القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية وهم شك ام يقين الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم سارة احمد

رواية وهم شك ام يقين الحلقة الثامنة والعشرون 28 بقلم سارة احمد
رواية وهم شك ام يقين الجزء الثامن والعشرون 28 بقلم سارة احمد
رواية وهم شك ام يقين البارت الثامن والعشرون 28 بقلم سارة احمد
رواية وهم شك ام يقين الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم سارة احمد

رواية وهم شك ام يقين الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم سارة احمد

جنات وجني بخجل:احنا موافقين
عندما نطقوا بهذا تعالت اصوات الفرح والزرغيط.... وجري عمر علي جني وحملها ودار بيها وهو يصرخ بحببكككك بعشقك
وحمل فادي جنات وجري بيها وهو يصرخ بحبكككك وعمري ما هسيبك....
تضحك جنات بفرحه نزلني يا مجنون....
فادي بحب:مجنون بيكي بحبككك يا جناتي يا انهاري يا عشقي الابدي بحبكككك
عمر:بحبك يا جني قلبي يا نهري يا شمسي وهعمل لكي حلي فرح لما نرجع مصر بعشقك
جني بكسوف:وانا كمان بحبك اوي يا ضي عيني
عمر بفرحه:اخيرا قولتها بحبككك ولسه هيقرب منها حتي يقبلها يجد من يجذبه من ظهره ويبعده عنها
ويقول بس انا مش موافق
يلتفت اليه عمر بغض"ب وانت مين بقي ان شاء الله....عشان ترفض او توافق فيصعق عندما يجده تيمور عمها
عمر:هو انت رجعت تاني ليه....





قبل ان ينطق تميور يجد الثلاث فتيات يجروا عليه ويضموه بحب ولهفه مشتاق ويبكوا فيضمهم تيمور اليه بقوه ومن قوه الاشتياق يجلسوا ارضا هو يطوقهم بحب واشتياق الارض لي المطر.....
ايمان بعتاب عاشق:بقي كده يا عمي تختفي خمس سنين منعرفش عنك حاجه وانت الذكره الوحيده الا باقيه من ريحه باب الله يرحمه
ترد جنات بلوم:كده يا عمي تختفي وانا في اشد الاحتياج ليك ...انت السند لينا
جني بزعل:انا زعلانه منك يا عمي جده تختفي وانا كنت محتاجه لي حض"نك ده
ايمان:لو احنا مش وحشينك انت وحشنا اوي.....
يضمهم تيمور بقوه
تيمور:والله غصب عني انا كنت تعبان اوي وعايش في وهم كبير بس ربنا نور عيوني وقلبي ام شوفتك بتتكرمي انا بحبكم اوي...
وشوفت فيلمك بجد تحفه..
ايمان بحب:يا حبيبي يا عمي...
كل هذا يتبعه عمران فادي وعمر بغيره وغض"ب وقد ذهبوا وجذب كل واحد حبيبته...وضمها اليه بتملك ينظر اليه تيمور بغ"ضب
تيمور:هو انتوا قد الحركه دي طيب مفيش جواز وسحب البنات عنده
يتعص"ب فادي وعمران وعمر وفي صوت واحد:هو انت رجعت تاني عشان تنكد علينا يا عم روح اتجوز وسيبنا في حالنا....وانتوا ما صدقتوا ونزلين فيه احضا"ن احترموا نفسكوا شويه.....
كل هذا يتابعه رقيه ونواره وهم يضحكوا علي ما يفعله عمران وعمر وفادي
نواره بحب:ربنا يسعد العيال دول تعبوا اوي لحد ما كل حد وصل لي حبيبته...
رقيه بود:عندك حق ربنا يسعد ايامهم بلكل خير ويحفظهم
تنظر اليها نواره بحب:وانتي ربنا يحفظك ليه يا سندي يا صديقه عمري يا اغلي كنوزي انتي كنتي دعمي واماني في كل حياتي
تبكي رقيه وتضمها بحب وود
وانتي يا صاحبتي عمري يا كنزي حبك سر سعادتي وجودك هون عليه كتير...
يخرجوا من حض"ن بعض لي يجدوا الجميع حوليهم بيتفرجوا في حب وتعجب
جنات بمشاكسه:يا سلام علي الحب اتعلم منها يا فادي انا غيرت رأي ومش هجوز فادي هجوزك انتي يا حماتي المستقبليه وجرت عليها وضمتها اليها
جنات بشقاوه:انا نفسي اخلف بنت شبهك...قمره كده تلحقها ايمان وترد
ايمان:انا سبقتك يا حلوي روحي وجبت نواره ورقيه شوفي حته تاني العبي فيها وضمتها بحب يضحك الجميع علي شقاوه الفتيات....





تأتي رقيه تجري علي جدتها رقيه
رقيه:يا تيتي الحقي تيمور قعد جانب التورته وبدأ ياكل بطريقه مقرفه اوي....
لي تلحقها نواره ببراءه الاطفال
نواره:عيب عليكي يا رقيه تفتني علي اخونا ومتسمعيش كلام ماما مش هي قالت ان الفتنه حرا"م ليه بقي تفتني علي تيمور....
تضمها ايمان بحب وتقبلها شطوره يا نواره وتنظر لي رقيه بحده عيب كده يا رقيه مش تتعلمي من اختك انا زعلانه منك.....
تلوي رقيه فمها بغض"ب طفولي
وتجري لي الداخل...
تتعصب رقيه الجده:ايه يا ايمان مالك جيه ليه علي البت كده اهي زعلت ام اروح اصلحها وحسابك معاي بعدين....
تجري رقيه خلف حفيدتها تصلحها استني يا رقيه ام قولك متزعليش
يا روح تيتي
يضحك الجميع علي رقيه ينظر تيمور بفخر لي ايمان والله كبرتي يا ايمان وبقيت امه عظيمه....
ويلا بقي نشوف تيمور هبب ايه...
ويدخلوا لي الداخل ويضحكوا ويفرحوا ووسط هذا تهمس ايمان لي عمران تخبره بأنها حامل في شهرها الخامس...
بصرخ عمران بي فرحه ويحمل ايمان ويقبلها الحمد لله علي كرمه
يبارك الجميع لي ايمان
عمران:بس مفيش حركه لحد ما يخلص الحمل
ايمان بضيق:تاني يا عمران اف بقي
يضحك الجميع علي عمران ويقولوا عمران هو عمران مفيش تغير....
وبعد مرور ٨شهور كانت ايمان ولدت وانجبت صبيان توام اسمهم عمران طارق ونادر....
واليوم هو زفاف التوأم فقد اصر عمران ان تلبس ايمان فستان زفاف ويقضوا شهر عسل من جديد





فرح كبير يجمع الثلاث اخوات ولكن ايمان بطلتها المميزه ونقابها الابيض الجميل وفستانها المميزه ببرقه الخاطف لي الانظار وعيونها الساحره وحولها فتياتها وتيمور خطف انفاس الجميع حقا هي مثل الالماسه تشع نورا....واخواتها لا يقل عنها جمال بفستانهم الابيض وحجابهن المميز جعل الكل ينظر اليهن وفي النهايه الاخري يوجد العرسان الذين ينف"جروا غيره وغض"با من نظرات الجميع وفجأه يفجر"وا اكبر مفاجأه يقف الثلاث يغنوا بسعاده لي العرائس وهذا اشع"ل الحفله لكن يظهر تيمور بطلته الساحره ويغني فتجري عليه الفيتات ويغنوا معهوا فتلمع عيون الثلاث عرسان بش"ر
عمران:هو فاكر انه هيبوظ يوم فرحنا وينكد علينا ده بعده وفجأه تنطفئ الانوار ويسلط ضوء ابيض يشبه ضي القمر وتظهر خلال نورا وهي تلبس عروس وتقول في المذيع هجوزك يا حبي مهما طال الزمن ينظر تيمور لي الثلاث بغض"ب عملتهوها يا ابلس'ه طيب الحساب يجمع وجري وهو يصرخ مش عوز اتجوززز فتجري خلف نورا وبتصمم هجوزككك
يضحك الجميع والكل ياخذ عروسه ويرقص معها في حب وسعاده.....

الخاتمه
يجري تيمور وتجري خلفه نورا
يصرخ تيمور بفزع وكأنه المو"ت يلحقه
تيمور
مش عوز اتجوززززز يا ناس حد يلحقني من المجنونه دي....
تجري خلفه نورا وهي بفستان الزفاف الابيض الكبير...وهي تصرخ بتصمم
نورا
حد يلحقني يا ناس خطيبي اغتص"بني ورفض يصلح غلطته معايه وانا واحده يتيمه ومليش اهل هروح فين....
وبكت بتمثيل بارع جعلت الجميع يصدقها وهي تنظر في خفيه لي تيمور المزهول من تصرفها المجنون.... والناس تجمعت حوله وامسكت بيه باحكام وسط نظرات الاحتقار والقرف...وهم يرددوا مسكينه واحد نادل ولازم يتجوزها هي المسكينه دي ملهاش حد احنا اهلها... يحاول تيمور الهروب منهم لكنهم يقبضوا عليه باحكام فيصرخ بغ"ضب وتوعد لي نورا
تيمور
والله كدابه انا ملمستهاش دي عوزه تتجوزني غصب عني وبقالها ٦سنين بتجري وري...
تزيد نورا من البكاء التمثلي مما جعل من حولها يزيد في التعاطف معها وينظروا لي تيمور باستياء واحتقار.....
وبعد جدال كبير من تيمور يستسلم تيمور ويقبل ان يتزوج من نورا التي اشتع"لت سعاده وفرحه وتيمور لا يطيقها ويتمني ان يحر"قها فيقرب منها تميور ويهمس لها..بتوعد





تيمور بغيظ:والله لا تشوفي معاي ايام سواد ومش هلمسك
تبتسم نورا بحب وتنظر اليه بلهفه وتتعلق في رقبته
نورا:وانا هخلي ايامك كلها حب وسعاده واي حاجه منك انا قبلها بحب عارف ليه عشان قلبي اختارك ليه يقين بحبك يا عمري ومهما تعمل هفضل احبك....
كلامها هز كيان تيمور وجعله يبكي فتمسح نورا دموعه بحب ولطف
فيدق قلب تيمور لها ويهمس باسمها برقه وحب لي اول مره....
وبعدها يحتفل بزفافه مع باقي العرسان السعاده صارت عنوانهم
وبعد الزفاف يأخذ كل عريس عروسه لي غرفته وهو في قمه السعاده
عند جنات وفادي
يدخل فادي هو يحمل جنات التي تخجل بشده ويصلوا ركعتين حتي تملئ حياتهم بركه....
وبعدها يقرب فادي من جنات
فادي:بحبك بعشق بهواكي والليله المنتظره هتحصل اخيرا...
تبتعد جنات وبخوف تقول اياك تقرب مني يا فادي انا بحذرك
يبتسم فادي بحب ويحملها برقه ويقبل وجنتها فتطمئن جنات وتبدأ معه رحله العمر.....
عند عمر وجني
صلوا ايضا حتي تملئ حياتهم بركه وبعدها يقترب عمر من جني لكنها
تصنع مفاجأه لي عمر فعندما اقترب منها وجدها هادئه وتنتظره بشوق فتتعلق بيه وتقول بدلال
جني:بحبك يا عمري يا قلبي وكنت بحمل بيك في كل ثانيه
عمر بزهول:انا فرحان اوي ومش مصدق بحبكككك
وحملها ووضعها علي السرير وقفز بجانبها....
عند ايمان وعمران هم بقوا علي شاطئ البحر يتأملوا جمالهو
ويستعدوا ذكريات الماضي





ايمان:رحلتي اليك كانت طويل وصعبه كنت كل ما اتعب اتخيل حض"نك حبك وحنانك فاكمل رحلتي اليك حتي اصل لي يقين قلبك بحبك يا اجمل عمران وبحب عيلتنا السعيده واخيرا حلمي اتحقق بيكي يا اجمل سند واحلي حبيبي واوفي زوج بحبك
ينظر لها عمران بحب ويقول
عمران:رحلتي من الوهم لي اليقين كانت صعبه بس حبك كان اقوي داعم ليه بحبك يا امي وبنتي وحبيبتي وحياتي وامالي ....
تبتسم ايمان بجنون وانا نفسي انزل الميه وانت معا
عمران:بس كده انتي تأمري يا قلبي وحملها ونزل بيها الميه وهي تضحك وتصرخ بحبكككك يا عمران ويرد عليها عمران بحبككك يا عشقي انا.......
عند نورا وتيمور
مشاعر مختلطه تغزو قلب تيمور
تيمور:معقول اني بحبها وانا بهرب من اي حب ايواه بحبها ....بس هي راحت فين وظل يبحث عنها لي يجدها تخرج من الحمام وهي تردي بدل رقص....فيبرق عينه.... بصدمه وزهول ينهار ابيض ايه ده
تشغل نورا الموسيقي وترقص ويستجيب معها تميور ويصرخ بحبك يا مجنونه.. وترد عليه نورا بحبك......ويقرب منها وو
وبعد مرور ٣سنوات تغيرت فيها كل الاحوال واصبحت السعاده عنوان تلك الاسره فقد اصبحت جنات سيده اعمال ناجحه بعد ما حصلت علي الدكتوره واصبحت تدير شركات ولدها.....وانجبت فتاه واسمها فادي فداء وبعدها انجبت ولد واسمته سامح...
وجني اصبحت دكتوره في الكليه وعالمه اجتماع شهيره وتعيش بسعاده مع عمر وانجبت منه ولدان واسمتهم باهر وشامل ام تيمورا اصبح مهوس بنورا ويغير عليها اكثر من عمران وانجب فتاه جميله واسمها شمس ويحبها بشده ويغار عليها من طارق ابن عمران وايمان .....





ام عمران وايمان عاشوا في سعاده وتفاهم مع اسرتهم الصغيره المكونه من ٥ اولاد.......
واليوم اجتمع الاسره مثل العاده فهم يجتمعوا عند رقيه ونواره وطارق جدهم كل يوم جمعه..
علي العشاء تجتمع الاسره كلها علي العشاء وهم يضحكوا ويلعبوا والاطفال يلعبوا حولهم ..
ايمان:الله المه حلوه اوي انا عوزه اخد صوره فتأتي بكاميرتها وتلتقط صوره تخلد تلك العائله الجميله
البدايه بعد رحله الوهم والشك حتي نصل لي اليقين

النهاية
 لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية وهم شك ام يقين )
reaction:

تعليقات