رواية حب على متن سفينة الحلقة الثالثة والثلاثون 33 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة الجزء الثالث والثلاثون 33 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة البارت الثالث والثلاثون 33 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم صفاء حسني |
رواية حب على متن سفينة الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم صفاء حسني
تنهدت نور وسألته مين الا اتقدم ليك
تلعثمت تالا فى الكلام وقالت
مش هتصدق الشاب ابن عم زين طلب ايدى من بابا
انصدمت نور وقالت
ادهم وانتى رايك ايه
قطع حديثهم منصور ينادى على تالا
استذنت تالا من نور
بابا بينادى عليا ومش عارفه بجد ارد على أقوله اى الا حصل معانا مكنش سهل يا نور حتى لو كملنا وحولين ننسي يفضل مزروع اه احنا بخير لكن الليل ده مش هننسها
هزت راسها نور بحزن شديد وقالت
عندك حق ربنا ينتقم منهم الا كانوا السبب في المعاناة الا احنا عشينها اه منكرش أنهم مكنش فى وعيهم لكن كمان مش ذنبنا احنا نعيش الخوف والرعب ده لمسات ايدهم وقربهم وهما بيحوطين
عمرنا ما ننسها علامات صوابع أيديهم والخربش كأنهم وحوش لسه آثارها على اكتافنا لكن مش هقول غير دين تدان وزى ما اتعمل معنا يتعمل اسوء منها مع اخت ليهم أو ام اى بنت تخصهم
أغلقت نور وتالا وقامت نور ترتيب أغراضها؛ وتبديل وعلقت الملابس الخاصة بيها معظمهم بنطلون وقميص وعليهم جاكت ازرق واسود بنى وما بين نفسها "'..
انا ارتاحت من ربط الحزام ،علي صدري، وكل الا احتياطات ،إلا كنت بعملها علشان مانكشفش لكن بجد خايفة من مواجهتهم وخصوصا المهندسين إلا تحت أيدي عارفة يتغمزو ما بين نفسهم انا لازم أروح عند زين استمد قوتى منه ؛بس يا ازى يا نور هو مش ضايقك ،وخصوصا الفترة دى اعمل ايه، اتكلي علي الله واروح اتكلم مع زين ايه الخطه ،إللي أعملها علشان اقدر اكشف، إلى عمل كدة قبل ما أخطو اي خطوة نظرت إلى الساعة وجدت الوقت متاخر فقرارت أنها تكلمه الصبح نامت وتانى يوم
صحيت نور اتجهت نحو غرفة زين ،
كان ادهم يتحدث معه وقال
انت لسه شكك في نور أنها مربط مع وائل
هز رأسه زين وهو متاكد من قراره
طبعا اكيد وراها وخصوصا عايزة تنتقم ل موت ابوها فتعمل ايه تدمر حلمى وحلم ابوى لكن انا مش اسيبها الا لم تعترف زى ما اتفقت مع منصور وعملت خطة القبض عشان تعترف بنفسها أنها ادعت أنها ولد كمان هخليه تعترف مين ساندها
اعترضت ادهم وبدأ يوضح ليه
اولا هى وقتها مكنتش تعرف أن ابوها مريض فده سبب مش صحيح ثانيا انا شايف متتهمش قبل ما تتأكد عشان انا شكك في حد هو إلا زرع الشك جواك
استمعت نور كلام بين زين و ادهم
كانت نور تشعر بكسرة نفس :
يعنى انت عملت كل ده علشان ،شكاك في، اني السبب وكل ده كان اتفاق مع عمى منصور......
ومين وائل؟ ده امتى انا ساعده ! لازم اتذكر،يا ترى ليه وائل عمل كدة مش ممكن يكون شريك مع بهاء ؟ ماشي يا زين اشكرك جدا ؛ ومش عايزة مساعدة يا استاذ Z
وتتجه نحو مكتب المختص بالأجهزة.......
..............................
ترمى السلام على جميع المهندسين
السلام عليكم ورحمته الله وبركاته
نظر له رامى وهو يتفحصها والجميع
ورد السلام وعليكم السلام
قام رامى واقدم العزاء :
البقاء لله الله يرحم والدك ويجعله مثواه الجنه
امنت نور على كلامه
أمين يارب العالمين
تحدث مدحت بتهكم:
احنا آسفين جدا، لكن بجد احنا مش عرفين، انتعامل معاكى ازاى
بلعت نور ريقها لأنها كانت مستعدد للمواجه :
عادى جدا انا أختكم وانا بحب الالتزام
هز رأسه حمزة وهو متفهم :
احنا عارفين انك بتحب الالتزام ولو على رقبتك لكن الموضوع زمان حتى لو كنا بنهرج عليك وفاكرنك شاب سيس لكن كنا وقتها عارفين أن احنا شباب ،لكن دلوقتي كلنا شباب مع بعض! وانتى بنت وصعب نتجاهل ده ،والوقت هنا بيكون صعب'" مش نبطل ضحك هزار علشان يفوت الوقت وانتى عيشت معانا
هزت راسها نور وبدأت توضح :
انا عارفة كل ده و كنت معاكم شهرين وكنت أتمنى أن مش يختلف المعاملة وبنت زى الرجل ب احترام متبادل
بدأ ياسين يوضح :
لما انتي كنتي ولد ،كان عادى لما نقول نكتة ، سخيفة، او تعليق ، كنا فاكرين ولد، زينا وده مضيقنا كمان لم اكتشفنا انك بنت لكن ما علينا ،ام دلوقتي احنا عارفين ومش ينفع ننكر ده ....
كمل اسر حديثه ورايه :
وكمان كدة نلتزم في كل كلمة، بنقولها أن كان معاك او ما بينا ،وانتي موجودة معانا فنحس أن احنا فى سجن
اعترضت إسلام وشرح وجهة نظرها :
انا شايف عادى علي فكرة ما احنا لو كنا مدرسين في مدرسة كنا هنتقبل فى مكان الانتظار وقت البريك ما بين الحصص ومش بنت واحدة هيكون عدد كبير
اعترضت حمزة وشرح وجهة نظره :
زى ما انت اهو قولت بيكون فى عدد كبير سيدات فوقتها يتجمعون مع بعض واحنا نتجمع مع بعض ام دلوقتي هى وحده واحنا بنتكلم لصالح الآنسة قبل حد فين
ابتسمت نور على حوراهم المحترم وخوفهم :
انا مقدرة كل ده على فكرة ،وعارفة اني هيكون صعب عليكم وجاءت لي فكرة!..
نظر الجميع لها سألنا :
هي ايه؟
طلبت منه يشرحوا ايه الا حصل:
في البداية عاوزة، اعرف السبب في وقع السيستم من الأجهزة ....
ارتكب حمزة وقال:
سي دى هو كان السبب
استغربت نور وسألته :
سي دي ايه وازى
واضح إسلام وقال:
انا كنت زهقان وكنت عايز اسمع اغانى، وانا بشتغل لاقيت أسطوانة مكتوب عليها، اغانى متنوعة ،افتكرت حد من الشباب جابها ودخلته علي الجهاز .....
هنا فهمت نور وقالت :
والس دى كان مفيرس ف وقع الويندوز لما حطيتها
اعترضت إسلام :
بالعكس أول يومين كانت كويس، بس بعد كدة جيت احطه لاقيت الكمبيوتر ،قافل لوحده، افتكرت الجهاز فصل باور ، عملت المستحيل ،قلت اجربها ،جربتها في الجهاز التاني ،اشتغل حلوة شكي وقتها انتهاء...
انصدمت نور :
ونقلته على كذا جهاز وهو عبارة عن فيرس بيشتغل علي المد الطويل، كل مرة كنت تحطها كان بيدمر حاجة مختلفة ،وللأسف انت مكتشفت ده جربتها علي كذا جهاز صح.....
هز رأسه حمزة بندم :
صح وحاولنا نصلح بتحميل اسطوانات التعريف، والويندوز لكن للأسف ، مفيش نتيجه ابدا ....
اتنهدت نور وقالت:
اكيد مكان الاسطوانات وصل ليه الفيرس
رد ياسين وقال:
غيرت كل حاجه بواحد سليم ودخلنا التعريف.، اشتغل لكن كل المواقع الخاصة ،ب الشركة وقع والملفات وكل حاجة.
هزت راسها نور وقالت:
تمام كدة جربتوا ،في كام جهاز .
تحدث اسر :
في اثنين لكن الجهاز الكبير ،إلا موصل بجميع الاجهز وصل ليه الفيرس رغم أن مش دخل عليه الأسطوانة .
هزت راسها نور :
ده طبيعي مش كل الاجهزة ،متبرمجه مع بعض ،اكيد لما يحصل خلال في جهاز، بياثر علي الكل ،لكن حصل امتى؟ بالضبط وكمان ليه مش بلغتونى ؟
بدأ يشرح حمزة :
حضرتك حصل ثم تراجع اسف حضرتكى
طلبت نور منهم :
مش بيفرق معايا، الألقاب، ممكن تقول لي نور علي طول ،مش انا اختكم ...
ابتسم مدحت :
اكيد واحلي أخت كمان....
اتنهدت نور من الموقف الا انحطط فيه ونظرت الشباب وشكرته :
شكرا جدا
بدأ يوضح حمزة :
بعدما نزلتي يا نور ب أسبوعين، واحنا عندنا خبرة في ده قلنا نقدر نحلها،وعلي قد ما قدرنا ،لكن أهم حاجة الموقع انتى إلا قمتى ب تأسيسها، مش راضين نغامر بلغنا ،لكن ؟...
نظرت لهم نور بعتاب :
لكن خوفت على قطع عيشك فى رميتوا الحمل عليا، ان المواقع بتاعي فيه مشكلة ووقع لوحده وكمان بوظ الأجهزة
اعتذر مدحت :
احنا تعبني كتير علي ما قدرنا نلاقي عمل بالراتب ده، غير أنى اكلنا وشربنا علي حسابهم "طول اقامتنا هنا صعب نخسر ده بسهوله "،《 Z sae》
من اكتر الشركات الكل يتمني يشتغل فيها، والي يثبت نفسه ممكن يتنقل الشركة إلي في مصر او .إلي هنا
اكمل اسر وقال:
وسمعني انك مش راجعة ،قلنا نبلغ ونخلي مسؤوليتنا
ابتسمت نور وقالت :
ف قلت الواد السيس نور زهق، ومش راجع تاني، وممكن يجيبوا مهندس تاني ويلبسه هو
ضحك حمزة :
كنت عارف ،إلي بيتقال عنك ،واحيانا كنا بنترق عليك. واكيد كنت بتضحك علينا
وضحت نور ب ابتسامة :
اكيد ، انا اساسا كنت بضحك علي شكلي ذيكم وكنت خايفة انكشف
ابتسم اسر :
الصراحة الحمد الله مش طلعت ولد ،كنت ولا بلاش .
ضحكت نور :
بلاش ليه ما كان بيقول عليا يا محسن ويامحسنة مش فارق كتير
ضحك ياسين :
والله العظيم دمك خفيف وأحسن أخت ونورت مرة كمان يا نور
ابتسمت نور :
شكرا جدا ،ام موضوع راحتكم؛ المكان هنا واسع، انا هشتغل في البداية علي الجهاز الكبير ،ونضع ساتر ما بينا ..
كدة حضرتكم هتكون علي راحتكم، من غير ملل ،وأنا عملت حسابي، واشتريت الستارة دي ،محتاجة بس مساعدة منكم ،حد يعلقها معايا .
الجميع عرضه أن يساعده
واحنا معاكي وفعلا بدوا ،يضعوا الستارة
علي قدوم زين وهو سامع ضحكها مع الشباب
كان مدحت يتحدث ويضحك :
انا دلوقتي شايف ملهاش لازمة الستارة .
ضحكت نور بتهريج:
اشمعنا
ضحك مدحت : علشان هتمنع الهواء
فقرار اسر وقال:
اشمعنا
فكمل ياسين :
الهواء بيعمل روطوبه في الشتاء والصيف
ضحك حمزة وكمل نفسي اللعبة :
اشمعنا.
كمل ياسين :
علشان تكلفة فاتورو الكهرباء
ضحكت نور وقالت :
الستار حلو جدا تسلم ايدكم
كمل إسلام وقال :
اشمعنا
ضحكت نور :
علشان من ايد اعز الأخوات .
وفجأة عم الصمت علي صوت زين .
كان يتكلم بحدة :
هو انتي يا هانم، بتركب عفش بيتك هنا ....
سمعت نور صوته من هنا، وارتبكت وهى واقفة على السلم الخشب وكانت هتقع ف اتجه نحوه التقاطها؟
كانت نور واقفة علي سلم خشبي، هى والشباب وبيعلقوا الستاره إللي هتكون عازل، ما بينهم هما عارفين أن اي عمل بيكون في نساء ورجال لكن من سنين متعودين أن يكون شباب مع بعض ومتوقع منهم اي شي وخصوصا إللي عملهم قليل زى حمزة ومدحت وياسين ورامى وإسلام وأسر استلم العمل جديد بديل بهاء ......
الساعات الطويله الملل احيانا تجعلهم يشاهدون أشياء غير صحيحه، وامل كانت عارفة ان ال سي دي، ليس عليها اغانى ولكن افلام من النوعية دي، ولأنهم معتادين عليها لما تعطل اول جهاز ،كان عقلهم غايب لم يستطيعوا ان يا ميزو ان السيديهات دي هي السبب في عطل الأجهزة ،وللاسف هولاء الشباب ،لا يعلمون ان الله أمر كل شاب لا يستطيع الزواج بالصوم والقرب من الله لكى لا يفتح باب الي الشيطان .
كانت نور مجبره تعمل ساتر ما بينهم لكى لا يستغلوا وجود بنت معهم في لحظة ،ضعف او تحت تأثير هذه الفيديوهات و يتعرضوا لها وهى مش ناقصه ومشيت معهم أنهم عايزين يهرجوا ويضحكون ففهمت بطريقة ذكى من خلال اللعبة انها ممكن تتقبل اى ضحك أو أى هزار
في هذه الاثناء دخل زين وهى كانت تمزح معهم لكى تفك الجليد الذى بات بينهم ،وتعطي لهم إشارة أن يعتبرونها اختهم ويخافو عليها وينسون نظام الأشرطة هذه الا مجرد تجعلهم عبيط لها
وعندما فوجئت بصوت زين
اتفزعت واهتز السلم ووقعت من عليه التقطها زين قبل ما تقع
تبادلوا النظرات بعض لحظات ثم انزلها
زين وهو يصرخ
انتى بتعملي ايه وانتم ازاى تسمحوا بالهرجله دي
تحدثت نور بغيظ لأنه شك فيها لمجرد ساعدت شخص اخطأ (وائل) وتذكرت الموقف الذي أثبت عليها تهمة الخيانة للعمل وجعل زين يعتقد انها خائنه
........فلاش باك
...قبل السفر ....
كانت نور تمر علي كل العمال ثم تمر علي المريض: أخباره ايه يا دكتور فارس
ابتسم فارس :
في تحسن الحمدلله
هزت راسها نور :
يعني اقدر اخد إجازة
هز رأسه فارس :
يومين مش اكتر
تكلمت نور بحزن :
انا قلقان علي والدى ومحتاج انزل يوم وارجع
هز رأسه فارس :
مفيش مشكلة ارجع حضرتك وهو أول ما يتعافي هينزل
هزت نور وشكرته :
شكرا جدا لك وتتجه نحو وائل :
انت كويس
هز رأسه وائل :
الحمد الله
سالته نور :
نفسي اعرف ما دام انت عامل بتنقل بضائع مع الكابتن أمير ليه مش رجعت معاه تاني انت مش عارف التعليمات
اتكلم وائل ب ارتباك :
الصراحه حبيت اقعد مع أصحابي شوية وقلت ارجع بكرة
لم تقتنع نور :
علي اساس ان المهندس زين مش موجود بقت سايبه صح
علي قدوم عمر
نظر عمر له بحد وهو ياد حديثها :
عندك حق يا نور وكمان كنت بتعمل ايه تحت ووقعت كدة
فكر وائل فى مبرار :
كنت بدور علي مكان أنام فيه ،فالرياح كانت قوية طيرت الفرشة بتاعتي، تعلقت جيت اسحبها وقعت في البحر ...
نظر له عمر :
علشان مش بلغت حد بوجودك ،زي الحرامي كنا شوفنا ليك مكان تنام فيه كنت هتموت بغيابك ، وعلشان كدة هيتحقق معاك
رفض وائل واترجهم:
أرجوك يا استاذ عمر مش هاكررها تاني
رفض عمر اعتراضه
انا قلت إللي عندى
في المساء كانت نور علي متن السفينة كعادتها قرب منها وائل وتحدث معها
مهندس نور أرجوك متخليش المهندس عمر يبعت تقرير يخرب بيتي
هزت راسها نور وقالت:
علي شرط تقول لي انت كنت بتوصل ايه للشباب وعلشان كدة انتظرت تاخد بقيت فلوسك"،واتخنقت مع مين وهددتك وحدفك في البحر
أنصدم وائل أن نور عرفت
وسألها
ازاى حضرتك عرفت كل ده
ابتسمت نور :
انا مشرف هنا ولازم أكون عيني مفتحه علي كل كبيره وصغيره وسمعت صوت دوشه قبل وقوعك
اتنهد وائل :
كنت بجيب سيديهات للشباب وفي واحد فيهم رفض يدين حسابه
استغربت نور وسألته :
سيديهات ايه بالظبط اللي يحصل بسببها كل القلق ده ....
اخرج وائل من حقيبته سي دي :
زي ده حضرتك
تاخد نور السي دي وتنظر فيها :
مش مكتوب عليها عنوان هي تخص ايه..
بدل وائل يبلع ريقه
شوفه حضرتك بنفسك، وأنت هتعرف.
رفضت نور وسالت بعنف ':
انا عايز اعرف وبصراحه، والا هبلغ المهندس عمر ،انك جاي بغرض حاجه ،ويحقق هو وممكن تكون شريك بهاء
رفض وائل وقال:
لا والله انا مش شريكه حد
ضغطت نور عليه :
طيب اعترف الاسطوانة فيها ايه
بدأ يوضح وائل :
افلام
رفعت صوتها نور :
طيب ليه خايف
تنهد وائل :
انت شاب زينا وفاهم يعنى ايه افلام
مكنتش فاهمه نور واتكلمت بجدى :
لا عايز توضيح هو لغز
اقترب وائل من أذنه ويقوله
هنا نور انصدمت وخافت على نفسها عشان كدة مكنتش عاوزة ترجع :
نعم ازاي ده حرام وممنوع وكمان الأجهزة هيدخل فيها فيرس
برا وائل نفسه :
انا مليش في الحاجات دي وهما شباب ومعظمهم مش متجوزين لاما يطلبوا افلام او مجلات، انت عازب ولا متجوز
ردت نور :
عازب طبعا لكن حد الله ما بيني وبين الحاجات دى ، والموضوع لازم يكون في تحقيق و نبلغ عمر
اترجها وائل :
أرجوك بلاش وانا أوعدك أمشي بكرة ومش هعيدها
تنسحب نور وهى تفكر كيف تبلغ زين او عمر بالموضوع ده يجي اتصال سامى علشان يبلغها بنقل ابوها ياخد زين التليفون منه ويلعب ب أعصابها وتنزل وتنسي الموضوع
تاني يوم عرف أنه رجع يخرب علي المهندس نور
ده انا اخرب حاجة وهو إللي يتعاقب مش مشرف علي كل حاجة علي متن السفينة وهو بيفكر يعمل ايه
شاف عم مختار وهو تعبان راح ساعده وفتح التروبونة علشان المكينة تتعطل ونور تتحاسب ومترجش
وكمان بدل السيديهات ب سي دي متحمل بفيروس
باك
تنظر له نور وفي سرها كنت اسألني قولي كنت بتتكلموا في ايه مش تتهمنى ان اخدت سي دي اخرب بيه الاجهزة وأنى ساعدته لكن اثبت برائتى ومش هتشوف وشي تانى
كان زين يشاور ب ايده ليها
تنتبه نور
تحدث زين بغضب
مش بتكلم معاكى ايه الهباب ده.
اتنهدت نور:
فاصل ما بيني وبين الشباب.
سألها زين :
فاصل ليه ؛عايز تهرب من ايه او تعمل ايه تاني؛ اكيد عندك حاجة تعمليها وعاوزة تخبي؟؟
نظرت نور له بتحدى :
مش هرد علي حضرتك،والأيام تثبيت انى مظلومة....
ضحك زين:
ضحكتيني؛ يعنى عرفتى انك اتكشفتي صح...
نظرت نور له :
ايوا عرفت أن اكتر شخص بيظلم من غير ما يفهم أو يسال ؛ لكن حقنا عمره ما يضيع عشان أن عمرى ما ظلمت حد لمجرد شك وبدون دليل او دليل ضعيف وشوية تخمينات؛ بدل ما العكس بحقق في كل كبيره وصغيرة.....
نظر زين لها بتحدى:
من غير تحقيق كل الأدلة ضدك ،والا تقدر تكدب، وتغير شكلها علشان الفلوس، ممكن تعمل اي حاجه؟..
نظرت له نور بوجع :
ومادام كل ده واخده ضدي، ليه رجعتني ليه مش دورت، علي مهندس تاني مخلص يكمل الشغل او يصلح الا خسرتها؟؟
ابتسم زين بسخرية :
لأن حضرتك الوحيدة إللي تعرفي، كلمة السر وكل المهندسين عجزوا الدخول، علي الموقع ،وعلشان تتحاسبي قدام الكل؟؟
نظرت له نور بتحدى :
موافقة بس بشرط..
ضحك زين بسخرية :
يعني معترفه بكل أخطائك وكمان بتتشرط اى البجاحة دى
هزت راسها نور ب إنكار وقالت :
انا مقلتش كدة انت بتتوهم حجات وتبنى عليها نظرية مومرة
تدخل ادهم الا سمع صوتهم :
ممكن هدوء ولو هتعمل تحقيق يكون في جالسة مغلقة
تحدثت نور بثقة :
انا عارفة اني برئية ،ومش يفرق معايا اي تحقيق، لكن عندى شروط لو أثبت اني بريئة؟
ثم تركتهم واتجهت إلى غرفتها
كان زين غاضب :
أيها البجاحة دي وكمان بتتشرطى عليا وتسبنى وانا بتكلم وتمشي
طلب ادهم منه يهدى :
ممكن نسمع ليها لكن مش هنا
هز زين رأسه ب اعترضت وهو متجه الى غرفتها ويتحدث مع:
انا عارف ،انت في صفها ،علشان حبيبتك تالا خايف تمنعها توافق عليك
سمعته نور وهى داخله وقفت :
بلاش تخلط الأوراق ،مع بعضها ، ولازم توافق علي شروطى؛
ودخلت
غضب زين وهو يقف بجورها يوجد فى داخله صراع
وقال
انا مش موافق على حاجه
كانت نور تعطى له ظهره وقالت
انت هتخسر ايه لو سمعتنى ولو طلعت غلط حسابنا بعدها وصدقني حتى، لو مشيت هتفضل المشاكل ملاحقاكم؟؟
نظر زين لها بغضب :
انتي بتهددينى ؛انا إللي غلطان ,عشان مش سجنتك بجد،.
بلعت ريقها نور:
مش هتقدر، علشان مش عندك دليل، وانا هخليك تجيب الدليل...
كان زين على آخره :
انا الا غلطان أن بتكلم معاكى وبضيع وقتى ومش يظهر حاجة
طلبت نور منه
اسمعنى وبعد كدة،اعمل إللي انت، عاوزه ،ومش هأعترض.....
يتبع....
لقراءة الفصل الرابع والثلاثون اضغط على : ( رواية حب على متن سفينة الفصل الرابع والثلاثون )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية حب على متن سفينة )