القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الوسيم والخجولة الفصل الثالث عشر 13 بقلم اياد حلمي

رواية الوسيم والخجولة الحلقة الثالثة عشر 13 بقلم اياد حلمي
رواية الوسيم والخجولة الجزء الثالث عشر 13 بقلم اياد حلمي
رواية الوسيم والخجولة البارت الثالث عشر 13 بقلم اياد حلمي
رواية الوسيم والخجولة الفصل الثالث عشر 13 بقلم اياد حلمي

رواية الوسيم والخجولة الفصل الثالث عشر 13 بقلم اياد حلمي

تقبلي الزواج من عدنان تنظر ياسمين لي وسيم بتحدي وترد
ياسمين:انا........ مو... قبل ان تكمل تجد وسيم امامها مباشره يضع يده في منتصف دفتر المأذون ويقول بكل حب وغض"ب...وعيونه مثبته علي ياسمين ويتعمق في نظراته المتوسله المطالبه بفرصه اخري....
ترتجف ياسمين من نظراته وتوسلاته لها فيرق قلبها ...
(حقا ان الحب الحقيقي يغفر لكن هل ستندم علي هذا الغفران)
وسيم بحب:لا مفيش جواز هيحصل عشان ياسمين مش موافقه....ياسمين تخصني... انا وبس ووجه نظره المشتع"ل بنير"ان الغيره وجنون الحب.. لي عدنان الذي انقلبت فرحته لي بر"كان علي وشك الانف"جار..... وعيونه اصبحت جمر"ات من جح"نم...... لو طالت وسيم لا احرقت"ه حتي النهايه.....
يقف عدنان ويجذب وسيم من ياقه قميصه ويزفر بغض"ب نا"ري
عدنان:انت مجنون ازاي تقتحم فرحي وتعطل كتب كتابي انا هطلب البوليس ومستشفي المجانين..... بدأ الاجواء تتوت"ر وتشت"عل والناس بدأت في التهامس والحديث عما يحصل....










وياسمين واقفه تشاهد مثلها مثل الاخرين وتصارع نفسها
ياسمين:هو انا معقول هسمحه بعد الا حصل منه معقول هرجع تاني افتح قلبي..... لا يا ياسمين بطلي كدب علي نفسك بقي انتي عمرك ما نسيتي وسيم ده بيجري في دمك والهوا الا بتتنفسيه انتي بعتي الدعوه عشان تكسبي الرهان انه بيحبك بس بيكابر.....
تفيق ياسمين من شرودها وحديثها مع نفسها علي صوت شاهين وهو يصرخ ويحاول ان يفض الشج"ار الدائر بين وسيم وعدنان....
عدنان:سبني يا عمي ده لازم يتربي ازاي يتجرأ ويعطل كتب كتابي.....
وسيم ببسمه ساخره:ازاي تقبل علي نفسك تتجوز وحده مش بيطق اسمك وكانت هتتجوزك عند فيه....وتركه وتوجه لي ياسمين ووقف امامها وابتسم بحب... وامسك يدها لمسته جعلت ياسمين ترتجف وقلبها يدق يدق بسرعه وعيونها تطوق الي نظراته.....احس وسيم بهذا فاندفع بقوه نحوها وامسك راسها وقرب منها وقبلها...برقه وعذوبه نسوا بيها الكون......الد"دماء غل"ت في عروق عدنان ودفع عمه وانطلق نحوهما مثل البرق وجذب وسيم من ظهره ورمه بعيدا عن ياسمين المخدره من اثر قبلته وقام بلك"مه بقوه اسقطت وسيم.....فابتسم ببروده المعهود ..... وانتظر رد كان يتوقعه بدون مقدمات ياسمين تصف"ع عدنان وتلقي بدبلته في وجه....وتقترب منه وتنظر في عينه بسخط.....وبكل ثقه تقول
ياسمين:انا بكر"هك ومش بيطقك وعمري ما هكون غير لي وسيمي....وهجوزه دلوقتي وتركته يشت"عل غض"با..... وتوجهت نحو وسيم الذي ينظر لي عدنان بنصره
تساعده ياسمين في النهوض....
ياسمين:انا بحبك يا وسيم ....










وسيم:انا اكشفت انك شغفي الحقيقي اوعي تسبني تاني...حياتي من غيرك كانت ضلمه....تتجوزني.....
تبكي ياسمين من السعاده وتضمه....
شاهين بمرح:طيب اتفضل اكتب الكتاب الاول وبعدين ابقي احضن برحتك....
وسيم بمزح:حاضر ثواني وهكتب الكتاب ومسك ايد ياسمين... وتجاوزوا عدنان بخطوه فيخرج عدنان سك"ين صغير وكاد ان يطع"ن وسيم في جانبه لكن يجد يد قويه تمسك يده وتل"كمه....فيسقط ارضا فينحني عاصي ويتناول السك'ين...ويبتسم بمك"ر
عاصي:اياك تفكر تمد ايدك علي اخوي او اي حد يخصني وانا هندمك علي اليوم الا فكرت فيه تلعب مع عاصي اكمل.... وفجأه يدخل البوليس ويقبض علي عدنان....بتهمه التحر"يض علي خط"ف عنبر ومحاوله ق"تل وسيم.....
يزفر عدنان بسخط وكرا"هيه ويخرج مع الشرطه وهو يصرخ
عدنان: مش هسيبك يا عاصي هنتق"م منك في اغلي حاجه عندك .......
وسيم:انا مش عارف اقول ايه يا ملاكي الحارس....
يضمه عاصي بحب...
عاصي:متقولش حاجه يا دهري يا سندي انت اخوي ومستحيل اي حاجه تفرق بينا.....
وسيم:عندك حق يا ابني مش اخوي...... يلا عشان نكتب الكتاب وتبقي انت الشاهد
عاصي:مبروك يا وسيم مبروك يا ياسمين بس والمصحف حظك نا"ر البت موزه بجد.....
وسيم بتحذير:عاصي لم نفسك واخلص في يومك ده....










عاصي بضحك:خلص يا عم براحه...
وتم كتب الكتاب الكل كان فرحان وسعيد وياسمين كانت بترفرف من السعاده......لكن عاصي كان شارد في عنبر....
عاصي:يا تري انتي فين يا حبيبتي....؟
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
تتنفس عنبر براحه ... عندما نظرت لي شاشه الاشعه وهي تري صغيرتها وتمسع نبضها.....
تدمع عينها بسعاده
عنبر:انا عمري ما كنت اتخيل اني ابقي ام ده شعور رائع...وكمان حامل في توأم بنتين .... يا رب احفظهم....
تمسك اسرار يدها....وتقبل خدها....
اسرار:انا مبسوطه اوي عشانك يا عنبر..... وهتبقي ام عظيمه بس هل انتي مستعده انك ترجعي دلوقتي بعد مرور ٥ شهور علي غيابك....
عنبر بثقه في نفسها:انا عمري ما كنت قويه زي دلوقتي خصوصا بعد ما وصلت لي ذاتي واكتشفتها...بس بمساعدتك يا اسرار يا بنت خالي..... سفرك لي امريكيا نفعني.....انتي ساعدتني في تغير شكلي..... ياه انا بجد بحبك.....
اسرار:متقولش كده انا بحبك يا عنبر وعمري ما هتخله عنك....وهنزل مصر ان شاء الله بعد اسبوع انتي معاد طيارتك امتي....
عنبر:ان شاء الله علي ٩ص.....
اسرار:بتوفيق.... ربنا يحقق كل احلامك...










عنبر:دي تجربه ولازم اخوضها لي وحدي ولازم اروض عاصي....
اسرار بمك"ر:طبع بعد متغيرتي وبقيتي قمر وذكاء لك حق تتغر ياعم.....
عنبر بثقه :انا طول عمري قمر بس كان ميستخبي.....
اسرار:يا جامده....
عنبر:طول عمري جامده.....
يمر الوقت وتصل عنبر لي مطار القاهره وهي بشكل جديد وشخصيه قويه وثقه في نفسها....
تصل لي الكليه التي اول ما دخلتها كل العيون مثبت عليها...فهي تسير بكل ثقه وتنظر لهم بتجاهل وبطنها منتفخه قليلا.... وهي تلبس فستان حمل لونه طحني بكم قصير لي بعد الركبه.... وتضع بعض الزينه الخفيفه..... وجعلت شعرها المصفف بعنايه...منسدل علي ظهرها.... وتلبس حذاء رياضي من اجل الحمل..... وعطرها ينتشر في الاجواء يسحر الجميع الكل يتهامس ويتسأل من تكون.....
تلك الحوريه وبعد دقايق يدخل وسيم وعاصي وياسمين لي الكليه... ويتسألوا لم الجميع مجتمع....فجأه تقع عيون عاصي علي حوريته عنبر......
فيتعجب....ويقول بصدمه
عاصي:عنبر....
يرد عليه وسيم وياسمين..بصدمه
مين عنبر هي فين....؟
فيشير لي تلك الحوريه..
يصعق وسيم وياسمين
يتبع....
لقراءة الفصل الرابع عشر اضغط على : ( رواية الوسيم والخجولة الفصل الرابع عشر )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية الوسيم والخجولة )
reaction:

تعليقات