القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية خادمة الصقر الفصل الثالث 3 بقلم يوستينا سامي

رواية خادمة الصقر الحلقة الثالثة 3 بقلم يوستينا سامي
رواية خادمة الصقر الجزء الثالث 3 بقلم يوستينا سامي
رواية خادمة الصقر البارت الثالث 3 بقلم يوستينا سامي
رواية خادمة الصقر الفصل الثالث 3 بقلم يوستينا سامي

رواية خادمة الصقر الفصل الثالث 3 بقلم يوستينا سامي

في فيلا صقر 
الحرس / عايزه تقابل مين صقر الحديدي كده حاف يا بنتي انت عارفه انت جايه تقابلي مين
ده اسمه صقر باشا 
نغم/ اللهم طولك يا روح طيب ممكن اقابل صقر باشا حديدي بيه في موضوع مهم .. ها حلو كدة يا عن الحج 
الحرس فضلوا يضحكوا جامد / واضح بقى ان دم'ك خفيف بس نصيحه مني ما تهزريش معاه عشان هو ما بيحبش استظراف
نغم / شكرا يا اخويا علي النصيحة لكن
من غير ما تقولي  هو باين عليه  ان دمه ثقيل وبعدين يلا بقى خش قوله ان نغم عايزة تقابله 
الحرس بضحك / ده لو وافق اصلا انك تدخلي الفيلا .
توضيح 💥💥
مين هو صقر الحديدي ؟ .. ده رجل اعمال كبير عنده تقريبا 32 سنه مراته متو'فيه وعند ولد اسمه معاذ
اما نغم فهي :- عندها 23 سنه متخرجه من كليه تجاره وشخصيه بتحب الحياه والفكاهه 
باقي الابطال هنعرفهم بالتدريج 🍀💜
____________________________________________
صقر كان قاعد في مكتبه هو و كريم بيشتغلوا .
كريم /  لا ما هو انت اكيد يعني لازم تسافر الصعيد حتى لو خالد موجود هناك ، صقر جدك هيضايق قوي لو انت ما سافرتش ما تنساش انك انت حفيده البكري .
صقر /  يا كريم باقولك مش قادر اشوف خالد
 واديك شايف معاذ لسه متعلق به قوي وبيعاقبني ان هو خرج من حياتنا وما يعرفش اللي هو كان عايز يعمله فيا .
كريم بحزن/ حاول تنسى خالد بكل اللي عمله صقر صدقيني ... 
 و فجاه الدادة دخلت المكتب / مساء الخير يا صقر باشا . الحرس بلغني ان في واحدة اسمها نغم تقريبا عايزة تقابلك واقفة برا 
كريم اتصدمت / نغم معقوول  ، دي جر'يئة أوي انها تيجي هنا برجليها علفكرة ، صقر انت مش هتوافق  تقابلها صح .
صقر ابتسم / روحي يا دادة هاتيها للمكتب و قوليلي اني وافقت اقابلها ..
و فعلا الدادة خرجت برا الاوضة و كريم كان واقف 
كريم / طيب واضح ان اللي جاي مش خير ، انا أفضل اني استاذن علشان ورايا شغل ..
صقر / اقف هنا يا'ض انت هتفضل معايا لحد ما نشوف جاية ليه ، احسن  انا بقي حقيقي مش ناويلها علي خير , و بعدين البت دي لسانها طويل و ممكن اتغا'بي عليها كمان .
.....و فعلا بعد دقايق دخلت نغم مع. الدادة …
نغم كانت في صدمة من شكل المكتب و من شكل الفيلا عموما لكنها فاقت علي صوت
 صقر/ ايه هتفضلي تبصي حواليكي كدة كتتير ولا ايه ، انا مش فاضيلك و عندي شغل مهم فياريت تنجزي بدل ما ..
نغم قاطعته في الكلام / ما براحة علي نفسك كدة يا صقر باشا ده انا جاية ليك برجليا علشان اعتذرلك  علي اللي عملته في حقك
 و اقولك اللي ما يعرفك يجهلك ..وانا فعلا مكنتش اعرف اي حاجة عنك لكن دلوقتي عرفت . 
صقر / والله ، بقولك ايه يا بتاعة انتي انا مش بحب الرغي الكتير ..انتي جاية هنا بعد ما والدتك تعبت اوي و نقلتيها في المستشفي
 و طبعا لانك مش لاقية شغل بسبب سلوكك اللي زي الز'فت ده و حتي لو لقيتي مش هيبقي بنفس الفلوس ، فجيتي ليااا علشان اسامحك و اشغلك هناا 
هاااا صح اللي بقوله ولا لااء .
نغم  ضحكت / وربنا صح .. لا وانا اللي كنت فكراك مش بتفهم و غبي  لا بس بصراحة فوقت توقعاتي  و طلعت ماشاءالله نبيه و ذكي .
كريم ضحك / انتي يا بنتي حاولي تقفلي بوقك ده  .انتي كل ما تتكلمي بتغل'طي يخربيت فقر'ك .
صقر / لا سيبها يا كريم ، اصل عقلها محدود و لحد دلوقتي هي مش عارفة انا مين  و ممكن لو قلبت اعمل فيها ايه .. عموما يا انسة نغم العرض انتهي خلاص 
نغم/ يعني ايه بس العرض انتهي ، هو احنا كنا اتفقنا اصلا يا صقر باشا و بعدين انت ليه نرفوز كدة ده حتي الكلام اخد و عطا .. ما تقوله حاجة يا كريم 
صقر / يعني  انا مش عايزك عندي في بيتي لان بصراحة كدة من ساعة ما شوفت طريقة كلامك و سلوكك بيئة و انا خفت علي ابني احسن يبقي شبهك
و بصراحة كدة شكلك عدوي .. و انا ابقي لازم يبقي اسلوبه راقي ده ابن صقر الحديدي 
نغم بصوت واطي / اللهي تو' لع ما يعرفه يطفووك يا اخي و لو حد يط'فيك يو'لع معاك 
صقر / ايه ..انتي اتكلمتي قولتي ايه دلوقتي يا بت انتي 
نغم / ماقولتش حاجة .. بص يا صقر باشا انا مستعدة اتحط تحت المراقبة طول الوقت ولو حد لاحظ ان اسلوبي مش كويس او مش لائق ممكن تمشوني
 عادي بس علي الاقل ادوني فرصة … و بعدين اعتقد انك عرفت ظروفي و عرفت انا محتاجة ازاي للفلوس دي فخلي عندك قلب و بلاش جحو'د .
صقر لف و اداها ظهره / قولها يا كريم  ان المقابلة انتهت و ياريت ما تقربش تماما من معاذ ابني لاني عايزه ينساها
نغم بصت لكريم بكسره و خرجت برا المكتب … 
لكن وقفت علي باب المكتب / طب اللهي تصحي الصبح تلاقي رجلك مكان قفا'ك يا قادر يا كريم 
و بعدين مين صقر الحديدي يعني .. انسان باسم حيو'ان 
....و خرجت نغم من المكتب و صقر اتغاظ اوي 
و كريم كالعادة بيضحك 
صقر / ايه يا كريم هتفضل تضحك كدة كتير ، دي انسانة عشوائية .
كريم / بس انت عارف كويس لو معاذ صحي و لقاها لسه مش موجودة مش هياكل و هيفضل يعيط
 و خد بالك ان  بعد كدة مش هيثق في كلامك 
صقر اتكلم مع كريم …و كريم سمع كلامه و خرج يجري ورا نغم ..
_____________________________________________
في القس'م .
عساف بعصبية / يعني ببساطه كده ببعد ما اعمل كل التحر'يات عنه ويطلع عيني في الاخر يسلم القضيه لطارق بالسهوله دي ،  انا مش فاهم ايه اللي حصل 
زميل عساف اسامه /  عادي يعني يا  عساف دي مش حاجه جديده،  كثير جدا بنشتغل في قواضي و غيرنا هما اللي بينفذوها 
عساف / لا انت فاهم غلط يا اسامه 
انا مش زعلان علي القضية في دا'هيه ...انا زعلان اني هاضطر اروح وانا كنت عامل  حسابي ابات  بره البيت بالشهر بيقولك ايه ما تاخدني ابات عندك 
أسامة بضحك / طالما فيها ابات عندك يبقى ابوه جابلك عروسه . عموما البيت موجود في اي وقت حضره الضابط
____________________________________________
في الجنينة  🍀
كريم / انسة نغم ..يا ستي استني هو بتجري كده ليه 
نغم / عايزين ايه تاني ما انتوا مشتوني خلاص  مش الحديدي برضو قال المقابلة انتهت ، اللهي المكتب اللي قاعد فيه ده يو'لع و ما يلقووش  حد يطف'يه  والحديدي ده بالذات يسيح و مايلقووش ليه قطع غيار  ..
كريم بضحك / يا بنتي كفاية بقي لسانك ده هيوديكي في دا'هية والله  ، و بعدين انتي بتدعي ان المكتب يو'لع ما انا ببقي قاعد فيه اكتر من الحديدي نفسه يا مفتر'ية .
نغم بضحك  / لا انت شكلك غلباان عكس هو'لاكو اللي جوا ده ، بس قولي انت اكيد مستحيل تبقي اخوه اصل بصراحة انت لذيذ و بتضحك كدة زينا لكن هو حاطط التكشيره هدف للحياه 
كريم  بضحك/ لا يا ستي انا مش اخووه انا صاحبه اوي بس يعتبر زي اخوه .. بس المهم انا كنت جاي اقولك اني هحاول اقنعه انك تشتغلي هنا يعني علشان صعبتي عليااا و خدي ده كمان 
نغم  بفرحة / و ايه ده كمان يا كريم باشا 
كريم / دلوقتي بقيت باشا يا نغم .. عموما ده تليفون و سجلتلك فيه رقمي يعني علشان لو حبيت اتواصل معاكي ، لاني عارف ان تليفون اتك'سر 
نغم / اه فعلا اهوو بسبب هولا'كو برضو .. بس التليفون ده انا هرجعهولك اول ما تشغلني هنا علطول علشان انا مش بحب اخد حاجة من حد 
كريم / اعتبريها هدية بمناسبة الشغل الجديد و بعدين انتي باذن الله هتشتغلي هنا خلال يومين مش اكتر .. ها تحبي اجي اوصلك للبيت علشان الوقت اتاخر 
نغم / لا شكرا جدا يا كريم يا عسل انت .. والله انا ما عارفة اشكرك ازاي بس باذن الله ربنا هيكرمك يا كريم ... سلام عليكم
......و فعلا مشيت نغم ، و كريم فضل واقف مبسوط من طريقة كلامها و اسلوبها ،و بعد كدة اخد عربيته و مشي هو كمان .
___________________________________________
...خرجت .نغم  من الفيلا و هي ماسكة التليفون و مبسوطة بيه اوي و سجلت رقم صحبتها و اتجهت للمستشفي تاني ..
في المستشفي. 🏥
نغم / عزة كويس انك لسه مامشتيش .. انا مبسوطة اوي 
عزة / امشي ازاي بس و اسيب مامتك لوحدها بس فرحيني و قوليلي ان صقر ده وافق انه يشغلك عنده بقي و سامحك 
نغم / اهو انتي اول ما فكرتيني بالحديدي ده انا حزنت تاني، و بعدين اللي زي استاذ هولاكو ده مايعرفش يسامح اصلا ، لان ببساطة كدة معندوش قل'ب اصلا .. بس فكك برضوو بصي الموبيل ده بجد تحفة .
عزة / الله ده جميل اوي يا نغم لا و غالي اوي كمان .. بس تعالي هنا انتي جبتيه منين هو انتي لاقية تكلي اصلا علشان تجيبي موبيل 
نغم / ايه يا عزة انتي عايزة تفضحيني ما تخدي ميكرفون احسن و قولي للمستشفي كلها .. و بعدين انا اكيت مجبتوش انا اخدته … بصي انا هحكيلك كل اللي حصل .
و فعلا بدات نغم تحكي كل حاجة لعزة ..
نغم / بس و لقيت صاحبه ده بيجري و بيديني الموبيل ده بيقولي علشان لو حبيت اكلمك و قالي كمان انه هيقنع صقر انه يشغلني عنده 
عزة / طب الحمدلله .. ده ربنا بيحبك والله يا نغم ان صاحبه ده كان موجود بس المهم بقي انك تحتر'مي نفسك و تلمي لسانك ده شوية علشان مايحصلش مشاكل تاني 
نغم / والله ده انا هحط لسلني في بوقي و مش هتكلم ابدا و هحاول ابقي مؤ'دبة .. بس ركزي انا قولت هحاول يعني مش اكيد 
____________________________________________
في الفيلا عند صقر ..
صقر كان قاعد في اوضته و لابس تيشرت كت 
بيفكر في اللي حصل من اول اليوم . و بدا يفتكر اللي قاله لكريم في المكتب ..
فلاش باااااك 
في المكتب .
كريم/ ايه اللي انت بتعمله ده يا صقر 
صقر / اسمع يا كريم انا بعمل كدة علشان ار'بيها علي طريقة كلامها بس اكيد مش همشيها مش بس علشان معاذ لكن عشان ظروفها المادية كمان ..
و قرب صقر من الدرج المكتب و خرج تليفون / خد اديها ده و قولها انك هتحاول تقنعني انها تشتغل هنا . كريم اوعي تقولها ان انا اللي قولتلك تعمل كدة فااهم 
كريم اتصدم / اكيد مش هقوله بس حقيقي انت جدع اوي ، اصبر اروح الحقها قبل ما تخرج من الفيلا ..
فاق صقر من ذكرياته .. 
صقر /  هو انا بفكر ليه اصلا ، انا عملت كل ده علشان معاذ بس مش اكتر لكن هي اصلا مش فارقة معايا لا هي و ظروفها .. 
وفاجاه لقه تليفونه بيرن ../ الوو يا نانسي ..خير 
نانسي تبقي خطيبة صقر و شريكة معاه في شركة من شركاته / خير ..يعني طول اليوم مش بترد عليا و اكلمك تكنسل و جاي كدة بكل بساطة تقولي خير 
صقر بحده / هو انتي بتزعقيلي ولا ايه  يا نانسي 
انتي اتهبلتي ولا ايه ؟  ..  و بعدين المفروض تكوني فاهمة اني لو مردش عليكي ، يعني كنت مشغول طول الوقت .واكيد انا مش محتاج افهمك حاجة زي دي لانك صاحبة شركة كبيرة 
 عموما انا اصلا تعبان و ماليش مزاج اتكلم و محتاج انام دلوقتي ….تصحبي على خير يا نانسي 
نانسي / الووو صقر انا اسفة انا والله مقصدش ازعق ..الووووو 
لكن صقر اصلا كان قفل السكة في وشها ..
______________________________________________
في بيت عساف 🏩
 ..عساف بدا يتسحب في البيت ويدخل بالراحه علشان والده ما يصحوش لكن فجاه ابوه ولع نور الاوضه عليه على
عساف بخضة / استغفر الله العظيم يارب.. هو انت يا حاج عايز تجيب اجلي يعني ، عايزني اقطع الخل'ف علشان ترتاح 
والده ماسك الحز'ام / لا انا عايز ار'بيك 
عساف بتوتر / هو الحزا'م ده رايح فين يا حج 
لا بقولك ايه . انا عايز  تستهدي بالله كدة و ......
يتبع....
لقراءة الفصل الرابع اضغط على : ( رواية خادمة الصقر الفصل الرابع )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية خادمة الصقر )
reaction:

تعليقات