رواية ريم وباسم الفصل الثاني 2 بقلم إسراء إبراهيم

رواية ريم وباسم الحلقة الثانية 2 بقلم إسراء إبراهيم
رواية ريم وباسم الجزء الثاني 2 بقلم إسراء إبراهيم
رواية ريم وباسم البارت الثاني 2 بقلم إسراء إبراهيم
رواية ريم وباسم الفصل الثاني 2 بقلم إسراء إبراهيم

رواية ريم وباسم الفصل الثاني 2 بقلم إسراء إبراهيم

بليل دخل باسم البيت واتفاجأ بمريم وريم بيلعبو كوتشينة واول ما ريم شافته صرخت باسمه وجريت عليه وحض*نته واتصدم باسم من عملتها وبص لمريم اللي لطمت علي وشها وقالت بصدمة :
يخر*بيتك يا ريم ،، لو امي شافتك هتنفخك 
باسم كان قلبه بيدق وحاول يبعد ريم عنه بس هي كانت متبتة فيه وبتقوله بهمس :
وحشتني اوي يا باسم 
باسم ابتسم بتلقائية وقالها وهو بيبعدها بتوتر عنه :
وانتي كمان يا ريم ،، شوفي بقي جبتلك ايه 
ريم بصتله وهي مش مصدقة واخدت الشنطة منه وفجأة با*سته في خده وهي بتقول :
ميرسي اوي يا باسم ،، مريم شوفي باسم جبلنا ايه 
باسم كان مصدوم ومريم كمان كانت بصاله وهي رافعة حاجبها بصدمة وفجاة باسم بصلها وقالها بته*ديد :
لو حد عرف يا مريم هق*تلك انتي فاهمة ،،  مريم ضحكت وحركت راسها كذا مرة بموافقة وقربت من ريم وبدأو ياكلو الحلويات سوا وباسم سابهم ودخل اوضته 
..........................
بعد اسبوعين كان قاعد باسم في البلكونة بيشرب شاي وبيفكر في ريم اللي بقت حاجة مهمة اوي في حياته ويومه مش بيكمل غير لما بيشوفها وكان احساس انها ممكن تسيبه في يوم من الايام وتمشي ده بيخن*قه وبيخليه يبعد تفكيره عن الموضوع وده بسبب انه اتعلق بيها اكتر ما هي اتعلقت بيه وفاق من سرحانه لما دخلت عليه ريم اللي كان باين عليها الحزن فاستغرب باسم وسألها بلهفة :
مالك يا ريم ،، زعلانة ليه كدة ،، انتي تعبانة او حاسة بحاجة ؟
ريم بصت لباسم وقالتله وهي بتسمح دموعها بحزن :
هو انتو زعلانين مني يا باسم ؟ ولا انا عملت حاجة و*حشة ؟
باسم قلق اكتر وقالها باستغراب وهو بيمسح دموعها اللي و*جعت قلبه وحس انه مضايق عشان شافها بتعيط :
ليه بتقولي كدة يا ريم 
ريم بصتله وقالتله بحزن وهي بتبعد بعيد عنه :
هشام قالي اني مش هقعد هنا علطول ،، وانك اول ما تلاقي اهلي هتخليني امشي عشان انت تعبت مني ومن عقلي الصغير 
قبض باسم علي ايده بغضب وحاول يتمالك اعصابه وقالها بابتسامة :
ده بس بيغيظك عشان انا مش بحبه لكن بحبك انتي 
فجأة تكشيرة ريم اتحولت لابتسامة واسعة وقالته بفرحة :
بجد يا باسم انت بتحبني ؟،، يعني هلبس فستان ابيض زي الفيلم وانت هتلبس بدلة  وهنعيش مع بعض عمرنا كله ؟
باسم اتوتر وقلبه دق وكأنه بياكد كلامها وانه فعلا حبها بالطريقة دي ،، مش بس حب شفقة فسألها باسم باستغراب :
انتي عرفتي الكلام ده ازاي ؟
ابتسمت ريم وقالتله وهي بتشاور بايديها :
دي تيتة قالتلي كدة لما سألتها هي البنت اللي في التليفزيون لابسة فستان ليه والشاب ده لابس بدلة ،، قالتلي انهم بيحبو بعض وعشان كدة بيتجوزو وبيعيشو سوا في تبات ونبات ،، زينا كدة ،، صح يا باسم ؟
باسم اتوتر وحاول يغير الموضوع فقام وقالها بتردد :
احم الوقت اتأخر يلا خشي نامي ،، عشان مشوار بكرة ،، انتي ناسية اننا هنخرج بكرة نروح فرح عماد ابن عمي ،،
قامت ريم بحماس وقالتله بفرحة وهي بتشاور علي نفسها :
ايوة وهلبس الفستان الجديد انا ومريم وهبقي حلوة ،، خلاص انا هخش انام بسرعة  
دخلت ريم جري علي اوضتها بعد ما قالت كلامها وابتسم باسم وهو بيبص مكانها وبيتنهد بحيرة وهو مش عارف اخرة مشاعره دي ايه بالظبط 
..........................
تاني يوم كان واقف باسم قدام البيت  وبيبص في ساعته باستعجال وهو مستني امه واخواته وريم ينزله ،، وشوية ونزله كلهم ومعاهم ريم اللي اول ما شافها باسم اتصدم ،، كانت جميلة اوي بفستانها والمكيب الهادي اللي بين جمالها وخلاها اميرة من اميرات ديزني وكانت هند امه متابعة نظراته بغموض وحيرة واتفاجأ باسم بريم بتقرب عليه وهي بتقوله بفرحة :
ايه رأيك يا باسم ،، شفت انا بقيت حلوة اوي ازاي ،، وااو انت كمان حلو اوي ،، ولابس بدلة زي اللي في الفيلم
وقربت ريم من هند وقالتلها بسرعة وهي بتشاور علي باسم :
مش صح كدة يا تيتة ،، يعني انا عروسة ولابسة فستان يبقي باسم عريس ولابس بدلة 
اتوتر باسم وبص لامه اللي كانت شاكة في حاجة وقالت لريم بابتسامة :
يلا يا ريم هنتأخر كدة ،، بعدين نبقي نتكلم 
وفعلا ركبو كلهم العربية وراحو الفرح وكان باسم من وقت للتاني بيخ*طف نظرات لريم اللي كانت هي كمان كل شوية تبصله بفرحة وتبتسم ليه 
...........................................
في القاعة كانت قاعدة ريم وبتضحك وبتتفرج علي كل الناس اللي في الفرح وباسم كان قاعد جمبها وبيتكلم مع اخوه هشام لحد فجأة جت عليهم مرات عمهم وبنتها جنة وسلمو عليهم وقعدو معاهم وبقو يتكلمو وكانت جنة كل شوية تتكلم مع باسم وتهزر معاه وهو كمان بيهزر معاها وكانت ريم مضايقة جدا وغيرانة علي باسم وبتبص لجنة بغضب كل ما تتكلم مع باسم وفجأة ريم قربت من باسم وقالتله في ودنه بهمس :
ممكن متهزرش مع البت دي تاني ،، انا مش بحبها ،، هزر معايا انا 
ضحك باسم بصوت عالي ووقتها ضحكت ريم هي كمان علي ضحكته ولقته بيقولها :
يا ريم ،، دي جنة بنت عمي ،، وهي حلوة اوي زي مريم صاحبيها 
ريم بصت لجنة بق*رف ورجعت قالتله ببرود :
لا دي مش زي مريم ،، مريم احلي منها بكتير اصلا 
مريم كانت متابعة كلامهم وضحكت وحضنت ريم وقالتلها بهمس : 
والله يا بت يا ريم انتي بتفهمي ،، دي عيلة با*ردة اصلا ومحدش يطيقها 
اتصدمت ريم لما لقت جنة بتمسك ايد باسم وبتقوله بابتسامة :
يلا يا باسم تعالي نرقص سلو ،، يلا بلييز 
ابتسم باسم وقام معاها ومخدش باله من ريم اللي زعلت وكشرت وهي شايفاهم بيمشو سوا واتصدمت لما لقت باسم قريب من جنة اوي وبيرقصو سوا سلو وعنيها دمعت وهي شايفاهم وكانت متابعاها هند ام باسم واتفاجأت بيها ب.....
يتبع....
لقراءة الفصل الثالث اضغط على : ( رواية ريم وباسم الفصل الثالث )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية ريم وباسم )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-