القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية خطة حب الفصل الأول 1 بقلم منة سامح

رواية خطة حب الحلقة الأولى 1 بقلم منة سامح
رواية خطة حب الجزء الأول 1 بقلم منة سامح
رواية خطة حب البارت الأول 1 بقلم منة سامح
رواية خطة حب الفصل الأول 1 بقلم منة سامح

رواية خطة حب الفصل الأول 1 بقلم منة سامح

ياانسة ياانسة 
لقيت للصوت باستغراب :انا 
محمود:هو في حد غيرك 
ريم :ايوة عايز اي 
محمود بإحراج :تتجوزيني 
ريم بعدم فهم:افندم انت اهبل ولا اي انت تعرفني اصلا
محمود بهدوء:عادي نتعرف سهلة 
ريم بنفاذ صبر وعصبية:لا انت باين عليك مجنون خالص وانا م نضيع وقتي معاك وجت تمشي بس وقف قدامها برجاء
محمود برجاء وحزن:ارجوكي وافقي ارجوكي انا مجبور اعمل كدة 
ريم صعبت عليه وقالت بهدوء:لي؟
محمود اتنهد بهدوء:امي تعبانة عندها الكانسر ومن عايزة تتعالج غير لما انا اتجوز 
ريم بعدم فهم:ازاي يعني هو الجواز بسهولة ده مسئولية وفلوس وبيت و...
محمود بهدوء:كل حاجة جاهزة شنطة هدومك بس معاكي وخلاص 
ريم بصتله بحيرة وقامت بالاعتراض:لا لا م هقدر ده جواز ازاي هتجوز واحد معرفوش وغير كدة ايش ضمني انك مبتضحكش عليا لا لا شوفلك حد تاني 
محمود بصلها بحزن:ارجوكي مفيش وقت يعني كمان ده منظر واحد بيضحك عليكي 
ريم :لا بطلمناها الشعلانة دي مظاهر اي بس 
محمود ضحك وبانت غمزاته 
ريم بابتسامة توهان:ضحكتك حلوة 
محمود بغرور مصطنع:عارف 
ريم فاقت:اي ده 
محمود بهدوء:قولتي اي 
ريم بصتله بتفكير وقلق وساكنة 
محمود بصلها برجاء 
ريم اتكلمت بهدوء:م معقول هسيبك انت ضحكت قدامي وطلع عندك غمزات يبقي خلصانة
محمود بفرحة:يعني موافثة 
ريم :موافقة ..إلا صحيح اسمك اي 
محمود بابتسامة :محمود وانتي
ريم :ريم 
________
*في عريس متقدملك
ريم بهدوء:تمام 
ريما باستغراب:تمام!! اي الهدوء ده 
ريم بصتلها:لي يعني 
ربما قعدت جنبها:اصلك اول ماتعرفي أن في عريس بتعترضي علي طول مشمعنا المرادي ....واكملت بشك:بتحبي حد ولا اي 
ريم بتوتر:لا عادي انا من امتي ليا في الكلام ده .
ريما بصتلها بعدم اقتناع وسكتت 
ريم بزهق:اوووف ي ريما خلاص هقولك ..وحكتلها كل حاجة 
ريما بهدوء:وانتي ايش ضمنك أنه م بيضحك عليكي 
ريم:م باين عليه باين أنه شخص محترم  
ريما بصتلها بعدم اقتناع :فك...
قاطعتها ريم بهدوء:خلاص ياريما انا اخدت القرار وغير كدة ده هيبقي ارحم من العذاب الي عايشة فيه 
ريما بصتلها بحزن وقلة حيلة وسكتت 
_____________________________________________
بعد اسبوع
محمود بهدوء وهو بيبص لل
ريم:احم انا طلبت الماذون 
ريم بصتلو بصدمة وقامت:ايي ازاي ا احنا متفق....
محمود قاطعها بتوتر:احم ..وبص للعمتها الي باصة بشك:قصدها احنا متغقناش ايوة الموضوع جه فجاءة بس كدة احسن 
ريم بصتلو بضيق :بس
محمود بمقاطعة:ممكن تسبونا شوية
فعلا كلهم قامو ومتبقاش غيرهم 
ريم بعصبية:انت بتستهبل متفقناش ااننا نجوز علي طول انا معرفكش 
محمود:مااحنا في الاخر هنتجوز ياريم وانتي عارفة انا بسرع في الموضوع لي 
ريم بصتلو بتردد 
محمود بيغير الموضوع:طلع عندك اخت توام مفيش فرق بنكو خالص 
ريم بصتلو بهدوء وسكتت 
---------------
"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير"
محمود وهو بيحضنها:مبرووووك ياعروسة 
ريم استغربت من فعله بس بدلته الحضن 
تحت نظرات عمتها الحرباية 
ريما كان قلبها م مرتاح بس حاولت تهدي نفسها 
وعدي اليوم دون أي أحداث تذكر
___________________
كريمة :انت كدة مرتاح هاااا مرتاح 
محمود ببرود:اوي ياست الكل 
كريمة بهدوء:هتندم يامحمود هتندم اويلو حصل لبت دي حاجة بسببك 
محمود بصلها وخرج بهدوء 
كريمة بقلة حيلة :منك لله ياسر منك لله 

يتبع....
لقراءة الفصل الثاني اضغط على : ( رواية خطة حب الفصل الثاني )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية خطة حب )
reaction:

تعليقات