القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية زين الصعيد الفصل الأول 1 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الحلقة الأولى 1 بقلم دودي
رواية زين الصعيد الجزء الأول 1 بقلم دودي
رواية زين الصعيد البارت الأول 1 بقلم دودي
رواية زين الصعيد الفصل الأول 1 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الفصل الأول 1 بقلم دودي

_شخصيات الرواية 
_زين حسن الجبالي :يبلغ من العمر 30  سنة يعمل ضابط في الشرطة وهو من أصول صعيدية ويعتبر كبير العائلة قاسي وفي بلده فهو صارم وحاد الطبع نظراً لكثير من قاعدات الصلح العرفية اللتي يحضرها وفي المدينة فهو عصري وموكب جدا ...
_جنة عز الدين :تبلغ من العمر 26 سنة متخرجة من كلية الطب وتعمل في مستشفي في قطاع الطب العسكري فتاة مرحة جدا وكاتبة أيضاً معروفة بعشقها للروايات والحكايات ولديها مكتبة خاصة بها في غرفتها ومن عائلة ثرية للغاية 
_ماجد قدري :دكتور في نفس المستشفي اللتي تعمل بها جنة في القطاع ويكون أيضا خطيب جنة فهو شخصية اهتزازية وانتهازية وتكد تكون مستغلة 
_باقي الشخصيات سوف نتعرف عليها من خلال القصة 
.....
الام :يلا ي جنة اصحي الفطار جاهز 
جنة :يوووه بقا اي ي ماما في اي مصحيني بدري ليه 
الام :يلا بلاش دلع اصحي علشان نفطر وباباكي عاوزك تحت في موضوع 
جنة :حاضر خلاص انزلي وانا نازلة اهو 
الام :متتأخريش مستنيناك 
.....
جنة صحيت لبست بنطلون جينز وعليه بلوزة بيضاا وشعرها كحكة ووضعت احمر الشفاه فقط وبعد كدا نزلت 
جنة :ي صباح الهنا ع حبيبي انا 
الاب :صباح الجمال عليكي يا جميل 
الام :الله الله اي شغل المحن ده ع الصبح 
جنة :ده مش كحن ي ست الكل ده عشق وجمال بابا 
الاب : حبيبة بابا  وضحك 
الام :بقا كدا طيب يلا شوفي كان عاوز منك اي بقا ي حبيبة بابا 
جنة :احم احم خير ي باشا في اي قلبي مش مطمن 
الاب :ماجد كلمني امبارح بليل وبيقول انك متغيرة معاه كدا ليه في اي بس 
جنة :اه هو رايح يشتكيلك مني يعني 
الاب :يستي مش بيشتكي ولا حاجة بس مش مديله اي أهمية كدا ليه علشان خاطري بطلي تنشفي دماغك معاه هو كويس وأخلاقه كويسة وانا عارفاه 
جنة :يووه حاضر ي بابا 
الاب :حاضر وخلاص ولا حاضر اي 
جنة :لا حاضر هكلمه ماشي 
ابتسم الاب ابتسامة لطيفة 
الاب :يلا بقا تعالي افطري 
جنة :لا مش جايلي نفس هخرج مع ملك هجيب شوية حاجات كدا وهرجع اجهز شنطتي علشان مسافرة بكرا الصبح القطاع أن شاء الله 
الاب :بدري كدا ده لسه ع اجازتك خمس ايام 
جنة :اتصلوا عليااا علشان فيه عجز ومشاكل ف القطاع هناك ولازم الكل يكون موجود 
الاب :ماشي ي حبيبتي خلي بالك ع نفسك 
جنة :حاضر ي حبيبي 
يلا سلام 
.......
ابو جنة عنده أكبر شركة إدارة أعمال في البلد وليه مكانته في المجتمع المرموق 
.....
جميلة :عايزة اقولك ع حاجة ي عز 
عز :قولي ي  في اي 
جميلة :معرفش قلبي مش بيرتاح للي  اسمه ماجد ده ليه 
عز :ليه كدا ده كويس جدا وابن ناس محترمة وليهم مكانة في المجتمع 
جميلة  :انا مرضتش اتكلم  قدام جنة علشان متخدش بالها 
عز :في اي قلقتيني ...
جميلة : لا لا مفيش مش تقلق انا بس خايفة علي جنة 
عز :ي شيخة خضتيني لا مش تخافي ولو حصل اي حاجة جنة هتعرف تتعامل كويس جدا
جميلة  :ربنا معاها ي رب ويحفظها 
عز :ياارب يلا انا رايح الشغل عاوزة حاجة 
جميلة : عاوزة سلامتك مع السلام 
.....
ملك :انا تعبت من المشي بقا حرام عليكي تعالي نقعد 
جنة :تعبتي اي لسه ماشين يلا بلاش كسل 
ملك :ي بت تعبت اووي كفاية لف لفيتي محلات مصر كلها تعالي نسترياح في اي كافية رجلي تعبت 
جنة : انا مسافرة بكرا مفيش وقت اخلصي فيه حاجات لسه عايزة اشتريها 
ملك :لا مع نفسك بقا انا راحة اقعد ع الكافيه ده مستنية هناك 
جنة :روحي ادي آخرة اللي يجيبك معاه مصحابكي ع الفاضي وضربتها ع كتفها 
ملك : راحة ع الأقل هرياح رجلياا بعيد عنك وطلعت لسانها وضحكت لها ومشيت 
جنة :والله مصاحبة مجنونة  وضحكت عليها 
 ويت شوية كدا ...
ملك :بتكون اقرب واحدة لجنة يعتبر اختها ملك مش عندها اخوات هي وحيدة هي وملك بيخرجوا دايما مع بعض في كل مكان يعتبر مكملين بعض كدا رغم اختلاف شخصية كل واحدة منهم يعني ملك هادئة مش بتتكلم كتير مش بتحب تعمل شاوبينج ع عكس جنة ملك بتكون دكتورة صيدلانية فاتحة صيدلية وشاغلة في مستشفي حكومي ومن عائلة متوسطة بس ده عمره ما فارق مع جنة كل اللي م بينهم حب ومودة وصداقة وأخوة هم الاتنين بيكملوا بعض  ملك هي كمان بتحب جنة وبتعتبرها زي اختها تماما
باك 
وبعدها جنة راحت تكمل الحاجات اللي عايزها من المول 
وهي ماشية في المول وبتشوف الحاجات اللي عايزها حصلت حاجة غريبة اووي كانت صدمة بالنسبالها  ...
يتبع...
لقراءة الفصل الثاني اضغط على : ( رواية زين الصعيد الفصل الثاني )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية زين الصعيد )
reaction:

تعليقات