رواية حب على متن سفينة الفصل التاسع عشر 19 بقلم صفاء حسني

رواية حب على متن سفينة الحلقة التاسعة عشر 19 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة الجزء التاسع عشر 19 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة البارت التاسع عشر 19 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة الفصل التاسع عشر 19 بقلم صفاء حسني

رواية حب على متن سفينة الفصل التاسع عشر 19 بقلم صفاء حسني

وجه نور أحمر وهى مصدومة وقال
نعم حضرتك هو انت بتتكلم بجد 
ابتسم زين وقال: 
لو عجبتك طبعا أختي  اسمها لميس وانشاء الله أول اجازة أعرفك بيها
علي دخول ادهم وسمعه وقال 
حرام عليك ياشيخ ده مع لميس انت بتهرج صح 
ضحك زين وقال : 
ليه بقى لميس يتمناها احسن الشباب 
ضحك ادهم وقال :
انا مش قلت حاجة وفعلا نور شاب ملتزم وبيصلي  ويعرف ربنا وعنده حكمة رغم ضئيلة جسمه لكن لميس نسخة من جدتك رئيفة ،مش سهلة  وممكن تلعب بالواد  يبقي كدة انت بتنتقم منه  
انتبه  زين  وقال:
ايه  ده انت ازاى معنا هنا يا ادهم 
ضحك ادهم : 
الا واخد  عقلك انا بتكلم معاك من نصف ساعة ولسة فاكر 
اتغير ملامح زين وبجدى  : 
ديه الغرفة الخاصة بيا مش المنصة علشان مرة واحدة القيك فوق رأسي 
استغرب ادهم تغير وسأله  :
انا أخوك الكبير واجي في أي وقت ولا عندك اعتراض 
كانت نور عاوزة تهرب من اقترح : 
تركتهم يتحدثون مع بعض وخرجت في ركن بعيد علي البحر وضحكت وفي سرها
  اتجوز بنت ده الي ناقص بس الحمد الله أنه اعتبرنا اخ ليه  وقدرت اكسب ثقة زين وادهم بس ناقص اعرف مين إلا بينقل أسرار الشركة ولمين غرضه ايه  اكيد بيفهم بالكمبيوتر وطبعا بينقل كل كبيره وصغيرة واكيد موجود معنا علي السفينة  
يارب اقدر اوصل ليه 
...
مازال زين يتحدث:
انا مقلتش  حاجه بس لما انت تدخل من غير أذني اي حد ممكن يعملها 
طمنه ادهم : 
متخفش بس استني عندك انت خلاص رضيت  علي المهندس نور  
اتكلم زين عنه بطريقة مختلفة:
هو عفوي جدا وعلي طبيعته و كل فكرة فى دماغه  بيعملوا مش بيكون يقصد يعند معايا وده اهم حاجه عندى وكمان اقتنعت برأيه أن هو مجرد فترة بسيطة يخلص شغله ويتعين في الشركة 
إلا في القاهرة 
هز ادهم رأسه وقال:
فعلا عندك حق ويخاف علي كل واحد هنا كأننا أخواته ممكن علشان وحيد يشعر بالونس معنا 
تتنهد زين وقال :
فعلا الوحدة صعبة وكمان انا عرفت أن الفيلم إلي اتعمل ده كلو من تخطيطك انت والدكتور فارس والشيف صح والعصير
ويظهر مشهد عندما يذهب لكى يعرف ما سبب ويسمع فارس وطلعت يتحدثون 
تحدث طلعت :
كدة المهندس نور سوف يبلغ مستر زين 
طمنه فارس :
لكن هو عنده حق لازم زين ياخد العلاج برضاه ويكون مقتنع كدة احنا بنغصبه 
تتنهد طلعت :
انت عندك شك مستر ادهم يكون مش يخاف علي زين 
رفض فارس وقال:
اكيد لا لكن مفيش علاج بيجيب نتيجة إلا لما يكون المريض عنده استعداد للعلاج وبخصوص المرض النفسي
هز رأسه طلعت : 
حضرتك إدر 
طمنه فارس 
علي العموم لو نجح نور في إقناعه يأخذ العلاج 
يكون أفضل والا ا فضل يروح لدكتور لأني خايف في يوم يصحي زين يلاقي  نفسه مشلول 
انفزع طلعت  وقال:
بعد الشر إنشاء الله خير 
يرجع زين للواقع 
اعتذر ادهم :
آسف يا أخي لكن عمر لما حكي ليا انك دايما بتقويم مفزوع وأنت مصمم مش تروح لطبيب خليت الدكتور فارس سأل دكتور في القاهر ،وقال انو العلاج ده عبارة عن فوار ممكن يتفرك مع دهان او مع عصير احتياط لحد ما تزوره 
هز رأسه زين وقال :
إنشاء الله مش زعلان يا أخى وشكرا ل اهتمامك بيا يا ادهم 
ابتسم ادهم : 
عيب عليك انا بجد بعتبرك  أخي مش ابن عمي وبس 
ابتسم زين إلا بدأ يتصالح مع نفسه وقال:
وانا كمان 
عند نور  وهي تتنفس الهواء  وتتجول على السفينة تسمع صوت يتحدث فى الهاتف وقال 
المهندس الجديد حريص جدا يا فندم وحاولت كتير مش عارف اخترق الموقع 
المجهول :
انت بتهرج والفلوس الي بتتحول ليك ده علشان ايه يا بهاء 
تحدث بهاء وقال :
انا طول عمري شغال كويس لكن من يوم ما ظهر ابن عامل الأرشيف ده وظابط  الموقع  هناك وبعد كده   هنا 
المجهول :
اسمه ايه بالكامل وانا اعرف اقراره وحاول تعمل آسفين يخلي زين يطرده 
بدأ بهاء يشرح وقال :
هو في البداية كان 
حطه  في دماغه لكن المهندس اعتذر وأصبحوا أصدقاء 
نفخ المجهول وقال:
انا مش مسؤول بأي طريقة لازم تعرف سر الموقع ده واخترقه 
هز بهاء رأسه وقال :
حاضر يافندم ويسكت وينصدم عندم يرى نور  أمامه 
يحول الحديث
حاضر يا أخي اكلمك تاني
ويغلق الهاتف 
يغضب المجهول وقال
الله يلعنك يا مهدى انت وابنك  أمتي هتنكسر وبدل ما تموت انت يموت أخوك حتى لما خربت بيتك  وخليتك  تشك فيها عشان تنكسر 
برضوا رجعت أقوى من الأول لازم اكسرك على رفضك ل بنتي 
ثم غضب وقال  لكن 
رئفية اتفقت معايا وبعد ما زاحت مديحة من اقدمها  وانتصرت  عليا وضحكت عليا بس متعرفش 
ان الورقة الرابحة لسه في ايدى 
وان دودى هانم عايشة مش ميتة 
...
تحدث بهاء بتوتر وقال :
اذيك  مهندس نور  
ابتسمت نور وقالت :
أهلا استاذ بهاء بتعمل ايه هنا 
هز رأسه بهاء بتوتر  : 
بتكلم تليفون مع الجوء  الجميل ده مع بنت زى  قمر حاجة كدة مفيش زيها 
استغربت نور وقالت: 
غريبة 
استغرب بهاء وقال :
ايه الغريب يا مهندس نور  
ابتسمت نور : 
أصلي سمعتك بتقول 
قطع كلامها بهاء 
بقول ايه كنت بغازل في قوامها وعودها 
ابتسمت نور: 
بتغازل أخوك مش كنت قلت سلام يا أخي 
بلع ريقه  بهاء وبعد كدة فكر وقال
ده تمويه يا اخى انت شاب زى و كنت فاكر مهندس زين ،علشان بعيد عنك بيكره البنات  ده كره حياته كلها 
غضبت نور وقالت: 
بجدية مش اسمح ليك تتكلم بالطريقة ديه عن مهندس زين مفهوم وفعلا هو محق ممنوع الكلام مع بنات الا المتزوج او الخاطب  مش تقولى  عودها وقوامها
ضحك بهاء وقال : 
هو انت معقد انت كمان تعالى طيب شوف الصورة وأنت هتعذرني
ويفتح الهاتف ويظهر صورة فتاة جميلة لبسه فستان سهرة لونه موف بحملة وفوق الركبة 
كانت نور مضيقة جدا لكن لازم تمثل انها شاب وكمان عاوزه يصدق انها مش شكى فيه وقال: 
اه جميلة لكن وصفك بالطريقه ده ميصحش 
اتكلم بهاء بخبث وقال :
انت تعرف القمر ده  مين اصلا 
نظرت له نور :
طبعا لا اعرف ازى هى نجمه 
ضحك بهاء  بخبث وقال
انت اخرك مجلة نجوم يا نور 
ده لميس أخت مهندس زين 
انصدمت نور وقالت :
نعم هي حصلت انت معندكش دم 
كان بهاء سعيد أنه استفز نور وتوه الموضوع وقال : 
خايف  كدة  ليه دا بنت سهلة اوي وعيني في عينك كدة بزمتك مش تخيلت انك نائم معها 
انصدمت نور ورفعت ايديها 
بكل قوته تضرب  بهاء بالقلم  وتصرخ 
صدقنى رفضك على ايدى 
.........
كان زين وادهم يسمعوا  صوت نور  وهى بتهزق ايهاب 
خرج واتجه زين  نحوهم :
خير يا استاذ نور  حصل ايه تاني ، انت بتدور على حد تنكش معه 
يستصنع بهاء  أنه مظلوم :
مش عارف يا فندم ده بتاع مشاكل وعايز يهين اي حد 
ساله ادهم وقال:
حصل ايه بالظبط 
كانت نور  متغاظة  هتتصرف ازاي وهتقول ايه اختهم تعرف واحد واطي وخائن لاكل عيشه وسمعت البنت حرام ،وهي مش عارفة مدا العلاقة وممكن يكون جاب صور من جريدة وبيالف فاقت على  صوت زين 
تحدث زين بعصبية : 
ممكن حد ينطق ايه إلي بيحصل بالظبط 
اقترحت نور وقالت 
هقولك انا كنت  ماشي يابشمهندس راح فرط رجله وكنت هتكعبل هقع، ولما بقولو ليه كدة راح  يتريق عليا ويقولي اه نسيت انت فافي مش بتعرف تعوم محتاج حد يمسك ايدك طول السباحة 
أنصدم بهاء من كلام نور  وفجأة لقي نفسه وقع في مطب ومش سهل ولو أنكر ممكن يكون سمع الكلام ويلفت النظر عليه ولو مش سمع ممكن يحكي موضوع لميس كويس أنه اقترح كلام تانى 
لكن  كدة طلع مش سهل مهندس نور  ده 
وجه ادهم سؤاله وقال:
انت قلت الكلام ده فعلا انطق 
اعترف بهاء وقال:
كنت بهرج معه مش اكتر لكن هو صعب الطبع ونسي اني زيه مهندس في التكنولوجيا وأنه مش  بيخترع الذرة علشان يتعالى علينا 
نظرت له نور بتحدد وقالت':
فعلا علشان كدة هتموت علشان تفك الشفرة ومش عارف صح 
بدأ يستوعب ادهم  أن نور اكتشف الخائن لكن في سبب مخليه يلمح من بعيد وليس مباشرة
يقطع ادهم  الحديث :
عندك حق يا نور  كل شخص موهوب في حاجة وأنت موهوب في حاجات كتير مش جاءت على  العوم 
دافع زين عن نور وقال :
ومين قال أنه مش بيعرف يعوم بالعكس كان شاطر 
ابتسمت نور لم دفع عنها زين ودورات ضحكتها وقالت : 
شكرا لحضراتكم 
اقترح ادهم وقال :
وانا عندى فكرة هنعمل مسابقه سباحة ونحدد مسافة معينة ووقت ما بين بهاء ونور ونشوف مين إلي ضعيف 
ابتسم بهاء وقال: 
والله فكرة حلوة موافق 
وما بين نفسه واغرقه وارتاح من الواد ده 
وجهها  نور  أحمر  وما بين نفسها 
انا معنديش مشكلة في السباحة بس شعري وأظهر اني بنت اتصرف ازاي 
سال ادهم  نور وقال:
مالك بتفكر في ايه يا نور  خايف 
فاقت من شرودها وقالت:
طبعا لا انا موافق اكيد 
هز زين رأسه وقال : 
تمام يبقي يوم الجمعة الجاي النهاردة الإثنين عندكم 4 ايام تدريب وفي حمام سباحة فوق 
انصدمت نور وقالت  :
يعني التدريب  مش هيكون  في  البحر 
ضحك بهاء وقال:
هو انت قد البحر 
نظرت له نور بتحدى  :
طبعا  
تدخل زين  وقال:
إلي يكسب في الحمام ليه تكريم ويدخل في مسابقه أكبر وهي في البحر 
ابتسم ادهم :
فكرة حلوة بجد  وهي فقرة جديدة تقطع الملل في المكان ده 
أيده زين وقال: 
تمام تصبحو علي خير ونظم انت الفقرة يا ادهم وانشرها في مناصة الطعام 
كانت نور مصدومة من كل الا حصل بسرعه 
محتارة بتكلم نفسها 
انا قلت في البداية هتكون في البحر بلبس الغطس اما دلوقتي لازم اكون بجسمي مش ولد يادي الكارثة الي انا فيها 
سألها ادهم :
في حاجة يا مهندس نور  روحت فين 
كانت نور ماشية  بتتكلم مع نفسها 
ومش سامعة وفعلا كانت هتكعبل من علي السلم إلا في الممر  مسكه زين وسحبه الي داخل غرفة تخزين   .واترمت فوق حضنه 
نظر زين إلى نور 
ونظراتهم وهما فوق بعض على الأرض 
ضحك ادهم وقال: 
انت على طول تتكعبل كدة ياود سرحان في ايه  بيفكرني بالأفلام لما بنت تتكعبل علي ولد 
زعق زين وقال : 
بدل ما بتهرج كدة امسك ايده وقومه من فوقي يا ل يفطسن 
ضحك ادهم :
 بجد بس مش باين عليه أنه وزن تقيل ولا عضلات يعني 
زعق زين وقال : 
خلاص يارخم 
كانت نور بتحول   تسند علي ايده وتقوم راح زراعه اتلوى  وتطقق حصل فيه شرخ 
صرخت نور من زراعها: 
اه ذراعي
اترعب زين على نور اتعدل 
 يسند وبدأ يسند نور 
هى كانت قاعد بتتالم  من ذراعه
يرفعه زين من ذراع التاني تعالى نروح عند فارس 
ويمشوا الى الممر 
ضحك ادهم وقال: 
طيب انا عن اذنكم اه متنسيش  
 تدهن من الخلطة بتاعتك ممكن تتحسن يا محسن 
كشرت نور وقالت:
 ليك يوم يا ادهم بتضحك عليا 
مكنتش اقدر ادهم يمسك نفسه : 
تستاهل سلام 
كان  بهاء يراقب الا بيحصل وقال
  يا ابن لعيبة  لعبتها صح وكدة المبارة هتتلغي بس وعد مني لتنطرد من هنا والايام مابينا 
وفجأة
يتبع....
لقراءة الفصل العشرون اضغط على : ( رواية حب على متن سفينة الفصل العشرون )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية حب على متن سفينة )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-