القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية وهم شك ام يقين الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم سارة احمد

رواية وهم شك ام يقين الحلقة الحادية والعشرون 21 بقلم سارة احمد
رواية وهم شك ام يقين الجزء الحادي والعشرون 21 بقلم سارة احمد
رواية وهم شك ام يقين البارت الحادي والعشرون 21 بقلم سارة احمد
رواية وهم شك ام يقين الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم سارة احمد

رواية وهم شك ام يقين الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم سارة احمد

ايمان بوجع والم:طلقني يا عمران انا خلصه معدتش ادره اتحمل بعد كده....

يصدم عمران ويبرق عيناه من الصدمه... ويقرب منها فترجع ايمان لي الوراء خطوه....والدموع تسيل منها ....فيقرب عمران فتبعد ايمان وتصرخ فيه ببكاء وغض"ب

ايمان:بقولك طلقني الحب مش كل حاجه الاهم منه الاحترام وانت مش بتحترمني علي طول بتجرحني وتقسو عليه وانا تعبت من الغفران والتسامح...قلبي مش قادر يتحمل انت بتضغط عليه وانا مش عوزه اخسرك بس انت جيت اخري.....انا بتعذ'ب وانا مش قدره احمل طفل منك ده حلمي اني اكون ام ورضيت بتيمور يعوضني عن شعور ده بس انت رافض حتي تمنحني الشعور ده كفايه بقي....

الكل واقف وقلبه يتم"زق علي حال وحزن ايمان ام عمران جثي علي ركبته وخفض وجه ارضا وبكي....

عمران:انا اسف يا ايمان ارجوكي سمحيني انا بحبك اوي بس نفسي تديني فرصه اخيرا

كادت ايمان ان تشفق عليه وتحن اليه لكنها تصمم علي الطلاق

ايمان:معدتش ينفع الكلام ده يا عمران انا عوزه اطلاق انا هرجع مصر بعد امتحانات اخواتي كل حاجه بينا انتهت بس برده تيمور ابني و هيفضل معاي......

يبكي تيمور بشده فتحمله ايمان وتجري علي غرفتها فيجري خلفها عمران كاد ان يمنعه تيمور عمها لكن فادي يمنعه

فادي:سيبهم يصفوا خلافاتهم مع بعض ارجوك ولو عمران تجاوز حدوده انا الا هقفله بس رجاؤ سيبهم

يتأفأف تيمور بضيق:طيب عشان خاطرك بس والله لو قل ادب'ه لا هكس"ر دماغه....





تجلس ايمان علي الكرسي وهي ترضع تيمور وتبكي

يبتسم لها تيمور فتبتسم ايمان

ايمان:انا والله بحبك وكأني خلفتك ومش هسمح لي اي حد يبعدنا عن بعض.... يقف عمران علي الباب وهو متردد ان يدق الباب

عمران بتردد:انا هخبط لا مش هقدر اوجها ولا لازم اوجها وتحمل كل كلامها انا استاهل كل حاجه...

واخيرا يحزم قراره ويدق الباب

عمران بتوسل:ارجوكي يا ايمان سمحيني انا اسف والله ما هعمل كده تاني ايمان وحياتي عندك افتحي.....

تبكي ايمان ولا ترد عليه

ايمان بهمس:عمري ما هتهاون تاني معاك يا عمران.....

يجثو عمران علي ركبته ويظل يدق علي الباب ويبكي

عمران:افتحي يا ايمان انا مقدرش اعيش من غيرك والله انا اسف....

في الحديقه تجلس جنات علي الارجوحه تذاكر ولكنها حزينه علي اختها .....وحالها يتسلل فادي خلف جنات التي لا تشعر بيه ويضع يده علي عينها....

فادي:انا مين...؟

جنات بزهق:اف بقي يا فادي انا مش حمل غليزتك وسخفتك دي دلوقتي.....

يجلس فادي بجانبها ويسحبها لي حض'نه....

فادي بحب:حبيبي متزعليش اكيد ربنا هيصلح حالهم....سيبك منهم وخليكي معاي ايه رايكم نخرج نتفسح شويه وافرحك حبه...

تدفعه جنات بضيق

جنات:تصدق انك زي اخوك معندكش دم انا مش عوز اشوف وشك لحد ما اخوك يصالح اختي ....بارد وتركته وذهبت

فادي بضيق:منك لله يا عمران صبرك.....





يأتي الصباح والكل حزين تخرج ايمان لي شركتها حتي تباشر اعمالها.....وبعده تذهب لي جني التي مازلت في مركز في رحله فقدان الوزن وعمر بجانبها لا يفارقها .......

وكان فادي يراقبها...ويتصل بي عمران.....فادي:استعد يا عمران ايمان وصلت عند اختها اجهز هي فاضل لها خطوه.....

عمران بضيق:طيب غور بقي ده انت لاكاك....وقفل الهاتف في وجه فادي.....

تدخل ايمان لي المركز واول ما تدخل تتفاجئ بما افقدها عقلها تتفاجئ بعمران جثي علي ركبته

ومعه اكثر شئ تحبه وهو الموز....

وفرقه موسيقيه تعزف اغنيتها المفضله انت عمري....

والمكان مزين بلورود البيضاء والحمراء والياسمين....والكل موجود هناك..... تفرح ايمان ومن شدت فرحتها كادت ان تطير....

يغني عمران لها:بحبك يا احلي ايامي بعشق فيك سنيني واوهامي بدوب فيكي بحبك سميحني....

ترتمي ايمان في احض"انه فيحملها عمران ويدور بيها في الهواء ويصرخ بحبكككك بعشقك بحبكككك سمحيني

ايمان بدموع:وانا بحبك بس نفسي اخلف منك ....

عمران:حاضر من بكره هكمل علاجي وربنا الكريم......

تضمه ايمان بحبككك اوي....

عمران:ترقصي يا ايمان....

ايمان بفرحه :اكيد انا نفسي ارقص معاك.

عمران بشقاوه:وبعدها نروح علي فندق حاجز فيه جناح وندرب علشان نعرف نخلف....بس اياك تتحملي....

تخجل ايمان وتحمر وجنتها وتضر"به برقه في صدره بطل قله الاد"ب دي.....

يغمز لها عمران ويشاكسها:طيب بذمتك لو بطلت قل"ه ادب هتخلفي ازاي.....

تدفن ايمان وجهها في عنقه وتهمس سا"فل....

عمران:سا'فل بس بيعشقك وبحبك اوي.....





علي الجانب الاخر يرقص فادي مع جنات...بضيق

فادي:ميت مره قولتك بلاش تلبسي ام الشورت الجينز ده انتي مصممه انك تعصبي امي....

جنات بم"كر:وهعصبك ليه يا حبي ده حتي محتشم

يجن فادي :بقي ده محتشم طيب تعالي هنا بقي وجري خلفها...

تضحك جني :والله جنات دي ما هتعقل مسكين فادي والله صعبان عليه لي ياتي عمر من خلفها...

ويهمس لها....

عمر:والله انا الا مسكين مش طايل منك كلمه حلوه ولا حتي شفقه انما هو خطيبها يابخته...انا بحبك يا جني ونفسي توافقي تتجوزني حر"ام عليكي نشفتي ريقي...ووجعتي قلبي معاك

تخجل جني وتنظر اليه وتبتسم ولا ترد وتتركه وتمشي....

يغض"ب عمر:انا مسكين والله بس مش هسيبك غير ام تبقي مراتي يا جني.......

وفي الصباح يبدأ عمران رحله العلاج كم وعد ايمان ويمر ٣شهور يشفي فيهم عمران ويصبح قادر علي الانجاب لكنه حزين ومهموم...

زي ما يكون شايل هم وسر جوه قلبه وقلقان ديمن وفي يوم تدخل ايمان بعاصفه من الفرحه وهي بتصرخ بعلو صوتها....

ايمان:يا ناس انا حامللللللل يا ماما انا حاملللل باركولي...





نواره بسعاده وفرحه تضمها مبروك يا ايمان اخيرا انتي حامل...ربنا يكملك علي خير....

وتأتي جنات من المدرسه وتسمع الخبر وطير من الفرحه وتجري تضم ايمان مبروك يا ايمي اخيرا هبقي خاله...وفادي يبارك لها ويغمز لي جنات بوقاحه

فادي:مبروك يا ايمان وعقبالك يا جنات....

يحملها تيمور بسعاده واخيرا يا قلبي هتبقي ماما ويفرح قلبك

تضمها رقيه بسعاده مبروك يا قلبي بس خالي بالك من نفسك بعد كده

ياه اخيرا هشيل عيالك يا ايمان....



الكل سعيد الا عمران الحزين ويكاد ان يبكي....تتوجه اليه ايمان وتضمه....انا حامل يا عمران واخيرا مالك زعلانه كده ليه.....

يبعدها عمران ويرد ببرود

عمران:لا مفيش بس تعبان شويه وهطلع انام...بعد اذنكم....

جنات بضيق:هو ماله ده....

ايمان بقلق:مش عارفه انا هطلع اشوفه....وصعدت ايمان وقبل ان تفتح الباب تسمع عمران....يقول
يتبع...
لقراءة الفصل الثاني والعشرون اضغط على : ( رواية وهم شك ام يقين الفصل الثاني والعشرون )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية وهم شك ام يقين )
reaction:

تعليقات