القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حور والأفاعي الفصل الأول 1 بقلم منال عباس

رواية حور والأفاعي الحلقة الأولى 1 بقلم منال عباس
رواية حور والأفاعي الجزء الأول 1 بقلم منال عباس
رواية حور والأفاعي البارت الأول 1 بقلم منال عباس
رواية حور والأفاعي الفصل الأول 1 بقلم منال عباس

رواية حور والأفاعي الفصل الأول 1 بقلم منال عباس

حاسب يا متخلف خلعت كتفى ...
التفت ليا بنظرات كلها شر ...ثم تحدث  بغيظ .وبغضب شديد ....الكلام دا ليا انا !!!
الحقيقه منظره طول بعرض خوفنى ولقيت نفسي بقوله لا يا باشا ..انا اللى متخلفه وواخده محو الأمية بالعافيه .رمقنى بنظرات غير مفهومه وتركنى وذهب 
اعرفكم بنفسي ...
اسمى حور عندى 20 سنه فى تانيه كليه الهندسه ...عيونى خضرا   وشعرى بنى فاتح  طويل  ..متوسطه الطول كل اللى يشوفنى يحبنى ..دا مش غرور والله  ..بس دا اللي بيحصل ديما ..ومع كل دا ماليش حظ فى حاجه .. فى مقوله بتقول أن الجميلات حظهم سئ يا ترى المقوله دى هتنطبق عليا ..ولا لأ .ديما بلاحظ أن حظى سئ بعض شئ مفيش حاجه فى حياتى بتكمل...عموما مع ذلك عندى ثقه فى الله ...
يوم ما بابا طلع معاش وقبض المكافئه فرحنا كلنا وقولنا هنودع الفقر ..بس زى ما بقولكم مالناش نصيب فى الفرح ...كان مبلغ كبير اوووى كفيل أنه يغير وضعنا ...واشترى بابا فيلا ...وبعنا البيت القديم ...بس بعدها بفترة صغيرة ..طلع العقد مزور 
وصاحب الفيلا الحقيقي ..قال انا ما بعيتش حاجه 
والقانون حكم لصاحب الفيلا ..واحنا علينا العوض 
النصاب فص ملح وداب ..بابا مااستحملش ..وجاتله سكته قلبيه ...مات فيها ..الايام بقت سودا ..وانا وامى مبقاش لينا حد ..
صاحب الفيلا الحاج مراد الألفى صعبنا عليه ..وتركنا فى الفيلا ..لمده سنه على ما ندبر حالنا ....
لقيت مسابقه على النت منحه للدراسه في كندا مع اتاحه الفرصه للعمل ...
قدمت فيها على طول على أمل الوضع يتحسن .....
                         فى كندا 
حور : يا ربي الدنيا هنا غير خالص ..يارب انا واثقه فى قدرتك تغير حالى للاحسن ..نفسي افرح ماما واعوضها ....
حور فى نفسها : ايه دا !!! الجدار اللى خبط فيا اتكلم بالعربي ...لا انا لازم ادور عليه ..يمكن يساعدني الاقى شغل ..
جريت وبقيت أفتش عليه فى كل مكان ....
مفيش أثر ليه ...مفيش امامى غير نايت كلااااب 
معقول دخل المكان دا ...
بقيت محتارة ادخل ولا لأ ..دا اول يوم ليا هنا ومش عارفه اى حاجه...
بعد تفكير قررت الدخول 
كان كل الناس الموجوده بتبص عليا وكأنى كلب جربان.. طبعا بسبب ملابسي المتواضعة 
كل الموجودين طبعا حاجه اخر شياكه وبرندات 
دا غير الستات تعتبر مش لابسه اصلا ..
بقيت ابص حوليا ..يمكن الاقيه ...
المكان كله خ*م*ور  وق*ل*ه   ا*د*ب 
حور :انا ايه اللى جابنى هنا ...
قررت أن أمشي
لقيت اللى واقفه امامى 
جاكلين :  ? what do you want ( انتى عايزة ايه )
انا اللى شاطرة فى الانجليزى نسيت كل الكلام ووقفت متنحه ..
لقيتها نظرت ليا من فوق لتحت وقالت 
جاكلين :   ? go out ( اخرجى برا )
لفيت نفسي علشان أخرج 
لقيت اللى بيمسك ايدى
مروان : تعالى هنا شكلك مصريه 
بصيت ليه بفرحه ...لقيت حد مصرى تانى ..هو اه غير الجدار القمر اللى قابلنى . بس المهم مصرى 
حور : أنت مصرى ؟
مروان : ايوا مصرى ...
حور : وعرفت انى مصريه ازاى ..
مروان : الملامح القمر الشرقيه ..وكمان اسمك على السلسله..
حور بابتسامه : اه صحيح ....
مروان وكان يبدو عليه السكر من الخمور التى أمامه 
: تعالى اقعدى اشربي كاس ونتعرف 
حور بخجل : لا آسفه مش بشرب 
مروان باستغراب وعيونه تتفحص جسدها الممشوق : اومال داخله هنا ليه ..!!!
حور : لا أصل ..انا ..شكلى دخلت بالغلط 
مروان : طب اقعدى وفهمينى براحه يا قمر انتى
حور وقد شعرت أن وراء حديثه يكمن الشر ..
حور : لا معلش اصل اتأخرت ...
مروان بغمزة : هو فى زبون ولا ايه ..عموما مش هنختلف وهدفع اللى تطلبيه ...
حور بضيق : انت قليل الادب وصفعته على وجهه 
ليقوم مروان ليضربها ..كيف لتلك الحساله فى نظرة أن ترفع يدها على مروان السيوفى ...
رفع يده بقوة مع نظرات الجميع حولهم ..ليجد من يمسك يده من الخلف ..
يتبع...
لقراءة الفصل الثاني اضغط على : ( رواية حور والأفاعي الفصل الثاني )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية حور والأفاعي )
reaction:

تعليقات

ستصدر قريبًا على مدونة يوتوبيا رواية المتداول التي تم طلبها مِنا كثيرًا وهي أول رواية مصرية تدور أحداثها حول تداول الـ فوركس والعملات ستتعلم من خلالها تداول العملات بأقل خسائر مُمكنه وكيف يُمكنك الربح من خلال شراء وبيع العقارات رواية بإمكانها تعليمك كيفية الربح من تداول الذهب والعملات والفوركس كيف يُمكن لشخصًا في بداية حياته مثل (عيسى) في الرواية أن يُحقق ثروة مالية كبيرة فى مدة قصيرة.