القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية لمة عيلة الفصل العشرون 20 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة الحلقة العشرون 20 بقلم هدير عبدالعليم
رواية لمة عيلة الجزء العشرون 20 بقلم هدير عبدالعليم
رواية لمة عيلة البارت العشرون 20 بقلم هدير عبدالعليم
رواية لمة عيلة الفصل العشرون 20 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة الفصل العشرون 20 بقلم هدير عبدالعليم

فرح بسعادة: تسنيم عندي ليكِ مفاجأة حلوه 
تسنيم بحزن : هو بعد العك إللي قولتلك عليه ده فيه حاجه تفرح ؟! تعرفي تسكتي ي فرح
(فرح مسكتني من خدي و بعصبية: وبعدين هو فيه قمر يزعل و أنا فى حياته هاا ؟ المهم ي ستي خالك حل موضوعك أنتِ و معاذ بيه
تسنيم ب أستغراب: إللى هو إزاى؟؟
فرح :مش قولتلك أى حاجه حلها عند ربنا 
تسنيم بدهشة: بت مش فاهمة تقصدي أيه؟!
فرح بسعادة: فيه خطوبة الإسبوع الجاي
تسنيم بسذاجة: خطوبة مين !!
فرح بضحك : ي غبائك ي شيخة 
تسنيم بعصبية:  ما أنتِ إللى كلام مش واضح ي فرح
فرح حضنتني : مبروك ي سمسمه قلبي 
تسنيم: إللى هو إزاى و ماما وافقت ؟!
فرح : خالك أتفق مع ماما إنها خطوبة و بعد سنتين الفرح 
تسنيم:...
(فضلت ساكته شوية إللى هو إزاى.. هو ربنا فعلاً بيحبني ولا علشان أنا بعدت عن معاذ علشان ربنا ،و ربنا عوضني بيه .. مكنتش عارفه أتكلم من العياط بس دموع الفرح أكيد بتكون مختلفة اووي عن دموع الحزن ..) 
فرح بضحك : بجد أنا تعبت منك أنتِ و ماما .. تفرحوا تعيطوا .. تزعلوا تعيطوا أيه النكد ده 😀
تسنيم بسعادة: بجددد أنا مبسوطة اووي
فرح : ماما جات أهى
ماما : تسنيم مالك بتعيطي ليه
تسنيم: هااا لا مش بعيط
ماما : عندى ليكِ خبر حلو 
فرح بضحك : قولتلها قبلك 
ماما بضحك : فى الحاجات دي ديما سابقين ،على العموم ي ستى الف مبرووووووك
تسنيم حضنت ماما : ماما بحبك اووي 
ماما : مش عارفه هعمل أيه لما كلكم تتجوزوا كده ... الدموع بدأت تظهر فى عينها تفتكروا بعد العمر ده كله هكون  فى الأخر لوحدي
فرح بضحك: أنا لسه كنت بقولك أيه ي تسنيم أنتِ و ماما تفرحوا تعيطوا ..
تسنيم بضحك: ي حجه صلى علي النبي هو إحنا رايحين نتجوز دلوقتى دا لسه سنين كتيررر
فرح : أهى الهانم إللى متجوزه جات،، خطوبة تسنيم الجمعة الجاية لولووووووي
يمني نطت من الفرحة : إللى هو بجد !!!؟؟ ل معاذ صح
فرح بضحك : بت يعنى إحنا هنلعب معاكِ
ماما بضحك : فعلاً محترمة اووى حتى شوفوا بتحترم أختها الكبيرة إزاى (كلنا عندنا نفس الشخص فى البيت 😂 أصغر واحد لكن على الله حكايته مجنن البيت كله) 
فرح بضحك: احممم أنا حاسه إنى بتشتم صح 
تسنيم بضحك: تقريباً اه😂
يمني : يلا قولوا تفصيل الخطوبة
تسنيم بضحك: تصدقي بالله العروسة نفسها مش عارفه التفاصيل
ماما : معاذ و أبوه عايزين خطوبة.. ف اتفقت مع خالك نعمل خطوبة و الفرح مش دلوقتى 
يمني بضحك: إيوه بقا الحب ولع فى الدرة 
تسنيم: احممم بت بتكسف 
يمني : أنا كمان عندي ليكم خبر حلو
فرح : لا أوعى تقولي إن إللى فى بالي صح 
يمني بضحك: احمم و آيه بقا إللى فى بالك 
فرح : هكون خالتوا ؟ صح !!صح
يمني بضحك : هو المفروض إنك تكوني خالتوا بس أنا بنتي هتطلع ليكِ مش هتقول خالتوا خاالص
ماما بسعادة: بجدددد دا أحلى خبر .. ربنا يكملك على خير
تسنيم : مبااارك بجد فرحت اووووي و هكون أجمل خالتوا ي ولاد 
ماما بضحك : إياك ِ تبصي ل حد فيهم إبنك ولا بنتك هيطلعوا زيهم😅
يمني : هو أنا هلاقى أحلى منهم طب ياارب تطلع ولا يطلع زي حد فيهم 
تسنيم: ي ستى مش هتطلع وحشه أبوها و أمها قمرات 
فرح: اه بالحق إبراهيم فين 
يمني :  نزلني تحت و بعدين مشي على الشغل 
فرح : والله نفسي اشوفه 
يمني بضحك: بت أنتِ بتاع مصلحتك عايزه أيه من إبراهيم 😂
فرح : عيب عليكِ 😅😂
تسنيم: أنتِ صح هى عايزه حاجه أقولك عايزه أيه.. هيروح معها تجيب الكتب من مكتبها بعيده عن الكلية 
يمني : بس كده دا إحنا عنينا ليكم 
فرح : أختي حبيبتي
( بدأنا نجهز ل يوم الجمعة من قبلها ب كتير اووي و كأن أول مره عريس يدخل بيتنا .. أو يمكن أنا أول مره أحس بتجهيزات الخطوبة علشان أنا العروسة .. مش عارفه ليه كنت خايفه بالرغم من إنى عارفه معاذ و عارفه كمان عمو عمر و واثقة ان مفيش اختلاف على التجهيزات فضلت خائفه طول الاسبوع لحد ما جه يوم الجمعة
*** يوم الجمعه***
طنط ام معاذ : ي زين ما اخترت ي معاذ جمال و نسب و..
ماما : الله ي يخليكِ ي ام معاذ 
فرح : عروستنا زي القمر 
إبراهيم: أكيد طالعه ل أختها مراتي حبيبتي
يمني : ربنا يخليكِ ي حبيبي 
معاذ : أيه ي عروسة مالك متوتره ليه ؟!!
تسنيم بدهشة: أنا لا خالص .. قصدي مش متوتره ولا حاجه
عمو عمر : يلا نقرأ الفاتحة
خالى : يلا 
( فضلنا نضحك و نهزر كلنا و عمو عمر و طنط مشوا لكن الهزار و الفرح اتقلب مره واحده لما معاذ قال
معاذ : ي طنط هو أنا ممكن أخرج بكره أنا و تسنيم يعنى نتعشى مع بعض بره
( أنا فعلاً اتصدمت مكنتش متوقعة ان معاذ يقول كده .. على الأقل كان قالي كنت هقوله ان ماما مش هتوافق على حاجه زي كده ) 
ماما بعصبية و رفعت حجابها ومعجبهاش الكلام: بص ي عمر ي بنى إحنا عندنا العادات و الأصول مش بتقول الكلام إللى أنت بتقول عليه ده يعنى أيه العريس و العروسة يطلعوا لوحدهم  .. حتى لو أنت من هنا ف إحنا أصلنا صعيدي و أكيد أنت فاهم يعنى أيه.. و عالفكرة أنا وافقت على جوازك من تسنيم لما عرفت إللى هى عملته 
تسنيم بدهشة: عملته؟!! عملت إيه؟!!
ماما : أوعى تكوني فاكره إنى معرفش إنك حاولتي تبعدي عن معاذ  علشان تحافظي على نفسك إسراء و فرح قالولي و هو ده السبب إنى وافقت على الخطوبة.. ف أنا ي أستاذ معاذ بناتي يعرفوا الأصول حتى لو هما هنا فى القاهرة
معاذ تنهدت : والله ي خالتوا عارف و مقصدش ابدأ إللى حضرتك بتقوليه ده لكن أي واحد بيكون عايز ..
ماما بعصبية: ولا تقصد مش فارقة و مفيش حاجه إسمها عايز قبل الجواز بعد الجواز أعمل إللى أنت عايز تعمله
إبراهيم: والله ي ماما معاذ مش قصده كده .. بس أنتِ معاكِ حق 
فرح بضحك: هات الآكل وتعالى ناكل كلنا هنا أيه رأيك ،، ي ولاد كلكم معزومين بكره على حساب المحامي الكبير إللى معه فلوس معاذ بااشا😂
تسنيم بضحك: لا خلي فلوس معاك وفر علشان نتجوز 
فرح : هنبدا بقا 😂 
تسنيم بضحك: أنا مش عايزه إسمع صوتك خالص😅😅 
فرح : مامااا أنا قررت..
( اتوقعوا فرح قررت أيه لحد البارت الجاي 😂)
يتبع...
لقراءة الفصل الحادي والعشرون اضغط على : ( رواية لمة عيلة الفصل الحادي والعشرون )
قراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية لمة عيلة )
reaction:

تعليقات

ستصدر قريبًا على مدونة يوتوبيا رواية المتداول التي تم طلبها مِنا كثيرًا وهي أول رواية مصرية تدور أحداثها حول تداول الـ فوركس والعملات ستتعلم من خلالها تداول العملات بأقل خسائر مُمكنه وكيف يُمكنك الربح من خلال شراء وبيع العقارات رواية بإمكانها تعليمك كيفية الربح من تداول الذهب والعملات والفوركس كيف يُمكن لشخصًا في بداية حياته مثل (عيسى) في الرواية أن يُحقق ثروة مالية كبيرة فى مدة قصيرة.