القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فرسان الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد عماد

رواية فرسان الصعيد الحلقة الأولى 1 بقلم رنا أحمد عماد
رواية فرسان الصعيد الجزء الأول 1 بقلم رنا أحمد عماد
رواية فرسان الصعيد البارت الأول 1 بقلم رنا أحمد عماد
رواية فرسان الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد عماد

رواية فرسان الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد عماد


في أحدا قري الصعيد .
في قصر الحاج حامد القناوي .

الحاج حامد هو عمده الصعيد ولديه اربع أبناء فرحه وأسد ورعد وحازم.

في جناح اسد ...

كان يفتح عيناه بانز*عاج من ذلك الصوت .

/اوووف ده هو بيبقا يوم اسو*د الي مبيوكنش فيه في مهمه وباجي إبات هنا اكيد دي الست شذا وكورس التنضيف بتاعها حاجه تقر*ف .

ليسرع الي الخارج بغ*يظ شديد.

في المندره ...
كانت تجلس رباب والدتهم وهي تعد الفطار لتجلس شذا بمرحها المعتاد .

/صباح الفل ي مرات عمي .

رباب بغ*يظ /صباح النور ي اختي مفيش فايده فيكي لازم كل يوم من الفجر تصحي البيت كله .

شذا بمرح وخفه دم /الله مش اخلي البيت فله ولا عايز الناس تقول علينا معفن*ين ولا عايزه عمي يتجوز عليكي ي وليه .

رباب بضحك /ههههه يحزك ي بت ي شذا دمك زي العسل يخربيت مطنك انا خابره هعمل ايه لما تتجوزي وتتطلعي من هنه ارتحتي انتي كده انتي وابن عمك لما فركشتوا خطوبتكم زمان .

شذا بابتسامه هادئه /ي مرات عمي انتي خابره الي فيها انا وأسد اخوات وبس ولما اتخطبنا زمان كان علشان نرضيكم لكن خلاص عاد مقدرناش نكمل احنا اخوات وبس وبعدين مين قالك اني هتجوز واسيبك انا قاعده علي قلبكم هنه .

اسد بغيظ شديد/انتي فعلا قاعده علي قلبنا ممكن افهم ايه الي بتعمليه علي الصبح ده مش عارف انام ده يوم مه*بب الي بقعد فيها هنا.

شذا بغ*يظ شديد/بقولك ايه عاد لم لسانك ي مفتش كرومبو انت ي ظابط علي ماتفرج مش كل شويه الموال بتاعك ده .

اسد بغي*ظ /يارب انت الي قادر علي كل شي خلصني من البت دي .

فرحه بابتسامه باهته /صباح الخير عليكم ايه مالكم .

رباب بابتسامه /مفيش ي ضنايا موال كل يوم اقعدي يلا علشان نفطروا ابوكي زمانه جاي وسي حازم مصحيش ليه لحد دلوقتي مش فيه مدرسه .

شذا بضحك /ههههه تلاقيه نايم من الصدمه ي مرات عمي أصله اتغلب امنبارح 26/صفر ههههه صعب عليا والله .

اسد بضحكه ساحره /ههههه وايه الجديد .

حازم بتذ*مر وغيظ /سمعتكم علي فكره بس ده مش ذنبي ده الحكم المرتشي هو الي ضيعنا .

شذا بضحك/لما تكد*ب اكد*ب كد*به معقوله ده انا شيفاك وانت بتتدي الواد حمزه خمسين جنيه مش ده برضه الحكم بتاعكم وفي النهايه اتلغبتوا .

حازم بغ*يظ شديد/ما هو لو كان حسابهم تسلل كان الموضوع خلص .

اسد بابتسامه /هيحسب 26جون تسلل حرام عليك ي شيخ .

فله بابتسامه /تامريني بحاجه ي ست رباب انا رايحه المدرسه وخلصت كل الي أمرتيني بيه .

حازم بغيظ /روحي ي دحيحه اما نشوف اخرتها .

رباب بابتسامه وحنان /لا ي فله خالي بالك من نفسك .

فله وهي تمر من جانب حازم بغيظ وهمس /علي الاقل بجيب كل سنه امتياز مش كل سنه مقبول بالعافيه كمان .

حازم بغ*يظ /المره دي هجيب امتياز غصبن عنك وهتشوفي .

فله بخبث /ابقا قابلني ي زوما .

حامد بجديه /العوافي عليكم .

الجميع باحترام /العوافي ي حاج .

حامد وهو ينظر إليهم بحده /سبحان الله كل البيوت يبقا قاعد علي الوكل عيال كتير عزوه كده وانا هفضل مقطوع بيكم أكده ولا ايه.

رباب بض*يق /جرا ايه ي حاج ده كلام حسهم في الدنيا .

حامد بحده /ايوه ي ستي في الدنيا واخرتها مفيش حد فيهم عايز يجوز ويجبلي حته عيل افرح بيه ولا ايه ي ست فرحه رايك في العريس ال 100الي بترفضيهم .

فرحه بحز*ن عميق/انا مبفكرش في الموضوع ده دلوقتي ي ابوي .

حامد بحد*ه /امال امتا ي اختي لما تكملي ال 35 وتع*نسي جاري .

فرحه بحز*ن ود*مع/انت بتعير*ني ي ابوي .

اسد بض*يق /ايه الكلام ده ي ابوي .

حامد بحد*ه /وانت ي سي اسد نقصك ايه ي حضره الظابط علشان تتجوز.

اسد بحد*ه /وليه متقولش الكلام ده للكبير فينا رعد باشا ولا علشان دايما بيطوع حضرتك في كل حاجه وماسك الشغل محدش بيتكلم معاه ده داخل علي 40 سنه .

حامد وهو ينظر ل شذا بتر*قب /ومين قالك اني هفضل ساكت كده الاجازه دي هيكون متجوز وهعمله فرح يليق ب رعد القناوي يتحاكا عنه البلد كلها .

رباب بابتسامه/ربنا يخليك لينا ي حاج .

شذا وهي تفكر بشر*ود /هو ماله أبا الحاج بيبصلي كده ليه ربنا يستر وميكونش الي في بالي صوح .

فرحه بابتسامه با*هته/سفره دايما انا رايحه الدار .

اسد بجديه /استني انا هوصلك هعدي علي ام احمد بقالي كتير مشوفتهاش .

****************.
في شركه رعد ...

كان يجلس رعد علي مكتبه وهو ينظر إلي الاوراق بجمود لتسير السكرتيره بابتسامه دلع وهي تقترب منه .

/رعد باشا استاذ احمد اتصل وبيقول ل حضرتك كل الاوراق المطلوبه جهزت وهو جاي في الطريق تامرني بحاجه تانيه .

رعد وهو يمسكها من شعرها لتصر*خ الما /اه ي روح ام*ك بأمرك أن شغل الدلع الو*سخ ده مش مع رعد القناوي قسما بالله لولا عارف ظروفكم كويس كنت رمي*تك في الشا*رع اسمعي ي بت انتي اللبس العر*يان ده يتلغي والي انتي حطاه في خلقتك ده لو شوفته تاني هو*لع فيكي غو*ري .

احمد باستغراب /ايه ي رعد فيه ايه.

رعد بغيظ /سيبك منها قولي جبت الورق .

احمد بابتسامه/حصل ي صاحبي .

رعد بجديه /تمام بقولك ايه خلص انت بقا كل حاجه لحسن انا نازل الصعيد ابويا علي آخره مني .

احمد برجاء /طب وحياه اغلا حاجه عندك لتفتحه في موضوعي وقوله والله لو طلبت نجمه من السماء هجبهالها .

رعد بابتسامه /سبحان الله من دون بنات العالم كلها ملقتش غير شذا دي بت دماغها طايره منها انتوا متنفعوش واصل مع بعض .

احمد بعشق /ي عم بحبها قوله انت بس ومشيلي الموضوع ده علشان خاطر اخوك .

رعد بابتسامه /حاضر ي سيدي اوعدك هكلمه المره دي يلا انا هنزل اشوف حوريه اخليها تحدد ميعاد مع والدها لاني مش هفوت الفرصه دي وهفاتح ابوي في موضوعي انا وحوريه .

احمد بابتسامه/يارب يكرمنا انا وانت ي صاحبي .

****************.
في أحدا الكافيهات الفاخمه.

كانت تجلس حوريه مع رعد.

حوريه بابتسامه /كله ده تاخير ي رعد باشا انا مخصماك .

رعد بابتسامه ساحره /انا مقدرش علي زعلك ي حوريه قلبي .

حوريه بعشق /وانت حبيب قلبي ي رعد .

رعد بابتسامه/طب جهزي نفسك بقا علشان انا مسافر الصعيد وان شاء الله هفاتح ابوي النهارده في جوازنا ي عني حوريه قلبي بكره بكتير عايزك تكلمي والدك وتستنينا واحنا جاين نطلبك ي ست البنات .

حوريه بسعاده وعشق/بجد ي رعد بجد .

رعد بابتسامه ساحره /ايوه ي روح رعد بحبك ي حوريه قلبي .

*****************.
في دار الا*يتام التي تعمل به فرحه.

كانت تسير للخارج بقلق .

/خير ي عمي فرج.

فرج بحز*ن شديد/كيفك ي فرحه ي بتي انا كنت جاي اقولك أن سليم مصمم علي أنه ياخد كل صفقات شركات القناوي ارجوكي ي بتي اتصرفي لو تقدري كده هتتفتح ابواب مش هتتقفل.

فرحه بحز*ن وو*جع/اوعدك اني هتصرف ي عمي فرج .

فرج بجديه /ربنا يقويكي ي بتي عن اذنك .

فرحه بد*مع وو*جع/اخرتها ايه معاك ي حب عمري حرام عليك الي بتعمله فيا ده ي سليم .

****************.
في شركه الزيات ..
شركه سليم الزيات ..
في مكتبه ..

كان يقف بطلته الوسيمه وهو يضع يديه في جيوبه بفاخامه وهو ينظر أمامه وهو يتحدث بكر*ه و*غل .

/انت لسه شوفت مني حاجه ي حامد زمان رفضتني علشان فقير وفرقت بيني وبين فرحه حياتي وحر*قت قلبي وطر*دتني من البلد كلها انا وأبوي 15سنه ورجعت اغناء منك مليون مره ومبقاش في حياتي غيرك ي حامد ولسه الي جاي.

السكرتيره بجديه /سليم بيه .

سليم بحد*ه /عايزه ايه اخلصي .

السكرتيره بخو*ف /فيه واحده عايزه تقابل حضرتك .

سليم بحد*ه /مش عايز اقابل حد دلوقتي مش فاضي .

فرحه بحز*ن وا*نكسار /حتي لو الحد ده انا ي سليم .

سليم وهو يعطيها ظهره لكي لا يظهر ضعفه أمامها عشقها الذي يتخلل اعماق قلبه .

/عايز ايه ي بنت حامد .

فرحه /........
يتبع...
لقراءة الفصل الثاني اضغط على : ( رواية فرسان الصعيد الفصل الثاني )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية فرسان الصعيد )
reaction:

تعليقات

ستصدر قريبًا على مدونة يوتوبيا رواية المتداول التي تم طلبها مِنا كثيرًا وهي أول رواية مصرية تدور أحداثها حول تداول الـ فوركس والعملات ستتعلم من خلالها تداول العملات بأقل خسائر مُمكنه وكيف يُمكنك الربح من خلال شراء وبيع العقارات رواية بإمكانها تعليمك كيفية الربح من تداول الذهب والعملات والفوركس كيف يُمكن لشخصًا في بداية حياته مثل (عيسى) في الرواية أن يُحقق ثروة مالية كبيرة فى مدة قصيرة.