القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حنين الليل الفصل السادس عشر 16 بقلم أميرة رمضان

رواية حنين الليل الحلقة السادسة عشر 16 بقلم أميرة رمضان
رواية حنين الليل الجزء السادس عشر 16 بقلم أميرة رمضان
رواية حنين الليل البارت السادس عشر 16 بقلم أميرة رمضان
رواية حنين الليل الفصل السادس عشر 16 بقلم أميرة رمضان

رواية حنين الليل الفصل السادس عشر 16 بقلم أميرة رمضان

عايزني اساعدك في حاجه انا برضو بفهم انجليزي 
ليل : مش هتفهمي الشغل ده 
_ ليه ي اخويا شايفني غبيه 
ليل : العفو انا اللي غبي 
_ طب وريني كده وريني بس الورق ده (وهوووب كبيت القهوه علي الورق )
يالهووووووووي 
ليل بصلي بغضب حسيت انه هايكلني 
_ اهدا بس وصلي علي النبي
ليل بغضب اكتر: اااااي اللي عملتيه ده (وكان جاي عليا بس جريت بسرعه علي اوضه ايان وتالين وقفلت الباب)
ليل : افتحي الباااااااااب 
ايان: هو بابا متضايق كده ليه في اي 
_ لاء ياحبيبي دي حركه بنحب نعملها قبل العشاء
ليل : حنين افتحي والا هكسر الباب علي دماغك 
_ قال يعني لو فتحتو انت هتبوس علي دماغي ماهو انت هتكسرني برضو 
ليل بصوت عالي: افتحي الباب احسنلك 
تالين ببكاء : انا خايفه 
_ بس ي قلبي ( وقولت بصوت عالي )عاجبك كده خوفت البت
ليل : براحتك ي حنين (ومشي) 
اتنهدت وقولت : الحمد لله مشي وقعدت مع ايان وتالين نلعب مع بعض #بقلمي_اميره_رمضان
________
سندس : اوس اوس حبيبي يناااااااس 
اسامه : عايزه اي 
سندس : عايزه تلفونك شويه ممعيش راصييييييد فقيره اعطف عليا 
أسامه : يابنتي هو حرام عليكي تشحني رصيد 
سندس : استغفر الله ي اخي رصيد اي بس التليفون يتفزع 
أسامه : خدي لخصي بقا عشان مش رصيد امك هو 
سندس : في اي ي عم هو انت عشان عريس هتشوف نفسك عليا 
أسامه : عاجبك ولا مش عاجبك ي بت 
سندس : عاجبني يا باشا 
(خدت التليفون ورنت علي ندي)
سندس : ندوشه عامله اي 
ندي : تمام الحمد لله اي فينك مش بتاجي ليه 
سندس : مشغوله والله في الخطوبه 
ندي : نعاااااااام اتخطبتي من غير متقووووولي 
سندس : انتي هبله ازاي يعني هتخطب من غير معرفكم وبعدين ده لو انا اللي هتخطب كانت مصر كلها عرفت 
ندي : انا قولت برضو امال مين 
سندس بتمثل البكاء :العيله كلهااا ياختي هتتجوز وانا قاعده زي القلقاسه كده 
ندي : معلش ي اختي ههههههه بكرا النحس يتفك 
سندس : يلا عقبالك ي بت انتي كمان #بقلمي_اميره_رمضان
ندي : يسمع منك ربنا ي اختي بس مقولتيش خطوبه مين بظبط 
سندس : اه نسيت يوم الجمعه ان شاء الله  خطوبه اوس اوس اخويا علي بنت عمي شهد 
ندي بفرحه : بجد والله الف ملييييون مبروك ي قلبي مبروك ليهم وربنا يتمم فرحتهم علي خير 
سندس : يارب ي قلبي متتاخريش بقا واديني رقم الزفته حنين اللي اتجوزت ونسيتنا 
ندي : حرام عليكي دي لسه عروسه جديده المفروض احنا اللي نسأل 
سندس : عندك حق بس مفكره يعني اني هجيب الغلط عندي ولا اي انتي عبيطه 
ندي : ههههههههه طب خدي الرقم ي اختي  
___________
سيد : بتكلمي مين ي بت 
ندي : دي سندس 
سيد : البت دي مش بطيقها عايزه اي منك 
ندي : بتطمن عليا وبتعزمني علي خطوبه اخوها 
سيد : احنا مش بنروح عند الناس المعفنه دي 
ندي بعصبيه : بابا متقولش كده هما كويسين جداا
سيد : اتحمقتي عليها كده ليه ده ابوها مرديش يشغلني معاه 
ندي : ي بابا الله يرضي عليك في حد يروح يقول لحد دخلني شريك معاك في مصنع الملابس من غير متدفع فلوس 
سيد : طب منا كنت هديلو من الارباح    #بقلمي_اميره_رمضان
ندي : يالهووووووي ارباح اي بس انت بتفكر ازاي ده بدل متقوله شغلني عندك في المصنع 
سيد : انتي عبيطه ي بت انا اروح اشتغل عند الناس الفقرا دي 
ياسين اتدخل في الكلام : علفكرا ي حاج دول ناس محترمه ومستواهم المادي كويس جدا مش فقرا 
سيد : اسكت انت مقدرتش تطلع ظابط زي ابنه 
ياسين بضيق : وهي يعني كانت جاتلي وانا قولتلها لاء وبعدين مش حضرتك اللي قولتلي لازم اسافر السعوديه عشان فلوسها كتير 
سيد : ايوا قولت كده بس فلوسها دلوقتي مابقتش مكفيانا مراتك واولادك واخدين كل الفلوس اللي بتجيبها 
(بسمه بصت لياسين وسكتت )
ياسين بعصبيه : بقا مراتي واولادي هما اللي مخلصين الفلوس خلاص انا هاخدهم وامشي من هنا ونروح نخلص فلوسنا في حته تانيه بعيد عنكم (وسابهم وطلع برا البيت )
سوسن : قومتي الواد علينا ي ست بسمه علي الله تكوني فرحتي انتي وامك 
بسمه : ي مرات عمي هو انا اتكلمت 
سيد : بس ي بت اسكتي انتي هتردي علي مرات عمك ولا اي وبعدين بدل متقولي خلاص ي عمي مش عايزين فلوس ايجار العماره كل شهر وخليها ليك عشان الدنيا ضيقه معاك
بسمه : علفكره دي مش فلوسي لوحدي دي ورث اختي وامي كمان وانا مليش اني اتحكم في ورثهم 
سيد : واختك دلوقتي محتاجه فلوس ده هي الفلوس نفسها 
ندي : ربنا يزيدها ي بابا ملناش دعوه 
سوسن : ملناش دعوه ازاي ي بنت بطني وبعدين احنا هنجوزك انتي كمان لابن عم ليل 
سيد : ايوا عشان تطلعينا من الفقر اللي احنا فيه ده 
ندي بعصبيه: اقسم بالله لو اخر عريس في الدنيا ماهتجوزو انتو مشبعتوش فلوس مش كفايه اللي اخدتو من ليل وقبضتو تمن حنين عايزين تبعوني انا كمان هي رضت واتجوزت غصب عنها عشان مسكتوها من ايدها اللي بتوجعها لكن انا لاء وانتو عارفين اني مش هسكت زيهااااا  #بقلمي_اميره_رمضان
سيد : انتي بتعلي صوتك علينا ي بنت الك*لب  ونزل علي وشها بالقلم طططططخخخخ وكان هيضربها 
بسمه : ي عمي بالله عليك سيبها(ووقفت بينهم )
سمر ببرود : سبيه خليه يعلمها الادب هتفضل قاعده كده لحد ايمتا اللي في سنها بقا معاهم عيال 
ندي بحرقه : اه وبعدها بيطلقو زيك كده وبيرجع يقعدو لاهلهم تاني 
سمر : انتي بتعايريني ي بنت ابويا 
ندي ببكاء  : انا لا بعايرك ولا زفت انا كرهت نفسي بسببكم منكم لله وسابتهم ودخلت اوضتها تبكي 
________
سندس : الو ي جذ*مه نسيتي ان ليكي صاحبه تسألي عليها 
_ حبيبي والله وحشتيني 
سندس : علعموم دي عزومه علي الماشي انا يومين كده واجي اعزمك انتي وجوزك علي خطوبه اخوياااا
_ اي ده حضرت الظابط اخيرا هيتجوز 
سندس : الحمد لله هنشوفو عريس قبل ما نموت 
_ ههههههههه اه والله هيخطب مين 
سندس : شهد بنت عمي 
_ الف الف مبروك ربنا يتمملهم علي خير عقبالك ي عانس 
سندس : متنساش نفسك ي بت منتي كنتي عانس معايا الشهر اللي فات 
_طب ودلوقتي #بقلمي_اميره_رمضان
سندس بتمثل الحزن : بقيت عانس لوحدي اااااااه متقلقيش انا ساكته كل ده عشان اجبلكم حاجه نضيفه 
_ ياشيخه اتوكسي انتي لاقيه حد يعبرك 
سندس : اااااي ي ست حنيييين مالك جايه علينا كده لييييييييه  
_ ههههههههه خلاص بس هسيبك لله 
سندس : جوزك عامل اي ي بت 
_ زي الفل هيموتني بس 
سندس : عملتي  مصيبه اااي
(حكيت لسندس كل اللي حصل )
سندس : حنيييين اي التصرفات بتاعتك دي انتي لما كان حد من ولاد اختك يشغبطلك علي صفحه في دفتر التحضير بتاعك كنتي بتقلبي الدنيا وبتزعلي عشان هما بوظو شغلك رغم انها صفحه وعادي تكتبيها تاني لكن انتي بتقولي بوظتي كام صفحه وقهوه يعني خلاص الورق باظ علي كده ومش هيشوف اي اللي كان مكتوب فيه 
_ يعني هو انا كنت اقصد 
سندس : لاء متقصديش بس تصرفاتك بقت طايشه سيكا بالاخص الموقف اللي قولتيلي عليه لما كنتو في المستشفي يعني انا لو رحيم ابن عمي متجوز وانا واقفه معاه مجرد وقفه بريئه ومراته شافتني وعملت التصرف ده والله انا شخصيا هتضايق منها 
_ مش عارفه ي سندس حاسه اني متلغبطه فعلا مكنتش كده بس لما شفته معاها جه في بالي طليقته وغيرت عليه وكل محس انه متجاهلني بضطر اعمل تصرف عبيط عشان يتعصب ويهتم بيا 
سندس : ثانيه ثانيه اي الكلام الجامد ده انتي بتتكلمي جد ولا اي والله ووقعنا في الحب 
_ مش عارفه برضو ده اي حب ولا تعود ولا كره 
سندس : كره اي احنا هنستهبل 
_ لاء والله بتكلم بجد مش ممكن اكون بكرهو بسبب الجواز ده 
سندس : لاء ده مش كره واللي يثبت كده انك بتقولي مش بتبقي مضايقه لما بتكونو قاعدين مع بعض 
_ اه فعلا  بكون فرحانه وعايزه اتكلم كتير 
سندس : يلا يا اختي روحي شوفي جوزك بيعمل اي واعتذري علي اللي عملتيه مش تهربي 
_ منا خايفه ليضربني 
سندس : كان ضربك لما غسلتي هدومه كلها واديتي البدله للبواب وكبيتي القهوه علي ايدو ولما ضربتي بنت عمه مش هيسيب المصايب دي كلها وياجي علي المصيبه دي 
_ عندك حق وزمانه هدي شويه انا سيباه من ساعه 
سندس : اشطا وانا ان شاء الله بعد بكرا هبقا اجي اقعد معاكي شويه 
_ تنوريني 
(سندس قفلت )
أسامه : حرام عليكي كل ده كلااااام اي مش بتفصلو 
سندس : والله اختصرنا ده انا لسه هروح ليها بعد بكرا عشان ادعيهم 
أسامه : طب حطي الاكل بسرعه انا والراجل موتنا من الجوع 
سندس : رحيييييم انت جعان 
رحيم : لاء خاااالص اقسم بالله ي زفته لو مجبتي الاكل لانفخك انا علي لحم بطني من الصبح 
سندس : طب متقوم حط الاكل لنفسك
رحيم بغرور: بقا انا ي بت احط الاكل انتي عايزه البشمهندس  يدخل المطبخ 
سندس : يالهوووي علي النفخه الكدابه اللي المهندسين بيكونو فيها وبعدين انت مهندس ميكانيكي يااض يعني اسمك ميكانيكي 
رحيم بطريقه كوميديا : الحقي نووووجه بنتك بتقولي ميكانيكي من غير مهندس الفاشله 
نجلاء : غيرانه منك 
سندس:  علي ايمتي وتتجوز ي أسامه عشان شهد تاجي تريحني 
رحيم ؛ عايزين تاخدو اختي مني طب انا مين هيريحني 
أسامه : ماهو انت اكل شارب طافح نايم طول الوقت عندنا انت ملكش بيت ياض 
رحيم : ماهو ده بيتي برضو ولا اي ي نووووجه 
نجلاء : طبعا ي حبيبي  
سندس : طب بقولك اي بقا ي ماما حطيلو الاكل طلاما نوووجه وطبعا ي حبيبي والشغل ده 
نجلاء : قومي ي بنت الجذ*مه حطي الاكل #بقلمي_اميره_رمضان
__________
طلعت ادور علي ليل بس ملقتهوش في البيت كله رنيت عليه كتير مفيش رد خالص 
قعدت وانا هموت من القلق : ياترا انت رحت فين ي ليل 
يتبع...
لقراءة الفصل السابع عشر اضغط على : ( رواية حنين الليل الفصل السابع عشر )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية حنين الليل )
reaction:

تعليقات