القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مجنونة كبير الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية مجنونة كبير الصعيد الحلقة الأولى 1 بقلم رنا أحمد
رواية مجنونة كبير الصعيد الجزء الأول 1 بقلم رنا أحمد
رواية مجنونة كبير الصعيد البارت الأول 1 بقلم رنا أحمد
رواية مجنونة كبير الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية مجنونة كبير الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

في الصعيد ...
في قصر الصياد التي يتكون في اربع طوابق .
في الطابق الاول ....
كان يقف كمال أمام المراه وهو يرتدي عبايته لتبتسم إليه وداد .
/ربنا يقويك ي سيد الناس ويعينك علي كل الي انت فيه .
كمال بابتسامه /طول مانتي معايا ي ست الناس كل حاجه بتعدي ي وداد ربنا يخليكي لينا كلنا ي ست الدار الباشا ابنك لساته نايم مش كده .
وداد بحنان /ايوه ي حبت عيني ده بيشقا جوي فسبته يرتاح شوي .
كمال بحده وقوه وهو يربت عصاه أرضا /ده دلع مايع أكده ده بعدي هيكون كبير الصعيد كلها وهو المسؤول عن كل حاجه في البلد خليه يقوم ورنا هام كتير وقولي ل بنتك تعقل كده يوسف هو الشخص المناسب ليها ول ابنها ده عمه هيكون في مقام ابوه الله يرحمه انا نازل علشان نفطر وكلهم الاقيهم ورايا .
**************** ..





في جناح سليم ....
كان يقف أمام المراه وهو يصفف شعره ويرتدي جلبابه الصعيدي لتسير وداد بابتسامه صافيه .
/صباح النور ي قلب امك.
سليم بابتسامه وهو يقبل يدها/صباح الفل ي ست الناس كلها .
وداد بابتسامه /قلب امك انت انزل بسرعه ل حسن الحاج كمال قالب عليك جوي.
سليم بمرح وغمزه/الراجل ده بيغير مني جوي اكمني واكل منه الجو .
وداد بضحك /ههههه يحزك ي واد ي سليم طب شوف زين باشا التاني ل حسن ابوك هيتقلب علينا واحنا مش قد غضب الكبير .
سليم بابتسامه/امرك ي ست الكل.
في القاهره ...
في شقه نور ....
كانت تقف حنان في المطبخ وهي تتضع الفطار وتصرخ بغيظ شديد.
/انتي ي همي التقيل ي عملي الاسود في حياتي .
نور بنعاس وغيظ /ايه ي حنان مالك هو كل يوم الموال ده ي وليه .
حنان بغيظ شديد/ولولولي عليكي ي بعيده كل ده نوم ي بت الدكتور سيد اتصل من بدري وقالب عليكي الدنيا .
نور وهي تاكل بغيظ/استغفر الله العظيم يارب دي حته مدير مزرعه محاسسني أنه وزير الصحه وبعدين انا دكتوره كبيره في البلد ي عني اروح علي كيفي .
حنان باستفزاز وخبث/هههه فيه دي عندك حق انتي والبهايم مشاء الله نفس الدماغ .
نور بغيظ شديد/تشكري ي أما.
ساجد بابتسامه /صباح الفل .
نور بابتسامه/اهلا باجمل معيد في جامعات مصر كلها .
ساجد بابتسامه/تسلمي ي ستي .
حنان بغيظ شديد/بقولكم ايه انتوا هتفضلوا انتوا الاتنين في ارابيزي كده العمر كله نفس حد فيكم يتجوز وتمشوا من وشي بقا .





نور بخبث ومكر/اهي اهي عي دي اخرتها ي وليه اكمنانا ايتام خلاص عايزه ترمي ولادك في الشارع علشان تتجوزي وتعيشي حياتك راح فين ضمير الام راح فين .
حنان وهي تتدفعه بالشبشب بغيظ /راح مشوار ومش راجع ي روح امك جاتك الهم .
نور وهي تخرج من غرفتها بعدما ارتدت ملابسها /هو الزمن كده مفيش ام بقت ام بترقص بمرح مفيش صاحب بقا صاحب مفيش راجل بقا راجل للوووووي سلام ي ابلتي.
حنان بغيظ شديد/عوض عليا عوض الصابرين يارب .
ساجد بضحك /هههههه .
في المزرعه التي تعمل بها نور فهي تعمل طبيبه بيطريه .
كانت تقف وهي تتدون ملاحظتها ليقترب منها سيد مدير المزرعه بغيظ شديد.
/بصي بقا ما هو حل من الاتنين ي تسيبي انتي المزرعه ي أما هسيب البلد انا واطفش .
نور باستفزاز وخبث/خلاص اطفش انت شوفلك عقد عمل في السعوديه الشغل هناك نار .
سيد بغيظ شديد/لا ي اختي ده بعدك انا قاعد علي قلبك العمر كله لحد محد فينا يخلص علي التاني المهم جهزي نفسك علشان هتسافري الصعيد .
نور بغيظ شديد/نعم اسافر الصعيد ليه .
سيد بخبث ومكر/انتي عارفه مرض الحمه القلاعيه الي داير في البهايم اليومين دول ومنتشر اوي في الصعيد فبصراحه الوزاره طلبت مني ارشح دكتور وبصراحه ملقتش احسن منك كفاءه ونهاره ي نور انتي زي بنتي برضه .





نور بغيظ شديد/لا وانت الصادق انت عايز تتطفشني من هنا علشان يخلالك الجو مع فريال صاحبه مزرعه ارانب الي بتاخدها المكتب تعرفها الارانب بتخلف اوي ولا فاكرني مش واحده بالي .
سيد بغيظ شديد/هو انتي فيه حاجه بتخفي عليكي ي اختي المهم جهزي نفسك بكره للسفر سلام .
نور بغيظ شديد/ربنا ينتقم منك ي سيد ي ابن زكيه الهي تولع ومطافي مصر كلها مش عارفه تتطفيك اخرتها هتروحي الصعيد ي نور ي مانتي صغيره وحلوه ي نور .
********************.
في فيلا الصياد ...
في غرفه زين ...
كان يقف زين وهو يضع سلاحه جانبا بعدما جهزه للسفر الي ذلك المهمه ليسير إليه سليم بابتسامه.
/صباح الفل ي زين الصعيد .
زين بابتسامه /اهلين ي كبير الصعيد كيف حالك ي سليم .
سليم بابتسامه وحنان /انا زين ي اخويا طمني عليك انت اخبارك ايه.
زين بحزن وضيق /هيكون مالي ي كبير الصعيد بطلع من مهمه لمهمه واهي ماشيه .
سليم بحزن من أجل أخيه /لساتك عاد مش قادر تنساها ي زين .
زين بوجع وصراخ /ايه الي يخليني انساها ي سليم ايه الي عملناه انا وهي علشان نبعد عن بعض كده ونتحرم من بعض كده .
كمال بغضب جحيمي/علشان عمها قتل ابن اخويا الله يرحمه الي هو جوز اختك الي قهر قلبها ويتم ابنها وانت لسانك بتفكر في بنتهم ي زين قسما بالله لو اسم البت دي جه علي لسانك مره تانيه لانت ابني ولا اعرفك فاهم ويلا علشان نفطروا.
سليم بقلق بالغ/حاضر ي حاج يلا ي زين يلا .
****************.





علي مائده الافطار.....
كانوا يجلسون جميعهم باحترام .
كمال بجديه /علي فكره ي سليم فيه دكتوره هتيجي البلد النهارده علشان تعالج البهايم المرضانه دي جهزلها المندره .
سليم بابتسامه/امرك ي حاج .
شهد وهي تتطعم ابنها /أبا انا لازما انزل مصر اجيب شهاده ميلاد فارس .
سليم بابتسامه/وانتي تنزلي ليه واحنا موجودين ي شهد .
شهد بابتسامه /تسلملي ي اخويا بس لازما اني ي عني اي حد قريب من الاب علشان ياخدها.
كمال بجديه /خلاص ي يوسف ابن عمك يروح معاكي .
شهد بضيق /مش مستاهله ي ابوي انا مش عيله صغيره ومش محتاجه ل حد .
يوسف بحزن شديد/هو ابن عمك وعم ابنك حد برضك ي شهد ده ربنا الي يعلم معزتك عندي .
كمال بغضب شديد/الحديد خلص خلاص يوسف الي هيروح معاكي وانت ي سليم متنساش موضوع الدكتوره وأبقا كلم اختك فيروز تنزل الاجازه دي .
سليم بابتسامه/حاضر ي ابوي عن اذنكم .
زين بضيق /وانا طالع انام شويه.
يوسف بحزن شديد/يلا ي شهد علشان منتاخروش .
شهد بضيق /حاضر .
وداد بحزن/بالراحه علي ولادي ي كمال مش كده .
كمال بجديه /ولادك مش صغيرين ي وداد لازم يعرفوا مصلحتهم فين انا مش هعيشلهم العمر كله ي وداد .
وداد بابتسامه /ربنا يخليك لينا ي سيد الناس .
****************.





في شقه نور ...
كانت تجلس نور بفوضويه بغيظ شديد/ي عيني ياعيني علي الوله اه علي الي حصلك ي نور ي بنتي منك لله ي سيد .
لتنظر بغيظ الي والدتتها الي تعد شنتطها وهي تكتم ضحكاتها.
/اضحكي اضحكي مشاء الله علي النشاط ده انا لم بطلب منك خاصه بتطلعي عيني علشان تعملهالي لكن مشاء الله حهزتي الشنطه في ثواني .
حنان بضحك /ههههه اخيرا هرتاح منك ي بت ي نور مصر كلها هترتاح منك ومن صداعك .
نور بغيظ شديد/انتي فكراني رايحه ومش راجعه ده بعدكم هما يومين بالظبط وهتلاقيني فوق دماغكم وهانتقم منكم انتوا وسيد .
******************.
في الصعيد ...
كانت تقف نور وهي تنظر بدقه وتفحص لتنصدم مما يمسكها من يدها بهلع .
/انتي دكتوره مش كده .
نور باستغراب وقلق /ايوه انا فيه ايه .
عوض وهو يسحبها وراءه سريعا /تعالي معايا بسرعه .





في فيلا الصياد ..
في غرفه سليم ..
كان يصرخ سليم بالم شديد فهو يعاني من التهابات حده في المراره .
كمال بحزن شديد/أكده ي سليم ي عني عجبك وجعك كده قولتلك مليون مره اعملها انا مش خابر انت بتعمل كده ليه ي ولدي.
وداد بدموع ووجع/هو الزفت عوض اخر كده ليه.
عوض وهو يمسك يد نور بلهفه /أنا جيت اهو ي ست الناس .
نور بجديه /مساء الخير ي جماعه فين العجل الي عايز يتعالج .
سليم بصدمه /عجل .
يتبع...
لقراءة الفصل الثاني اضغط على : ( رواية مجنونة كبير الصعيد الفصل الثاني )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية مجنونة كبير الصعيد )
reaction:

تعليقات