رواية رأيتك صدفة الحلقة الثامنة 8 بقلم صفاء حسني
رواية رأيتك صدفة الجزء الثامن 8 بقلم صفاء حسني
رواية رأيتك صدفة البارت الثامن 8 بقلم صفاء حسني
رواية رأيتك صدفة الفصل الثامن 8 بقلم صفاء حسني |
رواية رأيتك صدفة الفصل الثامن 8 بقلم صفاء حسني
لكن هو واخد على ملك ومش بعيد يكون بيحبها المهم علشان متعلقش فى اي مكان هو يكون في
يكون عيونى على الأرض وهو جانبي حتى وقت الاكل احط عيونى فى الطبق ومش هتابعه تانى كنت هغضب ربنا عشان يشفونى ربنا يا سامحنى
يارب ، انت الا بتحط الحب والكره فى قلوب الناس وانا كفاية عليا ان بحبك يارب
لحظ اجود الدمعه الا نزلت من اريج وتنهديتها ولم حطت ايديها على قلبها وقال
اتفضلوا على الاوضه يا بنات
وبعد كده قال
يا ريج
اول ما قال اسمى حسيت قلبي يقف طيب اعمل ايه دلوقتي ابص عليه والا على الارض اعمل ايه
نظرت على الارض وقولت
نعم
تنهد اجود وسالها
انتى هتكون مبسوطة مع اخواتك والا عايز اوضه ل واحدك
هزت راسي
اكيد اكون مبسوطه معهم يا ابيه اجود يارب، بس مكنش تقيلة عليكم
وقتها انا وبابا الا عرفين ازى هى مكسورة لكن مخبي كسرتها ووجعها جواها ونفسي اخرجها من الاحساس الا جواها لكن مش عارف بجد مش عارف اضحك فى وشها واضعف ويظهر حبي ليها وهى تفهم حبي ليها زى ما بابا قال لي لسه قدامها سنين على النضوج وعلى تعرف تفرق بين مشاعر الأخوة والمحبة ومش عارف انا كانت بتحبنى زى ما اشجان بتقول والا مجرد تخمين من اشجان مقدرتش أقف أقدمها كتير هربت من الحب إلا جوى لاقيت نفسي بقولها
تمام يا اريج بكرة بابا ياخدك يقدملك فى نفس مدرسة ملك وهتروح مع بعض ياريت القلوب تكون متصفي وتتعاملوا مع بعض ب محبة واخوة
اريج: انا استغربت كلمته هو انا بتعامل مع حد وحش طبعا حبيبتي القلب ملك وخايف على مشاعرها وهزت راسي
حاضر يا ابيه اجود اى خدمة تانى
اجود: خدمة تانى هو ده راد يا اريج يعنى بالي اسبوع واقف على رجلي وبظبط الاوضة وعملت مشكله مع كبير و صغير فى البيت وكنت عايز اديك اوضه جانبي لكن استحيت وخلية عمتى وجوزها نقلو ل جناح تانى عشان يكون جناح منفصل بيكم وبعيد عن ياسر ومحمود وفى الاخر تقولي اي خدمة تانى انا الا غلطان
اريج : فجاه لاقيت ملامحه اتغيرت وكشر ومشي هو انا عملت ايه ما انا بقول حاضر وطيب ونعم انا خايفة اتكلم او اعترض ل يزعل دخلت الاوضه سمعت ملك.
هو ليه اجواد قلب نظام البيت كدة
استغربت وسالتها
قلب نظام البيت ازى
حكت ملك
شوف يا اريج انتى عارفة ان أرض البيت مساحتها كبيرة فكان عاملين نظام أجنحة يعنى عبارة عن شقة لكل واحد واحنا كانوا مخلينا الدور الأرضي جانبوا جدو والشباب الدور الثاني
لكن فجاءة قرار اجود ان الشباب يقعدوا فى البيت البراني
استغربت اريج وقالت
ايه البيت البراني ده
ضحكت ملك وقالت
تعالي اوريك واخديتنى على الفراند وشوارت البيت الا هناك ده
كان بيت صغير فى الحديقة لكن بيطل علينا وقالت
جدى أدى الأرض ده ل الشباب عشان كل واحد يبنى شقة ليه عشان لم يتجوز
وطبعا انتى عارفة ان ياسر أتقدم ل اشجان
مش ينفع يكون في نفس البيت الدور الأول يكون ل اشجان وياسر والدور الثاني ل اجود
سالتها
طيب محمود الدور الكام
ضحكت ملك
محمود مش من اولاد العيلة يا بنتى ده يقرب ليا انا بس هو يبقي ابن عمي لكن عمى كان شريك مع خالي ومش عارفة يبنوه لي في نفس البيت والا يشتري برا
ردت اشجان
هو لسه محمود فى التعليم في ثلاث ثانوي ولسه أقدمه جامعة واعمل حسابك هو يقعد في الدور الأول هو ومرات عمى والتوام اخواته مريم ومالك
اندهشت ملك
هى هتيجي تعيش معانا ربنا يسترها بقي
سالتها اريج
ليه هى صعبة
ضحكت اشجان
عشان هتكون حماتها يا بنتى فهى قلقانه
سالت اريج :
حماة مين وهى كانت عايشة فين اصلا
ضحكت اشجان.
هى كانت عايشة في بيتها عشان اتجوزت بعد عمى ما مات وعشان كدة ابوى استذنى من جدى يربي معنا وطبعا عشان هو شريك مع بابا وخالي فوافق كدة واعمل حسابك جدى كمان كان عايز يجيبك تعيش معانا من زمان لكن انتى كنت رافضه
هزت راسها اريج بالنفي
لا انا بس مكنش ينفع اسيب بابا وخصوصا بحس انى غريبة هنا
استغربت اشجان
غريبة ازى يا بنتى انت الأصل انتى بنت عمتى فاهمة
وضحت اريج بس اسمى مكتوب ب اسم ابوي مش على اسم جدي ام عمك وابوك يا ملك من الأساس يقربو ل جدو يكون اولاد اخوه عشان كدة فى شراك ما بينهم واسمهم نفس الجدى ام انا لا
انتى بقي هتتجوز فى الدور الثاني
هزت راسها اشجان
لا الا ياخد التانى اجود وبيشطب فيه
ياسر لسه يبنى الثالث انتى عارفه اجود أخوى الأكبر وكمان أكبر شاب في العائلة وهو اول واحد لازم يتجوز
وقعت الكلمة عليا صدمة وقتها باست عليه وهو واقف بيتكلم مع العمال حسيت الدنيا بتلف بي احساس صعب جدا انك تحسي انك هتخسر شخص بتحبي وانتى شايفة ان من حقه يعيش حياته بس يا تري يتجوز مين
يتبع....
لقراءة الفصل التاسع اضغط على : ( رواية رأيتك صدفة الفصل التاسع )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية رأيتك صدفة )