رواية عشق الأمجد الفصل الثالث 3 بقلم شهد القاضي

رواية عشق الأمجد الحلقة الثالثة 3 بقلم شهد القاضي
رواية عشق الأمجد الجزء الثالث 3 بقلم شهد القاضي
رواية عشق الأمجد البارت الثالث 3 بقلم شهد القاضي
رواية عشق الأمجد الفصل الثالث 3 بقلم شهد القاضي

رواية عشق الأمجد الفصل الثالث 3 بقلم شهد القاضي

في المساء////
كانت عائشه تجلس شاردة والدموع تنهمر من عينيها،لم تعرف ماذا تفعل "لما الحياة لا تعطينا ما نتمني؟" فاقت من شرودها علي وصول مسدج ليها من أمجد يُخبرها أنه سيتصل بها ليحدثها...وبعد ثوان قليلة قام بالإتصال عليها.
أمجد=مساء الخير يبطة
عائشه بصوت باهت-مساء النور،أكلت؟
أمجد وقد لاحظ تغير صوتها،وكأنها كانت تبكي=مالك يحبيبتي بتعيطي ليه؟؟ حد زعلك؟ ولا اي ال حصل
عائشه وهي تحاول أن تعدل من صوتها ليكون طبيعيا-لا أبدا مفيش حاجه،انا بس عايزة انام وكنت مستنياك ترن عشان اطمن عليك.
لم يقتنع أمجد بكلامها فهو يعرف تماما أنها كانت تبكي= يعني ده صوت واحدة عايزة تنام،،بتخبي عليا يا عائشه،انا قصرت معاكِ في حاجه عشان تخبي عليا!؟
إنهمرت دموع عائشه ولم تستطع أن توقفها،،سمع أمجد صوت شهاقتها،قلق كثيرًا ثم قال
أمجد= في إيه يـَ عائشه ،إي ال حصل،إهدي طيب 
ومازلت مستمرة في البُكاء..
أمجد=طب إهدي ومتحكيش ال حصل بس إهدي.
بدأت عائشه تهدأ قليلا،،وظلت صامتة
أمجد بمزاح= اي يشيخة إنتي معيطيش كده وأنا ماشي 
عائشه- لا عيطت
أمجد بضحك=فين ده ،مشوفتكيش نزلتي غير دمعتين
عائشه -ما أنت لو مهتم كنت عرفت لوحدك
أمجد = ماشي حقك عليا ،كان لازم أشوف صح وأقعد اعد الدموع كده وأحسب 
عائشه-بس يضفدع
أمجد= ضفدع اه 
ظل أمجد يتحدث معها في أمور عديدة،محاولة إضحاكها.
أمجد= قوليلي بقي كنتِ بتعيطي ليه
عائشه-كنت مخنوقة شوي
أمجد=مخنوقة اممم،المفروض كده أقتنع؟ صح
عائشه-اه
أمجد=طب انا مش مقتنع وإحكي يلا ال مزعلك.
عائشه بدأت تحكي له أن والدته إتصلت بها وأخبرتها بالمچئ
Flash back////
وصلت عائشه إلي بيت أمجد الذي يسكن فيه عائلته،نعم فهو يسكن مع عائشه في منزل منفصل عنهم كي يتجنب وقوع المشاكل بين اخته وزوجه أخيه الأكبر ،أمجد لديه أخت وهي مطلقة ولديها طفل وهو يعلم تماما أنها لا تحب عائشه وتريد أن تفتعل المشاكل بينهم ويحدث لها كما حدث لها ،وزوجه أخيه تكره نفسها فكيف لها أن تحب عائشه؟؟ فهو قد قرر أن يسكن مع عائشه بعيدا عن تلك المشاكل،ويعيش بسلام معها فقط..كانت والدته تحب عائشة كثيرا حتي أتي ذلك اليوم التي علمت فيه ان عائشه تعاني من مشاكل صحية ولن تستطيع أن تنجب إلا ان تتعالج..
دخلت عائشه الي المنزل وجدت والده امجد تنتظرها 
والدة امجد-إذيك يـ عائشه
عائشه-الحمدلله
والدة امجد- اكيد إنتِ مستغربة إني كلمتك وقلتلك تيجي ليه ومن غير ما أمجد يعرف
عائشه-ياريت ،عشان لازم امشي ومتأخرش
والدة أمجد بحزن-انتِ عارفة إني بحب أمجد اكتر من اخواته وبتمناله السعادة والراحه وإنه يكون مبسوط فحياته.
عائشه-عارفه بس اي مناسبة الكلام ؟
والدة امجد بدموع-عايزة أمجد يتجوز ويخلف واشوف إبنه دي أمنيتي الوحيدة يـ عائشه،مش عايزة ابني يتحرم من انه يكون أب ويشوف عياله ويكون مبسوط بيهم..
ألقت تلك الكلمات علي عائشه التي لم تحتمل وبدأت فالبكاء،كلماتها كانت تنهش في قلبها دون رحمة!! كيف لها ان تقول ذلك؟ أتُعيب فيها أنها لا تستطيع أن تنجب ؟؟ يالله ..
عائشه بدموع- إيه ال بتقوليه ده يحماتي
والدة أمجد- كلامي قاسي عليكي لكن دي الحقيقة،أمجد لازم يكون ليه طفل حتي لو هتطلقي منه 
عائشه وقد إنهارت تماما -إنتي إيه معندكيش قلب!!! 
عايزة جوزي يتجوز علياا عشان يخلف!
والدة امجد- وماله هو حرام؟؟ الشرع محلل ليه أربعة!
عائشة - ايوا مقلتش حاجه بس هو عايش معايا مبسوط ،وانا مكفياه حتي لو مش بخلف،،دي حاجه بإيد ربنا 
والدة أمجد- انا قلت ال عندي يـ عائشه أمجد لما يرجع هفتح معاه الحوار عشان يعيش مبسوط 
عائشه بضحك-مبسوط!! أمجد مستحيل يتجوز عليا انا الاولي والاخيرة فحياته يحماتي،وهو مبسوط معايا ..
قالت ذلك ثم ذهبت وهي تبكي بشدة لم تعرف ماذا تفعل،أيعقل أن يقتنع بكلامها؟؟ ولما لا فكيف لشخص لا يريد أن يري طفله!!؟
يالله ،انا لن اتحمل ان يتزوج مرة أخري وإن أخري ستشاركه حياته؟
ظلت تمشي حتي جلست عند النيل شاردة تفكر وتبكي حتي فاقت ووجدت انها تأخرت وقررت الرجوع الي والدتها..
End flash back////
أنهت كلامها وهي تبكي،كان أمجد يستمع إليها في صمت وكانت معالم الغضب علي وجهه من حديث أمه!! فكيف لها ان تقول مثل هذا الكلام؟؟
أمجد=عائشه أنا بحبك وإنتِ عارفة كده كويس،إنتِ مكفياني وزيادة كمان،هو انا اتجوزتك عشان اجيب عيال!!!لما قررت أتجوز كان اني محتاج واحدة فحياتي اشاركها همومي وسعادتي وتبقي صحبتي قبل ما تكون مراتي!! كنت عايز واحدة تستحمل معايا الدنيا ،مش إني إتجوز لمجرد أجيب عيال!! 
أنا راجل ومحدش يقدر يجبرني علي حاجه أنا مش عايزاها ولا امي ولا غيره،وانا مش عايز غيرك تكوني فحياتي حتي لو مش هنخلف كفاية إنك فحياتي ،وده ال عايزو...إنسي كلام لامي ال قالته وانا لما ارجع هيكون في كلام معها.
عائشه بدموع- بس كلامها إنك هتكون مبسوط لما يكون عندك طفل
أمجد مقاطع لكلامها= إحنا بقالنا سنتين متجوزين،إشتكيت لحد من انك مش بتخلفي؟؟ شوفتيني زعلت علي حاجه زي كده؟؟ بالعكس أنا عندي أمل في ربنا كبير إني هيكون عندي طفل بس هيكون منك إنتي الموضوع محتاج صبر ،لكن للاسف امي مش فاهمة كده.
عائشه-انا بقالي سنه ونص بتععالج يـ أمجد ومفيش تحسن،هيجي عليك وقت وهتكون عايز يكون ليك طفل يشيل اسمك، الوقت هيغير تفكيرك..
أمجد = انتِ عايزة اي دلوقتي يـ عائشه،عاوزاني أتجوز عليكِ؟؟
عائشه بصوت مليئ بالدموع-لا
أمجد=خلاص بس،وانا قلتلك إنتِ وجودك كافي ،كفاية إنك إستحملتي معايا لحد ما بنيت نفسي وده شئ انا لو جبتلك نجوم السما مش هيكون كفاية ليكِ..كفاية عياط بقي هتقلبي المكالمة نكد وانتِ وحشاني..
عائشه- طب إنت إتعشيت
أمجد=اه أكلت بيتزاا وشربت كوكولا 
عائشة -بالهنا يحبيبي
أمجد= الله يهنيكِ،إنتِ كلتي؟
عائشة -اه كلت مع امي واختي
أمجد= النهادرة كان يوم متعب فالشغل أووووي 
عائشه-ليه
امجد=اول يوم بقي ولازم نظبط كل حاجه 
عائشه-امممم
امجد=حاسك لسه زعلانة من ال حصل 
عائشه- لا خلاص
امجد=عايزك متزعليش ،وإعرفي إني مش هسيبك ولا هتخلي عنك مهما حصل.
عائشه- علفكرا انا بحبك باين
أمجد=باين! اممم ماشي وانا كمان بحبك باين
ضحكت عائشه ثم ضحك امجد،وظلوا يتحدثون في أمور عديدة حتي نعس امجد واخبرها أنه يريد النوم وأغلق معها ونام نوم عميق...
يتبع...
لقراءة الفصل الرابع اضغط على : ( رواية عشق الأمجد الفصل الرابع )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية عشق الأمجد )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-