القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حب على متن سفينة الفصل الثالث 3 بقلم صفاء حسني

رواية حب على متن سفينة الحلقة الثالثة 3 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة الجزء الثالث 3 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة البارت الثالث 3 بقلم صفاء حسني
رواية حب على متن سفينة الفصل الثالث 3 بقلم صفاء حسني

رواية حب على متن سفينة الفصل الثالث 3 بقلم صفاء حسني

تأتي سيارة الاسعاف وتنقل رأفت الي المستشفى
يقوم سامي ب الاتصال ب نور الذي كانت تجلس تنتظر
عندما تعلم نور تنهر وهى مرعوبة على ابوها تنزل من الشركة وتتصل ب مديحة ويتجهوا  إلى المستشفى
ويذهب سامى مع صديقه في سيارة الاسعاف
ويبدا يتحدث مع رافت وهو حزين
والله انا بعمل ده مساعدة ليك يا أخي صدقني لو بنت من بناتي مثل بنتك شجاعة شاطره، كنت وديتها لكن كل اهتماماتهم الموضة والمكياج وكمان بنتك هي إللي قدرت تحل مشكلة الاجهزة إللي موجوده في الشركة
كان  زين  يتذكر سبب نزوله عندما جاء مصطفي وقال:
تم تعين مهندسة معنا لمدة شهرين وطلبوا
نشوف ليها غرفة
انفعل زين وغضب وقال:
نعم بنت ومين قال اني موافق اصلا ومين البت الا أهلها يوافقون أنها تقعد فى وسط شباب بنات اخر زمن
بلع مصطفي ريقه وقال:
الشركة بعتت تعينها ايه الحل
ابتسم زين بسخوري:
انا مالي بالشركة انا هنا اللي بقبل الموظفين الجداد ومين البنت الشمال اللي جايه تقعد مع ١٠٠  شاب
استغرب مصطفي طريقه زين وقال :
عادى يا مهندس زين الا عرفته أنها متوصي عليها  من المدير شخصيا
اتنهد زين وقال:
انا سبت ليه القاهرة يبعت البنات ورايا قوله زين مش موافق الرجاله مخلصتش
هز مصطفي رأسه وقال:
حاضر يا بشمهندس
تدخل عمر :
ليه كدة يا زين مش كل البنات وحشه وهي جاية مأمورية شهور وسمعت انها حلت مشكلة جامدة في الشركة الام ولازم تسيفها هنا وتابعها بنفسها
رفض زين بكل غضب :
انا فاهم لعبة بابا ومدام هو اللي موصي عليها يبقي في حاجة
وينظر إلى   لمصطفي بعصبية  انت منتظر اي نفذ اللي قلت عليه
مصطفي بخوف:
حاضر
وبالفعل تم ارسل رساله وكان الاب معاند فقام زين بالنزول وموجهته وعاد زين على البحر الاحمر
....
يفوق  رأفت ويمسك  ايد سامي ثم توصل سيارات الاسعاف
ينقلون علي العناية المركزة
توصل نور الي المستشفى هي وامها وهما منهارين
كانت دموع نور تسيل من عيونها وهى تسأله  :
هو حصل ايه يا عمى سامي
تتنهد سامي وقال :
تعب يا بنتي وهو في الشغل نقلته  علي المستشفى.
بدأت تشعر نور ما هو السبب الحقيقي وقالت:
اكيد بسبب  عشان جهزنا اجرات السفر صح خلاص يا عمو سيبك من الموضوع ده انا هدور  علي شغل هنا
تنهد سامي وقال :
مش هينفع يا بنتي كل الأوراق خلصت واتبعت علي البحر الأحمر وهما في انتظارك هناك كمان أسبوع
نزلت دموع نور وقالت :
مش هسافر  إلا لما بابا يخرج من المستشفى ويكون بصحة كويس
نزلت دموع مديحة وقالت :
وهندفع مصاريف  المستشفى منين كل إللي كان معانا صرفنا علي الشقة والعمليه الأولي يا بنتي حتي الذهب بعته
تدخل سامي وقال:
مصاريف المستشفى عليا لكن المشكلة مش دي  وبس ابوك كبر ،ومحتاج يصفي  معاشه غير الازمات المتكرره ،والبيوت بتصرف يا بنتي غير العلاج وانتي هتقبضي ١٠ الف في الشهر وممكن اكتر  غير الاكل والشرب عليهم وكل مرتبك  والدك يقوم ب استلامه وهى فترة صغيرة لمدة شهور وانتى وشطارتك
هزت راسها نور وهى ما فى اليد حيلة وقالت
طيب اطمنى على بابا لحد ما يفوق حتي
هز سامي رأسه :
إنشاء الله خير
بعد ايام يفوق رأفت من الجلطة
وتدخل نور نحوه  وهي حزينة ووجهها  شاحب وقالت:
بابا حبيبي انت كويس طمنى عليك
يربط رأفت علي كتفها وقال
هو في راجل يبكي يا نور
نزلت دموع نور وقالت
اه يا بابا لم يحس أن السند بيضيع منه
هز رأفت رأسه يطمنها :
انا بخير يا بنتي وموافق تسافري اسمعي كلام عمك سامي في كل حاجة
هزت راسها بدموع وقالت
طيب اطمن عليك
ابتسم رأفت  وقال
انا كويس ولا خايفة من البحر
نظرت له نور بصدمة
بحر ايه 
ابتسم سامي و رأفت وهى فى حيرة من أمرها

قد يعجبك أيضاً
عشق المراد 💞  كامله  (بقلمي🖋: 🦋"Aya Anwar" 🦋) بقلم AyaAnwar238
عشق المراد 💞 كامله (بقلمي🖋: 🦋"Aya Anwar...
1.8M
42.9K
لقد ظلمتني كثيرا كيف لي الاقتراب منك وانت تبني الجدران امامي بلا توقف ،هل تراني بهذه القوة لأزيح تبلدك الجاثم على قلبك ؟ ..هل يحق لي أن أضرب قلعة كبريائك الرصينة بيدي ال...
انثنى غيم نجد لخد الحجاز النرجسيه بقلم r_55shog
انثنى غيم نجد لخد الحجاز النرجسيه
76.3K
1.2K
التشبيهات للروايه في حساب الكاتبه استقرام r_55shog
قهوة وفولتارين || Coffee & Voltairen بقلم blazaurora
قهوة وفولتارين || Coffee & Voltairen
293K
19.6K
«الزواج عقدٌ مُقدس، وهو صنع لها معبدًا في قلبهُ لِيقدسها.» لطالما أرادت كوفي الزواج مِن شخصٌ مُراعي، ولطيف، يصوّنها وتَعيش معهُ في سلامٌ بعيدًا عن عالم عائلتها الدامي. ...
بـين أحـضـان قـاتـلي  بقلم mahame1
بـين أحـضـان قـاتـلي
620K
28.8K
خليت ايدي ؏ اذاني التفتت لليسار شفت مجموعة أشخاص بيدهم سجاجين وشكلهم يخوف التفتت لليمين شفت دم باوعت الكدامي شفت باب البيت بي ضوة كلش قوي واكف كدامة شخص ضخم مشفت وجهة فت...
𝗬𝗢𝗨𝗥 𝗟𝗜𝗣𝗦 𝗔𝗥𝗘 𝗗𝗘𝗔𝗗𝗟𝗬 بقلم kimhete6
𝗬𝗢𝗨𝗥 𝗟𝗜𝗣𝗦 𝗔𝗥𝗘 𝗗𝗘𝗔𝗗𝗟𝗬
1.1M
39.4K
«دَعني أُعلمكَ طُرقًا جديدة للحصول علي نشوتكَ جون» «أنا لا أُمارِس الحُب... أنا أضاجع و بِعُنف عزيزتي» »الرِواية تحتوي علي مَشاهد مُخصصة للبالغِين فقط. JUNGKOOK JEON...
خدعة الحقيقة بقلم Medusa_Morae
خدعة الحقيقة
418K
19.3K
"أنتي أكثر امرأة اكرهها و اشمئز منها على وجه الارض... لا اعرف حقاً كيف ظننتي اني احببتك يوماً؟" عندما تذكرت كلماته ليّ عدت لرشدي واستفقت، لن اسمح له ان يقترب م...
خضوع لين بقلم MasterAhmad87
خضوع لين
1.3M
4.7K
لين تحكي قصتها كيف من زوجة عاديه تحولت الي خاضعه علي يد فهد بسبب احداث حياتيه وارتباطها مع سيدها وحبيبه
ابتسم رافت وقال:
الاول لازم تروح اشتري ملابس رجالي كتيرة علي قد المدة اللي  انت هتقعد فيها ،ورينا شطارتك يا مهندس نور 
ابتسمت نور وقالت :
ايه الحكايه هو انت هتبدا تتكلم مع كانى شاب بجد
ابتسم رافت وقال:
طبعا  كمان لازم تتعلمي تتكلمي بالطريقه دي ولم حد ينادي عليك تكون متعودة  والحركات وكل حاجة
اتكلمت نور بمزح وقالت :
الواضح كدا  انا اللي  جيبته لنفسي
ابتسم رافت وقال:
ولد استرجل مفيش ولد بيقول كدة مفهوم
كانت مديحة وسامي يموت من  الضحك على نور.
هزت نور راسها وقالت:
حاضر اعمل ايه كمان ممكن اعمل كل حاجه الا الحلاقة
ابتسم رافت وقال :
اخ  نسيت ده فعلا لكن لازم تاخد معاكي كريم حلاقة ومكنية حلاقة وفرشة
شهقت نور وقالت :
ليه يا بابا مش بتقول مش استعملهم
ابتسم رافت وقال :
علشان محدش يكشفك فاهم
هزت راسها نور وقالت :
حاضر وايه كمان
اقتربت مديحة منها وقالت:
اشتري باروكة شعر رجالي يا نور علشان مش،مستعدة ينقص شعره من شعرك تانى فاهمة   ما صدقته طول شوية
كانت نور ل بيد حيلة تستمع لهم وتقول  :
حاضر
كملت مديحة وقالت  :
ورباط ضغط
استغربت نور وقالت:
ليه ده كمان
اقتربت مديحة  من ودنها وقالت
علشان صدرك مفيش ولد عنده صدر
شهقت نور  :هه
ابتسم رافت وسألهم  :
بتقول اي
ابتسمت مديحة :
سر ما بينى وبين ابنى  لازم افهمه شوية حاجات
انصدمت نور وقالت :
انتي كمان صدقتي اني ولد على العوض
ابتسمت مديحة :
اسكت واسمعنا تعالي
وتقترب من ودنها واشتري شريطين حبوب منع الحمل
صرخت نور وقالت:
نعم وليه ده كمان
اتعصبت مديحة على. نور وقالت :
وطي صوتك يا شملول  علشان مفيش ولد بيجى   عليه pord فهمتى
انصدمت نور كانت فاكرة الموضوع سهل وقالت :
مش فاهمة ليه لازمة في ايه بردو
ابتسمت مديحة وهى عذرها أنها مش مستوعب وبدت تشرح  :
لو كل يوم اخدت واحدة طول الشهر ومش تقطعيها مش تنزل عليك   pord كنت بعملها في رمضان علشان اصوم معاكم ومضيعش الشهر المبارك ده
سالتها نور وقالت :
مش يضرني ده
اتنهدت مديحة :
انا عرفت من عمك تنزلوا كل شهر ونصف ممكن توقفها وقتها علشان مش يسبب مشاكل عندك وربنا يسترها
اتنهدت نور وقالت :
طيب اسالي دكتورة
هزت مديحة راسها وقالت :
سالت وقالت لو فترة كبيرة اتحبست يسبب مشاكل كتيرة اكيد، لكن مش احسن ما تتحرجي قدام حد، اوي مش معاكي فوط صحية وكمان هترميها فين انا فضلت افكر في كل التفاصيل دي
بدأت تستوعب نور وقالت:
فعلا تاهت من عقلي فين
ابتسمت مديحة وقالت :
انا هاجي معاكي اشتري ليك ملابس شباب وافهمك تعمل ايه محدش يشك فيك
كان رافت يراقبهم وهم يتحدثون مع بعض وسألهم :
خلصتي لا لسه
هزت مديحة راسها وقالت :
انا اساسا هروح معاها ونشترى كل حاجه
ابتسم رافت وقال:
احسن مع السلامه وجعتوا دماغي ربنا يكون في عون الشباب  من رغيك يا نور
ابتسمت نور بغيظ وقالت ':
بقى كدة يا بابا شكرا جدا
يبتسم رافت

اقترب سامي من رافت وقال:
انت سامحتني انا مقصدش ادخل فى حياتك أو اعصي بنتك عليك
هز رافت رأسه:
انا عمري ما اقدر ازعل منك ،لكن خايف علي بنتي وخصوصا زي ما قلت ابن المدير كان رافض بنت تشتغل معاه
هز سامي وقال :
علشان كدة اصريت  تروح علي هيئة ولد ،ولم اخدت راي المدير كان معترض في البداية لكن وافق بعد كدة.......................
فلاش باك
سال المدير وقال :
نور   استعددت لكي تسافر
تتنهد سامي وقال :
لكن مينفعش تسافر
استغرب المدير :
ليه اعترضت نزود المرتب
هز سامي رأسه بالنفي وقال:
المشكلة مش في نور   المشكلة ان المهندس زين رافض اي بنت تروح هناك وقطع جواب التعين
اتنهد المدير وقال:
انا مش عارف اخرت الواد ده انا قلت الشغل هناك يغيره لكن لسه دماغه زي ما هو
تتنهد سامي وقال :
طيب ممكن تدرب  نور مهندس هنا
رفض المدير :
مش هيكون في نفس، الكفاءة يا سامي
استغرب سامي :
طيب الحل اي
غضب المدير :
هتسافر وغصب عنه هو مش هيمشي شغلي
بعد أيام لم تمت المواجه مع المدير وطلب من سامى يلاقي حل وقتها ذهب إلى المدير وقال
انا لاقيت الحل
تتنهد المدير وسأل:
هو ايه دلينى عليه
بدأ سامي يشرح وجهة نظره :
طيب ايه رايك تسافر علي انها ولد مش بنت
أنصدم المدير بتعجب  وقال
ازى وهي ممكن توافق
ابتسم سامي وقال :
هي اصلا ملابسها وهيئاتها تدل على أنها ولد لدرجة لم روحت البيت عندهم كنت فاكر أن رافت عنده ولد
ابتسم المدير وقال:
فعلا عندك حق هى شخصياتها وملابسها بتخلي اى حد يشك لكن لازم هى تكون موافقة
هز رأسه سامى وقال
هى موافقة انا اقترحت عليها قبل ما ابلغك واسمها وهيئتها هتساعدني في كدة 
قطع  المدير حديثه وسأله  وقال:
لكن ازاي  بنت جميلة زيها  كدا  ممكن توافق تكون ولد
ابتسم سامي وقال :
عندك حق لكن  لاسباب كتيرة هي عايزة تساعد والدها في سداد ديونه ومش لاقيه عمل عشان الشركات تبحث عن المظهر وليس الكفاءة
هز المدير رأسه :
واحدة بالذكاء ده مش لاقيه عمل ازاي
اتنهد سامي وقال:
انت عارف اي شركة بتكون عايزة بنت تكون اوفر مكياج ولبس والنظام ده او تتركن في تخصص مش تخصصها 
هز رأسه المدير ب اسف وقال  :
فعلا وهى اكيد هي مش ميالة للنظام ده
هز سامي رأسه وقال:
هي بنت عملى  زاي بنات  الغرب وانت شفت لبسها المرة اللي فاتت
هز المدير رأسه وقال:
اه فعلا وكنت ممكن افتكرها ولد لولا والدها عرفني عليها
ابتسم سامي وقال:
انا كمان لم زرتهم شكيت انها ولد ولذلك اقترحت الاقتراح ده
ابتسم المدير وسأله :
ابوها موافق اهم حاجه
ابتسم سامي :
اقترحت على ،بيفكر لكن احنا مستعجلين واكيد يوافق عايزين نجهز كل حاجه متخليش حد  يشك فيها
طمنه  المدير :
حتي لو انكشفت ده قراري وامضتي  اني موافق يعني مش تتعرض لمسأله قانونيه
ابتسم سامي وقال:
مش عارف اشكرك ازاي وانا عملت استخراج وغيرت الخانة من الانثي  الي الذكر في كل المستخرجات ام الاصول صحيحة ✔
ابتسم المدير :
تمام علي خيرت الله وممكن تقدر تغير تفكير ابني في،الستات والبنات
ابتسم سامي وقال:
اتمني محدش يكشفها واللي ربنا يريده يكون
ابتسم المدير وقال
انا مش خايف من زين لكن اقتنعت برأيه لو راحت بهيئة بنت هتكون محرجة وممكن  الشباب تتعرض ليه لكن فكرتك حلوه  باذن الله تخلص شغلها  ويتم تثبيتها فى الشركة ده
… .باك
تنهد سامي وقال:
هو ده الا حصل
اتنهد رافت واتنفس وقال :
انت كدة طمنتني انا كنت خايف لا تتعرض مسألة  قانونية  لكن مادام المدير عارف كدة ريحتني....
بعد ايام
بدا رافت يستعيد صحته وكتب الطبيب ليه الخروج وخلال الايام دى تم  اشتراء  كل حاجة تخص الشباب ملابس داخلية وقمصان  وكرفتات وبدل وترنجيات ،كل حاجه بدأ رافض يعلم
نور   كل حاجه تخص الحركة الكلام المشي علمها  كل حاجه 
استيقظت نور صباحا
ولبست ملابس الشباب وودعت رافت  خديجة
بعد ما المدير بعت راتب مقدم  ودفعوا
كل الاجار المتاخر عليهم   كدة الزمها  بالعمل
اتجهت إلى المكان المحدد كان ينتظرها سامى
وركبت اتوبيس الشركة مع  سامي وكثير من الشباب والرجال وده كانت اول مره نور  تتعامل  مع الشباب والرجاله وهى على هيئة راجل
مثلهم لكن الخجل لم تتخلص منه
بدا الاتوبيس يتحرك وريحة السجاير والضحك واصوات رجال متنوعة الرقيقة الخشن واللي  عادي اصوات كتيرة غير اللي  بيشخر وهو نايم واللي  بيشتكي من زوجته لصديقه لغاية ما نور شعرت
بصدع شعر بيها سامى وسألها
مالك يا نور
ردت نور وقالت
حسي انى مصدعة جدا
نظر لها سامى بغضب شديد وهى استغربت ومكنتش فاهمه عملت ايه وفجأة
يتبع....
لقراءة الفصل الرابع اضغط على : ( رواية حب على متن سفينة الفصل الرابع )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية حب على متن سفينة )
reaction:

تعليقات

ستصدر قريبًا على مدونة يوتوبيا رواية المتداول التي تم طلبها مِنا كثيرًا وهي أول رواية مصرية تدور أحداثها حول تداول الـ فوركس والعملات ستتعلم من خلالها تداول العملات بأقل خسائر مُمكنه وكيف يُمكنك الربح من خلال شراء وبيع العقارات رواية بإمكانها تعليمك كيفية الربح من تداول الذهب والعملات والفوركس كيف يُمكن لشخصًا في بداية حياته مثل (عيسى) في الرواية أن يُحقق ثروة مالية كبيرة فى مدة قصيرة.