القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احفاد الاسيوطي (أسيرة ظلامي الجزء الثاني) الفصل السادس 6 بقلم رنا أحمد

رواية احفاد الاسيوطي (أسيرة ظلامي الجزء الثاني) الحلقة السادسة 6 بقلم رنا أحمد
رواية احفاد الاسيوطي (أسيرة ظلامي الجزء الثاني) الجزء السادس 6 بقلم رنا أحمد
رواية احفاد الاسيوطي (أسيرة ظلامي الجزء الثاني) البارت السادس 6 بقلم رنا أحمد
رواية احفاد الاسيوطي (أسيرة ظلامي الجزء الثاني) الفصل السادس 6 بقلم رنا أحمد

رواية احفاد الاسيوطي (أسيرة ظلامي الجزء الثاني) الفصل السادس 6 بقلم رنا أحمد

في أحدا الكافيهات....
كانت تجلس سما بصدمه من ذلك الطلب المفاجئ لكن في نفس ذات الوقت تشعر بقلبها ينتعش فرحا لتتحدث بارتباك شديد.
/جاسر انت بتقول ايه.
جاسر بابتسامه ساحره/انا عارف انك متفاجا بس انا وعدت وعدت وانا مبخلفش وعدي وعدت اللواء محمد انك هتكوني في حمايتي وتحت عنيا وده مش هيحصل الا وانتي معايا طول الوقت .
سما راحت ابتسامتها لتتحدث بحزن /اه ي عني هو ده السبب الي خلاك تطلب كده بس انا اسفه ي سياده المقدم انا اعرف احمي نفسي كويس عن اذنك .
جاسر بحده ارعباتها /اقعدي واسمعي الكلام واخر مره اكون بكلمك وتمشي بالطريقه دي مش جاسر الاسيوطي الي حد يتعامل معاه كده فاهمه .
سما ببراءه وخوف /طب حاضر متزعقش فيا كده .
جاسر وهو يكتم ضحكاته بصعوبه علي مظهرها الطفولي.
/طب خلاص متزعليش بس اسمعيني لآخر لا طبعا مش ده بس السبب الي خلاني اطلبك للجواز انا بصراحه حاسس اتجاهجك بمشاعر كده وانا مش بتاع لف ودوران احب كل حاجه تبقا بالأصول كان لينا نصيب في بعض يبقا خير مفيش نصيب يبقا اراده ربنا بس كله في حكم الشرع والأصول  .
سما بابتسامه اعجاب /بجد مش عارفه اقولك ايه ي جاسر انت حد محترم جدا.
جاسر بابتسامه/افهم كده ان فيه امل بالموافقه .
سما بخجل شديد/انا عمري مهلاقي انسان محترم زيك بس لازم نتكلم مع بعض شويه ولا ايه.
جاسر بابتسامه/هنتكلم في القاعده دي بس وبعد كده هنيجي نتطلبك انا مبحبش التطنطيط ده .
سما بابتسامه وسعاده/ماشي ي سيدي انا كنت بنت عاديه جدا في ثانويه عامه بابا وماما عملوا حادثه واتوافوا وبعدها خالتي خددتني ربتني لحد ما خلصت جامعه حبيت اعتمد علي نفسي واتعرفت علي رشا هي أهلها في الصعيد وكانت عايشه هنا علشان الدراسه فقعدت معاها حبيتني اوي وانا كمان حبيتها وبقت اختي بجد وبعد ماخلصنا الجامعه صممت تشتغل في شركه هنا في القاهره علشان تفضل جنبي بس ي سيدي .
جاسر بجديه /عمرك حبيتي قبل كده .
سما بابتسامه خجل /عمري بس شكلي كده بدأت احب كلمني انت بقا عن نفسك .
جاسر بابتسامه/انا ي ستي حياتي بسيطه جدا من صغري وانا بحب الشرطه لأن والدي ظابط وفعلا دخلت شرطه وبس حياتي كلها شغل وبس وطبعا عمري مكان ليا علاقات قبل كده بس كده فيه اسئله تانيه ي حضره الظابط.
سما بضحك /هههه لا ي سيدي خلاص .
جاسر بابتسامه/أن شاء الله هنيجي  بكره انا ووالدي ووالدتي نخطبك .
سما بصدمه /علطول كده .
جاسر بابتسامه ثقه /ايوه علطول كده .
****************.
في فيلا طاهر ...
مكتب ادهم ...
ادهم بابتسامه/برافوا عليك ي معتز ي عني تفتكر اقتنعت أنها تيجي تعيش هنا .
معتز بابتسامه/انا متاكده أنها هتوافق هي عايزه تخلص من الي هي فيه وفي نفس الوقت هتكون في امان .
عدي بابتسامه/معلم ي ادهم بس برضه نفسي افهم الي في دماغك .
ادهم بحنين لعشقه ل ملكه قلبه /انا اكتر واحد بيحس بالحب لو في اخر الدنيا كلام معتز اكدلي أن حسن مش بس بيعطف علي البنت دي لا هتشوفوا أن كلامي صح وبصراحه انا كمان بعد ماعرفت ظروفها قولت ليه احنا منكنش سبب في توبه البنت دي انا متاكد ان البنت دي واختها مش هيمروه كده في عائلتنا .
**************** .
في المستشفي ...
كان يقف عز بقلق بالغ بجانب عزه .
عز بقلق شديد/عجبك كده ادي آخرت التمرين والكارتيه اهو دراعك اتكسر .
عزه بابتسامه/انا متعوده علي كده ي عز كل شي نصيب ي صاحبي .
عز بضيق /صاحبي انا غلطان اني واقف معاكي اصلا انتي مش عارفه الشرف الي انتي فيه .
عزه بضحك /ههههه لا عارفه ربنا يخليك ليا بس يلا وصلني علي البيت ينوابك ثواب .
عز بابتسامه ساحره وغمزه /عنيا ي عسل يلا بينا .
*****************.
في المستشفي .
كانت تجلس مليكه مع سليم بضحك واستمتاع فأصبحت تعشق وجودها بجانبه وهو أيضا يرا دائما الامل بها .
سليم بابتسامه/بصراحه ي لوكه انتي ادتيني امل في الي جاي بشكل مش طبيعي ربنا مايحرمني منك .
مليكه بابتسامه/ولا منك بس ممكن تسبني بقا اشوف باقي حلاتي ولا أنا دكتوره ليك انت وبس .
سليم بابتسامه ساحره/يريت تكوني ليا انا وبس ساعتها هكون اسعد انسان في الدنيا .
مليكه بخجل وارتباك /انا همشي ي سليم وشويه وهجيلك تاني عن اذنك .
سليم بابتسامه/متتاخريش عليا قسما بالله بتوحشيني .
****************.
في فيلا طاهر ...
كانت تجلس رباب في احضان ادهم وهم يشاهدون التلفاز ليسير جاسر بثقه وثبات ..
/مساء الخير.
رباب بابتسامه/مساء الخير ي نور عيني.
جاسر بابتسامه/كنت عايز اتكلم معاكم في موضوع مهم .
ادهم بترقب/خير ي جاسر .
جاسر بابتسامه/انا قررت اتجوز .
رباب بفرحه لا توصف /للوووووي بجد ي جاسر بجد ها شوفتها فين ساكنه فين يلا نطلبها دلوقتي يلا .
جاسر بابتسامه وهو يقبل يدها/ايه ي ست الكل اهدي .
رباب بابتسامه/اهدا ايه ي واد ده انت منشف ريقنا بس مين دي ايه الي وقعت جاسوره .
جاسر بابتسامه/زميلتي في الشغل .
رباب بصدمه /ظابطه .
جاسر بضحك /ههههه ظابطه لا ي ستي دي خبره في الكمبيوتر وكده بنت كويسه جدا .
ادهم بجديه /بنت مين ي جاسر.
جاسر بجديه/هي يتيمه ي بابا ملهاش اب ولا ام وهنروح باذن الله نطلبها بكره في شقتها  .
رباب بحزن /ي عيني ي بنتي أن شاء الله حوالنا كلنا انا هروح بقا اجهز كل حاجه مبروك ي نور عيني مبروك .
ادهم بجديه /مبروك ي جاسر .
جاسر بابتسامه/الله يبارك فيك ي بابا عن اذنك .
*****************.
علي السطوح ..
كانت تجلس همس وهي تحدث اختها نورا بطريقه الاشاره .
/ي عني انتي معندكيش مانع نروح تعيش في الفيلا .
نورا وهي تتحدث بلغه الاشاره /حسن انسان مهذب انا حسيت بكده من خوفه علينا انا عيزاكي ترتاحي من الهم ده وانا معاكي في أي حاجه ي حبيبتي .
همس وهي تحتضنها بحنان/ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي انا هعمل المستحيل علشان تعملي العمليه ي حبيبتي وتعيشي زي كل البنات .
***************.
من امام محل المعلم عزت ..
كان يسند عز عزه ليسرع إليها عزت بقلق .
/فيه ايه ي بت مالك .
عزه بابتسامه/مفيش حاجه ي بابا دراعي اتكسر في التمارين .
عزت بحده /مش قولنا بلاش موال الكاراتيه ده .
عزه بابتسامه/خلاص بقا ي ابو عزه معانا ضيف عز زميلي واد جدع اوي ي بابا فضل معايا من اول ماتعبت لحد دلوقتي .
عزت بجديه /اه نورت ي ابني انا اسف .
عز بابتسامه/ولا يهمك ي عمي حمد لله على سلامتها عن اذنكم  .
عزت بجديه /قسما بالله مايحصل الا لما تاكل معانا عيش وملح .
عز بابتسامه/لا معلش ي عمي مره تانيه.
عزه بابتسامه/خلاص ي عز الموضوع منتهي المعلم عزت قال تاكل يبقا تاكل .
عزت بجدية/متقلقش ي ولدي هتاكل حته لحمه عسل انا الي دبحها بايدي اصل محسوباك جزار .
عزت وهو يبلع ريقه بصعوبه /ونعم الناس ي معلم عزت انا مقدرش ارفضلك طلب اتفضل حضرتك .
ليكمل بهمس /هو فيه ايه احنا موعودين بالثروه الحيوانيه ولا ايه مره فرارجي ودلوقتي جزار استرها علينا يارب .
**************.
في شقه سما ورشا ..
رشا بابتسامه وغمزه /اوعا ي معلم مش قولتلك انك هتوقعيه .
سما بابتسامه وسعاده/ده هو الي وقعني علي جدور رقبتي الواد مزز اوي ي رشا .
رشا بهيام /اه مش هو لوحده سيفو كمان مزز اخر حاجه .
سما بضحك /هههه ايه ده انتي كمان وقعتي بس بصراحه الحب حلو اوي ي رشا صحيح انا لسه معرفتش جاسر اوي بس الي قالوه خلاني احترمه اوي.
رشا بابتسامه/ربنا يسعدك ي حبببتي انتي تستاهلي كل خير بس يلا ي حلوه فوقي من الغيبوبه دي علشان نروق الشقه كده ونظبطك ي عروسه .
سما وهي تحتضنها بحنان /ربنا يخليكي ليا ي حبيبتي .
*****************.
في غرفه جاسر ...
كان يجلس ومعه حسن ويوسف .
يوسف وهو يشرب القهوه /اسمعي مني ي جاسر الجواز ده موضوع فاشل ومكلف صدقني .
حسن بغيظ /والنبي خليك انت في حالك ي سي سمير ابو النيل انت ي ساتر .
جاسر بضحك /هههه ربنا يرزقك ي يوسف بالي تخليك تصرف الي وراك والي قدامك .
يوسف بصدمه /نعم دي مين دي أن شاء الله.
عز وهو يغني باندماج /بحبها بحبها وفي قلبي ساكن حبها له بحبها .
جاسر بسخرية/اهلا ي اخويا شرفت ي سي حلم خير انت كمان .
عز بابتسامه/بقولكم ايه بقا انا بحب وواقع من الاخر .
حسن بابتسامه/هههه هو فيه النهارده .
يوسف باستغراب /هي شوطه ولا ايه خليكم كده متعملوش بنصيحتي .
عز بغيظ /انت بالذات تسكت خالص علشان مش ناقصه طاقه سلبيه .
جاسر بابتسامه /مين بقا ي سي عز سعيده الحظ دي الي امها وأبوها والبلد كلها داعيه عليها .
يوسف بضحك /ههههه .
عز بابتسامه وهيام /عزه .
جاسر بسخرية واستفزاز /اه البت الي ضربتك .
حسن بضحك/هههههه .
عز بغيظ شديد/ايوه هي ي جاسر ضربتني في قلبي .
حسن بابتسامه/لا ده انتوا يومكم يوم لنا هنزل تحت .
عز باستغراب /ايوه صح فيه بنتين تحت ومعاهم شنط تحس انهم جاين يعيشوا هنا بس مش فاهم مين دول .
حسن بلهفه وهو يسير للخارج /دي اكيد همس بنت بمائه راجل عملت الصح سلام .
جاسر وعز ويوسف معا بصدمه/همس .
****************.
يتبع...
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية احفاد الاسيوطي (أسيرة ظلامي الجزء الثاني) )
reaction:

تعليقات

ستصدر قريبًا على مدونة يوتوبيا رواية المتداول التي تم طلبها مِنا كثيرًا وهي أول رواية مصرية تدور أحداثها حول تداول الـ فوركس والعملات ستتعلم من خلالها تداول العملات بأقل خسائر مُمكنه وكيف يُمكنك الربح من خلال شراء وبيع العقارات رواية بإمكانها تعليمك كيفية الربح من تداول الذهب والعملات والفوركس كيف يُمكن لشخصًا في بداية حياته مثل (عيسى) في الرواية أن يُحقق ثروة مالية كبيرة فى مدة قصيرة.