رواية عنان المدمر الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة إبراهيم

رواية عنان المدمر الحلقة الخامسة 5 بقلم فاطمة إبراهيم
رواية عنان المدمر الجزء الخامس 5 بقلم فاطمة إبراهيم
رواية عنان المدمر البارت الخامس 5 بقلم فاطمة إبراهيم
رواية عنان المدمر الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة إبراهيم

رواية عنان المدمر الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة إبراهيم

حنان : يالهوي عنان واخذت تضـ ـربها علي خدها عنان ، يابنتي ردي عليا ايه اللي حصل في النتيجه ...
عنان وهي ترمش بعيونها : اممم، وفجاه قامه تتنطط وتقول نجحت يا ماما نجحت وجبت ٩٩.٩ ٪ لولولولولي.
حنان وهي تزغرت: الف مليون مبارك يا حببتي  الف الف مبرووووك .. لولولولولي .. حنان بدموع علي فرحه ابنتها  ..ربنا ينولك اللي في بالك يا بنتي ...نجحتي وحققتي حلمك اللي كان نفسك فيه و بقيتي من الاوائل ...وربنا فعلا كان عايزلك الحاجه الاحسن ....
عنان وهي تصرخ من الفرحه : اووووووو ونجحت وهحقق حلمي وهبقي دكتوره زي ما كنت عايزه ....شوفتي يا ماما انا قلتلك ان ربنا لما بيبعد عننا حاجه حتي لو احنا كنا عايزينها  بيبقي شايلنا حاجه احسن منها ....اهو انا بدل ما كنت هبقي ممرضه بقيت دكتوره زي ما انا كنت عايزه ... والحمد لله ان انا حققت حلمي وطموحي وفضلت اجري ورا حلمي واسعي في تحقيقه ومس معتش كلام حد من المحبطين اللي كان عايزين ميدخلونيش ثانويه عامه عشان مجبتش تمريض ...اهو انا دلوقتي بقيت دكتوره ..واثبت انا انا اقدر احقق طموحي..
Flashback &&
بعد ماظهر تنسيق الثانويه العامه ، للشهاده الاعداديه 
عنان : اهو يا ماما جبت مجموع ثانويه مستريح زي ما كنتي عايزه ... 
حنان : ربنا يوفقك يا بنتي ...وبحزن اموي ...بس كنت عايزاكي تجيبي مجموع تمريض يا بنتي اهو الثانويه العامه دلوقتي مش مضمونه تجيبي اللي انتي عايزاه ..التمريض مضمون ....
خالتها بشماته : يا حببتي انتي المفروض متدخليش بقي ثانويه لانه مش مضمون ادخلي بقي اي حاجه تانيه ....
عنان بنطره مصدمومه من كلام خالتها التي تحاول اقناع والدها ووالدتها ان لايدخلها ثانوي ...
خالتها : ايه رأيك تدخليها زراعه وهي تدجدعن كده فيها وتجيب امتياز وتبقي بقي تعمل معادله وتدخل كليه الزراعه لو هي يعني حبت تكمل وتدخل كليه ...او تتجدعن جده بردوا وممكن تبقي معيده في الزراعه زي الواد اقربنا وفي الراحه والجايه بيقلولوا يا دكتور ... وكان والدها بدأ بان يقتنع ..لولا والدتها هي التي اصرت مع عنان علي دخولها ....
عنان بدموع تحاول ان تخفيها وتظهر قويه : صحيح يا خالتوا  امال بنتك عملت ايه انا عرفت ان هيا جابت مجموع التمريض ابقي ادميلها هي بقي فيه ...
خالتها بغضب :اسمها بنتك مااشي لاء يا حببتي انا تقي بنتي مش عايزه تدخل تمريض عايزه تدخل ثانوي وتدخل منه الكليه اللي هيا عايزاها ..وبصراحه ابوها موافق وقالها اللي انتي عايزاه يا توتا انا واثق فيكي بدام نجحتي في دا وجبتي اللي عايزاه اكيد حتنجي في اللي عايزاه ..... وبنظره شامته : اما انتي يا حببتي مقدرتيش في دا هتقدري في اللي جاي ازاي بقي هنقول معلش اصلها كانت تعبانه بردوا ونعلق حجج.
عنان بقت تسمع وتسكت  ويزيد جواها احساس التحدي وانها لازم تقف اقدام اي حد وتحقق طموحها ...ومتمشيش ورا اي حد ((يا جماعه انا مش بقلل من الزراعه او  التمريض او اي حاجه دا بس مجرد مثل لا اكتر ولا اقل علي انها كانت شمتانه فيها وان هيا مسمعتش كلام حد وجريت ورا حلمها وحققته لان هي كان عندها طموح لحاجه وحققتها)) ..(اسعي ورا حلمك واجري وراه واللي ربنا عايزه هو اللي هيكون متسمع كلام حد مش خايف علي مصلحتك🥺). ..
......... في منطقه في احياء القاهره كانت هي تنزل دموعها بكثره ...
رحمه : ارجوك يا بابا مش عايزه اتجوزه واللهي هعملك كل اللي انت عايزه وانا خلاص خلصت الجامعه وهشتغل واجبلك فلوس واعمل ك كل الي ع عاايزه بس متجوزنيش محمد دا ارجوك ..
والدها: خلص الكلام الواد جاهز من كل شئ والراجل ميعبوش غير جيبه وهو ربنا مديله يبقي عريس لقطه وانا ادري لمصلحتك عنك .....
رحمه ببكاء شديد :  والنبي والنبي يا بابا واللهي انا مش  عا عايزه فلوس هو تفكيره غير تفكيري ومش متعلم و لو علي انه معا فلوس فادي مش فلوسه دي فلوس اهله يعني لو اهله مش بيدولوا مصروفه لسه كان زمانه بيشحت  وانا مش هق  هقدر استحمل عصبيته د..دي والله لو علي الفلوس انا هدور علي شغل احسن من دا ...
والدها: الكلام اللي عندي خلاص خلص... وراح ضربها بالقلم... انا ابوكي ولازم تسمعي الكلام يا قللت الادب وانا ادري لكي من اي حد ......وسابها ومشي وهو يقول اعملي حسابك ياسميره عشان يوم الاربع الجاي كتب كتاب وخطوبه بنتك علي محمد اللي مش عاجبها دا .......
.......بعد ذهاب والدها انهارت رحمه اكثر واكثر ...وفضلت تقول ليه بس ياربي انا عملت ايه لكل دا ....اااااااااه يااارب ااااه....
وفي احدي الشركان كان يجلس علي مقعده في الشركه ...
فجأة فتح باب المكتب دخلت السكرتيره عليه ...
إسلام: نعم فيه حاجه ...
السكرتيره بدلع مفرط : اتفضل حضرتك دا ورق الصفقه الجديده ....
إسلام. : تمام شكرا..حطيه علي المكتب و اتفضلي كملي شغلك ....
السكرتيره تمام يفندم ...وبدلع تأمر بحاجه تانيه..
إسلام بحده: قولت اتفضلي كملي شغلك ...ولو عوزت حاجه هبقي اطلبك تمام ....
السكرتيره بإحراج :تمام عن اذنك..
بعدما خرجت السكرتيره ودخلت مكتبها :اووف ليه حقه بصراح بس يا انا يا العيون اللي زي البحر دي ااااااح..
وعند  إسلام بالداخل كان يعمل في الصفقه الجديده ثم صدح صوت رنين هاتفه في الغرفه ....
اسلام : الو 
تميم من الجه الأخرى:ايه سوسو خلصت شغلك  هههههه..
إسلام : ههههه سوسو اكيد أيهم مش جامبك هههه 
تميم : لاء ههههه في البت  عشان لسه جايين من مهمه انت ايه اخبارك ..
اسلام تمام ماشي الحال ..اهو بيشتغل علي صفقه جديده كده ..
تميم بدله  : ربنا معاك ياحبي ..
إسلام: متأكد يلا انك ظابط مخابرات ما تنشف كده شويه ... ااال فهد المخابرات آل ...
تميم :ماشي يا عم المهم انا كنت بتصل اقولك فاضي نتغدا بره اصل بصراحه البيتزا بتاع امبارح عجبتني اووي ...ها ايه رايك ..نروح نفس المطعم بتاع امبارح ...
إسلام اول ما جاب سيره المطعم بتاع امبارح افتكر" رحمه " وقلبه دق قوووي مش عارف ليه ....
تميم : انت يا ابني روحت فين ها فاضي ..
اسلام :ها...تمام فاضي هخلص و نتقابل 
تميم : اشطي يا باشا سلام بقي اقول ل  أيهم ...
قفل تميم معاه وعرف تميم .....
......في تلك الشقه حيث تصدح الزغاريت من كل مكان .....
كانت عنان في قمه سعادتها انها حققت حلمها وطلعت الاول غي الثانويه العامه وممكن انها تدخل الجامعه الامريكيه اللي هي حلمها من زمان ....
خالتها بحسره: الف مبروك يا عنان خلاص حددتي هاتدخلي كليه ايه ..
عنان بكل فخر ...: ايوه يا خالتو هادخل كليه طب انا كان نفسي اني ابقي دكتوره قلب زي دكتور مجدي يعقوب والحمد لله هادخل في الجامعه إلامريكيه بمنحه بما اني طلعت الاولي .. 
حنان بفرحه كبيره و بفخر من ابنتها التي لم تخيب ابدا ظنها بها  : الحمد لله يارب ربنا يا بنتي ينولك اللي في بالك وتبقي احسن دكتوره ياااارب ... وبكل حسن نيه ..
صحيح ياختي بنتك حددت هاتدخل ايه ....
خالتها بكسره بسبب ابنتها : ها ..ايوه هتدخل كليه اداب عربي ...اصلها نفسها تبقي مدرسه ههه
عنان بعطف علي اخ
خالتها  نعم فابنتها كانت كثيره الاستهتار وكانت مصاحبه اصحاب سؤ وكان في دماغها انها ممكن كانت تعدي بالغش : ربنا يوفقك يا رب وهتبقي احلي مدرسه كمان .
خالتها بنظره لاتفهم معناها وهي تكلم نفسها :بقي هي دي اللي كنت دايما ا شمت فيها واحبطها بتتكلم بكل حب معايا وكمان بتدعي لبنتي يااه اللهم لاشماته انا غلط وربنا عاقبي ..
(محدش يسخر من حد ولا حد يشمت في حد عشان ميرجعش يندم بعد كده من عقاب ربنا ...)..
 في المطعم حيث يوجد الثلاثي خاطفون الانظار ...
وفي نفس الوقت كانت تتشاجر رحمه مع المدير حتي يوافق با ان تؤدي استقالتها ...
المدير بنظره شهوانيه : قولت لاء انتي هنا بقالك كام شهر يا حلوه والعقد هنا سنه والا في وصل انتي ماضيه عليه يا تدفعي ياا وغمزلها .. 
رحمه وهي ترفع يدها لكي تضربه بالقلم :يا حيوان يا حقير ...مسك اديها وزعق بصوت عالي حتي تجمع كل من في المكان ..انتي اتجننتي يا بنت ال*** ازاي تفكري حته انك ترفعي ايدك عليا يا***** 
تلقي المدير صفعه طرحت به حتي كاد ان يسقط في الارض ....
إسلام بصوت جمهوري :انت ازاي بترفع ايدك علي واحده ست وتشتمها كده يا حيوان..وسحب ايد رحمه منه وسحبها وراه وعندما توقف 
إسلام: انتي ازاي تسمحيله ياااا قط كلامه عندما رأها هي صاحبه عيون السماء هي التي دافع عنها وتذكر عندما كان ينظر لها المدير هذه النظرات و يشتمها غلي الدماء في عروقه وغضب بشده ولم يعرف لماذا كل هذا الغضب يحس انها تخصه هو لايملك لاحد يمس ملاكه البريء كما سماها .... 
رحمه : متشكره جداا واللهي مش عارفه اقولك ايه 
ولكنه غضب بشده عندما وجد ذالك الاثر ويبدو انه جديد من صفعه علي وجهها البرئ
اسلام بغضب جامح : مين اللي عمل في وشك كده الحيوان دا لمسك قوليلي ...
رحمه بتوتر : ها لا مش هو دا دا دا دا انا اتخبط بس ... عن اذنك ..... وجريت من امامه ومره واحده اختفت ولم يجد لها اثر حتي ظن انه كان يحلم ..... ذهب جه الشباب نظر له أيهم هو لم يفهم معناها .. عندما انتهي الشباب ذهب كل منهم الي طريقه وفي طريق إسلام كان ذاهب الي منزله ومان شارد بها ولم ينتبه الي الشخص الاتي اليه الا علي صوت صراخ الشخص .
يتبع...
لقراءة الفصل السادس اضغط على : ( رواية عنان المدمر الفصل السادس )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية عنان المدمر )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-