رواية احببت زوجة اخي الفصل الثالث 3 بقلم صفاء حسني

رواية احببت زوجة اخي الحلقة الثالثة 3 بقلم صفاء حسني
رواية احببت زوجة اخي الجزء الثالث 3 بقلم صفاء حسني
رواية احببت زوجة اخي البارت الثالث 3 بقلم صفاء حسني
رواية احببت زوجة اخي الفصل الثالث 3 بقلم صفاء حسني

رواية احببت زوجة اخي الفصل الثالث 3 بقلم صفاء حسني

فى بيت فيصل البلداوي 
امام المنزل  تقف يار وسألت البواب 
مراد رجع يا عم فتحي -
رد فتحي :
لسة يا بنتي ممكن مش يرجع النهاردة ؛سمعته وهو بيكلم السواق وطلب منه ملابسه 
سالته يارا: 
هو مسافر ولا ايه
رد فتحي : 
الله اعلم يا بنتي ممكن تسألي الهانم
هزت يارا رأسه شاكر :
شكرا جدا وتعطيه بعض من الاموال خد دول عشان عيالك
ابتسم فتحي :
متشكر جداً يا بنتي ربنا يكرمك 
وينادي علي واحد
نادر ممكن تركن العربية دى يا بني للهانم ؛
ويظهر شاب من بعيد 
عيونه زرقاء وشعره بني مخلص  دبلومة تجارة ويحب يارا جدا ويعيش على امل يجي اليوم اللي تحس بيه ودايما  مراقبها من بعيد ويتعذب لما يشوف دموعها وحيرتها وهي بتجري ورا مراد حاسس ان جوها حاجة حلوة اتجه نحوها: 
حاضر يا عم فتحي و ياخذ مفتاح العربية منها و شاف الحيرة في عيونها وركن العربيه 
ورح يعمل اتصال 
وفي مكان تاني علي الفرانده في احدي المباني علي شاطئ بحر مرسي مطروح تظهر بنت جميلة رقيقه تنظر على البحر ويجي ليها  اتصال 
:انتي عاملة ايه دلوقتي 
ترد الفتاة
.الحمد الله هو أنت هتبد الخطة امتى 
رد عليها 
خلص قربنا 
....
عند مراد 
د
خل مكتب اخوه المغلق من سنين وجلس على مكتبه تنزل من مراد دمعتين عندما  لمح صورة تجمعهم وبعد فترة من الذكريات لمح خزانة موجود في المكتب ولكنها مغلقة ؟
فى نفس الوقت كان وصل نادر 
يدخل  نادر عند مراد ويعطيه الملابس ويقول :
يارا هانم في المنزل وسألت عليك ؟
لوح مراد بيده :
ماشي شكراً متعرفش 
فين المفتاح الخاص الخزنة دى 
هز رأسه نادر :
المفتاح موجود معايا
استغرب مراد : 
معاك طب هات المفتاح 
طلع  نادر سلسة مفاتيح ويعطي المفتاح الي مراد  يفتح  مرد الخزنة يجد فيه رسالة 
يبدأ يقرأه 
كانت رساله من اخوه المتوفي كاتب 
كنت عاوز اقولك الكلام دى من زمن لكن لا الوقت و لا عمرك كان يسمح ودلوقتي كمان لا ، عشان مش هتفهم انا عايز اقولك ايه لكن يوم ما ترتبط بواحدة بتحبها بجد ومن داخل قلبك ❤ ويظهر في عيونك الحب -
هتلقي الحقيقة و كل الأسرار بس لو فضلت تبحث عن الانتقام مش هتعرف توصل 
يغلق مراد الخطاب بغضب 
ينتبه أن فى مفتاح اخر في الدرج سال 
هو المفتاح  ده بتاع ايه 
رد نادر : 
خزانة سرية تخص استاذ مازن 
ينظر  مراد له ويقول : 
ازاى عرفت كل ده وكمان ازاي مازن أعطاك صلاحية السر ده وفين الخزنة دى 
ابتسم نادر : 
دى وصية الأستاذ مازن انك بس تعرف الموضوع دا عشان كنت معاها في كل مكان 
ساله مراد :
تعرف فين الخزنة دى هنا في الشركة ولا في البيت
رد نادر : 
قال هي خزنة صغير في شقة حياتها 
استغرب مراد : 
ازاي مش فاهم حاجة ؟
ابتسم نادر : 
يتذكر كلام مازن 
فلاش بااااااك
مازن :
ممكن اطلب منك طلب،
ابتسم نادر :
نعم 👍 انت تؤمر يا استاذ 
أخرج مازن المفتاح
دى بتاع الخزنة دى وفيه جواب مخصوص لمراد 
محدش يعرف حاجة عنهم الا مراد 
شعر نادر ب احراج  : 
دي مسؤوليه كبيره عليا وانا مش عارف اكون اقده أو لا وازي واثق فيا بعد كل ده
ابتسم مازن :
لا انت قدها. وبعدين عندى  شرط  يوم ما يدخل مراد مكتبي ويسأل عليها 
ساله نادر : 
ولو قبل كده حد سالني وحضرتك هتكون فين وقتها 
ابتسم مازن : 
انت مش عارف حاجة انا حاسس انى مش هكمل في الحياة ده وده وصيتى المهم 
لما يدخل ينتبه من الدرج المقفول  ويسالك على المفتاح 
ووقتها يقرا الجواب هيكون قدامك ولو سالك 
قوله دى وصية مازن
تنهد نادر :
بعد الشر عليك يا بيه
رفض مازن :
لا قولي يا مازن مفيش القاب ما بينا و انا عارف ان اخلاقك كويسة​ وعشان كده واثق فيك 
باااااك 
اكمل نادر : 
هو ده اللي حصل يا استاذ
هز رأسه مراد :
روح انت انا هبات هنا 
هز رأسه نادر : 
حاضر يا بيه تأمرني بحاجة تاني
رد مراد : شكرا
ومع نفسه ويقول طول عمرك بتتكلم عن الحب والحب هو اللي غرقك وضيعك وينام على الاريكة
..............،،،،،،،،،،......
.........................،،،،،،،
عند حسام في البيت عند امه
سالته :
اجي معاك يا حسام عاوزة اطمني عليها
ابتسم حسام : 
سحر عندها امتحانات الثانويه العامة ومش هينفع نسيبها دلوقتي هتلعب انا هروح،وافهم الموضوع والله يا ام اجي هخدك تقعدي عندها حتى ما تشبعي منها ،بس العربيه عطلت كمان ومحتاجة مصاريف ولسه مخلص اخر دفعة في الكافيه
هزت راسها الام  :
كدة خلاص سددت كل دينك الحمد الله 
ابتسم حسام :
الحمد الله والفضل يرجع ل مراد قبل ربنا لم اتوسط لي في الجامعة الخاصة  الا يتعلمون فيه 
و اشتغلت معيد فيها فرق كتير معايا 
تنهدت  الام :
عارفة يا ابني انك شايل حمل محدش قده من بعد ما ابوك مات وتبكي 
ضمها حسام في حضنه  ويمسح دموعها ويقول:
ليه بتقولي كدة بس يا ست الكل الحمد الله ربنا سترها معانا هروح انام يا ست الكل عشان هصحي من بدري اجهز كل حاجه قبل السفر عشان مش،سهل ومش عارف اقعد قد ايه هناك 
ردت الام : 
ماشي يا ابني ربنا يوفقك مين هيقف في الكافية في غيابُكِ️
هز حسام رأسه :
انشاء الله هتدبر يا أمي 
يدلف حسام علي الغرفة ويخلع ملابسه ويدخل ياخد شاور يفرد جسده علي السرير ويتذكر موت والده 
فلاش باااا
كان حسام راجع من المدرسة وهو في الثانوي العامة ويلقي ناس داخله خارجه من بيتهم
ويلاقي ورقة علي البيت توفي الى رحمة الله الاستاذ المحترم سيد البيومي يجري علي السلالم يجد اخته عفاف اللي مخلصه تجارة بجامعة القاهرة بتبكي بشدة وسحر وريم واحدة عندها عشر سنين والتانيه إحدى عشرة سنة في حضن امهم والدموع والحزن ملئ المكان، ويأتي عمهم  ويتحدث معه 
بص يا ابني انت راجل دلوقتي ولازم تشيل امك واخواتك انا بعت الكافيه لشريك جديد ولدك عنده علم ودى الاوراق اتصرف معاه لتشتري منه او تشتغل معاه وسدد ديون اللى علي والدك انا مسافر الكويت قدامك 20 يوم عشان امتحاناتك وبعدها قرر انت وامك واخواتك هتعملوا ايه
.......
يرجع الي الواقع حسام 
ويبتسم 
الرحلة كانت طويلة 
الحمد الله كل حاجه عدت يا بابا الحلو والوحش و متخفش اختي الكبيرة بخير والبنات متفوقين وانا شغلى حلو وسدد دينك كله واشتريت الكافيه 
وينام حسام وهو حاضن صورة ابوه 
💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖
مع شروق الشمس 🌅 
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
تستيقظ شروق : 
صباح الخير على القمر بتاعنا
تبتسم  شغف وتكتب :
صباح الخير 
سالتها شروق : 
طبعا هتيجي معايا النهاردة ومفيش مبررات
تكتب شغف وتسالها  : 
على فين ايه الموضوع
ردت شروق :
علي المستشفى النهاردة الميعاد مع الدكتور
نظرت لها شغف بضيق تكتب :
حاضر بس،مفيش فايدة من كل المصاريف دى 
رفضت شروق : 
عيب عليكي انا زعلانة وانت مستقلية بيا انا دكتورة يا بنتي وده صديق ليا وبيجاملني متخفيش
تبتسم  شغف وتكتب :
يعني مفيش،حاجة تانية 
رفضت شروق :
لا لسه ملقيتش اللي يدق الباب ويدخل
تكتب شغف  طب ما تخليها يوم تاني 
تنهدت شروق بضيق :
مفيش فايدة فيك بجد وانا متاخر لم ارجع 
تكتب شغف 
وعد بكرة هاجي معاكى علشان مش اعطلك النهاردة 
هزت راسها شروق: 
تمام اخلص الشفت بتاعي وهخلي الشفت بكرة بليل عشان اكون معاكي بكرة 
وتخرج شروق علي المستشفى 
وفي نفس المستشفى 
تتقابل مع فتاة اسمها 
حياة 
العمر 28 سنه وتكون بنت عم حسام خريجه صيدلة شغالة في الصيدليه في المستشفى وكمان حجزت  لمرات اخوها عفاف الا بتكون اخت حسام وبنت عمهم وكانت  محتاره تقول ل حسام ازاى عن مرض أخته
عدت عليها شروق 
اخبار عفاف ايه 
تنهدت حياة 
والله ما عارفه يا شروق أنا اتصلت ب حسام اخوها يجى يشوفها ممكن الدعم يساعدها على تقوية المناعة
سالته شروق
هو يعرف انها مريضة بالسرطان
هزت راسها بالنفي وقالت
أنا مقولتش لحد حتى هى لكن هى حاسه المهم تعالي معايا
ردت شروق
أمضي واعدى عليها 
اتجهت حياة إلى غرفة  الا فيه عفاف: 
صباح الورد يا قمر 
ردت عفاف :
صباح الفل يا حبيبتي 
سالتها حياة : 
اخبار القمر  ايه النهارده تمام انا حاسة انك بتصغري احلويتي اوي يا ابلة عفاف 
ق
طع حديثهم دخول شاب وقال: 
طول عمرها جميلة جدا 
ابتسمت عفاف : 
عماد رجعت امتي 
ابتسم عماد : 
لسه دلوقتي وجيت جري عليكي ايه اللي حصل 
اتنهدت حياة: 
الدكتور هيجي وهيبلغني بكل حاجه وكويس انك جيت عشان هروح علي الصيدليه افتحها 
سألها عماد : ايهاب فين 
ردت حياة : 
في الحضانة ولم بيجي الميعاد شروق بتجيبه وبنفضل طول اليوم مع ابلة عفاف 
اعتذر عماد : 
اسف يا حبيبتي سافرت سبتك وانتي محتاجه ليا
هزت راسها عفاف بالنفى  :
لا طبعا  هو انت كنت مسافر بتلعب انت  في شغلك 
ل
كن طمنى عملت ايه 
رد عماد :
قبلت المدير مراد وهيجي يباشر كل شيء
الأسبوع الجاي 
سالته عفاف : 
مراد فيصل صديق حسام 
رد عماد : 
اه هو اللي يباشر كل العمل في القاهرة وكان نسي الفرع ده 
هزت عفاف راسها : 
ربنا مسهل الأحوال ويارب يجي حسام معاه
ابتسمت حياة :
انا بلغته وهو جاي 
ربط عماد على  كتف أخته :
شاطرة يا حياة كنتي قد المسئولية 
.
..
علي الساعة 2 ظهر 
ذهبت شروق وجابت ايهاب من الحضانة :
اي يا عم البطل اخدت اي النهاردة 
ابتسم إيهاب : 
ب بطة و ا أسد 
ابتسمت شروق : 
برفوا عليك يالا يا بطل هنروح عند ماما 
ابتسم إيهاب :
ماثي 
وصلت إلى المستشفى 
واتجهت شروق  علي حياة :
ازيك ي قلبي الامانه اهي 
ابتسمت حياة وضمت ايهاب :
حبيبي قلبي اخد ايه في الحضانة عجبتك 
سألها إيهاب :
اوي هي ماما فين 
ردت حياة : 
هخلص وهنروح عندها 
شكرت حياة شروق 
شكرا جدا يا شروق تعبتك معايا
ابتسمت شروق: 
عيب عليكي احنا اخوات علي طول مع بعض في الفرح والحزن والشدة 
والرسول صلى الله عليه وسلم وصانا علي سابع جار 
ضمتها حياة : 
فعلا يا قلبي طول عمرنا من الإعدادية واحنا مع بعض 
سالتها شروق : 
عاوزة خدمة منك يا قمر 
ابتسمت حياة :
اتفضلي يا قلبي بس لو فلوس لسه مش قبضت
ضحكت شروق: 
لا مهنية عاوزة اعرف الانواع الجديدة من الادوية عشان اكتبها للاطفال في الروشته عشان فيه ادوية غاليه نار والناس ظروفها صعبة ف عاوزة اعرف ايه المتاح هنا 
ابتسمت حياة :
ماشي ي قلبي في مضاد حيوي هيجى بكرة 
عدي عليا نروح مع بعض المخزن اخدك تشوفيه عشان اقفل دلوقتي 
هزت شروق راسها : 
اه بس انا الشفت بتاعي هخليه بلليل من بكرة 
عشان هروح مع شغف  فرع النفسي
سالتها حياة : 
مع الدكتور محمد 
هزت راسها شروق :
لا ممكن مع دكتور جديد غير الدكتور محمد عشان شغف  وقفت العلاج معاه ومش عارفة ليه 
ردت حياة : 
تمام يبقي الاسبوع الجاي يوم الاحد يكون جيه أدوية جديدة من وزارة الصحة 
ام بخصوص ايهاب ابيه عماد رجع يعني ينتبه منه 
كشرت شروق : 
بس انا مش تعبان دي ايهاب سكر والله 
ابتسمت حياة
ربنا يكرمك يا قلبى 
....
تتركها شروق وتروح على فرع الأطفال عشان هي دكتورة أطفال 
وانتهي الشفت بتاعها وتروح علي الساعة ٤ تاخد  شاور وتنام 
تاني يوم تتهرب منها شغف 
............،،،،،،،،،،............. 
وفي يوم 
استعد مراد هو وحسام علشان يوصلها على مرسي مطروح وكمان يباشر فرع المعدات الثقيلة هناك 
ونفس اليوم شروق صحيت  : 
صباح الخير يا قمر مسكتك ومش هتربي مني النهاردة 
تنظر لها شغف  وهى  مضايقه وتشاور بإيدها بمعني خير
وحركات بيدها بمعنى مش روحتي ليا المستشفي هتتاخري 
ابتسمت شروق:
انا فضيت نفسي ليكي النهاردة 
تشاور شغف  بأيديها علامة استفهام 
تفكرها شروق :
نسيتي مش اتفقنا هتروحي ل دكتور جديد وكل يوم بتتهربي  وتخرجي من البيت تروحي على المطعم أو الخونة بتاعك ومش بعطر عليكي 
تشاور  لها شغف 
لا مش عايزة مفيش فايدة 
رفضت شروق :
لا في فايدة بس انتي اللي وقفتى العلاج مرة واحدة من شهور وده غلط جدا هتبوظي اللى وصلتي ليه 
تنفخ شغف وتتعب  من الإشارة تكتب :
هو لازم يعني الموضوع ده انا مرتاحة كدة
رفضت شروق :
لازم تتعالجي يا شغف ارجوكي انتي هتخسرى ايه
تكتب شغف  :
انتي مش عندك شغلانه تاني غيرى
ضحكت شروق : 
فكرتينا هعدي علي حياة ناخدها تروح معانا علي المستشفي عشان في حاجات خاصة بالشغل عاوزة استفسر منها معلش يا شغف  هنروح الاول وبعدين على المستشفى 
تهز رأسها بالموافقة وتقوم ترتدي بنطلون واسع وبلوزي وتردي حجاب بنفسي لون البلوزة 
وترتدي شروق جيبة واسعة وبلوزه وحجابها أيضا 
وتمشي هي وشروق
وقفت شروق تاكسي للذهاب علي بيت حياة بس في الطريق وقفت العربيه عشان حصلت مشكلة 
السواق بتاع التاكسي يوقف العربية في شارع هادي بحجة انه عطلان
سالته شروق :
خير مش ده الطريق وفي ايه حصل في العربية
ينظر لهم نظرة مش مريحة عشان هما بنات 
حلوين طبعا لازم يخافوا على نفسهم 
شعرت شروق  بالقلق ردت 
تعالي يا شغف  مش انكمل معه وجى تخرج من  الشارع ضيق لوحدهم 
وفجاه
يتبع...
لقراءة الفصل الرابع اضغط على : ( رواية احببت زوجة اخي الفصل الرابع )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية احببت زوجة اخي )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-