رواية احباب رمضان الفصل الحادي عشر 11 بقلم صفاء حسني

رواية احباب رمضان الحلقة الحادية عشر 11 بقلم صفاء حسني
رواية احباب رمضان الجزء الحادي عشر 11 بقلم صفاء حسني
رواية احباب رمضان البارت الحادي عشر 11 بقلم صفاء حسني
رواية احباب رمضان الفصل الحادي عشر 11 بقلم صفاء حسني

رواية احباب رمضان الفصل الحادي عشر 11 بقلم صفاء حسني


فتحت رباب الاسبيكر تحدث نيل باللغة الإنجليزية وقال
انا استمعت إلى الفويس بتاعك الذي تسألني فيه إن كنت اعلم انك ابنته سيلا الصديقة المقربة لـ اختى ليان وان استغلك لكى اوصل لها نعم وسالت أيضا إذا كان ابني ريان هو اخو
عبد الرحمن نعم هو اخوه الكبير اكبر منه بسنتين
عندما قامت بخطفها كانت حامل فيه وبعد ما أنجبته ضحكت عليها وقلت لها أنه مات لكى اوجع قلبها عليه ولكى لا تعود إلى مدحت وايضا إذا علم أنها موت ابنه يكرهها ولكن حدث العكس ووقف بجوارها ورزقوا ب الابن الثاني
وما دام علمت كل شئ أنت الآن أصبحت جاسوس لي ومن المفترض تنقل لي اخبارها ماذا يفعلون لأن من وقت ما انتقلت إلى هذه الحار والا استطيع الاختراق لها وكأنها فى جزيرة محمى فيها وإذا أخبرت أحد أنى أبحث عنها فسوف المرة هذه سوف تتسجن بجد وليس تشوه لماذا ل تجيبي على هل تفكر في حديثي انطق قولى نعم أوافق على كل ما اقول
كانت رباب تتنهد وأنفسها يستمع لها ولكن لا تفهم كلمة من الذي يقوله وهو ظن أنها خايفة من التهديد وعندما قال لها فردت نفس الحديث على قد ما تقدري وهو ابتسم واعتقدت القلق من الخوف وقال إن
اذا انتظر منك كل المعلومات واغلق الهاتف
بحثت رباب عن برنامج يترجم الحديث الصوتى إلى اللغة العربية لكى تفهم وبعد محاولات نجحت وفهمت الحديث
وبحثت عن الفويس الذي كان يتحدث عنه على الوتس وبالفعل استمعت له وحملته وايضا ووضعته فى برنامج يترجم وكان النص
انت ضحكت عليا و استغلتنى من اول يوم ارسلت لي للعمل في الشركة كنت تعلم انى ابنت سيلا صديقة ليان اختك وانا علمت كل الحقيقة وعلمت أيضا انك تخبي عنها أن ابنها الكبير عايش ولكن أنا سوف أقول لهم كل شي والا تستطيع أن تقترب منها وانا مستقيلة
بعد انا جمعت رباب كل هذه التسجيلات جمعتهم مع بعض في فيديو واحد مجمع كل التسجيلات الصوتية
وابتسمت والله انتى بنت جامدة يا بيت يا رباب والكرسي الا اخديه فى التكنولوجيا نفعك اهو انا بقي عايزه اتسلى
منها اكون السبب أن عبد الرحمن يشوف اخوه وان منفعش عبد الرحمن ينفع اخوه اى حد من العائلة ده المهم ابحث دلوقتي عن اميل ريان ده اكيد عنده ايميل والتواصل معه
وبالفعل وجدت أن بالفعل كانت ديمة تبحث عن اميل له
وابتسمت وقالت
ده أموار اوى وجندل كدة فيه شبه منه كمان انا لازم اقوي نفسي باللغة الإنجليزية لكن على ما اقوى نفسي اسجل كلامى عربي يتحول الى انجليزي واجمع الاخين مع بعض
ف كده واجب الكل يشكر فيه
وضحكت بخبث ابدا اللعبة يا رباب ي عسل المهم دلوقتي لازم ارجع التليفون وانا نقلت كل حاجه عندى وظبط الدنيا
بالفعل رجعت على بيت ديمة ودقة الباب لكى بحجة تطمئن
وفتحت سيلا الباب ورحبت بيها اتفضلي يا بنتى
دخلت رباب على الغرفه كانت حنان بعد ما اطمنت على اخواتها وسمحت ليهم يلعبوا مع اولاد الحارة لكن بدون خانق
ورجعت عند ديما بعد ما أحضر عبد الرحمن كل الأدوية
وعلقت ليها المحلول وبدت تعملها كمادات
ومازالت ديمة تتحدث مع نفسها انا لازم اقول ل عبد الرحمن أنه ليه اخ وان نيل استغلنى انا لم اعمل معه انا ليس جاسوس
حاولت حنان تركز في حديثها وبدأت تفهم أن تعبها أن فى سر جواها عاوزة تقوله لكن خايفة من رد فعله وقررت بعد أن تفوق تساعده وتقف بجانبها
دخلت رباب واقتربت منهم لكى تطمئن ووضعت الهاتف بدون ما احد يشعر
وجلست بعد الوقت
تحت فى الشارع
نادى عمى نادر كل الأطفال وبدأ يوزع عليهم فوانيس من صنع يده بالنحاس شكلها جميل وأضاف عليها فلاش صيني يغني ف استطاع يجمع بين الفوانيس بتاعت زمان مع فوانيس صينى وكانوا الاطفال فرحان
القهوة اتجمعت برجال الحارة والتلفزيون مفتوح يعرض مسلسلات رمضان
والرجل يلعبون شطرنج ويتسمر
تحدث أحدهم .
اي المسلسلات بتاعت اليومين دول الا ملهاش طعم
فاكر يا ابو احمد
مسلسل ذئاب الجبل والا مسلسل ليالي الحلمية
ابتسم ابو احمد وقال
طيب فاكر الفوازير الا كبرنا عليه جدو عبدو وعمو فؤاد و فوازير نيللي وشريهان كنا بعد الفطار ننتظرهم
فاكر لما كان مفيش غير قناة الاول والثاني والثالث فقط
يا ابو حميد
ضحك ابو حميد
ياه ايام انا فاكر لما ابوي وهو داخل يجيب الجريدة معه وأول ما يدخل ندخل جرى عشان نشوف مواعيد البرامج فأكل حيلهم بينهم وإلا برنامج بدون كلام ولا المقالب ادينى عقلك الا كان بيجى الساعة ٢ ونص وقت السحور
ضحك أبو أحمد
وال ابراهيم نصر ومقالبه الجميلة مش زى دلوقتى
استمرو يحكوا عن رمضان وأجواء رمضان زمان
وبعد كده ابتسموا وهم ينظرون إلى الأطفال
الا معهم الفوانيس وبيجرو وبيلعبوا فى الحارة
وضحكوا عمى نادر ده مش بيتغير ومن زمان وهو يلم الاطفال وخصوصا الأيتام ويوزع عليهم الفوانيس يلعبوا بيه هو فعلا نادر فى كل حاجه رغم انقطعت العادي ده من زمان
ابتسم أخرى وقال
احنا حارتنا تحتفظ بكل حاجة حلوة وكل حاجه بتاعت زمان
ياريت كل مكان يكون فى الحب والسلام إلا في حارتنا

اوقفهم الاعلانات الكثيرة على التلفزيون فقال
هى الناس ده اقصده تحرق دمنا ولا بيعملوا اعلانات لشعب تانى
ضحك أخري
اه والله العظيم ده حاجه تحرق الدم
بيعملوا مدن لناس الا معها فلوس مش لينا وساعات يا شيخ بحس انهم يقصدوا يكسر الشعب ده ب اعلاناتهم ديه وخصوصا اعلانات المدن الجديدة و الأماكن الساحلية
بيكون عايزين يبلغون أن فى جنه فى الدنيا لكن مش للفقير
رد اخر ب اسف
فعلا والله مش بيحسوا ب الفقير والمشكلة انى الاغنية مش هى إلا بتشوف الاعلانات ده ده الفقير الكحيان ويتحسر على حياته
سال أخرى وقال
هى تيجى الشقة هناك بكام يا ابو حميد
ضحك ابو حميد وقال
متعديش يا طرش تيجى ٥ مليون
رد طرش
يا نهار اسود بيتعدوا زى دول يا ابنى ولا يجيبهم من فين
احنا بنساعد بعض بنطلع كل شهر ١٠٠ جنيه الصندوق اللى بيخلينى فى رمضان نعرف نعمل الافطار والسحور ده وبنقول المليان يصب في الفاضي
ولا معه أكثر بيساهم وبنقول مستورنى طيب لم نسمع المبلغ ده نكره نفسنا اقل واحد فينا رتبة ميكملش ٦
وفى يشتغل شغلتين عشان يوصل ل ٦ الف عشان يعرف يدفع ايجار ونور وماية وياكل ويلبس عيله كويس ولو جيه دور تعب ل سمح الله بياكل نص المراتب أدوية
امتى نحوش الفلوس ده لم نعجز
ضحك ابو حميد
لا خفيف انت حوشهم وسيبهم للورثة ووقتها هما يروح
يدفعهم لكفانك
ضحك درش
والله صدقت طيب كدة احنا هندخل الجنة إلا فى الأخري والا هنطلع من الموليد بلى حمص والا نولني جنة الدنيا ولا جنة الخلود
ضحك ابو حميد
صدقت يا صاحبي
مرات الساعات على أبناء الحارة حتى جاء وقت السحور
وبدأ المسحراتي يدق للاستيقاظ والأطفال كانت نامت من التعب والسيدات فى بيوتهم
والرجال اتجمعوا للسحور
كانت ديمة فاقت وحرارتها نزلت وطلبت تنزل تتسحر معهم
انا بقيت كويس والله يا ماما عشان خاطري كافي ضاع علي احتفال الاطفال ب اول يوم في رمضان
ابتسمت حنان وقالت
الحمد الله انك بقيت زى الفل بس السحور بيكون للرجال فقط
السيدات هتتسحر فى بيوتها يا ديمة
استغربت ديمة
ليه مش امبارح الكل اتسحر
هزت راسها سيلا
يا قلبي اول يوم عشان كنا بنحتفل لكن بعد كده
هنتجمع فى الفطار بس والنظام كل أسرة هتنزل ب اكلها الا هى عامله وكدة الكل يشارك انتى عارفه يا بنتى الناس هنا متوسط الحال هما بيحوش الفلوس عشان يعيشون جوا رمضان ده
نظرت لها ديمة وهى مش فاهمه ثم سألت
طيب أنا كنت عاوزة اتكلم مع عبد الرحمن فى موضوع ينفع هزت راسها سيلا بالنفي
الصباح رباح يا بنتى بكرة انشاء الله وقت الإفطار
اتكلمى معه لكن هنتكلم فى أي يا ديمة
يتبع...
لقراءة الفصل الثاني عشر اضغط على : ( رواية احباب رمضان الفصل الثاني عشر )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية احباب رمضان )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-