رواية اطلقت من جوزي وبعدها اتجوز اختي الفصل الرابع 4 بقلم هويدا زغلول

رواية اطلقت من جوزي وبعدها اتجوز اختي الحلقة الرابعة 4 بقلم هويدا زغلول
رواية اطلقت من جوزي وبعدها اتجوز اختي الجزء الرابع 4 بقلم هويدا زغلول
رواية اطلقت من جوزي وبعدها اتجوز اختي البارت الرابع 4 بقلم هويدا زغلول
رواية اطلقت من جوزي وبعدها اتجوز اختي الفصل الرابع 4 بقلم هويدا زغلول

رواية اطلقت من جوزي وبعدها اتجوز اختي الفصل الرابع 4 بقلم هويدا زغلول

وفي الوقت ده عبير اختي بصت 
ليا وقالت 
عبير
مين يا بنتي اللي مات ، وبصيت ليها وانا عيوني كلها فرحه وقولت 
هدي 
جوز هند أخيرا بقي هشوفها مكسوره ، وكانت 
ماما فاكره أن كده هتفرح في عمتي وللاسف 
بعد العزا بكام يوم بابا دخل ومعاه عمتي وكانت ماما قاعده في الصاله وقال 
عماد 
تعالي يا هند ادخلي ، وماما قامت وقفت 
وقالت 
هدي 
اي ده هند هنا طيب ازاي أنا قولت هتفضلي 
عند حماتك الفتره دي وبعدين يعني انتي 
اي اللي جابك هنا مروحتيش شقتك ليه ، وفي الوقت ده عماد قالها 
عماد 
اي كلامك العبيط ده ادخلي يا هند نامي 
وكلامي اللي قولتك عليه هيحصل بلاش 
تردي عليها لأن كلامها ولا هيودي ولا هجيب 
وفعلا عمتي دخلت وماما فضلت وافقه 
قدام بابا وقالت ليه 
الام 
لا مش فاهمه كلامك اسمع يا عماد البيت 
ده من حقي أنا وعيالي انت عندك عيله يا حبيبي 
والتاني جاي في السكه وبعدين بقي أنا مش 
عايزه حد في بيتي ، وهو بص ليها وهو متعصب 
وقالها 
عماد 
اي كلامك ده عايزني اقول لأختي امشي 
حصل معاها مشاكل مع حماتها ومشيتها 
من البيت ومينفعش اتخلي عن اختي 
كفايه جوزها مكتبش ليها اي حاجه 
،وهي ردت عليه وقالت 
هدي 
بقولك اي أنا مش عايزه حد في بيتي أنا وحده حامل ومش 
ناقصه بقي وجع قلب خليها تروح بيتها احسن 
عماد 
وانا مش هقول لأختي كده ولو مش عاجبك وعايزه تسيبي البيت انتي حره با هدي وعايز اقولك صحيح 
أنا ناوي اغير الوصيه لأن لازم اكتب حاجه لأختي 
وكمان يتكتب حاجه للمولود اللي هيجي ، وهدي انصدمت 
وقالت 
هدي 
ابدا لو هيكون اخر يوم في عمري اختك مش هتاخد 
منك حاجه يا عماد وبكره تشوف كلام مين اللي هيمشي ، وسبها عماد ودخل الاوضه 
وعدا يومين وبعدها بابا مات في حادثه عربيه ، وبعد العزا ب اسبوع ماما دخلت الاوضه وقالت لعمتي
الام 
اظن ملكيش مكان هنا دلوقتي بعد ما اخوكي مات 
وانتي عارفه أن كل حاجه مكتوبه ب اسم 
بنتي ولا اي ، وفي الوقت ده عمتي قالت 
العمه 
والله المحامي جاي في الطريق لانه عندو كلام 
تاني واظن لازم تسمعي بنفسك ، وطبعا 
ماما كانت متاكده ان كل حاجه ب اسمي 
وجه المحامي وقعد معاهم وقال 
المحامي 
بصراحه استاذ عماد كان مكلمني علشان 
نغير الوصيه بس للاسف بقي مات بس كل 
حاجه هتكون ب اسم بنته اسماء والفلوس 
اللي في البنك هتتوزع عليكم ونصيب المولد 
اللي جاي هيكون ب اسمه او اسمها 
في البنك ، وبعدها ماما قامت متعصبه 
وقالت 
الام 
وهند تاخد ليه انا وعيالي المفروض اللي نورث 
، وفي الوقت ده المحامي رد وقال 
المحامي 
والله ده كان كلام استاذ عماد وعالفكره انتي 
ماقدرتيش تبيعي اي حاجه من نصيب اسماء 
هي لما تكبر هتكون حره فيه ، وماما 
كانت دائما بتكرهني وانا كنت بحس بكده 
ومن وانا صغيره بس كنت بشوف الحنان 
علي ايد عمتي هند وكبرت وكنت باخد 
الايراد من الأرض زي زيهم وعمري ما قولت 
ليا لحد ما اتجوزت هاني وجيت القاهره 
                    #رجوع 
وفي الوقت ده كانت قاعده ماما سرحانه ورجعت  
رقيه 
رقيه 
ماما يا  ماما مالك قاعده ليه انا جبت الحاجه
اللي قولتي عليها اهي ، وبعدها ماما قامت وقفت وبعدها قالت ليها 
الام 
مافيش ادخلي بقي شوفي لبس حلو كده والبسي عايزكي تكوني حلوه انهارده ، وفعلا 
دخلت رقيه وجه هاني من برا وكانت ماما 
في المطبخ وهاني قال 
هاني 
الله اي ريحه الاكل الحلوه دي ، وبعدها 
ماما خرجت من المطبخ وقالت 
الام 
رقيه قالت لازم تعملك انهارده كوراع وفته
عارفه انك بتحب يا جوز بنتي ، وفي الوقت 
ده عماد بصلها وقال
هاني 
والله مس عارفه من غيركم كنت عملت 
اي البيت بقي ليه طعم يا حماتي من ساعه 
ما انتي جيتي والله ، وفي الوقت ده انا 
جيت من برا وكنت فرحانه اوي وقولت 
اسماء 
مساء الخير كويس انكم هنا عندي خبر 
حلو اوي ليكم أنا المفروض مسافره فرنسا 
الاسبوع الجاي مش قادره اصدق نفسي 
وبعدها بص ليا بغضب وقال 
هاني 
فرنسا وانتي عارفه اني ممكن  أوافق 
علي سافرك لايمكن طبعا ،وانا قولت ليه 
اسماء 
ازاي يعني دي خطوه كبيره في حياتي وانا لازم 
اعمل كده من أمتي وانت بتقف قدام 
حلمي يا هاني 
هاني 
أنا زهقت من شغلك وبقولك اهو يا انا يا شغلك .واختاري بقي وانا عند ماما لحد ما تقولي 
ايا قرارك ، وبعدها سابني ونزل وانا كنت وافقه 
زعلانه ولقيت ماما بتقولي 
الام 
اسمعي يا بنتي يروح راجل يجي 1000 بس شغلك اوعي تخسري مهما أن حصل ، وانا 
قولت ليها بزعل 
اسماء 
مش عارفه هو عامل ليه كده مش كفايه أن 
مستحمله أنه مش بيخلف وساكته يا ماما
لا وكمان قايله ليه أن المشكله من عندي 
أنا ، وبعدها ماما اخدتني في حضنها وقالت 
الام 
علشان عبيطه هي فيه واحده ممكن تضحي 
بكده علشان راجل سافري يا حبيبتي وشوفي 
مصلحتك ولما ترجعي ابقي صالحي 
، وانا 
فضلت ارن عليه كل يوم وبعدها قفل تلفونه 
وبعدها سافرت لأن كنت شايفه أنها 
فرصه كبيره وماما كانت قاعده في شقتي 
وبعدين الباب خبط وفتحت وكانت خالتي 
عبير 
هدي 
اي ده عبير انتي جايه عند اسماء تعملي اي 
واي اللي فكرك بينا بعد الوقت ده كله 
عبير 
ام اسماء بتموت ونفسها تشوف بنتها 
قبل ما تموت وإنا جايه اقول لاسماء 
علي كل حاجه علشان اخلص ضميري 
ياتري مين ام اسماء. وهدي هتعمل اي 
يتبع...
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية اطلقت من جوزي وبعدها اتجوز اختي )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-