رواية رسام الليل الفصل الثالث 3 بقلم ايمان شلبي

رواية رسام الليل الحلقة الثالثة 3 بقلم ايمان شلبي
رواية رسام الليل الجزء الثالث 3 بقلم ايمان شلبي
رواية رسام الليل البارت الثالث 3 بقلم ايمان شلبي
رواية رسام الليل الفصل الثالث 3 بقلم ايمان شلبي

رواية رسام الليل الفصل الثالث 3 بقلم ايمان شلبي

- ياساتر يارب ياساتر يارب 
قولتها وانا بتنفض من السرير وبحط ايدي علي قلبي بعد الحلم الغريب ده 
مكنتش فاهمه ليه حلمت بشخص زي رسام الليل الشخص اللي محير امريكا كلها وخاصه أنه ظاهرلي في صوره مدير الشغل بتاعي " يونس الانصاري" !!!!
كان حلم طويييل جدا من بدايه اقتحامه عربيتي لمقابلتنا التانيه لحد ما تم القب*ض عليا في بيتي وهو اللي مبلغ عني 
يمكن عشان انا اكتر حد مهتم بقضيته ؟!
كان عندي فضول غريب اعرف مين هو الشخص ده وليه ظهرلي علي هيئه يونس ؟!
بالرغم من أنه مش بيعمل حاجه خطر اوي بس قادر يختفي في لمح البصر من بين الشرطه الامريكيه 
شخص غامض جدا محدش قدر يعرف حتي ولو معلومه عنه توصلهم لاول الخيط 
يمكن عشان كده انا مهتمه !
يمكن عشان انا بحب الغموض والمغامرات ونفسي اغامر زيه 
ضحكت علي تفكيري وانا ب*ضر*ب راسي بأيدي :
- بس ياهب"له انتي بتخافي من خيالك اصلا 
قومت اخدت شاور دافئ وخرجت لبست بنطلون اسود واسع  وشميز ابيض وفوقيه جاكت اسود نفس قماشه البطلون ولبست طرحتي بشكل مش مبين ولا خصله من شعري 
خلصت وحطيت ميك اب خفيف جدا ورشيت برفيوم واخدت شنطتي وخرجت من البيت 
بعد شويه وصلت قدام الشركه اللي بشتغل فيها ونزلت من عربيتي ودخلت واول ما دخلت من باب الشركه لقيت واحده صاحبتي بتقرب مني وهي بتقول بخوف 
- إيمان اتأخرتي ليه يونس بيه عايزك وعلي آخره 
بصيت في الساعة باستغراب :
- اتأخرت ايه ده انا جايه ربع ساعه بدري عن معادي
- مش وقته مش وقته المهم دلوقتي اطلعي بسرعه ليونس بيه 
بلعت ريقي بتوتر :
-ءنا عملت ايه؟!
لوت بوقها وهي بتلطم علي وشها :
- شكلك عملتي مص*يبه ده مش طايقك اصلا 
- روحي من وشي باخبارك اللي زي وشك دي 
- الله وانا مالي يالمبي 
بصيتلها بغيظ وبعدين جريت من قدامها وانا قلبي بيدق برع*ب وبسال نفسي بتوتر 
- ياساتر استر يارب حد ينادي حد يلحقني اغيثوناااااا اغيثوناااااا 
وصلت قدام مكتبه وحاولت استجمع شجاعتي عشان اقدر أقابله أو علي الاقل ابرر غلطتي اللي انا اصلا معرفش اي هي 
اخدت نفس طويل وخبطت الباب وثواني وسمعت صوته بيأمرني ادخل 
فتحت الباب ودخلت ورجلي عماله تخبط في بعض من الخوف 
كان قاعد علي الكرسي بتاعه بظهره واول ما دخلت لف وبصلي بصه رعبتني حسيت وقتها اني عايزه اجري لا اجري اي انا عايزه اطير 
- ا احم ح حضرتك طلبتني 
رد بصوت حاد :
- اتفضلي 
- يزيد فضلك شكرا 
زع*ق وهو بيهبد علي المكتب :
- هو انا بعزمك علي الغداء تعالي اتر*زعي 
رديت بهمس :
- ماشاء الله الدبش في ابهي صوره 
رفع حاجبه باستغراب:
- قولتي حاجه 
شاورت علي نفسي بذهول:
- انا ؟! 
محصلش ده انا بدعيلك 
ضحك ضحكه بسيطه وهو بيبص في عيوني:
- والله ؟!
- الااااه 
- اي ده مالك ؟!
- الااااااه هو انت بتعرف تضحك زينا ؟!
رجع لجديته وهو بيبصلي ببرود :
- انتي هتهزري معايا ولا اي 
يالا اتفضلي اقعدي مش فاضيلك
قربت من المكتب وقعدت علي الكرسي وانا قلبي بيد*ق برع*ب 
- خ خير حضرتك 
- تعرفي ترسمي ؟؟
- افندم ؟
بصلي بقوه ومال بنص جسمه علي المكتب بحيث يكون قريب من عيوني عشان يوصلي احساس الخوف اكتر ما ما خايفه 
- انا اصلا خايفه لوحدي بتبصلي كده ليه مانا اصلا خايفه !!
همس ببطئ ممزوج بنبره حاده:
- بتعرفي ترسمي ؟!
بلعت ريقي بتوتر وانا بهز راسي اكتر من مره :
- ايوه حضرتك انا حريفه فى الرسم 
كنت برسم وانا صغيره في المدرسه فرح شعبي من غيرعروسه  
- ده ازاي ده؟!
- اصل انا مكنتش بعرف ارسم غير العريس ولما الميس سألتني فين العروسه قولتلها لسه في الكوافير بتتزوق 
ياعيني طبت ساكته الله يرحمها كانت طيبه و....
- بس خلاص اخرسي 
قالها بعصبيه وهو بيهبد علي المكتب 
ابتسمت ابتسامه غبيه وانا يسأله:
- هو حضرتك بتسأل ليه 
- ميخصكيش ويالا اتفضلي علي مكتبك 
- ا احم اوك يافندم كانت مقابله لطيفه اتمني منكررهاش تاني 
قولت جملتي وجريت من المكتب بأقصي سرعه قبل ما يطبق في زماره رقبتي 
اصل هو عصبي حبتين لا حبتين اي ده قنبله عصبيه يالا حصل خير ولا كأننا اتهزقنا 
روحت كملت شغلي بس في الحقيقه الحلم كان لسه بيطاردني 
كان عندي فضول رهيب اعرف ليه انا بالذات يظهرلي الحلم الغريب ده ؟؟
- حتي في الحلم متعصب يخربيت معرفتك يابن كريمه 
- كريمه؟؟
اتنفضت من مكاني اول ما سمعت صوته من ورايا لدرجه رميت الفون بتاعي علي الارض من كتر الخوف 
- حد يخض حد كده يا استاذ يونس ؟!
ربع أيده ورفع حاجبه ببروده المعتاد:
- والله انا هنا بقالي ربع ساعه انتي اللي مش معانا 
- وحياه امك كريمه ؟؟
قفل عينه نص قفله باستغراب وشك  :
- وانتي عرفتي منين ؟!
- ا احم عرفت ايه ؟!
- أن مامتي اسمها كريمه 
رديت بلهفه:
- وحياه امك هي امك اسمها كريمه 
وحطيت ايدي علي بوقي بصدمه :
- تكووونش انت رسام الليل !!!
لقيته ارتبك وبص يمين وشمال ووشه مخطوف وهو بيقول بتوتر :
- ر رسام الليل ايه ا انتي مج*نو*نه
بصيت علي السلسله اللي كان لابسها في رقبته واول ما شوفتها وقفت علي الكرسي بتاعي وانا بقول بصوت عالي :
- الااااه دي نفس السلسله اللي شوفتها في الحلم 
يا اهل المكتتتتتب يا اهل المكتتتتتب رسام الليل اهو يا اهل المكتتتتتب رسام الليل اهو
ياشباااااب يابنااااات يا امريكا الشماليه يا امريكا الجنووووبيه  رسام الليل اللي محيركم اهو اهووو 
ده انا مش هسييييبك بقي اااانت انت ياوجه البرص تعمل فينا كده وانت اصلا تافهه 
طب وحياه امي ليلي ما هسيبك 
- اي الكلام ده يا ايمان أنتي م*جن*ونه 
- رسام الليل اي يابنتي اي العب*ط ده
- يونس بيه رسام الليل لا طبعا مستحيل ده تخريف 
نزلت من فوق الكرسي علي الارض وانا بقرب منه ويمسك السلسله اللي رقبته 
- ياجماعه صدقوني السلسله دي هي نفس السلسله اللي شوفتها في الحلم انا ....
حد من الشباب وهو بيقاطعني:
- سلسله ايه يابنتي كلنا لابسين نفس السلسله لأنها رمز للشركه!
فتحت بوقي بصدمه :
- اصلا ؟!
كان واقف مربع أيده بيبصلي بملامح خاليه من اي تعبير وانا ببصله بابتسامه غبيه اترسمت علي وشي 
- ا احم ط طبعا لو حلفتلك اني كنت بهزر مش هتصدقني؟!
ابتسم ابتسامه صفراء وهو بيشاولي علي باب المكتب :
- شايفه الباب اللي هناك ده 
هزيت راسي بنفس الابتسامه الغبيه :
- اه حلو ولونه جميل ماله بقي !
- تاخدي بعضك وتخرجي منه مشوفش وشك تاني 
- ب بس 
- بررررررا 
قالها بزعيق اتنفضت علي آثره انا وكل اللي واقفين 
عيوني اتملت بالدموع واخدت شنطتي وخرجت وانا حاطه ايدي علي بوقي بحاول معيطش واول ما خرجت من الشركه انفج*رت في العياط وانا بلوم نفسي علي غبائي وتسرعي 
- غبي*ه غبي*ي*يه 
بعد شويه كنت ماشيه في الشارع ودموعي مازالت علي خدي وشارده لابعد حد 
- بس انتي قدرتي تعرفي اللي الشرطه نفسها مقدرتش تعرفه ازاي ده؟
لفيت جنبي لمصدر الصوت كان هو ماشي جنبي وحاطط أيده في جيبه ومبتسم ابتسامه غريبه 
- ا ا انت 
قرب مني وهمس في ودني:
- محسوبك رسام الليل يونس ابن كريمه 
برقت عيني بصدمه ورمشتها اكتر من مره وانا فاتحه بوقي :
- ي يعني ي يعني ا انت فعلا ر رسام الليل 
- ايوه 
- طب ليه بتعمل كده؟؟
- مغامره 
- بس لو حد عرف مش ه*يرحم*وك 
- محدش يقدر يكلمني 
- الطموح حلو 
ضحك بمرح :
- بس المغامره احلي بكتيييير 
ضحكت بذهول :
- يعني انت اللي طلعت محير امريكا كلها !!
غمزلي بعيونه اللي اول مره اشوفها من قريب :
- عجبتك مش كده
بصيت في عيونه وانا بقول بهيام ومن غير وعي :
- اوي 
- طب ما تتجوزيني 
- ماشي و...
نعمممممم !!!!!
انت قولت ايه ؟؟
ضحك ضحكه عاليه خطف*ت قلبي وقرب مني وهمس في ودني :
- رأيك لو نتجوز وبدل ما يكون رسام واحد يبقوا اتنين !
يتبع...
لقراءة الفصل الرابع اضغط  على : ( رواية رسام الليل الفصل الرابع )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية رسام الليل )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-