رواية عزيز الفصل الخامس 5 بقلم نور الشامي

رواية عزيز الحلقة الخامسة 5 بقلم نور الشامي
رواية عزيز الجزء الخامس 5 بقلم نور الشامي
رواية عزيز البارت الخامس 5 بقلم نور الشامي
رواية عزيز الفصل الخامس 5 بقلم نور الشامي

رواية عزيز الفصل الخامس 5 بقلم نور الشامي

انصدم طارق عندما وجد عزيز هكذا فأقترب منه بلهفه وتحدث مردفا:  عزيز مااالك في اي 
نزل الجميع علي صوت طارق وانصدموا عندما وجدوا عزيز هكذا فحملوه ووضعوه علي الفراش واتصلوا بسرعه بالطبيب وبعد فتره من الوقت تحدث كارم بخوف مردفا:  يا دكتور في اي....  اي ال حصل لابني فجأه؟! 
الطبيب: عمل مجهود زياده عن اللزوم.. عزيز حالته جسديا مش مستقره وكمان لازم نعمله اشاعه علي المخ علشان نتطمن اكتر... هو محتاج راحه حاليا وياخد العلاج دا 
تنهد طارق بقلق ثم دخلوا الي الغرفه واقترب من عزيز وتحدث مردفا:  انت كويس دلوقتي حاسس بتعب 
نظر عزيز الي الجهه الاخري بضيق ثم تحدث مردفا: انتي قاعده هنا ليييه جمبي 
نجمه بضيق:  لا حول ولا قوه الا بالله... علشان انا خوفت عليك وجولت اجعد اهنيه علشان لو احتاجت حاجه 
عزيز بتذمر:  هحتاج اي يعني انتي بتعملي كده علشان تقعدي جمبي... عيب.. عيب 
كارم بابتسامه:  حبيبي نام انت وارتاح شويه وتعالوا كلكم معايا تحت 
نزل الجميع مع كارم وتركو عزيز ينام في غرفته وفي الاسفل تحدث وهدان بضيق مردفا:  دلوجتي انتوا اتجوزوا وكل الفلوس هتتكتب زي ما جولتلكم بأسم نجمه وايه وجيهان 
سما بصدمه:  نعم؟!  طيب نجمه وعرفنا ليه علشان عزيز تعبان.. وأيه لييه بجااا علشان اي 
كارم بضيق:  سما اهدي 
سما بحده:  لا يا بابا محدش يقولي اهدي دلوقتي انا مراته الاولي وانا ام ابنه لو عايزين بقا تكتبوا بأسم مراته يبقي تتكتب باسمي.. واشمعنا جيهان الوحيده ال تاخد فلوسها 
وهدان بضيق:  علشان انا عايز اكده ودا كان اتفاقنا 
صرخت سما في وجههم بغضب مردفه:  لا مكنش دا اتفاقنا اصلا 
طارق يضيق:  سما اتكلمي مع بابا باحترام 
سما بعصبيه:  انتوا خليتوا فيها احترام يعني اي كل الفلوس يتكتب باسم البنتين دوول هنا مين دول اصلا احنا لحد دلوقتي مش عارفين اصلهم من فصلهم وانا كده خلاص مبقاش ليا حاجه وكمان خسرتك وسلمتك بنفسي لواحده زي دي 
كارم بحده:  كلامي انتهي وال قولته دا هو ال هيتنفذ مل الفلوس هتتكتب باسم نجمه وايه 
نجمه بضيق:  خلاص بجاا كفايه اكده الكلام الكتير دا ملوش لازمه دلوجتي 
نظرت سما اليها بغضب شديد ثم دفعتها بقوه فوقعت نجمه علي راسها وانصدم الجميع عندما وجدو رأسها ينزف بشده  فانصدم الجميع واقترب رماح منها وتحدث بلهفه مردفا:  نجمممه.. 
كارم بلهفه:  اطلبوا الدكتور بسرعه 
اقترب كارم منها ثم حملها ووضعوها في فراش انغام وطلبوا الطبيب وبعدما عالج الطبيب جرحها اخبرهم انه جرح بسيط ولا يستدعي جراحه 
اما في الاسفل صرخت ايه بغضب مردفه:  علشان دي اختي انا ممكن اسكت علي اي حاجه الا اخواتي واحمدي ربنا ان شمس مش اهنيه كان زمانها دفنتك مكانك 
ايه بتوتر:  انا مكنش قصدي ومتزعقيش كده انا مش شغاله عندك 
ايه بعصبيه:  ولا انا شغاله عندك انا اهنيه زيي زيك بالظبط 
طارق بحده: ايه بس كفااايه 
نظرت ايه ابيه ثم التزمت الصمت فتحدثت سما بسخرسه مردفه:  اتخرستي دلوقتي اول ما قالك اسكتي يعني 
طارق بغضب:  انتي كمان اتخرسي في قلبك بدل والله العظيم ما هخليكي في البيت دا يا سما دقيقه واحده 
نظرت سما اليه بصدمه ثم صعدت الي الاعلي وفي المساء عند عزيز كانت نجمه جالسه بجانبه تنتظره حتي يستيقظ وعندما فتح عيونه صرخ بشده وانفزع من علي الفراش وتحدث مردفا:  انتي عايزه تخووفيني صح قاعده هنا علشان تخوفيني وتموتيني من الخوف عايزاني امووت 
نجمه باستغراب:  لسه انا عملت اي.. يعني انا غلطانه اني خايفه عليك 
عزيز بسخريه:  خايفه عليا... رابطه دماغك وقاعده في وشي وتقولي خايفه عليا انتي عايزه تخوفيني بس انا مش بخاف يا حبيبتي 
القي عزيز كلماته ثم ركض بسرعه من الغرفه ونزل الي الاسفل فوجد الجنيع عليمايده الطعام وعندما وجدهم صرخ بشده وهو يضع يده علي قلبه فتحدثت انغام بلهفه مردفه:  مالك يا عزيز 
عزيز بتاثر:  قلبي اتسكر هو انا علشان تعبت شويه تاكلو جمبري من غيري... للدرجادي انا مليش قيمه هنا.. دا منسقي كلبا دخل الجنه.. توقعوا بقا ال يوكل انسان معاه جمبري هيحصل فيه اي... انا هدعي عليكم 
ضحك الجميع علي حديث عزيز فتحدث طارق مردفا:  تعالي اقعد علشان تاكل طيب احنا نقدر ننساك برده 
عزيز بتمثيل:  لا خلاص انا قلبي اتكسر اربع حتت اوخمسه مش عارف هدي لكل واحد فيكم حته علشان تعرفوا انتوا عملتوا اي في فيا 
رماح بضحك:  خلاص خليك انت بقا اطلع شوف قلبك ال اتكسر واحنا هناكل اهنيه 
عزيز بتذمر:  واااطي.. انا هقعد اكل علشان انتوا اتحايلتوا عليا بس 
جلس عزيز بجانب سما التي نظرت اليه بضيق فتحدث مردفا:  فيه بومه تاكل جمبري... البومه بتامل جزر 
سما بحده:  انا مش هرد عليك 
عزيز بسخريه:  ما انتي رديتي اهه 
بدا الجميع في تناول الطعام حتي انتهي طبق عزيز فنظر الي سما بخبث ثم تحدث مردفا:  هاتي الملح ال هناك دا 
تنهدت سما بضيق وجلبت الملح لعزيز وفي هذه الاوقات ابدل الاطباق فنظرت سما باستغراب وتحدثت مردفه:  هو اي دا 
عزيز:  لحقتي تخلصي اكلك كله 
سما بدهشه:  انا.. والله ما حصل 
كارم:  خلاص يا بنتي عادي خدي اكل تاني 
سما بضيق:  لا الحمد لله انا شبعت 
القت سما كلماتها ثم صعدت الي غرفتها فأقتربت نجمه من عزيز وتحدثت مردفه:  انت سرقت اكلها كمان 
عزيز بحده:  قصدك اني حرامي.. مش قاعد معاكم ومش هاكل 
طارق:  استني بس يا عزيز اقعد كمل اكلك 
عزيز بتذمر:  مش هاكل خلاص هي قالت اني حرامي 
نهض عزيز ثم تراجع مره اخري واخذ طعامه وسرق ايضا طعام نجمه ثم ركض بسرعه الي الاعلي وتحدث مردفا:  ابقي كولي خس وجزر بقا علشان تقولي عليا اني حرامي تاني 
ابتسمت نجمه ثم انتهوا جميعا من تناول الطعام وصعد كلا منهم الي غرفته وجلست نجمه تشعر ببعض الالم في راسها حتي وجدت تنزيف فأنتبه اليها عزيز وتحدث بلهفه مردفا:  اي دا دم؟!  
نجمه بألم:  هربطها تاني وهبجي زينه الحمد لله 
عزيز بعدم فهم:  زينه مين؟!  
نجمه:  انا كويسه 
ذهب عزيز واخذ حقيبه الاسعافات الاوليه ثم بدا في معالجه جرحها فنظرت نجمه اليه بابتسامه وتحدثت مردفه:  انت شكلك حلو جووي 
عزيز:  انتي بتعاكسيني ودا عيب مش كفايه قاعده باللبس ال مبين ايدك دا وانا ساكت 
نجمه بابتسامه:  تعرف اني بحبك من زمان جووي من وجت ما كنا صغيرين انت اكيد مش فاكرني بس لما كنت بتيجي الصعيد كنت دايما بحب العب معاك بس انت كنت مغرور وبتتريق عليا 
عزيز بضحك:  علشان انتي تريقه اصلا
نجمه بضيق:  طيب انت هتسيبني انام علي الكنبه وانا تعبانه اكده يرضيك برده 
عزيز:  اه يرضيني عادي 
نجمه بحزن:  طيب خليني انام علي السرير جمبك علشان الكتبن هتوجعلي دماغي اكتر وانا تعبانه.. مش انت راجل.. يبقي تسيبني انام جمبك 
عزيز بتفكير:  هما الرجاله بينيموا جمبهم واحده علي السرير....  طيب خلاص تعالي نامي بس اوعي تقربي مني علشان انا شااكك فيكي ومش مرتاحلك 
نجمه بابتسامه:  ماشي 
اما عند طارق كان يجلس بضيق وهو يغمض عيونه يشعر بألم في الراس حتي فتحها فجأه عندما وجد ايه تدلك رأسه برفق فتحدث مردفا:  بتعملي اي 
ايه بابتسامه:  بحاول اخففلك الصداع شويه
التزم طارق الصمت وبدأت هي في تدليك رأسه حتي قاطعته مردفه: انا جيبالك هديه... اعتبرها هديه جوازنا وبتمني انك تقبلها مني 
نظر طارق اليها باستغراب حتي وضعت بوكس امامه ففتحه وتفاجأ عندما وجد اوراق كثيرا وعندما قراها تحدث بصدمه مردفا:  اي دا 
ايه بابتسامه:  جدي كاتبلنا كل حاجه من جبل الجواز علشان اكده كان عندي وجت... دي فلوسك ومن حقك انت وكفايه عليا اني اكون مرتك وبس انا كتبتلك كل حاجه جدو كاتبها باسمك بس عايزه طلب واحد منك بلاش تعرف مرتك بس اني كتبتهم ليك
طارق بدهشه:  بس انا مش عايز حاجه.. مدام جدو عمل كده يبقي هو شايف ان دا الصح 
ايه:  جدي عارف اني هكتبها باسمك وجالي اعملي ال يريحك وانا دا ال يريحني انا مش عايزه فلوس انا بس عايزاك انت.. انت اكيد مستغرب ان ازاي انا بتكلم اكده وانا معرفكش غير من اسبوع... بس لع انا اعرفك من زمان جوي 
اما عند رماح تحدث مردفا:  علشان دا ال لازم يوحصل يا جيهان انتي لازم تبجي في بيتي 
جيهان بدموع:  انا عايزه ابقي مع اخواتي اي ال هيوديني الصعيد وبعدين ما انت عندك شعل هنا كتير انا مش عايزه اروح هناك بالله عليك 
رماح بضيق:  مينفعش تفضلي اهنيه دا بيت اهلك ايوه هو عمي بس لازم يكون ليكي بيتك الخاص 
جيها ببكاء:  مش عايزه اروح الصعيد... انا عايزه اكون هنا مع اهلي 
اقترب رماح منها ثم مسح دموعها وتحدث مردفا:  خلاص بطلي عياط 
جيهان ببكاء وعصبيه:  انت بتعمل كده علشان بتكرهنب صح... انا عارفه من زمان انك بتكؤهني ودلوقتي عايز تبعدني عن اهلي 
تنهد رماح بضيق ثم تحدث مردفا: انا مش اكده يا جيهان ولو كنت بكرهك مكنتش اتجوزتك اصلا وبطلي بجاا سوء الظن ال فيكي دايما دا 
القي رماح كلماته ثم خرج من الغرفه اما في الاسفل كان عزيز يذهب الي المطبخ بدون ان يراه احد عندما شعر بالجوع وعند ذهابه سمع صوت من المكتب فوقف في الخارج وكان كارم يتحدث بصدمه مردفا:  ازاي يعني يا ابوي 
زيدان بضيق:  يعني ايه ونجمه وشمس هما ولاد مظهر الله يرحمه ال احنا كنا السبب في موته ووو 
يتبع.....
لقراءة الفصل السادس اضغط على : ( رواية عزيز الفصل السادس )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية عزيز )
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-