القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فرسان الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد عماد

رواية فرسان الصعيد الحلقة الثالثة 3 بقلم رنا أحمد عماد
رواية فرسان الصعيد الجزء الثالث 3 بقلم رنا أحمد عماد
رواية فرسان الصعيد البارت الثالث 3 بقلم رنا أحمد عماد
رواية فرسان الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد عماد

رواية فرسان الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد عماد

في قصر حامد ..
كان الجميع تعتلي عليهم الصد*مه مما يسمعون لتنظر شذا الي عمها بد*مع يتلألأ في عيناها خو*فا من القادم لينتفض رعد بغ*ضب جح*يمي.
/كلام ايه ده الي بتقوله ي ابوي ايه الجنان ده .
حامد بغ*ضب جح*يمي/ج*ن لما يلخبطك بتب*جح في ابوك ي واد وبتقل ادبك .
رعد بأ*سف وحد*ه /لعشت ولا كونت ي ابوي لو عملت كده بس ده مش كلام برضك انا ليمكن اوافق علي كده واصل .
حامد بحد*ه /ليه عاد بنقول حاجه حر*ام ولا حاجه تخالف شرع ربنا ده جواز علي سنه الله ورسوله.
اسد بضي*ق /بس الشرع برضك بيقول ي ابوي أن لازم يكون بينهم قبول والا يبقا الجوازه باطله .
حامد بحد*ه/خليك في حالك انت ي فيلسوف ي ابو أربعين لسان الموضوع انتهاء انا قولت الحديد ومش عايز اسمعه واصل والا قسما بالله الي هيعارض كلامي ليكون هو الجاني علي حاله .
شذا بدمو*ع وو*جع/ابوس يدك ي عمي بلاش كده .
حامد  بغ*ضب /هو ايه الي بلاش ي بت انتي مفيش قدامك غير ابن عمك لأن احنا معندناش بنات تتجوز بره العائله وانتي قولتي من الاول انا وأسد اخوات ودلوقتي رعد لا عايزه ايه عاد اجوزك حازم الصغير اعقلي ي بت وبلاش جنا*ن .
رعد بحد*ه /أبا عايز اتكلم مع حضرتك لوحدنا .
**********.
في المكتب .
حامد بحد*ه وغ*ضب /بتقول ايه .
رعد بجد*يه /ايوه ي ابوي انا بحب واحده تانيه وعايز اتجوزها .
حامد بغ*ضب /حبها وامشي معاها براحتك لكن لما تتجوز هتتجوز بت عمك .
رعد بحد*ه /ي ابوي دي بنت محترمه جوي وانا عايزها ابوس يدك ي ابوي .
حامد بخ*بث ومكر/وماله ي ولدي انا ميرضنيش برضك انك تتعذ*ب هي مين البت دي .
رعد بابتسامه/ربنا يخليك ليا ي ابوي هي اسمها حوريه في اخر سنه كليه هندسه وأبوها بيشتغل موظف في الشهر العقاري .
حامد بنظره خب*يثه/وماله ي ولدي اتحدد معاها وحدد معاهم ميعاد بكره بس قولي عاد عنوانهم بالتفصيل لازما اسال عليهم برضك .
رعد بابتسامه وسعاده /طبعا ي ابوي .
*****************.
في غرفه اسد ...
كان يجلس وهو يسرح في فاطمه تلك الفتاه التي خطفت تفكيره وسلبت عقله ليتذكر حديث ام احمد عنها .
فلاش باك...
في شقه ام احمد.
اسد بحزن شديد/ي عني هي يتيمه الاب والام.
ام احمد/ايوه ي ضنايا ابوها وامها كانوا زمان في حادثه ومع ذلك نفسها عزيزه جوي بتشتغل في الأرض من وهي وصغيره وبتنضف بيوت وكده  وبت ب 100راجل ي اسد .
باك .....
اسد بابتسامه شارده /وماله نتعرف عليها مش يمكن انا اصلا بحب البنات الخشنه والبت دي عفيه واللعب معاها هيبقا متعه.
***************.
في الجامعه الخاصه ب فله وحازم .
كان يقف حازم وهو ينظر إليها بطرف عيناه بغ*يظ شديد من وقفها مع تلك الفتاه س*يئه السمعه .
ماريا بد*لع ود*لال وخ*بث /حلو ي فله صح تحبي اجبلك واحد زيه .
فله بصد*مه /واه عاد انا البس فستان زي ده كان الحاج حامد يق*طعني .
ماريا بز*هق /يوووه بقا متفكك من الجه*ل ده بقا مش انتي عايزه تبقي زي .
فله بانبهار شديد بها /يريت نفسي جوي ي ماريا .
ماريا بنظره خب*يثه/خلاص يبقا سبيلي نفسك وانا هظبطك سلام بقا علشان اقبل حبيبي .
حازم بغ*ضب شديد/هو انا مش قولتلك قبل سابق متتكلميش مع البت دي واصل ولا تقفي معاها .
فله بض*يق وز*هق /وانا قولتلك قبل كده أنها صحبتي وانا بحبها وهفضل معاها .
حازم بغ*ضب /ي عني ايه عاد هتكسر*ي كلامي .
فله بحد*ه /ايوه هكسر*ه ي حازم احنا طلاب زي بعض لكن في القصر انا خدا*متك ي سي حازم وبعدين نفسي افهم انت مش عجباك ماريا في ايه ده شباب الجامعه كلهم ملومين عليها كيف النحل .
حازم بسخرية/عارفه ليه ملومين عليها زي النحل لأنها عامله زي الفاكهه بالظبط لما تبقا ملهاش سعر الكل يتلم عليها ويحدفها من ايد ل ايد علشان ر*خيصه سلام ي فله .
ليسرع حازم بغ*يظ شديد من ذلك الغبي*ه المبهوره بذلك العالم المخيف .
***************.
في فيلا سليم ....
كان يجلس سليم وهو يدون بعض الملفات الهامه ليقترب منه فرج بابتسامه هادئه .
/ايه ي سليم بقالك كتير قاعده كده اطلع ريح نفسك شويه .
سليم بجديه /ليه عملت كده ي ابوي ليه روحت للفرحه وقولتللها .
فرج بابتسامه /علشان مش عايزك تتضيع نفسك ي ولدي وتبقا حد تاني غير سليم ولدي الي انا اعرفه انا خابر زين أن فرحه هي الوحيده الي بتعرف ترجعك عن الي في راسك .
سليم بار*تباك شديد/ده مش صوح ي ابوي فرحه مبقتش ليها تأثير عليا زي زمان .
فرج بابتسامه/مش صحيح ي ولدي انا عمري مهنسا نظراتها واحنا ماشين من الفيلا زمان عينها كانت بتقول انها مدبوحه لفراقك ي ولدي .
ليشرد سليم بو*جع و*كسره فيما حدث بالماضي ..
فلاش باك.
في قصر حامد ..
كان يجلس حامد وهو ينظر إليهم نظره متكبر*ه ليتحدث بغر*ور .
/خير ي فرج جايب ابنك وجاي ليه فيه حاجه.
سليم بابتسامه/انا يشرفني ي كبير اني اطلب منك ايد فرحه بتك علي سنه الله ورسوله واوعدك اني هشيلها جوه عنيا ولو طلبت لبن العصفور هجبهولها .
حامد بغ*ضب جح*يمي/منين ي مع*فن ده انت بتشتغل عندي بالاجره انتوا نسيتوا نفسكم ولا ايه جرا ايه ي فرج متعقل ابنك .
سليم بو*جع وكس*ره/ليه كده ي كبير أن شاء الله اكون قد المسؤوليه .
فرحه بو*جع ومر*اره /بس انا مش موافقه ي سليم .
سليم بصد*مه /انتي بتقويلي ايه ي فرحه.
حامد وهو يدفعه تحت قدميها بغيظ /اسمها ستك فرحه يالا واسمع لو شوفتك انت وابوك في البلد هنه والله ل و*لع فيكم بجا*ز وسخ قوم فز جبر يلمك.
فرحه وهي تحدث ذاتها بو*جع/سمحني ي سليم سمحني ي حبيبي غصبن عني .
باك ..
سليم وهو يسير للخارج بغ*ضب ور*غبه شديد في الانتقا*م كلما تذكر ماحدث .
/لا ي ابوي انا مش هنسا وانتقامي من حامد عمره مهينتهي .
ليقف فجاه وهو ينظر لاطفال الذين يتسلقون شجره التفاح بضحك ليتذكر ماذا كان يفعله بالماضي من أجل معشوقته .
فلاش باك...
ليلا في أحدا الاراضي الزراعيه كان يتسلق سليم شجره التفاح لتلك التي تتضحك بالاسفل باستمتاع .
سليم بابتسامه/تفتكري لو حد شافني وانا بسرق كده هيعمل فيا ايه.
فرحه بضحك/هههه ولا اعرفك .
سليم وهو يعطيها التفاح /واطيه خودي ي فرحه قلبي .
فرحه بعشق /انت الي فرحه قلبي والله ي سليم بحبك جوي .
سليم بعشق /وانا بعشقك ي فرواله قلبي.
باك ..
سليم بتنهيده عاليه/وحشتني اوي ي فرحتي .
***************.
في قصر حامد .
في غرفه شذا ....
كانت تجلس شذا بد*موع وو*جع.
فرحه بغي*ظ شديد/جرا ايه ي بت عاد ماخلاص ايه هنجوزك عزر*ائيل ولا ايه.
شذا بدمو*ع و*الم /رعد بيحب واحده تانيه ي فرحه انا سمعته كتير بيتحدد معاها كده هبقا بالنسبه ل رعد السبب في أنه يفترق عن حبيبته .
فرحه بخ*بث /واه طب مانتي كمان حبيبته.
شذا بار*تباك ملحوظ /قصدك ايه عاد .
فرحه بابتسامه/جرا ايه ي بت ده احنا دفني*نوا سؤاء وانا خابره من زمان انك بتحبي رعد ولا فاكرني مش عارفه حاجه واصل ده انا اكتر واحده تحس بالحب .
شذا بدمو*ع وقهر*ه/بس هو مبيحبنيش ي فرحه وبيحب واحده تانيه ده مش قه*ر ليا ي فرحه .
فرحه وهي تحتضنها بحنان /في ايدك انتي تنسيه التانيه دي واصل وتفضلي انتي وحدك في القلب هسيبك انا بقا علشان اتاخرت علي الدار ربنا يسعدك ي بت عمي .
***************.
في أحدا الاراضي الزراعيه...
كان يقف اسد وهو ينظر ل تلك المتمرده بابتسامه ساحره ليقترب منها بمرحه المعتاد .
/وانا الي كنت فاكرك عندك حته ارض بتبيعي منها الجرجير اتاريكي حر*اميه .
فاطمه بغ*يظ شديد/هو انت اولا أنا مش حر*اميه انا باخد الجرجير ويدفع تمنه ي حضره الظابط.
اسد بابتسامه/ايه ده وانتي عرفتي اني ظابط منين .
فاطمه بجديه /كنت عند خالتي ام احمد امنبارح وعرفت كل تفاصيلك .
اسد بغمز*ه وخ*بث/وعجبتك .
فاطمه باستغراب /هي ايه دي .
اسد بابتسامه ساحره وغمزه /تفاصيلي .
فاطمه بار*تباك شديد وهي تحمل الجرجير /انا همشي احسن شكلك فاضي ي حضره الظابط .
اسد بابتسامه ساحره/شكل الأسد ه*يقع علي ايدك .
**************.
في الشارع ...
كانت تقف فرحه وهي تتحدث مع رفيقتها لتنزل صوفيا من العربيه بغ*ضب .
/انتي ي متخ*لفه انتي بقالي ساعة بديكي كلاكس ايه طار*شه .
فرحه بحد/ه /ماتحترمي نفسك عاد انتي مش عارفه انتي بتتحدي مع مين ولا ايه ده انا فرحه القناوي بنت عمده الكفر.
صوفيا بحد*ه وغيظ /وانا مرات سليم الزناتي ي حلوه .
فرحه بصد*مه قا*تله /مرات مين 
يتبع...
لقراءة الفصل الرابع اضغط على : ( رواية فرسان الصعيد الفصل الرابع )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية فرسان الصعيد )
reaction:

تعليقات

ستصدر قريبًا على مدونة يوتوبيا رواية المتداول التي تم طلبها مِنا كثيرًا وهي أول رواية مصرية تدور أحداثها حول تداول الـ فوركس والعملات ستتعلم من خلالها تداول العملات بأقل خسائر مُمكنه وكيف يُمكنك الربح من خلال شراء وبيع العقارات رواية بإمكانها تعليمك كيفية الربح من تداول الذهب والعملات والفوركس كيف يُمكن لشخصًا في بداية حياته مثل (عيسى) في الرواية أن يُحقق ثروة مالية كبيرة فى مدة قصيرة.