القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عروسي الهاربة الفصل الخامس عشر 15 بقلم وتين الصافي

رواية عروسي الهاربة الحلقة الخامسة عشر 15 بقلم وتين الصافي
رواية عروسي الهاربة الجزء الخامس عشر 15 بقلم وتين الصافي
رواية عروسي الهاربة البارت الخامس عشر 15 بقلم وتين الصافي
رواية عروسي الهاربة الفصل الخامس عشر 15 بقلم وتين الصافي

رواية عروسي الهاربة الفصل الخامس عشر 15 بقلم وتين الصافي


تاني يوم في الصبح 
قامت وتين زي عادتها بدري عشان تحضر الفطار لي مراد 
لكن مراد شدها قبل ما تقوم
_مفيش صباح الخير طيب 
ابتسمت وتين بخجل وقالت
-لاء ازاي صباح الخير 
ابتسملها بحب وقام قعد 
_كنتي رايحه فين بقاا 
-رايحه اعملك الفطار 
_لا انهرده مش هتخرجي من الاوضه غير ب الليل 
سالته ب استغراب
-ليهه!!
_عشان في ضيف مهم جاي انهرده وانا كلمت شركة متخصصه عشان تيجي تنظم البيت و ناس عشان يجوا يعملوا اكل 
_يعني البيت مليان رجاله فعلشان كدا مفيش خروج من الاوضه 
نفخت وتين بغضب
-يا سلام انا هقعد اليوم كلوا محبوسه هناا 
_معلش يا حبيبتي اهه شوفي الدريس اللي هتلبسيه انهرده وتابعي تليفزيون او سوشيال 
-امم ماشي 
اخد شور ولبس وخرج 
مراد راح المطبخ 
_متعمليش فطار ليا يا داده انا هفطر في الشغل 
بصتلوا لحب وود 
=ماشي يابني 
سمعت صوت حد بينده عليها ف اتسأذنت و خرجت
مرادوهو بيتأمل نعمه اللي واقفه قدامه ست رغم تقدم العمر بيها الا انها محتفظه بجمالها دَ غير شبهاا الكبير ب وتين وانها عندها نفس لون العين 
راحتلوا نعمه لما لقيتوا بصصلها وسرحان 
=تأمر بحاجه تاني يا بيه 
انتبهه ليها وقال 
_هاه كنتِ بتقولي ايهه 
=بقول تامر لحاجه تاني 
_اهه ممكن تعملي فطار لي وتين وتطلعيه الاوضه واهه بلاش تحطيلها جبنه عشان هي مبتحبهاش واعمليها عصير فريش عشان معدتها متوجعها 
ابتسمت 
=بتحبها ! 
استغرب
_ بتسالي اكيد بحبها دِ دنيتي كلها 
=اعرف انك اتجوزتها ب الاجبار 
ضحك بسخريه وقال
_محدش يقدر يجبر مراد الجزار علي حاجه
انتبه مراد لكلاموا وقال بعد م اتحولت نبرة صوتوا ل الجديه
_طيب انا خارج 
اتنهدت ريما براحه 
كدا يا وتين يا بنتي لو ربنا اخد امانتوا هبقا مطمنه عليكي 
ووتين قعدت تتفرج علي مجلة للموضه لحد ما سمعت صوت خبط علي الباب 
فقالت 
-اتفضل 
دخلت نعمه وهي شايله صينية عليها اكل 
=مراد باشا قالي احضرلك الفطار
-حطيه هنا وشكرا ليكي 
حطت نعمه الصينيه علي الترابيزه وكانت خاجه 
-استني لو سمحتي 
التفت ليها نعمه 
=نعم 
وقفت وتين وراحت ناحيتها
-هو انت مش ملاحظه حاجه 
اتوترت ريما وقالت 
=حاجه ايهه دي 
وتين بتفكير
-اننا شبهه بعض اووي 
اتوترت ريما اكتر وقالت
=هاه لا لا د اكيد بيتهيأ ليكي يا بنتي او عشان عيونا نفس اللون 
قالت وتين بعدم مبالاه 
-اه يمكن 
-طيب هو وانا لو طلبت منك خدمه تساعديني 
=اكيد يا بنتي لو ب ايدي اساعدك 
ابتسمت وتين بحب 
-عاوزاكي تختاري معايا دريس ممكن 
هزت راسها ريما بحب
=اكيد يا بنتي 
_____________
---------------
عند محمد 
÷يعني ايهه مش موجوده اختفت 
× يا بيه احنا مسايبينش الموضوع وبندور عليها في كل مكان 
ثار محمد وغضب وكسر كل حاجه تيجي قداموا وقال بصوت عالي وعصبيه ÷قدامك اربعه وعشرين ساعه لو مكنتش قدامي يبقا برقبتك 
راح الحارس وهو بيحري من قدام محمد بخووف شديد 
_________________
----------------
عند وتين في البيت 
كانت بتلبس تيم بدلته اللي اشترهالوا مراد عشان يبقه لبسين نفس اللبس 
-هاه يا تيمو عجباك البدله 
=حلوهه اووي يا وتين 
حضنتوا وتين وهي فرحانه وهي شايفه فرحتوا ب البدله 
-اول ما يجي عموا مراد لازم تشكروا صح 
=ايووه هقوله شكرا 
-اشطر كتكوت في الدنيا 
يلا بقا اقعد هادي عشان متبهدلش هدومك وانا هروح البس قبل ما يجي مراد
ويقول تخنت صوتي وقولت وانا بقلد مراد
-ايهه داا يا هاانم لحد دلوقتي مجهزتيش هنتاخر علي الناس 
خلصت كلامي ولقيت تيم باصص ورايا وحاطط ايدوا علي بقه بيمنع ضحكته 
بصيت لتيم بخوف وانا بشاور ب ايدي ورايا وقولت
-هو ورايا مش كداا 
هز تيم راسوا ب ااه 
التفت ليه ببطئ 
قرب منها مراد بغضب مزيف
_بقا انا صوتي تخين كداا ووحش 
بصتلوا ببلاهه
-مين اللي قال 
رافع حاجبوا وربع ايدوا قداموا
_انت 
بصتلوا بخوف 
-والله ما انا د لساني 
وطلعت اجري علي الاوضه ومراد كان بيجري ورايا
الضيف جه وحتي علي رجع من السفر بس كان لسا موصلش الفيلا عند وتين 
بعد فتره 
راح مراد لي الاوضه عشان يشوف وتين خلصت ولا 
خبط علي الباب وسمع صوت وتين من جوه
-اتفضل 
فتح الباب ووقف مكانوا يتأملها يتأمر فستانها الاخضر الملكي وشعرها الاسود اللي فرداه علي ضهرها 
وتين كانت وقافه قدام المرايه بتركب الحلق بتاعها 
بصتلوا واتكلمت لكنوا مردش عليها 
راحت لعندوا وحركت اديها في الهوا قدام عنيه 
-هااي مرااد 
انتبه ليها وقال ب انبهار 
_ايهه الجماال دا كلواا 
ابتسمت وتين بخجل 
-لسا مخلصتش هحط الميكب وننزل ثواني والله 
كانت هتمشي من قداموا لكن مراد شدها ليه فخبطت وتين فصدره بصلها بعشق 
_لاا متبوظيش جمالك ب الميكب كدا احلي 
بصتلوا وتين بتخدر من قربه منها
-بجد كدا احلي 
قرب منها وباسها بعد عنها وهي بيشدها وراه ل بره الاوضه 
_بجد ويلا ننزل احسن انا مش ضامن لو قعدت شويه كمان هعمل ايهه 
بصتلوا وتين بغضب ظاهري-مرااد
_عيون مراد 
بصتله بخجل وسكتت 
راحو اوضة تيم 
كان لبس الشوز بتاعتوا 
اول مشافهم جري علي مراد رفعوا مراد 
وتيم باس مراد وقال بحب =شكرا يا عمو علي البدله
باسوا مراد من خده وقال بحب _هو في ابن بيشكر باباه علي حاجه اشترهالوا 
بصلوا تيم بحب كبير =باباي !! هو انا ممكن اقولك يا بابا !!
ابستم مراد بحب _اهه ممكن اوي وانا هفرح كمان
حضنه تيم جامد بفرحه 
=ماشي يا بابا
ووتين كانت متابعه اللي بيحصل وعيونها مدمعه بفرحه 
_________
--------
نزلت وتين ومراد وسلموا علي الضيف 
_عدنان بيه اعرفك وتين مراتي وتيم ابني 
عدنان كان واقف باصص غلي وتين ومش قادر يصدق الشبهه الكبير بينها وتين حبيبتوا ريماا 
_عدنان بيه حضرتك بخير 
÷هاه اه اه معاك مد ايدوا لوتين يسلم عليها اتشرفت بيكي يا هانم 
مدت وتين اديها واتكلمت ب لباقه تليق بحرم مراد الجزار
-انا اكتر يا عدنان بيه 
_طيب انفضل الاكل جاهز 
_______
------
علي السفره
_اكيد وحشتك البلد يا عندن باشا 
÷اكيد وحشتني اووي 
-ليه حضرتك كنت مسافر فين
÷ لفيت العالم كلوا تقريبا بس ملقتش مكان ارتاح فيه اكتر من بلدي فبعد 20 سنه قررت اني ارجع تاني 
-اسفه لو هتدخل في شؤون حضرتك بس اكيد في سبب قوي يخليك تسيب بلدك كل العمر دا 
ابتسم عندنان بحزن 
÷معاكي حق قبل خمسه وعشرين سنه فقدت مراتي وبنتي اسيل كان عمرها اسبوعين ومكنتش مصدق انهم سابوني لوحدي في الدنيا دي اخدت خمس سنين بتعالج عند دكتور نفسي بعدها الدكتور نصحني اني اسافر عشان انسي وانا اهه قدامك بعد خمسه وعشرين سنه منستش 
ردت وتين بحزن حقيقي تجاه الراجل دا 
-انا اسفهه اووي لو دايقت حضرتك او خليتك تفتكر 
رد عندنان بود
÷لا يا بنتي انا منستش عشان افتكر 
________
---------------------
عند محمد 
جالوا تيلفون 
÷الو 
×.........
رد محمد بلهفه وهو بيقوم من مكانوا 
÷اييه عرفت فينها فين مكانها طيب
×في...........
_____________
-------------
في الفيلا عند مراد
÷اووه اسف
الشوكه الخاصه بعدنان وقعت 
_لا عادي ثوااني 
نده مراد بصوت علي علي نعمه 
×نعم يا بيه حضرتك عاوز حا.....
قبل ما تمكل كلامها 
قالت بصدمه
×عدناان 
عدنان قام وقف مره واحده وقال وهو مش مصدق اللي بيحصل ولا اللي شايفوا 
÷ريمااا 
ابتسمت ريما بحب وهي بتهز راسها ب ااه 
وتين كانت مستغربه مين ريما والخدامه تعرف عدنان من فين 
ومراد كان نفس حال وتين
قام عندنان بسرعهه وهو رايح ناحيتها يحضنها 
÷ريمااا كنتي فينن ازااي قالوا انك موتي 
حضنتوا ريما جاامد ولسانها عاجز عن الكلام 
حس عدنان ب ارتخاء جسمها بين اديه 
فبعدها عنوا وكانت اغمي عليها 
شالها بسرعه وقعدها علي الكنبه وجاب ميه وفوقها 
وكل دا كان بيحصل ووتين ومراد واقفين مصدومين 
فاقت ريما اخيرا 
وحضنت عندنان بكل بحب ولهفه سنين منتهتش 
وتين طلعت تيم اوضته 
ورجعت تاني 
قال مراد ببعض الجديه 
_ممكن تشرحولنا اي اللي حصل وحضرتك يا عدنان بيه تعرف نعمه منين 
بصلوا عدنان ب استغراب 
÷نعمه مين 
شاورت وتين علي ريما 
-دي اللي انت ليك ساعه تقولها ريما اسمها نعمه 
اتكلمت ريما اخير 
=لا انا اسمي ريما فعلا 
-اومال مين نعمه 
ابتسمت ريما بحب ممكن تقعدوا وانا هحكيلكوا 
مراد ووتين هيقعدوا بس 
+ماماااا 
وقفت ريما وبصت علي مصدر الصوت واللي كان علي 
هزت راسها ب ااه ودموعها مغرقه وشها 
جري عليها علي وحضنها وكا بيبوس كل حته في وشها واديها 
+انت عايشه مموتيش زي ما بابا قال الحمد لله يا رب 
بعد عنها علي 
وراح ناحيه وتين اللي وقفه مش فاهمه اي حاجه 
+وتين أُمنا عايشه ماماتتش زي ما بابا قال 
بصتلوا وتين ب استغراب ودموع
-أُمي 
هزت ريما راسها ب ااه وجريت وتين حضنتها رغم مشاعرها المتلخبطه 
بعدت عنها وتين وقالت
-ي يعني انا أُمي عايشه عايشه واحنا منعرفش كنتي فين كل السنين دي بابا كدب علينا لييه 
=هكيلك كل حاجه يابنتي بس لازم تعرفي الاول ان محمد مش ....
سمعوا صوت عالي جاي من وراهم 
×ريمااااا 
كان محمد رافع مس"دسه وموجه علي ريما 
قال بشر
× انااا قولتلك يا ريما انت بتاعتي ولو بقيتي ل غيري يبقا هم"وتك واطلق الرص"ااص 
الكل صرخ 
-علييي 
يتبع...
لقراءة الفصل السادس عشر اضغط على : ( رواية عروسي الهاربة الفصل السادس عشر )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية عروسي الهاربة )
reaction:

تعليقات