رواية تسنيم إلياس الحلقة السادسة 6 بقلم نورا فريد
رواية تسنيم إلياس الجزء السادس 6 بقلم نورا فريد
رواية تسنيم إلياس البارت السادس 6 بقلم نورا فريد
رواية تسنيم إلياس الفصل السادس 6 بقلم نورا فريد |
رواية تسنيم إلياس الفصل السادس 6 بقلم نورا فريد
شهيرة بدموع: ازاي جالك قلب تعمل كده فيا ازاي اه حا اه اه
و بعد شوية رجعت شهيرة القصر مع إلياس و في غرفة إلياس
إلياس نظر لى اللى قعدة بتتفرج على الكنبة بشرود : ايه اللي مقعدك
تسنيم ببرود و سخرية: عادى عايزني اكون ازاي واحدة سمعتها بقت فى الارض و مستقبلها ضايع ده كتر خيرك انك تكرمت و اتجوزتني متشكرين يا سيدي
إلياس مسكها من دراعها بقوة
تسنيم بوجع: اه إلياس بيه ايدى ها تتكسر
إلياس نظر ليها و جذابها ليه تسنيم اتصدمت و نظرت ليه بصدمة و فضل ينظر ليها بس
تسنيم بابتسامة بوجع ( يا تري غدرك بيا ها يكون امتي يا إلياس باشا) تكمل بعصبية و تقول: ارجوك يا إلياس باشا سبني و كفاية لحد كده ااابعد عني
إلياس فاق من سرحانه و زقها على الكنبة
تسنيم: ايه الغباء هو في الزفت و هنا ده ايه البنادم ده دى مش زفت عيشة
تسنيم نامت على الكنبة و هي بتبرتم و نامت تسنيم إلياس اتجه ليها قعد على الكرسي اللي جانبها يمسد على شعرها بحنيه و حب
إلياس: عارف انى ظلمتك كتير و انى كنت قاسي معاكي خصوصا بعد اللى حصل بدل ما ادفع عنك جيت مع الكل عليكى المفروض ان متربية معانا و اني عارفك( و يكمل بدموع) ... اول مره احس اني حقير اوى ... م مقدرتش اتخيلك مع غيري شوفت الرسالة اتجننت و اللى جنني اكتر لم روحت الارف ده و شوفتك فيه حقك عليا يا ست البنات
إلياس قابل جبينها و راح لى التواليت
و في اليوم التالي في غرفة إلياس تسنيم فاقت
تسنيم باستغراب: هو انا بمشي و انا نايمة.... ميكونش يا نهار اسود
إلياس واقف قدام المرايا بينظر ليها و هو بيجهز حالوا : بتسوديها ليه متقلقيش مش بتمشي و انتي نايمة ولا اي حاجة انا اللي جبتك هنا ده من طيبت قلبي و من ذوقي
تسنيم قامت و اتجهت ليه وقفت قدامو: مممم طيبت قلبك هو انت عندك قلب اصلا ( ترفع صابعة و تقول) اول و اخر مرة تعمل الحركة دى اااانت فاهم خليك في حالك احسلك
إلياس نزل صابعة و قال ببرود : اول و اخر مرة تتكلمي معايا بالطريقة دى تانى حاجة انا معملتش حاجة غلط علشان تتشنجي انتي مراتي و ده حقي
تسنيم بى تلقائية: ده عندها يا حبيبي ( حطت اديها على راسها و افتكرت هى بتكلم مين) يادي النيلة معلش يا باشا بس انا لم بصح من النوم بكون مش واعية لى تصروفاتي
إلياس: ياريت تجهزي نفسك علشان تلحقي المحاضرات
تسنيم راحت لى الكنبة: لا مستحيل اورح الكلية ولا غيرها حلو اوي كده
إلياس بحادة: و انا مش بطلب منك ده امر و لازم يتنفذ مفهوم انا نزل خمس دقائق بالظبط و تكوني تحت
إلياس خرج من الغرفة و تسنيم قعدت تعيط و تفكر في شكلها قدام الناس دلوقتي
و بعد شوية اخيرا تسنيم جهزت و نزلت و راحت مع الياس الكلية الكل كان بينظر ليها بذهول الا غرام و جاسمين كانوا بينظرو ليها بفخر أما تسنيم ف كانت في دنيا تانية مش فاهمه حاجه او اللى حصل ده ليه و ازاي لكن كل اللى حاسه بيه ان كرامتها و حياتها ضاعوا و راحت تسنيم على المحاضرة و بعد مرور وقت سلوى كانت خارجة من الكلية بحزن و غضب هى و نوران لانهم انفصلوا نهاي من الكلية
تسنيم: سلوى سلوى اوقفي بقا
سلوى التفتت ليها هى و نوران : افندم يا ست البريئة عايزة ايه تاني مش كفايه اللى حصل
تسنيم: ست البريئة كتر خيرك يا بس هو سؤال واحد هو انا عملت ليكى ايه انا عمري ما اذيتك في حاجة ده انت طول عمري بقول انكم اخواتي اخواتي اللي يخافو عليا اكتر من نفسي تقومي تعملوا في كده طب ليه انا عملت ايه لكل ده
نوران: قولي معملتيش ايه دائما تجي قدام المدرسيين و تعملي فيها الغلبانة الشاطرة اللى مش بتغلط
سلوى: ليه كل الناس بتحبك انتي ليه النجاح و الحب دايما من نصيبك ليه اي ولاد أو اي حد يعجب بيكي انتي... فيكي ايه زيادة عننا اشمعنا انتي اللي بتطلعي الاول على الدوافع ليه دايما بتقفلي الامتحانات لييييه
نوران: احنا اللي نستاهل كل ده مش انتي احنا اللي المفروض يكون ده لينا
تسنيم نظرت ليهم بصدمة معقول اصحابها يكونوا مستكترين عليها حياتها: اشمعنا انا و فيا ايه زيادة عني لا انااا فيااا كتير اناااا بفضللل مماأة عيني بالساعات في ام الكتاب فيااا انى بقلي سنين في تعب و اهانة في انى يا حرمت نفسي من الفرح و سني اللى قربت انساها علشان اريح امي في انىىى بقف على رجلي بالساعات علشان اكسب من تعبي عايزين حياتي خدوها بس ابقو ادفعو من صحتكم و و كرامتكم و عيونكم و انتوا تكونو زيي انا مش عايزة اعرفكم تاني ولا اشوف وششكم الزبالة اتفو عليكم
و مشيت تسنيم و هى راسها مرفوعة لكن قلبها مكسور عمرها ما تتوقع ان اصحابها يعملوا فيها كده
و في المساء كان الجميع في الصالون
إلياس: اتكلمي يا شهيرة
نادر: اتكلمي يا حبيبتي في ايه و مجمعنا ليه
زهرة: قولي يا شهيرة في ايه لانى مش فاضيه لى الدراما بتاعتك
شهيرة: انا اسفة يا دادة منيرة اسفة يا تسنيم اسفة ليكم كلكم اسفة انى كنت السبب في اللى حصل لى تسنيم
كندة: كلام ايه ده انتي بتقولي ايه
سامح : استني نفهم بس
اكرم: ساكة ليه ما تكملي
شهيرة: انا اللى خطط لى اللى حصل في تسنيم بى اتفاق مع صاحبتها سلوى انها تخلي تسنيم تروح ليها و تحط ليها منوم و بعدين خليت ست توقفها تسالها عن عنوان
و حكت شهيرة كل اللى حصل لى الكل
شهيرة اتقدمت ناحية تسنيم و وطت على رجلها: ابوس رجلك سامحيني ا انا عملت كده من خوفي انى اخسر إلياس
منيرة مسكت شهيرة بغضب و قهرة نظرت ليها بصدمة اما تسنيم شدت شهيرة من دراعها
تسنيم: تمام يا شهيرة انا مش زعلانة منك بس في حاجة لازمه اقدمها ليكى هدايا على اللي عملتيه فيا
شهيرة نظرت ليها: قصدك ايه
تسنيم عطت شهيرة كف وقعها على الارض من قوته
شهيرة
يتبع....
لقراءة الفصل السابع اضغط على : ( رواية تسنيم إلياس الفصل السابع )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية تسنيم إلياس )