رواية يوسف وبسنت الفصل الثاني عشر 12 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية يوسف وبسنت الحلقة الثانية عشر 12 بقلم الكاتبة الصغيرة
رواية يوسف وبسنت الجزء الثاني عشر 12 بقلم الكاتبة الصغيرة
رواية يوسف وبسنت البارت الثاني عشر 12 بقلم الكاتبة الصغيرة
رواية يوسف وبسنت الفصل الثاني عشر 12 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية يوسف وبسنت الفصل الثاني عشر 12 بقلم الكاتبة الصغيرة

(بعد ماروحو لبنان عشان فرح ياقوت بنت خالته وراحو البيت عندهم
قدمو يارا على انها خطيبيه علي 
وبسنت انها مرات يوسف بس كتب كتاب لسه الفرح 
الجده : تمام لاكن فرحك انت وعلي مع ياقوت بنت خالتك يوم الخميس الجاي 
يوسف وبسنت: ايهه؟!!
يوسف : بس ياتيته 
الجده : مافي يا يوسف مايصير تقعد مع بنت مرتك قبل العرس (الفرح)..مل اتربيت على هيك وانا مارح اسمح لشابين يعشو مع بنتين على اسم بس ...ماعندي الا هيك يايوسف 
علي بضحك: اشطا ..يا تيته
يارا كانت مكسوفه 
بسنت : بس ..
الخاله بحده: خلاص يابنت ...انتي مايصير غير هيك ...هيك الادب 
يوسف بص لبسنت الي كانت متوتره
يوسف : انا مش موافق يا تيته انا مش جاهز دلوتي ولا هيا ...وكمان مقدرش اتجوزها من غير اهلها 
الخاله: انتي امك حيا ياعروس 
بسنت: لا الله يرحمها 
الجده: وابوكي ؟
بسنت : لا في إيطاليا 
الجده:فيكي تحاكيه اذا بدك.ينورنا العرس يكون هون ...وكملت كلامها ليوسف .. غير هيك مارح سامحك يايوسف ولا مابدك ترضيني 
يوسف: مش هقدر
الجده : لاكن ما تحاكيني الين ترجع وماني راضيه عليك ...واكملت بدموع مابدك تفرحني فيك ..امك الله يرحمه حرقت قلبي وانتو كمان بعاد حتى العرس...مابدك تراضيني بيه 
ودخلت اوضتها الخاله زقتها بالكرسي وقعدت معاه
يوسف وبسنت قعدو جب بعض  
ويارا وعلي 
وياقوت وحوريه 
يوسف بص لبسنت وقال تعالي عايزك طلعو برا واتمشو قدام البيت شويه 
ويوسف ساكت 
يوسف بعد تنهديه طويله  : انا مش لاقي غير حل واحد ..انو فعلا نعمل فرح معاهم وبس 
بسنت: حل كويس
يوسف : تمام وكدا مش هكون ربطك بيا ولا ورطك اكتر من كدا 
بسنت : بس مش هبات معاك لان كدا حرام 
يوسف : طب ماهو مفيش غير كدا ...طب اكتب عليكي ..؟!
بسنت اتكسفت واتصدمت وزعلت عشان مش من قلبه 
يوسف : ولما نرجع إيطاليا مستعد اطلقك 
...بس مكنتش حابب تبقى مطلقه بسببي 
بسنت: مفيش غير كدا 
♡\♡♡~~♡ 
يوسف وبسنت رجعو ويوسف دخل لجدته ورضاها كتيرررر والفرح يوم الخميس الجاي 
💗💗💗
جيه الليل وكلهم قاعدين الجده قاعده في الصاله معاهم وياقوت 
والخاله في المطبخ هيا والحوريه بيحضرو العشا 
ياقوت: عن جد ان كتير مبسوطه .. هاد احلى يوم وكتير حبيت بسنت ويارا 
الجده : الله يسعدك يا بنتي 
ياقوت قاعده في النص وهيا وبسنت حاضنين بعض 
ويوسف وعلي قاعدين جب بعض
يارا بحماس : طب قوليلي بقى هتعملي حنه وكدا 
ياقوت : اي بس حنه على أصولها....يعني كلها بنات ورح نعمول حنا حقيقه 
بسنت بحماس : الله حلو اوي امتى 
ياقوت : يوم الأربعاء بكرا 
يارا اتصدمت : ايه يعني الفرح بعد بكرا 
علي : ايوه 
يارا فركت في ايدها بتوتر 
بسنت بصت ليوسف ويوسف بص لها 
يوسف: بسنت تعالي كدا وطلعو برا البيت 
وقفو في الخضره 
يوسف: بكرا هاخدك ونكتب الكتاب قبل الحنه فب الزحمه محدش هياخد باله 
بسنت: بس ..يوسف 
يوسف : ايه 
بسنت بتوتر : مفيش 
يوسف : في ايه ؟
بسنت : بس جواز مش بجد فاهم 
يوسف : اكيد يلا 
بسنت حركت رأسها بمعنى اه ودخلو 
♡~~♡\♡♡
كانو عملو العشا 
الجده: بتعرف لو مره تانيه اخدتها وطلعتو برا البيت ..مابيصير خير تمام 
يوسف : حاضر 
وقعدو ياكلو على السفره 
يوسف: وهو عريسك عنده كام سنه 
ياقوت: 25 سنه 
يوسف : زي اهو ...
علي بغمزه: طب والجميل اتعرف عليه ازاي 
ياقوت ضحكت بكسوف : في الجامعه هو الدكتور يالي بيدرس لي 
بسنت: الله في قصه حب وكدا زي الروايات 
يوسف: هو انتي بتحبي الروايات يابسنت 
بسنت : جداااا 
علي : زي يوسف 
بسنت : بجد 
يوسف ببتسامه: بجد 
الحوريه بتهمس ل ياقوت : هو ماله هادي كدا ليه معاه دا مش طبعه  
ياقوت: اظاهر بيحبها 
الحوريه: ربنا يسعدهم
♡...♡..♡
مر الوقت ونامو حوريه وياقوت في اوضه ويوسف وعلي في اوضه بسنت ويارا في اوضه والجده في اوضه والخاله في اوضه 
🌤🌤🌤
الصبح
     دوشه وصوت في البيت 
بسنت فتحت عينها بنوم : امم في ايه 
بصت حواليها لقت يارا نايمه 
بسنت قامت وحركت يارا براحه عشان تصحى 
بسنت : يارا يارا اصحي 
يارا بنوم : امم 
بسنت قعدت جبها : اصحي...
يارا اتعدلت ايه 
بسنت : انا مبسوطه اوووي 
يارا : ربنا يسعدك بس ليه ؟!
بسنت:عشان امنيتي اتحققت وانا ويوسف هنتجوز حتى إذا فيك 
يارا اتعدلت : هو مش بيحبك؟
بسنت بحزن: لا هو خاطفني عش....وبرقت بصدمه انها قالت قدام يارا كتمت بقها 
يارا بصدمه : ايه خاطفك!!! ...
بسنت بتوتر: لا لا انا مقولتش كدا 
يارا: لا قلتي ...بسنت يوسف خاطفك ليه 
بسنت قامت وبتوتر : يابنتي مفيش حاجه 
يارا: بقى عايزاني اتجوز واحد اخوه زعيم عصابه 
بسنت : لا لا هو مش زعيم عصابه ولا حاجه انا بجد حبيته ولقيت الأمان معاه الي ملقتوش مع ابويا ...انا هحكي لك كل حاجه 
♡|♡♡♡|
يوسف صحي وعلي كان نايم على السرير. الي قصاده اخد شاور وهو بيلبس قدام المرايه 
علي فتح عيونه بتعب : ايه الدوشه دي 
يوسف لف له 
وبضحك: ماهي الحنه انهارده ياعريس 
علي قام : طب مانت كمان عريس ...ورايح فين كدا شكلك خارج
يوسف وهو بيلبس الجاكت 
رايح مشوار 
علي : فين يابني؟
يوسف: هبقى اقلك بعدين باي وخرج 
يوسف خرج وراح لجدته وباس ايدها ودمغها 
يوسف ببتسامه: صباح الخير يا تيته 
الجده : صباح الورد يايوسف نمت منيح الليله 
يوسف: الحمدلله 
الحوريه دخلت : بسنت ويارا اصحيهم ؟
يوسف قام وقف 
الحوريه: اه صباح الخير يايوسف 
يوسف : صباح الفل يا حوريه ...عامله ايه 
الحوريه : الحمدلله 
♡\♡♡♡\
بسنت: بس ادي كل الحكايه 
يارا: بوصي هو انا محتاره فيه بصراحه هو انظلم من ابوكي تقريبا ...وكان عايز ينتقم فيكي بس مبادئه مسمحتش له ...طب ليه لسه معاه لحد دلوتي وكمان هتتجوز عشان جدته ترضى عنه 
بسنت: مش عارفه  بس انا حابه ابقى معاه نفسي أفضل معاه ويحبني 
يارا: هو  ا ...
دق دق 
ياقوت من برا : شو يا عرايس ما بدكم تفيقو بكير 
يارا بصوت عالي : تعالي ياعروسه 
ياقوت دخلت: صباح الخير 
بسنت ببتسامه: صباح النور 
ياقوت : نتمو منيح 
يارا: اه 
بسنت بضحك: دي نامت زي القتيله من تعب الطريق 
ياقوت: هههه طب الحمد لله...يلا ياعروسات في حنه وبنات كتير تحت 
بسنت: اشطا هغير وانزل 
يارا: هو احنا نلبس عادي ولا فستان 
ياقوت : لا فستان انا اشتريت لكم يلا خدو وغيرو تيابكم واحنا تحت
بسنت: اوكي 
ياقوت: بس لا تتأخرو وخرجت 
♡~~♡\~♡
يارا وبسنت لبسو فساتين وبقو زي القمر نزلو وهما ماسكين ايدين بعض 
وعلي خرج في نفس الوقت ومن وراهم بتصفير 
علي : واو هو انتي يارا متأكده 
يارا : طبعا 
بسنت: وهو انت علي 
علي بغرور : قمر صح 
بسنت: لا اصل شعرك بايظ وجريت
 علي حسس على شعره
علي : ماهو كويس اهو 
نزلو وفطرو بداء الاحتفالات 
(طبعا الولاد مطرودين برا والحفله كلها بنات 😅) 
قعدو البنات سوا يارا وبسنت وياقوت وحوريه وفي بنت بتعمل لهم وحاوليهم البنات 
شغلو اغاني وبداؤ يرقصو وياقوت اخدت ايد بسنت وحوريه اخدت يارا ..
♡|♡♡~~♡ 
برا كانت قعده صغيره على كراسي خشب زي (المخيمات في الغابه)
وقاعد علي ويوسف وزين عريس ياقوت وأخوه رائد 
علي بضحك: هما مش هيدخلونا بقى انا عايز اشوف عروستي 
زين: مابعرف ياخوي عادات وتقاليد...
رائد بضحك: يمكن بليل يعفو عنكم 
يوسف مكنش شاف بسنت وهيا ب فستان الحنه 
كان بيفكر ازاي ياخودها ويروحو يكتبو  الكتاب 
يوسف وقف بعيد شويه بتفكير 
علي جيه : مالك يايوسف بتفكر في ايه 
يوسف: انا هكتب على بسنت بجد 
علي : احلف طب ومخبي عني 
يوسف: عادي بقى ..شده عليه وهمس في شباك المطبخ الجيه التانيه هروح واكلمها منه ..بس هحتاجك في دي عايز بسنت تكلمني
علي فكر : خلاص سيب المهمه دي على اخوك ورح واقعد عشان مايلاحظوش 
يوسف رجع وقعد وعلي راح عند شباك المطبخ ولقاه مفتوح نزل بسرعه تحت لما شاف خالته 
ودقيقه وطلع كانت دخلت لمح حوريه في الصاله 
علي : بسبس بس بس😅
وحوريه مش واخدها بالها 
علي احدفها بطوبه دي ولا ايه 
علي انا هدخل وليه بينط الجده بصوت عالي شافته 
علييييي كلهم لفو وعلي نط من الشباك تاني وراح ليوسف قعد جبه 
ويوسف بيزغر له ومش فاهم حاجه 
قرب منه 
علي همس :اتقفشت 
يوسف : هروح انا
يوسف راح في نفس المكان بس حظه بسنت
 هيا الي كانت معديه نده بصوت واطي وكان هو اصلا وحشها 
جريت بسرعه قبل ما حد ياخد باله 
يوسف بص ليها كان أول مره يشوفها با مكياج كان هادي وجميل ابرز جمال ملامحها وحجابها الي لون السماء....يوسف بص لها بأعجاب 
بسنت: يوسف 
يوسف: عيونه
بسنت انصدمت اول مره يقلها كلمه حلوه كدا واتبستط برضو♥️
(الحب احساس جميل اوي ..احلى احساس في الوجود )
يوسف: بسنت تعالي يلا عشان نروح للاماذون 
بسنت قبل ماترد لقت خالته داخله
يوسف نزل بسرعه قبل ما تشوفه واخدت بسنت عشان هيرقصو دبكه 
وقفو الاربع بنات ويارا وبسنت كان بيعملو براحه وبيشوفوهم بيعملو ازاي عشان مش عارفين 
يوسف بص عليهم م. شباك المطبخ كانت بسنت بتبص عليه برضو وكان مبتسم 
سمع صوت علي 
علي : تعالى يايوسف هندخل 
يوسف راح بسرعه ودخلو الاربعه (الرابع اخو زين عريس ياقوت...الي هو رائد )
علي ابتسم اول ماشاف يارا ووقفو الاربعه صف مؤدبين 
والجده قربت وخالتهم بتزقها 
الجده : كيفو الشباب الزين ...
كلهم= الحمدلله 
الجده : في قرارا مهم رح يتنفذ 
(طبعا العرسان والعرايس ركبهم بتخبط في بعض حالا)
ووو
يتبع...
لقراءة الفصل الثالث عشر اضغط على : ( رواية يوسف وبسنت الفصل الثالث عشر )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية يوسف وبسنت )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-