت الرابع عشر 14 بقلم مريم أشرف
رواية صدفة الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم أشرف |
رواية صدفة الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم أشرف
في اليوم التالي:
جيه أنس وسلم على بسمه عشان هيرجع اسكندرية..بعدما اتفقوا كلهم إن حفلة الخطوبة هتكون الأسبوع الجاي بحضور كل العيله والفرح بعد ما تخلص كليتها..
بعد يومين:
راحت سهام مع زياد المستشفى عشان كانت مريضه و بسمه ومامتها فضلو بالبيت مع البيبي اللي بعد معاناة سموه على اقتراح بسمه..
بسمه بابتسامه:
- يا حبيب عمتو انت!!..ماما شوفي بيضحك ازاي!!
رقيه وبتغيرلو هدومو:
- بتتكلمي ولا كإن عمرك ما شفتي طفل بيضحك!
بسمه بهزار:
- ماما!!..انتي عامله كده ليه؟
رقيه:
- كده ازاي يعني؟
بسمه بحزن:
- دايما بتحسسيني اني مش بنتك وبحس انك بتفضلي سهام عليا ودي مش أول مره!
رقيه اتنهدت:
- ايه اللي بتقوليه ده؟..انتو عندي زي بعض..
بسمه دمعت:
- لأ مش زي بعض..أنا عارفه انها مرات ابنك الوحيد وكده..عشان كده بتعزيها بس انتي بتعامليني وحش من زمان..من لما..بابا اتوفى!!
رقيه بصوت مبحوح:
- خلاص يا بسمه..
بسمه بإصرار:
- مش خلاص..أنا متأكده انك لسا متشبته بكلامهم..ان أنا السبب في موتو..ان أنا قلتلو ياخدني الأهرامات..مش ذنبي اننا عملنا حادثه..والله ده قدرو!
رقيه وهي بتفتكر الواقعه اللي بقالها أكثر من 4 سنين:
- مقدرتش يا بنتي..والله ما كان قصدي أعاملك كده..بس صعب..صعب والله..لو مكنتيش زنيتي عليه وقتها..ربما كان هيكون وسطينا دلوقتي ومبسوطين..
بسمه بعياط:
- والله ده قدر من ربنا..ربنا كتبلي أعيش بعد الحادثه وهو كتبلو يموت..هنعترض..هه؟..آسفه يا ماما لو كنت جرحتك بس مش ذنبي..انا عاوزاكي ترجعي تحبيني زي الأول..عاوزه نرجع بسمه ورقيه اللي الكل بيشهد بعلاقة الصداقه اللي بينهم..ممكن؟
رقيه حضنتها:
- آه يا بنتي..كل ده جواكي..آسفه يا نور عيني..أنا بجد كنت غلطانه ومعرفش اتعميت ليه..سامحيني يا بنتي..
بسمه ابتسمت:
- مسامحاكي يا ماما..
رقيه:
- يلا امسحي دموعك..انتي عروسه لازم تفرحي..
بسمه ضحكت:
- عروسة ايه أنا لسا حتى ما اتخطبتش رسمي!!
رقيه بمشاكسه:
- يا ربي بدأنا استعباط
_________________________
رجعت سهام وزياد..
رقيه بقلق:
- في ايه يا ابني..الدكتور قالكم ايه؟
بسمه شالت البيبي وقربت منهم..
زياد بإرهاق:
- لسا متوضحش..قالولنا نعمل أشعة وتحاليل..
رقيه:
- إن شاء الله خير يلا اغسلو ايديكم عشان نتغدى..
_______________________
بسمه بابتسامه هاديه:
- متقلقيش يا سهام كل حاجه هتكون كويسه صدقيني..قوليلي حاسه بايه دلوقتي؟..لسا دايخه؟!
سهام بحزن:
- ملكيش دعوه بيا..وشالت براء ودخلت اوضتها..
زياد:
- الدكتور بيقول ان ممكن يكون كانسر..
بشهقه قالت:
- ايه؟!..كانسر!!
زياد بخضه:
- اسكتي ماما هتسمعك!!
حطت ايدها على بقها وفضلت تردد:
- كانسر؟..كانسر؟..آه ه ه
رقيه:
- ايه مالكم يا ولاد؟
زياد باس راسها:
- مفيش يا ست الكل..أنا هنادي على سهام عشان ناكل سوا..
________________________
باسكندريه..
شروق بفرحه: بتتكلم جد يا أنس..هتتجوزها؟؟!..ازاي ده حصل وليه مقلتليش؟!
أنس حكالها كل حاجه..
شروق ابتسمت:
- أنا كان نفسي تتجوز البنت الغلبانه دي أوي..وكنت بدعي ربنا يقدملك اللي فيه الخير و آدي النتيجه..ربنا بيستجيب دعائي..
أنس ابتسم:
- ربنا يعينني بقى..شكلي هتتجن زيها..أصل بيقولو من عاشر قوما صار منهم..وبسمه دي جيش كامل مش بس قوم!!
شروق ضحكت:
- بكرا ان شاء الله هروح أنا وندى نجيب فساتين ونشتري ذهب و كام هدايا كده عشان الخطوبه..
أنس:
- اللي تشوفيه يا ماما..
شروق:
- وطبعا هتروح معانا..
أنس باستسلام:
- اتدبست أنا!!
جيه أنس وسلم على بسمه عشان هيرجع اسكندرية..بعدما اتفقوا كلهم إن حفلة الخطوبة هتكون الأسبوع الجاي بحضور كل العيله والفرح بعد ما تخلص كليتها..
بعد يومين:
راحت سهام مع زياد المستشفى عشان كانت مريضه و بسمه ومامتها فضلو بالبيت مع البيبي اللي بعد معاناة سموه على اقتراح بسمه..
بسمه بابتسامه:
- يا حبيب عمتو انت!!..ماما شوفي بيضحك ازاي!!
رقيه وبتغيرلو هدومو:
- بتتكلمي ولا كإن عمرك ما شفتي طفل بيضحك!
بسمه بهزار:
- ماما!!..انتي عامله كده ليه؟
رقيه:
- كده ازاي يعني؟
بسمه بحزن:
- دايما بتحسسيني اني مش بنتك وبحس انك بتفضلي سهام عليا ودي مش أول مره!
رقيه اتنهدت:
- ايه اللي بتقوليه ده؟..انتو عندي زي بعض..
بسمه دمعت:
- لأ مش زي بعض..أنا عارفه انها مرات ابنك الوحيد وكده..عشان كده بتعزيها بس انتي بتعامليني وحش من زمان..من لما..بابا اتوفى!!
رقيه بصوت مبحوح:
- خلاص يا بسمه..
بسمه بإصرار:
- مش خلاص..أنا متأكده انك لسا متشبته بكلامهم..ان أنا السبب في موتو..ان أنا قلتلو ياخدني الأهرامات..مش ذنبي اننا عملنا حادثه..والله ده قدرو!
رقيه وهي بتفتكر الواقعه اللي بقالها أكثر من 4 سنين:
- مقدرتش يا بنتي..والله ما كان قصدي أعاملك كده..بس صعب..صعب والله..لو مكنتيش زنيتي عليه وقتها..ربما كان هيكون وسطينا دلوقتي ومبسوطين..
بسمه بعياط:
- والله ده قدر من ربنا..ربنا كتبلي أعيش بعد الحادثه وهو كتبلو يموت..هنعترض..هه؟..آسفه يا ماما لو كنت جرحتك بس مش ذنبي..انا عاوزاكي ترجعي تحبيني زي الأول..عاوزه نرجع بسمه ورقيه اللي الكل بيشهد بعلاقة الصداقه اللي بينهم..ممكن؟
رقيه حضنتها:
- آه يا بنتي..كل ده جواكي..آسفه يا نور عيني..أنا بجد كنت غلطانه ومعرفش اتعميت ليه..سامحيني يا بنتي..
بسمه ابتسمت:
- مسامحاكي يا ماما..
رقيه:
- يلا امسحي دموعك..انتي عروسه لازم تفرحي..
بسمه ضحكت:
- عروسة ايه أنا لسا حتى ما اتخطبتش رسمي!!
رقيه بمشاكسه:
- يا ربي بدأنا استعباط
_________________________
رجعت سهام وزياد..
رقيه بقلق:
- في ايه يا ابني..الدكتور قالكم ايه؟
بسمه شالت البيبي وقربت منهم..
زياد بإرهاق:
- لسا متوضحش..قالولنا نعمل أشعة وتحاليل..
رقيه:
- إن شاء الله خير يلا اغسلو ايديكم عشان نتغدى..
_______________________
بسمه بابتسامه هاديه:
- متقلقيش يا سهام كل حاجه هتكون كويسه صدقيني..قوليلي حاسه بايه دلوقتي؟..لسا دايخه؟!
سهام بحزن:
- ملكيش دعوه بيا..وشالت براء ودخلت اوضتها..
زياد:
- الدكتور بيقول ان ممكن يكون كانسر..
بشهقه قالت:
- ايه؟!..كانسر!!
زياد بخضه:
- اسكتي ماما هتسمعك!!
حطت ايدها على بقها وفضلت تردد:
- كانسر؟..كانسر؟..آه ه ه
رقيه:
- ايه مالكم يا ولاد؟
زياد باس راسها:
- مفيش يا ست الكل..أنا هنادي على سهام عشان ناكل سوا..
________________________
باسكندريه..
شروق بفرحه: بتتكلم جد يا أنس..هتتجوزها؟؟!..ازاي ده حصل وليه مقلتليش؟!
أنس حكالها كل حاجه..
شروق ابتسمت:
- أنا كان نفسي تتجوز البنت الغلبانه دي أوي..وكنت بدعي ربنا يقدملك اللي فيه الخير و آدي النتيجه..ربنا بيستجيب دعائي..
أنس ابتسم:
- ربنا يعينني بقى..شكلي هتتجن زيها..أصل بيقولو من عاشر قوما صار منهم..وبسمه دي جيش كامل مش بس قوم!!
شروق ضحكت:
- بكرا ان شاء الله هروح أنا وندى نجيب فساتين ونشتري ذهب و كام هدايا كده عشان الخطوبه..
أنس:
- اللي تشوفيه يا ماما..
شروق:
- وطبعا هتروح معانا..
أنس باستسلام:
- اتدبست أنا!!
يتبع......
لقراءة الفصل الخامس عشر اضغط على : ( رواية صدفة الفصل الخامس عشر )
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : ( رواية صدفة )