القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية رحم بديل الفصل الثاني عشر 12 بقلم زينب سعيد

 رواية رحم بديل الحلقة الثانية عشر 12 بقلم زينب سعيد

رواية رحم بديل الجزء الثاني عشر 12 بقلم زينب سعيد

رواية رحم بديل البارت الثاني عشر 12 بقلم زينب سعيد

رواية رحم بديل الفصل الثاني عشر 12 بقلم زينب سعيد

رواية رحم بديل الفصل الثاني عشر 12 بقلم زينب سعيد


ليأخذ أدم أغراضه بسرعة ويغادر.
في فيلا أدم.
منذ ساعة.
أستيقظت ضحي من نومها بتكاسل وجلست على السرير بوهن وتحدث حالها:أوف أيه الدوخة دي يا ربي لتنهض بتكاسل متجهه لأسفل.
                    zeinab said
علي ترابيزة السفرة.
تجلس ضحي تتناول أفطارها بتقزز.
وبجوارها عبير تحكي لها عن فرح .
لتنهص ضحي بتقزز:تمام أنا هقوم أروح النادي.
عبير باحترام:تمام يا هانم.
ماكادت ضحي أن تنهض حتي سقطت مرة آخري مغشيا عليها.
لتصرخ عبير بفزع ليأتي الخدم ويحملوها لغرفتها.
وبعدها تتصل عبير بلهفة بالطبيب وأدم.
                 zeinab said
في سيارة أدم.
يسوق أدم سيارته بسرعة بعد أن أنزل منها السائق أمام الشركة فبعد إتصال عبير به وإخباره بحالة ضحي وان الطبيب في الطريق لم يدي بنفسه غير وهو يركض إلي سيارته ويسوق بأقصي سرعة.
ليصل إلي الفيلا ويرن الجرس ويصعد بلهفة لغرفة ضحي.
في الأعلي.
تقف عبير بجوار الطبيب الذي يقوم بفحص ضحي .
ليفتح الباب ويدخل أدم بلهفة.
أدم بلهفة:خير يا دكتور.
الدكتور بإبتسامة:خير يا أدم باشا ليكمل الطبيب فحصه ثم ينهض ويخرج دفتر الروشتات وقلمه ويبدأ في تدوين بعض الكلمات ثم يعطيه لادم.
لياخذها أدم بإستغراب:أيه ده يا دكتور وهي عندها أيه.
الدكتور بإبتسامة:دي شوية تحاليل من الكشف المبدئي المدام حامل.
أدم بصدمة وهو ينظر لضحي الغائبة عن الوعي:حامل أن متأكد.
الدكتور بعملية:أيوة بس التحاليل هي إلي تأكد أو تنفي بعد إذنكم ليغادر الطبيب ويترك أدم في صدمته.
 عبير بفرحة لادم:ألف مبروك يا باشا مدام ضحي هتفرح أوي لما تعرف.
أدم بتشتت:تمام أسبقيني علي تحت لتغادر عبير بسرعة.
ليجلس أدم بجوار ضحي وينظر لها بشرود وهو يردد حديث الطبيب:حامل ضحي حامل طيب أزاي بعد ده كله ليتنهد بضيق ويبدأ في إيقاظ ضحي.
لتتململ ضحي بوهم وتفتح عينها ببطئ:أدم أيه يا حبيبي قاعد كده ليه.
أدم بهدوء:كلموني لما أغمي عليكي.
ضحي بتذكر:أه هو أيه إلي حصل آخر حاجة فكرها أني كنت راحة النادي بس كنت دائمة شوية بعدها ماحستش بنفسي غير وعبير بتص.رخ .
أدم بهدوء:أغمي عليكي وجابلوك الدكتور.
صحي يتساءل:طيب الدكتور قال أيه.
أدم بحزر:قال إنك حامل.
لتجحظ عين ضحي بشدة وتتحدث بصدمة:أنت بتقول أيه.
أدم بهدوء:زي ما سمعتي والدكتور كتبلك علي شوية تحاليل عشان يتأكد.
لتنفض ضحي بلهفة:طيب يلا بسرعة عشان نتأكد.
أدم بلهفة:طيب إهدي شوية لما ترتاحي.
ضحي بدموع :لا مش هرتاح يلا بينا .
أدم بقلة حيلة:حاضر.
                zeinab said 
في غرفة فرح.
تنام فرح بعمق ليفتح الباب وتدخل عبير وهي تنظر لها بتشفي فمعني حمل ضحي أن فرح ستعود للشارع من جديد.
لتحاول إيقافها بحنان مصطنع:فرح يا فرح أصحي يلا.
فرح بنوم:أيه يا خالتي هو الساعة كام.
عبير بسخرية :الضهر أذن يا حبيبتي.
لتنهض فرح بفزع:ليه يا خالتي مصحتنيش أصلي ركعتين الضحي.
عبير بمكر:معلشي يا حبيبتي أصل ضحي هانم تعبانة أوي.
فرح بقلق:ليه مالها.
عبير بخبث:أغمي عليها وجبنلها الدكتور وتخيلي قال عندها أيه.
فرح بتساؤل:قال أيه.
عبير بتشفي:حامل ضحي هانم حامل.
               zeinab said
في الصيدلية.
يجلس أحمد وهو يتحدث علي الهاتف مع سحر بحنان مصطنع:يا حبيبتي زي ما قولتلك هنتجوز خلاص هانت هطلق مراتي طيب أقولك علي حاجة خلاص دورت علي شقة ونبدأ أجهز فيها بس أصبري عليا شوية وعايزك تبقي في ضهري كده مش كل شوية تقوليلي مش هتجوزك وانت مبتحبنش ثم يكمل بخبث متعرفيش أنا بعمل أيه عشانك ويا ستي حددي معاد مع والدتك وهاجي أتقدملك رسمي عشان تطمني باي يا قلبي ليغلق الهاتف ويتحدث بمكر فاضل علي الحلو تكه والله لو خطتك نجحت يا واد يا شاكر لأحليك بوقك.
                  zeinab said
في شقة عبير.
تدور في شقتها بسعادة وهي تحدث حالها أخيرا حالي زي الكل.ب يا أحمد أفندي وخلاص هتجوز دكتور وإبن ناس وكل بنات الحتة تتمناه أيوة كده.
                     zeinab said
في المستشفى.
يجلس أدم وعبير في غرفة الطبيب في إنتظار حضور الممرضة بنتيجة التحاليل.
ضحي بلهفة:يعني ممكن أكون حامل فعلا يا دكتور.
الدكتور بإبتسامة:أيوة يا مدام ضحي من الكشف المبدئي والاعراض إلي قولتي عليها تأكد كده والتحاليل دلوقتي تطلع وبإذن الله خير ولو حصل دي تبقي معجزة من ربنا لأن التبويض كان عند حضرتك يكاد يكون شبه معدوم بس ربك لما يريد.
ضحي بأمل :يارب يا دكتور.
ليدق الباب وتدخل الممرضة وهي تحمل في يدها التحاليل وتعطيها للطبيب وتغادر.
لياخذها الطبيب ويتفحصها وسرعان ما تزين الابتسامة وجهه:ألف مبروك يا مدام ضحي مبروك يا أدم باشا .
ضحي بفرحة:بجد يا دكتور سامع يا أدم.
أدم بابتسامة:سامع يا حبيبتي ألف مبروك.
الدكتور بعملية:أتفضلي علي عرفة الكشف عشان نعمل سونار مطمئن علي الجنين.
ضحي بفرحة:حاضر.
                 zeinab said
في فيلا أدم.
في غرفة فرح.
فرح بفرحة:حامل بجد.
عبير بصدمة:أنتي فرحانة كده ليه.
فرح بهدوء:ومفرحش ليه مدام ضحي وأدم باشا طيبين أوي ويستهلوا كل خير .
عبير بصدمة:والله انتي إلي طيبة أنا راحة أحضر معاهم الغداء بدل ما أتش.ل لتغادر إلي الأسفل وهي تتمتم أيه المجن.ونة دي .
                  zeinab said
في أحد الشقق علي النيل.
تقف فتاة  في البلكونة بعيون زرقاء وبضرة حبيبي وشعر ناعم حريري تخفيه تحت حجابها وتتحدث في الهاتف وهي تنظر للنيل بشرود وتتحدث بهدوء:يا أمي سامحيني مش هقدر أنتي عارفة ضحي لا مكلمتوش لأن هي بتبقي جنبه يا ماما وأنتي عارفها طبعا بقي يوه يا أمي خلاص أنا خلصت إمتحانات وهرجع أقعد معاكم يومين أبقي كلميه لما أرجع وانا هكلمه معاكم وتبارك ليه أه هنزل تدريب يا ماما أنا ومني صاحبتي حاضر يا حبيبتي سلميلي علي إلي عندك سلام لتقف وتنظر أمامها بشرود.
لتفيق علي من تضع يدها علي كتفها لتفزع أسيل وتصرخ بشدة وهي تنظر لصديقتها التي أتت من الداخل لتناديها.
أسيل بغيظ:حرام عليكي خضتيني يا مني.
مني بضحك:خلاص يا ستي أسفة مالك بقي لسه بردوا موضوع أخوكي بس بصراحة مامتك عندها حق لازم تصلحيه.
أسيل بهدوء:أنا مش زعلانة منه أنا زعلانة من تصرفات ضحي.
مني بهدوء:معلشي يا قلبي عشان خاطر مامتك ويلا عشان نتغدا بقي.
أسيل بهدوء:يلا بينا.
                    zeinab said
أما فرح .
فنهضت من نومها وإتجههت المرحاض وقامت بالوضوء وصلاة الظهر وبعدها جلست على سجادة الصلاة وتشبع علي إصبعها ثم مدت يدها للسماء وبدأت بالدعاء:يارب يكملك حملك علي خير يا رب يا مدام ضحي ويفركوا بيه يا رب أنتي وأدم بيه واشفيلي أمي يارب وقومهالي بالسلامة لتمسح دمعة شاردة من عيونها وتنهض بعدها بتثاقل وهي تطوي سجادة الصلاة وتتجه البلكونة تنظر للسماء بشرود.
                 zeinab said
في المستشفى.
في غرفة الكشف .
تنام ضحي علي السرير وتنظر للشاشة بفرحة وبجوارها أدم تمسك يده بفرحة وتحديثه:شايف يا أدم إبننا .
أدم بابتسامة:أه يا حبيبتي ربنا يبارك فيه يارب.
الدكتور بعملية:هو حاليا حضرتك في بداية الشهر التاني .
ضحي بتوتر:طيب ووضعه.
الطبيب بابتسامة:زي الفل والنبض موجود أناهط هكتبلك علي شوية فيتامينات وحقن تثبيت وان شاء الله خير.
أدم بهدوء:تمام يا دكتور يلا بنا يا حبيبتي.
ضحي بفرحة:حاضر يا حبيبي.
               zeinab said
في سيارة أدم.
تجلس ضحي في الخلف تتحدث بفرحة عن طفلها لتلاحظ شرود أدم لتتحدث بتساؤل:مالك يا حبيبي.
أدم بشرود:عايزين نودي فرح للدكتور عشان نشوف الفرق ما بينك أنتي وهي اد أيه في الحمل عشان الولادة .
عبير ببرود:هتفرق في أيه كده كده إبنها مبقاش ليه لأزمة.
أدم بصدمة:قصدك أيه مش فاهم.
ضحي ببرود:قصدي أن الجنين ده لازم ينزل.
أدم………….
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث عشر اضغط علي : ( رواية رحم بديل الفصل الثالث عشر )
لقراءة باقي الفصول اضغط علي : (رواية رحم بديل)
reaction:

تعليقات