القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية اعادة تأهيل مؤقتة الفصل الرابع 4 بقلم زهرة عصام

رواية اعادة تأهيل مؤقتة الحلقة الرابعة 4 بقلم زهرة عصام
رواية اعادة تأهيل مؤقتة الجزء الرابع 4 بقلم زهرة عصام
رواية اعادة تأهيل مؤقتة البارت الرابع 4 بقلم زهرة عصام
رواية اعادة تأهيل مؤقتة الفصل الرابع 4 بقلم زهرة عصام

رواية اعادة تأهيل مؤقتة الفصل الرابع 4 بقلم زهرة عصام

جوري كانت ماشية مع صحابها بتضحك فـ واحدة فيهم قالت بخبث :- تعرفوا يا بنات أنا ربنا يخليلي بابا أوي شوفوا هو اللي جايبلي الشنطة دي و امبارح قالي أنه هياخدني يشتريلي لبس جديد
كل البنات بصوا لـ جوري اللي ضحكت غصب عنها و قالت:- ربنا يباركلك فيه يا سلمي
سلمي:- أيوة يا جوري والله أصل بابا دايما يقول لينا أنا عندي البنات بميت ولد مش عاوز ولاد خالص أهم حاجة بناتي يكونوا بخير
جوري :- اه يا حبيبتي تعرفي ماما دايما تقولي حاجة بصت لـ سلمي و قالت:- دايما تقولي حسي بالناس عشان ربنا يباركلك في حياتك أنا ممكن برضوا اسمعك كلمتين في حق أمي
سلمي بلعت ريقها بصعوبة و بصت لـ جوري اللي ميلت على ودنها و قالت:- و شرفها
جوري بعدت عنها بعد ما وش سلمي بهت و قالت :- بس انا مش هعمل كدا بس لو ملمتيش نفسك هقول للكل زي ما انتي ماشية تجيبي في سيرتي قدام الكل و الشاطر اللي يكسب في الآخر





جوري مشية و سلمي بصت ليها بغيظ و قالت:- وربنا ما هحلك يا جوري و يا أنا يا انتي وراكي وراكي و الزمن طويل
جوري مشيت و هي مطربة نفسياً هي صحيح أخدت حقها منها و بزيادة لكن لحد امتي الناس هتفضل تتكلم عليها و على اللي أبوها عملوا فيهم باستهزاء و من غير ما يراعوا مشاعرهم
لقت ايد بتمسك ايديها بصلت ليها و قالت:- جيتي ورايا لية يا ساندي
ساندي:- أنا عمري ما اسيبك يا جوري انتي عارفة كدا كويس.. أما بالنسبة لـ سلمي فـ أنا هقطع علاقتي بيها زيك تماماً هي متستاهلش تبقي معانا يا جوري
جوري حضنتها و قالت:- انتي أغلي صاحبه عندي يا ساندي ربنا يباركلي فيكي
ساندي باستها و قالت:- متزعليش نفسك أهم حاجة يولعو.ا كلهم أهم حاجة انتي
جوري ابتسمت ليها و مسكت ايديها و مشيوا مع بعض
❈-❈-❈
أيمن جري وراهم على الحبس لقاهم وقفين بره
أيمن:- عملتي ايه يا دولت خليتي الحكومة تدخل بيتي
دولت:- و النبي ما عملت حاجه يا ايمون دا انا كنت لسة بسخن عشان أقوم أ.هز شوية
أيمن بسخرية:- تهزي طب اخرسي يختي لحد ما نشوف حل
بعد شوية الشاويش جه و قال لـ زيزي و دولت يدخلوا عن الظابط
أيمن كان هيدخل معاهم لقت الشاويش منعه و قال:- مش هينفع اتفضل اقعد هنا
أيمن قعد و هو مش عارف يعمل اية و الدنيا اللي بايظة فوق دماغة دي و هيحل المشاكي دي إزاي
❈-❈-❈
زيزي و دولت دخلوا عند الظابط و شافوا أم أشرف قاعدة و أم عبده جمبها
الظابط:- اية يا مر.ا منك ليها مستقوية على الحاجة أم أشرف لية
زيزي بتمثيل مكشوف :- إحنا برضوا يا سعادة البشا دا هي اللي في الطالعة و النازلة تشتم فينا
الظابط بسخرية:- لية و انتي بقالك كام يوم قاعدة في الشقة أصلا
زيزي بتوتر :- ها أصل يا سعادة البيه بنتي متجوزة هناك و إحنا كنا رايحين زيارة ليها لقنيها بتشتـ ـمها
الظابط:- آه طبعا واضح معني كلامك إنك معترفة إنك عملتي كدا و ضر'بتها
دولت:- أنا معملتش حاجة يا سعادة البيه انا من ساعة ما جيب البيت و الاتنين دول و شاورت على أم أشرف و أم عبده و كملت علطول جايين عليا في الطالعة و النازلة و بيدخلوا في اللي ملهومش فيه و في الآخر يجي يشتكوا كدا زي العيال الصغيرة





الظابط بسخرية:- أها واضح واضح اللي إنتي متعرفوش إن الحاجة أم أشرف بس هي اللي مقدمه بلاغ أما الحاجة أم عبده جاية معاها كدا و كمان فية شاهد على كلامهم
زيزي:- حصل يا سعادة البيه إحنا جينا عليها و مستعدين نبوس رأس الست أم أشرف عشان تسامحنا مش كدا يا بنات
البنات في صوت واحد:- كدا طبعاً يا أبلة زيزي
الظابط باستفهام:- ها اية رأيك يا أم أشرف
أم أشرف :- لا يا حضرة الظابط أنا مش هتنازل على المحضر اللي غلط ياخد جزاءة أنا مش هتنتزل عن حقي ابدا
دولت من بين سنانها:- لية يا خالتي أم أشرف أنا اهو بعتذرلك و أمي اللي مش بتعتذر لحد هتعتذرلك أهو مش كدا يا أما
زيزي بغيظ:- أيوة طبعاً حقك علينا يا أم أشرف و أدي رأسك أهي
راحت عشان تبوس على رأسها لكن أم أشرف رجعت لـ ورا و قالت :- هو انتي متخيلة إني أخلي واحدة زيك تلمستي أنا متوضية يا حبيبتي
زيزي كانت كاتمة في نفسها لحد ما طهقت و قالت بردح:- جرا اية يا ولية انتي مش هتجبيها لـ بر وإلا اي ما اتنيلنا و قلنا آسفين وإلا شكلك كدا واقعة على ودتك
الظابط:- مينفعش كدا خديها قلـ ـمين أحسن
زيزي:- و الله يا حضرت الظابط لو حضرتك مكنتش قاعد كنت عملتها بس الواحد عملك إحترام يا راجل يا كبرة أنت
الظابط:- لا والله فيكي الخير
دولت بهمس:- مش قادره تمسكي لسانك شوية أهي هتعند و مش هترضي تتنازل
زيزي باستحلاف:- أخرج من هنا بس و ربنا لكون معلماها الأدب بنت الصر'مة دي و مش بس كدا دا أنا هفرج عليها الحته كلها بقي أنا زيزي مديرة كبار'ية قد الدنيا اتجرجر كدا على الأقسام
دولت:- بالعقل يا ولية مش كدا دا إحنا هنروح في أبو حديد
زيزي:- ولا حديد ولا حاجة شوية ما'ية نار و واحد معدي بـ مكنة و هيتم كل حاجه من غير ما حد يدخل
دولت :- يا جبروتك يا شيخه بتخططي للولية و الظابط قاعد و هي عاندة و مش عاوزه تتنازل
زيزي لسة هترد الظابط قال بصرامة:- ما اعملكم كوبيتين شاي أحسن انتي وهي ما تقفي عدل يا ولية منك ليها و بص لـ أم أشرف و قال:- ها يا أم أشرف هتتنازلي و نصلح بينكم وإلا نمشي المحضر
أم أشرف بعند :- اتكل على الله و مشي المحضر يا سعادة البشا
الظابط:- اكتب يا إبني:- أمرنا نحن ضياء راشد بحبس المتهمين على أربعة أيام و رن الجرس و قال:- خدهم على الحبس يا عسكري
أم أشرف بصت ليهم بشماتة و قالت:- يلا يا أم عبده نمشي من هنا
أم عبده بفرح:- يلا يختي
زيزي و دولت بصوا لبعض بشر و قالوا:- انتوا اللي جبتوه لـ نفسكم يا عالم يا عر.ر
❈-❈-❈





أيمن واقف بره شاف أم أشرف و أم عبده خارجين و أم أشرف بصتله باحتقار
أيمن:- مالها الولية دي بتبصلي كدا لية ؟! كأني قتلتـ ـلها قتيـ ـل
شوية و دولت و زيزي خرجوا على و أيمن جري عليهم
أيمن:- ها يا دولت اية اللى جرا
دولت بزعيق:- الولية أم أشرف مقدمة بلاغ فينا شوف حاجة تخرجنا من المخر'وبة دي
أيمن:- لية إنتي اخدتني كام يوم ؟!
زيزي:- أربع تيام يخويا أخلص عاوزين نخرج من هنا شوف محامي وإلا أي حاجة
دولت:- خرجني من هنا يا ايمون عشان نجيب باهر بقي و نعيش حياتنا
أيمن هز رأسه و بيفكر هيعمل اية
الشاويش اخدهم و ماشي زيزي قالت بصوت عالي:- خد بالك من الكبار'ية يا أيمن .. الكبا.ريه أمانة في رقابتك لحد ما أخرج
أيمن بصدمة:- بتأمني على كبارية اومال لو كانت حاجة عدلة كانت عملت اية يا شيخه و ربنا حلال فيكي الحبس دا اية المرار دا يولاد
❈-❈-❈
تمارة وصلت البيت و هي بتضحك و راحت لـ لينا و قالت:- بكره تروحي المدرسة عادي يا بت ولا حد هيقدر يكلمك نص كلمة و كمان هيعتذرولك في الفصل قدام الكل
لينا بفرحة:- بجد يا تمارة ؟ يعني محدش هيزعلني تاني
تمارة:- أي حد يفكر بس يزعلك تعالي عرفيني و هتشوفي هعمل فية اية ؟
فتحية بصت ليهم و قالت:- أفهم عملتي اية يا تمارة قولت مش عاوزه مشاكل
تمارة:- هكون عملت اية يعني ولا حاجة هو انا أقدر أعمل حاجة ؟ دا انا ملاك
فتحية:- ملاك إنتي هتقوليلي
تمارة:- طب والله ما حد عارف قيمتي دا أنا نسمة
لينا:- لا بجد يا تمارة عملتيها إزاي
تمارة سرحت لحظة و قالت:- كل واحد في الدنيا عندة نقطة ضعف الشاطر اللي ميبينش نقاط ضعفه و زي ما كل واحد عنده نقطة ضعف عنده حقيقة مستخبية مش عاوز حد يعرفها
المهم إنك تعرف عن خصمك نقاط ضعفه و تلاعبة بالحقيقة دي
لينا:- مش فاهمة أي بتنجان
تمارة ضر.بتها على رأسها بخفة و قالت:- و إنتي من امتي و انتي بتفهمي يختي المهم حقك رجعلك سبيني بقي أروح اذاكر الامتحانات خلاص
فتحية بصتلهم بحب و دخلت اوضيتها فتحت شنطتها تطلع فلوس و اتصدمت
بصت على الفلوس اللي باقيه معاها و قالت:- يا ربي هعمل ايه دلوقتي دول ميكفوش حاجة لو كفوا النهارده مش هيكفوا بكره اعمل ايه و التاني لطـ ـخ و مش هيدينا حاجة اعمل ايه يا ربي بس حطت ايديها على دماغها و بقت تفكر هتعمل اية في المصيبة الجديدة اللي حلت على دماغها
❈-❈-❈





جوري رجعت البيت مخنوقة من كلام سلمي عليها و إنها دايما حابة تقلل منها حمدت ربها إن مفيش حد قاعد و دخلت اوضيتها جري و هي بتعيط
جوري:- إحنا لية بيحصل معانا كدا ؟ لية مش عايشين زي الناس ؟ إحنا عمرنا ما اذينا حد ؟ لية دايما الناس بتبصلنا على إننا أقل منهم
صوت جواها:- ما إحنا فعلاً أقل منهم بصي لعيشتك و عيشيتهم بصي لـ حالك و حالهم بصي لـ أبوكي اللي رماكيم و أبوهم اللي بيتمني ليهم الرضا
جوري:- انا مش عارفه حاجة و مبقيتش عاوزة حاجة خلاص كلهم بقوا أحسن مني ؟ طب لية أتعب نفسي و اعافر و أنا عارفة إني هتهان في الآخر
الصوت:- بس برضوا تعملي اللي عليكي و الباقي على ربنا
جوري:- هو انا ممكن في يوم من الأيام ابقي أعلي منهم مش أقل ممكن يحصل أي حاجة تخلي حياتي مرتاحة
الصوت:- طول ما انتي بتسعي و بتعملي اللي عليكي اعرفي إن ربنا هيجبر قلبك يا جوري
جوري:- بس هما ؟!
الصوت:- هما مين ؟ الناس ؟ الناس كدا كدا هتتكلم و منهم اللي أكيد شمتان كمان
جوري:- يعني أنا أعمل اية دلوقتي
الصوت:- سيبك من الناس و كلامهم و خليكي في نفسك هي اللي هتنفعك يا جوري اوعي تخلي حد يأثر عليكي و يقولك أنه أحسن منك حتي لو اتاثرتي بكلام حد متبينيش زي ما عملتي النهارده كدا داري دا جواكي و ليكي اوضة تخرجي فيها كل اللي تاعبك
❈-❈-❈
أيمن رجع البيت و الكل بيبص ليه و بيتهانس على الفضيحة اللي حصلت لدرجة أنه سمعهم بيقولوا
- تلاقيها كانت با'يتة مع واحد وإلا عاملة علا'قة معاها عشان كدا اخدوها
- و إحنا هنستني اية من خر'يجة الكبار يهات على رأي تمارة
أيمن سمع الكلمتين دول و دخل شقتة بسرعة كأن حد بيجري وراه
أيمن:- هعمل اية في الفضيحة دي بس يا ربي ؟ أنا عملت اية في حياتي عشان يحصلي كل دا .. كل الحكاية إني عاوز ولد يشيل إسمي و اتسند عليه لما أكبر و فتحية استحالة كانت تجيب الولد كل خلفتها بنات مكنش قدامي غير دولت اتجوزها و تجيب ليا الولد
بص لـ نفسة في المرايا و قال:- في داهية كل حاجه مقابل الولد انا عاوز ولد و مش مهم أي حاجه بعد كدا لا سمعة لا تربية المهم يجي و خلاص
بص بنضرة للشقة اللي فوق و قال:- يا تري يا أم أشرف هترضي تتنازلي عن المحضر دا عارفك سمواية و كنتي بتموتي في فتحية
❈-❈-❈
أم عبد:- و انتي يختي هتتنازلي على المحضر
أم أشرف بكبرياء:- طبعاً بشروطي أنا عارفة إن جوزها هيجي زي الدلدول حالا يطلب السماح لكن طبعاً مش هرضي والله في سماه لكون مدفعاه اللي وراه و اللي قدامة عشان يعرف إن الله حق و يقدر اللي كانت عايشة معاه
أم عبده بفضول:- هتعملي اية ؟





أم أشرف بابتسامة خبث :- هقولك تعالي و حكت ليها اللي هي ناوية تعملة
أم عبده بتأثر:- انتي طيبة أوي يا أم أشرف ربنا يجعلة في ميزان حسناتك يا حبيبتي
أم أشرف بتصميم:- عشان يعرفوا إن الله حق و مش كل طير اللي يتاكل لحمة
❈-❈-❈
أيمن رايح جاي يفكر هيعمل ايه و قال بصوت عالي:- كله منك يا زيزي الكـ ـلب لا و عاوزاني أخد بالي من الكبارية كمان ياخي ينـ ـعل ابو دي شغلانة محسساني إنها إمام مسجد
بس ليتها هو الشيخ حمزة اللي هيحل الخلاف دا كلة و نزل جري على الشيخ حمزة
❈-❈-❈
زيزي و دولت قاعدين في الحجز
دولت:- شوفي يختي الولية الله في سماه لكون مطربقة عليها عشيتها عشان تبقي تشتكينا و ترمينا الرمية دي تاني
زيزي بغيظ:- لا و مش بس كدا دا انا هخليها تاخد العلقة من هنا و تقول السمع و الطاعة من هنا
جت واحدة قعدت جنبهم و قالت:- سالخير عليكم
دولت بقرف:- أهلا وسهلا ممكن تبعدي بقي شوية
الست :- انتي بتبصيلي كدا لية يا بت انتي لا اعدلي لـ اعدلك انتي مش عارفه أنا مين وإلا اية
زيزي:- انتي بتتكلمي معاها كدا لية يا ولية انتي كدا انتي مش عارفه إحنا ممكن نعمل فيكي اية ؟
الست :- محصلناش القر.ف و اتعدلي انتي كمان بدل والله لخليكم فرجة السجن النهارده انطقي يا بت جاية في اية ؟
زيزي بردح:- حوش حوش إحنا يختي هنخاف منك وإلا اية لا اصحي متخلقش لسة اللي يكلمنا كدا
دولت:- عنك انتي يا إما و بصت للست و قالت:- جرا اية يا ولية ميـ ـته قبل كدا تلت مرات احترمي نفسك بقي بدل ما اسيب النسوان دي عليكي انتي متعرفيش
الست :- تسيبي مين على مين سابت عليكي عقر.بة يا بعيدة دا انا هخليكي عبرة لأي حد يغلط فيا و ضر.بت على صدر.ها بحركة شعبية و قالت:- انا عطيات بتعمل معايا كدا
و بصت للنسوان اللي قاعد في السجن و قالت:- نسوان أنا عوزاهم يتعلموا الأدب دول غلطوا في المعلمة
النسوان في صوت واحد:- عنينا ليكي يا معلمة
النسوان بتقرب منهم ببطئ و دولت و زيزي يرجعوا لورا بخوف و بيهزوا رأسهم بلا و مش قادرين يطلعوا كلمة من الصدمة
النسوان وصلوا ليهم و نز.لوا فوقهم ضرب و زيزي و دولت و الستات اللي معاهم بدءوا بصرخو.ا و يثتغيثو.ا
بعد ساعة من الضر.ب في دولت و زيزي المعلمة عطيات قاعدة و بتشرب شيشة و دولت قاعدة تحت رجل و زيزي قاعدة تحت الرجل التانية و كل واحده ماسكة رجل بتدلك فيها
عطيات بصتلهم من فوق لتحت و نفخت هوا الشيشة في وشهم و هي بتقول:- عالم متجيش غير بضر.ب الجزم
❈-❈-❈
أيمن راح للشيخ حمزة و حكالة على الحوار كلة و قال:- بس كدا يا شيخ و أنا جاي استسمح حضرتك إنك تيجي تخلي الست أم أشرف تتنازل عن المحضر أنت ليك كلمة مسموعة برضوا في المنطقة و الكل بيحبك
حمزة:- امممم يعني انت عاوزني اتوسطلك عند الست أم أشرف طب ما تخلي مراتك تتوسطلك عندها الست أم تمارة أنا أسمع أنهم صحاب أوي يعني
أيمن بتوتر:- أصل زي ما أنت عارف يا شيخ أنا طلقتها و هي أخدت العيال و مشيت أكيد مش هروح أقولها تيجي لـ الست أم أشرف تستسمحها
حمزة بصدمة:- رميت بناتك يا شيخ اتقي الله اتقي الله دول كانوا هيدخلوك الجنه انت عاوز اية واد مش يمكن يجيلك الولد و يطلع عاق اتقي الله في بناتك





أيمن بزعق:- يا شيخ حمزه هتيجي معايا استسمح الست أم أشرف وإلا لا أنا مش ناقص محاضرات أنا فيا اللي مكفيني و عاوز الولية تخرج تجبلي الواد و مش مهم أي حاجة تانية
حمزة:- دا أنت بايع القضية بقي لله الأمر من قبل و من بعد و ضر.ب كفوفه في بعض
أيمن بتوسل:- ها يا شيخ حمزة
حمزة:- هاجي معاك بس مش عشانك عشان بناتك اللي ميستاهلوش يتقال على أبوهم طبال الرقا.صة
أيمن في سره:- أما انت راجل سمج بصحيح بس للأسف محتاجك معايا دلوقتي محدش هيقدر يلين دماغ الولية التانية دي غيرك
الشيخ حمزة مشي مع أيمن و هو بيسغفر و كانه رايح معاه غصب عنه
❈-❈-❈
فتحية قاعدة مع البنات بياكلوا و كل تقكيرها هتجيب منين و هتعمل اية بعد كدا ؟ رفعت ايديها للسما و قالت:- حلها من عندك يا كريم أنت الأعلم بعبادك و الرحيم بيهم و سابتهم و دخلت اوضيتها تعيط من قلة حليتها
جوري:- هي ماما بتعيط لية ؟
لينا:- أكيد افتكرت حاجه زعلتها
تمارة قاعدة ساكنة هي لاحظة إن أمها مش بتاكل و بتبص عليهم و هما بياكلوا و زعلانة فكرت و وصلت إن أمها زعلانة من مشكلة أو هما فعلاً في مشكلة سابت أخواتها و دخلت لـ أمها و قالت:- مالك يا توحة زعلانة لية
فتحية:- منشغليش بالك انتي يا تمارة و سبيها على ربنا قادر يحل كل شئ
تمارة:- انتي لو مقولتليش دلوقتي فية اية أنا هخرج أجبهم و أجي نزن على دماغك لحد ما تقولي
فتحية بعياط:- معتش معايا فلوس يا تمارة مش هنعرف ناكل بعد كدا كل حاجه خلاص خلصت
تمارة طبطبت عليها و هي زعلانة و قالت:- متزعليش يا توحة ربك هيعدلها و أنا من بكرة هنزل أدور على شغل
فتحية:- لا يا تمارة أنا عوزاكي تركزي في مذاكرتك متخلنيش أندم إني حكيت ليكي حاجة و زي ما قولتي سبيها على ربنا هو قادر يحلها
تمارة هزت رأسها و قامت باست على رأس فتحية و خرجت بصمت دخلت اوضيتها
جوري و لينا بصوا لبعض باستفهام و اتنهدوا و كل واحد دخلت اوضيتها بعد ما نضفوا المكان
❈-❈-❈
تمارة دخلت و دموعها نزلت على الزل اللي عايشين فيه و مسكت دفترها و كتبت:- بالمرة السابقة لم أستطع أن أجد شعور يوصف ما أكنه من مشاعر إليك لكن تلك المرة أنا أأكد لك أنني أكرهك أبي
أكرهك من صميم قلبي لن و لم أعد أحمل لك ذرة حب بقلبي
تدنيتُ من نظري لدرجة أنني أجد صعوبة بنطق كلمة إحترام إليكَ
من أجل الولد بتنا جياع من أجل الولد سنموت جوعا من أجل الولد صرنا من غير مشاعر....
أعلم أنني أصبحت معقدة من كلمة رجال.. و الفضل يعود إليك فـ أنا لن اخضع لرجل مهما كلفني الأمر...
❈-❈-❈





الشيخ حمزة و أيمن وصلوا لبيت أم أشرف و خبطوا
أم أشرف فتحت الباب و قالت:- أهلا وسهلا يا شيخ حمزه كان نفسي أقولك اتفضل يخويا لكن أنا قاعدة لوحدي و دا شئ ميصحش
الشيخ حمزة:- طبعاً يا ست أم أشرف عشان كدا أنا جاي أخدك معانا عندي في البيت و زوجتي طبعاً موجودة
أم أشرف:- عنيا ليك يا سيد الناس كلها و بصت لـ أيمن و قالت:- يكش بس الناس اللي ماشية معاك تتعلم منك حاجه أصلهم خلاص عيارهم فلت و محدش قادر يلمهم
أيمن كتم غيظة في نفسه و بص لـ الشيخ حمزة و قال:- أنا مستنيك تحت يا شيخ حمزة
حمزة هز رأسه و قال لـ أم أشرف:- من فضلك يا ست أم أشرف بلاش تجريح أنا جاي أصلح بينكم متخلنيش أندم إني جيتلك أنا هستناكي تحت و من فضلك مره كمان بلاش تجريح
الشيخ حمزة نزل و أم أشرف خبطت على أم أيمن و طلبت منها تروح معاها
❈-❈-❈
الشيخ حمزة قاعد في النص و أم أشرف على يمينه و أيمن على شمالة و أم عبده قاعدة قدامهم
الشيخ حمزة:- الاستاذ أيمن جاي يعتذرلك و يستسمحك يا ست أم أشرف عشان تتنازلي عن المحضر
أم أشرف:- و أنا اتنازل عن حقي لية يا شيخ حمزة هما شتمو.ني دول ضربو.ني و مرمطو.ني و أنا في السن دا
الشيخ حمزة:- حقك عليا أنا يا ست أم أشرف و شوفي يرضيكي اية و الأستاذ أيمن يعمله
أم أشرف بشماتة:- و هو قادر يعمل حاجة يا شيخ حمزة كان لمها وإلا قدر عليها و هي واقة تتمر.قع على الواد صبحي و شوية شوية كانت هتد.خلة الشقة
الشيخ حمزة:- استغفر الله العظيم بس يا ست أم أشرف ملناش دعوة بالكلام دا هو جوزها و أكيد عارف بعمايلها
أيمن بغيظ:- من الآخر يا ست أم أشرف عاوزة اية و تتنازلي عن المحضر
أم أشرف حطت رجل على رجل و قالت ميت الف جنية مينقصوش جنيه
أيمن:- قولي كدا بقي إنك عاوزة تستغلي الوضع





أم أشرف:- براحتك و دي آخر كلمة عندي هتدفع هتنازل مش هتدفع خلي المحروسة و أمها بتوع الكبا.ريهات في الحبس
أيمن بص لـ الشيخ حمزة و قال :- شوف يا شيخ
الشيخ حمزة:- الصراحة يا أستاذ أيمن الست أم أشرف عداها العيب قالت على مبلغ تعريض ليها عن اللي حصل أنت في مقدرتك تدفع و تخلص زوجتك تمام مش في مقدرتك يبقي القاعدة خلصت لحد هنا و نسيب كل شئ للقانون
أيمن في سره:- يا أخي ينعل أ.بو معرفتكم معرفة سودا جاية بخسارة عليا
❈-❈-❈
نوح كان قاعد ناسي نفسه وسط الشغل لحد ما نسرين دخلت علية فجأة و قفلت الباب و هي بتقول في سرها:- الليلة يا نوح الليلة هتبقي ملكي للأبد و اتمتع بكل العز دا بقي
يتبع...
لقراءة الفصل الخامس اضغط على : ( رواية اعادة تأهيل مؤقتة الفصل الخامس )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية اعادة تأهيل مؤقتة )
reaction:

تعليقات

ستصدر قريبًا على مدونة يوتوبيا رواية المتداول التي تم طلبها مِنا كثيرًا وهي أول رواية مصرية تدور أحداثها حول تداول الـ فوركس والعملات ستتعلم من خلالها تداول العملات بأقل خسائر مُمكنه وكيف يُمكنك الربح من خلال شراء وبيع العقارات رواية بإمكانها تعليمك كيفية الربح من تداول الذهب والعملات والفوركس كيف يُمكن لشخصًا في بداية حياته مثل (عيسى) في الرواية أن يُحقق ثروة مالية كبيرة فى مدة قصيرة.