رواية حكاية نور وأحمد الفصل الأول 1 بقلم سارة

رواية حكاية نور وأحمد الحلقة الأولى 1 بقلم سارة
رواية حكاية نور وأحمد الجزء الأول 1 بقلم سارة
رواية حكاية نور وأحمد البارت الأول 1 بقلم سارة
رواية حكاية نور وأحمد الفصل الأول 1 بقلم سارة

رواية حكاية نور وأحمد الفصل الأول 1 بقلم سارة

_ماذا لو عاد معتذرا
=لا اله الا الله 
_جاوبيني
=اديله بالجزمة
_مقدرش
=علشان عديمة الكرامة 
_انتِ اخت انتِ!! 
=اهو احسن منك.. عايزة معتذر؟ دة بني ادم حمار وحشي! بيسيبك وبيهينك
_كان عندي امل حد يحبني! 
=اكتفي بيا يست الكل
_انا شخص غير مرغوب فيه! 
=دة مود الاكتئاب اون ولا اية طيب
_انتي لية مش بتفهميني
=لاانا رايحة اوضتي خليكي ف البلوكنة لحد م تنشفي. مش ناقصة عبط
*عادي اهو كالعادة محدش فاهمني.. انا بس كنت عايزة احس اني ممكن يتعمل علشاني. احس اني شخص كويس وخلاص. وحد اتحب. انا معنديش صحاب. ولا حتى احباب. وبعدين، هفضل اتخذل لحد امتى!؟ كنت عايزة احس باهتمام. واحس اني في حد واقف جمبي. بس انا فعلا مش لاقية! نمت وصحيت متاخر النهاردة.. اخ هتاخر على الشغل.. لبست ف ثانية وجريت بسرعة.. كنت بجري حرفيا ف الشارع ووصلت.. وطبعا خناقة مع المدير كالعادة علشان التاخير 
وبالتاكيد خصم من مرتبي ال مفهوش اصلا، روحت متاخر لاني وصلت متاخر طبعا والشغل كتر عليا.. وانا مروحة ف ليالي الشتاء الباردة. والامطار ال نازلة. والشارع فضي. مهو اصل الناس بتستخبى من المطر.. وانا ماشية لوحدي ومفيش اي حد. وبصور الطريق. وبدندن علشان انسى اوجاعي.. بس محستش اني موجودة للحظة غير ع الارض. 
في خبطة جامدة. 
وفي شخص بيفوقني. 
وانا من الوجع. عيوني اتملت دموع.. 
_انتِ كويسة، انا اسف والله 
"قومني. وكان في مقعد خشبي.. قعدت عليه
_انا اسف والله 
=انت خبطتني! 
_انتِ لسا مستوعبة
=مش شايفة قدامي يامستهتر ياعديم التركيز.. بتخبطني.. اة رجلي وجعاني اوي
_انا مش مستهتر.. دة انا حتى خبطتك براحة
=معندكش دم. انت شخص معندكش دم
_تعالي طيب نروح المستشفى نطمن عليكي
=تطمن.. بجاحة. اة ياني. منك لله
" اخدني للمستشفى واتطمنت. الحمدلله رجلي محصلش فيها كسر.. بس كان فيها الم كبير. وجسمي اتكسر من ال منه لله "
_الحمدلله انا عملت ال عليا. وانتِ بخير الحمدلله 
=كتر خيرك يامستهتر
_سلام من وشك!!! 
"راح خطوتنين ورجع تاني" 
_هو انتِ مش هتروحي ولا هتفضلي واقفة كدة والشارع فاضي
=لية شايفني فتاة ليل!! انا جيت اطلب اوبر لقيت موبايلي اتكسر وباظ.. مش راضي يشتغل علشان انت يال منك لله خبطتني جامد  وانا رجلي وجعاني.. منك لله
_حد قالك تمشي تتصور
=انا حُرة! ثم انت ايش حشرك يامستهتر ياعديم المسئولية
_تعالي معايا يحجة هوصولك
=هيي.!!! حاجة.. منك لله يابعيد. دة انا لسة كتكوتة
_كتكوتة!! 
=اة كتكوتة وانت مالك
_تعالي يـ انسة. هكمل جميلي واوصلك معايا
=لا ميرسي انا بيتي بعيد
_يعني هتمشي لوحدك يعني،! والليل ورجليكي! اية؟ 
=اة
_يلا يـ انسة خليني اوصلك انا كنت ماشي ف امان الله بلف وافك عن نفسي.جيتي ف طريقي يشيخة الله يسامحك
_عيطت _
_بتعيطي لية دلوقتي! يادي النيلة
بدموع=امشي انا هروح. انت مش طايقني وانت الغلطان. لي كل الناس بتتعامل معايا كدة. 
**ومشيت جري وراها**
_استني يحاجة. اصبري ياما
وقفت للحظة: انا شخص غير مرغوب فية
_انتي عندك توحد؟ 
=منك لله
_انا ممكن عربية تشوطني من كتر الدعاوي دي.. تعالي الله يهديكي هوصلك.. يعني ينفع الكتكوتة تروح لوحدها بليل كدة. تتخطف ولا يحصلها حاجة
"واخيرا بعد لح كبير وافقت اني اوصلها، مش عارف انا ازاي اصلا فضلت الح كدة. وبقاليي نص ساعة بتحايل عليها.. منا كان ممكن اسيبها وامشي بس محستش اني ينفع اعمل كدة. هي كانت عمالة تقولي منك لله وتتعصب عليا رغم كدة ضحكت على سذاجتها وفضلت وراها لحد م خلتني اوصلها.. حسيت اني مينفعش اخليها تمشي لوحدها ف الوقت دة خصوصا ان مفيش اي وسيلة مواصلات ومفيش حد كمان وكانت طول الطريق باصة للشباك وسرحانة وعيونها مدمعة. ويمكن دمعة تفر من عينيها ف تمسحها وتتظاهر القوة. حسيت انها ضعيفة وحزينة وقلبها مكسور.. وبصراحة اتهزيت" 
_هو انا ممكن اسألك سؤال؟ 
=مم
_انتِ دلوقتي بتعيطي ليةيعني من شوية كنتي بتعيطي علشان خبطتك. دلوقتي بقا لية؟ 
=انا..! انا مش بعيط
_امال اي دي خراطيم ماية دي ولااية؟ 
=انت بتسأل لية. 
_الله. انا غلطان
=بص اسكت. انا دلوقتي عارفة انت بتفكر ازاي وشايفني ازاي. فخلي اليوم يعدي و ولا كانك شوفتي 
_بفكر ازاي
=اكيد بتفكر اني هبلة وغبية وكمان عبيطة معنديش احساس بعيط وخلاص. واكيد شايفني تافهه وزمانك بتقول داهية ومصيبة اتحدفت طريقي بس افتكر ان مكنتش عايزاك توديني المستشفى ولا حتى توصلني. واكيد بتفكر اني شخصية عبيطة وان انا شخص وحش و........ 
=
_اية اية اية.. اية كل دة،، بس. لية بتقولي كدة
=مش انا ال بقول.. الناس كلها ال بتقول 
_ي سلام. اولا انتي مش داهية اتحدفت ف طريقي ولا مصيبة.دة قدر يعني ربنا ال مسببه. واكيد واجبي ال لازم اعمله ك راجل اني اوديكي المستشفي واوصلك لاني انا صاحب المشكلة وانا اللي خبطتك وطبعا انا اسف.. 
بس مفكرتش بقا انك شخصية هبلة وتافهه ولا ولا ولا كل ال قولتيه دة انتِ حد زي اي حد كويس، 
=ميرسي ع المجاملة
_لا دي مش مجاملة ا
=ماشي خلاص خلاص.. دلوقتي ممكن تجيب موبايلك اتصل ب اختي  علشان اكيد هتتصل عليا وانا موبايلي باظ. 
_اتفضلي
"ما هذة الفتاة العجيبة،، كانها مش بتصدق اي كلمة حلوة بتتقالها.. مش عارف هي لية واخدة الفكرة دي عن نفسها. بس انا حسيت ان زعلانة.. حتى طول الوقت كانت بتعيط وانا طبعاً مش عارف ممكن اعمل اية.. هي بتداري دموعها. بس انالاحظت وركزت وبتمسح دموعها علطول،، وصلتها ووقف قبل متنزل قولتلها" 
_للمرة التانية انا بجد اسف والله انا فعلا مكنش قصدي
=خلاص.! مفيش مشكلة
_سلام
مشيت وكنت ممتن اشوفها تاني، حسيت اني مش عايزاها تمشي عايز اتكلم معاها، رغم ان دة عكس طبعي ال اصلا مبطقش حد."
. طلعت، كنت تعبانة، زعلانه من حاجات كتير اوي من ال حصل فشغلي من التعب ال انا في ومن وجهة نظر الناس فيا، في سؤال جوايا انو لية مصلحش وجهة النظر دي ع الاقل فنظري انا.. ونفس السؤال اجابته موجودة. انها مبقتش فارقة.. بس انا تعبت، مش لاقية حد بس،، وفجأة ج ف بالي الشخص ال خبطني. افتكرته انا مركزتش فمالمحة لدرجة اني مش فاكرة شاكله ومس هفتكره غير لو شوفته. لفا نظري في انو حس انو دايقني فحاول يصلح دة. على عكساب حد قابلته ف حياتي، انا طبعي مرحة بس الدنيا بصراحة قستني... 
*مر اسبوع.. روحت شغلي عادي. وكان يوم ممل كالعادة،
كنت مستنية بفارغ الصبر امشي. عايزة اتمشى زي كل يوم انا مخنوقة.. وضغط شغلي مش مساعدني اخلص،، "بس اخيرا خلصت. وروحت قررت اتمشى زي كل يوم. منا زهقانة،، ورجليا وجعتني فقعدت على الرصيف. اصلا الشارع كان فاضي تمام لان كان بليل، قعدت بتابع القمر والنجوم. وبسرح ف اوجاعي.. لقيت شوية شباب جايين عليا.. بيرخموا وبيعاكسوا.. قمت ومشيت وما زالو ورايا، حاولت اسرع مهو الشارع فاضي. قلقت. 
_اصبر يجميل
 مشيت وسرعت لقيت شاب قرب عندي ومسك ايدي. شديتها بسرعة
=انت عبيط ولا اية 
_عبيط.. لية الغلط دلوقت؟ 
مشيت وتلاشيت ولا زالو ورايا
بيمسك ايدي جامد ويشدد وبحاول ازعق بصوت عالي لعل حد يسمعني... 
لا يسبق نور العربية ال ضرب ف وشي ووش الكل.. فخافو ونزلو ايديهم.. بس اتفاجئت ان العربية وقفت ونزل منها!! هو.. هو نزل منها  هو تاني. شد ايدي منو وفضل يضربو..والباقي جريو.. لحد م حاول يهرب وفلت وجريوالشباب كلهم.. بصلي بعصبية واتكلم.=انتي ازاي تمشي لوحدك ف وقت متاخر كدة! انتي اتجننتي ولا اية 
_نعم!! اتجننت
=اة اتجننتي. انتي مش مراعية الوقت لا وساكتة. وسايباه يلمسك
_وانا المفروض اعمل اية وبعدين انت مالك
=انا مالي..! 
_ايوا انت مالك مش فاهمة
=انا فعلا غلطان 
بدموع_انا همشي.. انت غلطان ايوا. 
=ايوا فعلا غلطان اني ساعدتك
*ردت فعله صدمتني لمجرد اني لقيته اتعصب وركب عربيته ومشي ومن ثم قعدت تاني ع الرصيف وفضلت اعيط لية مش عارفة بس قعدت اعيط علشان ال حصل وان الشخص دة زعل مني.. لية زعلت رغم اني معرفهوش *
_ طب انا لية مشيت؟؟ دي غلطة.. تلقائي ولا ارادي لقيتني بلف وبرجع ليها تاني. فعلا لقيتها قاعدة بتعيط! ممشيتش!!  نزلت وروحت قعدت جمبها.. مكنتش واخدة بالها لانها كانت حاطة وشها بين ايديها  قعدت جمبها _
=في علم بيقول ان العياط بيبوظ النفسية 
_بصتلي ب صدمة 
=انتي لسا قاعدة مكانك!؟ متعظتيش.؟ مش خايفة طيب تتعرضي ل دة تاني
_وانت مالك.. روح امشي
كز على اسنانه: تاني وانت مالك.. 
نفس عميق: طيب ماشي. انا عارف اني دايقتك بس معلش.. حقك عليا، بس انا كراجل مينفعش اشوف موقف زي دة واسكت. ولا اية؟ 
_نينينيننييننني.. 
ضحكت على جنانها دة: طيب انا اسف. اتفضلي ي انسة.. الوقت متاخر ومفيش مواصلات واجب عليا اوصلك 
مسحت دموعها: لا.. انا همشي. انا اصلا كنت عايزة اتمشى ويلا اتكل ملكش دعوة بيا.. 
مشيت وفضلت متمشية، بس تابعتها ومشيت جمبها
_تؤ.. انت عايز اية حل عني
=بصي انا زهقت.. انا احمد،، اتفضلي بقا لو سمحتِ هوصلك، متخافيش والله 
بعد وقت وتفكير
_ ط. طيب بس.... 
=متخافيش والله!انا مش هعملك حاجه يعني! 
*ركبت العربية وكالعادة انا شايف نفس سرحانها اخر مرة. انا بصراحة انبسط اني شوفتها تاني وان الصدفة لعبت لعبتها وعديت من نفس الطريق وفعلا لقيتها،، رغم اني كل يوم كنت باجي بس مكنتش بلاقيها خالص،! بس اهو شوفتها ودلوقتي شايف نظرة الحزن ال فعنيها برضو.. وهنا فكرت هي علطول كدة طيب!  
_انتي بتسرحي كدة علطول.. 
=يعني، اية
_اصلك اخر مرة كنتي كدة برضو
=مش سرحان،، دة تفكير
_والله وبتفكري ف اي بقا
=سيكريتس ملكش دعوة بيها
_سيكرتس اة.. طيب.. 
*سكت لثواني وبعدين اتكلمت
_طب هو انا ممكن اعرف اسمك 
=نور
_احمد
=منت قولت! 
_منا بقرر معلش بقا 
=طيب 
_اتفضلي احنا وصلنا.. 
=شكرا 
_خلي بالك عل نفسك! متمشيش كدة لوحدك بليل تاني
=تمام
_بس معلش ممكن تستني دقيقة
=لية 
_موبايل بدل ال كسرتهولك.. انا اسف
=اسفك مقبول.. بس ال مش هيتقبل الموبايل. انا مقدرش اقبلو انا اسفة
_طب ازاي وانا ال كسرته
=لا مش انت هو وقع
_لا.... 
=ريحني. انا لازم اطلع لاني اتاخرت.. فعلا شكرا يا احمد. 
سلام
_و دة
=معلش.. خليهولك بقا غير فيهم 
،،،،،،*وبرغم اني جبت الموبايل واتحججت بأني ادهولها بس علشان اشوفها. وفضلت الف وكل يوم اروح نفس المكان ومش بلاقيها! الا اني النهاردة لقيتها. وانا مش عارف لية بس انبسط بشوفتها*
"قد اتسعت عيناي من الراجل دة.. كبر فنظري لما فكر يصلح الغلط دة.. بس يلا بقا.. 
_انتي اتاخرتي كدة لية
=حصلت شوية حاجات ف الطريق كدة
...... 
عبيطه كنتي خديه.  دة المفروض يحصل 
_لا اخرسي خالص دة غلط.. 
=انتي،يابت عايزة تضربي والله 
_المهم ان خلصت ضميري، وحكتلك ال حصل..
*فكرت بطريقة اعرف اوصلها بيها. وفكرت ف فكرة.. 
______
_نور روحي افتحي الباب بيخبط.
=لا روحي انتي مش قادره 
_لا والله مليش فية
=دة انتي باردة.. 
*فتحت.. ملقتش حد بس خدت بالي ان في بوكس صغير كدة.. اخذته وقفلت الباب...فتحته وانا عند الباب. او.. لقيت مكتوب عليه. اسمي
لقيته الموبايل تماماً ال احمد اداهولي. ومقبلتش بية. خدت الصدمه انا بقا. وقولت اصلا ازاي وصلي. لقيت الموبايل فجأة رن. 
لا اله الا الله.. اتخضيت. 
_ملقتش غير الطريقة دي. اتمنى تكوني انبسطي
يتبع....
لقراءة الفصل الثاني اضغط على : ( رواية حكاية نور وأحمد الفصل الثاني )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية حكاية نور وأحمد )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-