القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عروسي الهاربة الفصل الخامس 5 بقلم وتين الصافي

رواية عروسي الهاربة الحلقة الخامسة 5 بقلم وتين الصافي
رواية عروسي الهاربة الجزء الخامس 5 بقلم وتين الصافي
رواية عروسي الهاربة البارت الخامس 5 بقلم وتين الصافي
رواية عروسي الهاربة الفصل الخامس 5 بقلم وتين الصافي

رواية عروسي الهاربة الفصل الخامس 5 بقلم وتين الصافي

-انا موافقه 
*بارك الله لكما وعليكما وجمع بينكم في خير*
قالها المأذون وخرج مع صاحب مراد 
انا كنت واقفه متوتره وبفرك في ايدي جاامد
لحد ما سمعت صوت بابا وهو بيزعق وبيقرب نحيتي
=بتهربي بتهربي وتجبيلنااا العااار م هستني من واحده زيك ايهه واحده قتلت امها يوم ما اتولدت
كنت سامعه كلاموا وانا دموعي علي خدي وايدي بتترعش جامد 
قرب مني بعد ما قال كلاموا دَ ورفع ايدي عشان بضربني ب القلم كنت واقفه مستسلمه تماما 
غمضت عيوني جاامد مستنيه القلم 
لكن محستش بحاجه 
فتحت عيني كان مراد واقف قدامي وهو ماسك ايد بابا 
وقال لصوت حاد وعالي نسبيا 
_اللي عايز ترفع اديك عليها دِ يا محمد باشا تبقا مراتي ، وانا ولا عاش ولا كان اللي يمد ايدوا علي حرم مراد الجزار يا محمد يا رافعي 
بابا نزل ايدوا بصلي بقرف
=يلا يا علي ،
بعدها بص لمراد 
=اظن كدا انت اتجوزتها بكره هاجي اخد ارباحي من الصفقه 
وخرج هو وعلي 
بصلي مراد بعد ما مشيوا واتكلم بسخريه
_ روحي اعمليلي قهوه 
قرب مني اكتر وهمس جنب ودني 
_يا مراتي 
اتوترت جاامد وطلعت اجري علي المطبخ 
عملت القهوه وودتهالوا 
_رايحه فين 
-ر رايحه اوضتي عايز حاجه 
كان بيقرب مني وانا ببعد لحد ما وصلت للحيطه رفعت عيني وبصتلوا بخوف وتوتر 
_انت دلوقتي مرااتي يعني تنامي مكان ما هنام اناا لاني جوزك يا هانم
كان بيتكلم بهمس حاد لحد ما ختم جملتوا بسخريه 
-انا مش مراتك نسيت انك جبرتني علي الجوازه دِ يا مراد بيه
_تؤ انا خيرتك حياة ابن اختك الغالي ولا جوازك مني وانت اخترتي 
سبتوا ف الجنينه وروحت الاوضه 
غيرت هدومي ولبست بجامه من الهدوم بتاعتي اللي جابها علي معاه ونمت من كتر التعب والبكا 
صحيت الصبح علي صوت زعيق مراد 
_قوومي ياااهانم حضريلي الحمام و هدومي والفطار وقهوتي و..
كان هيكمل لكن وقفتوا
-بس بس ايههه د كلوو ليهه ليكون مفكر نفسك سي السيد في مية خدامه هناا روح اطلب منهم اللي عايزواا انا مش خدامه عندك 
كان واقف ببرود وبيبصلي 
نمت تاني وشديت الغطا علياا 
لكن مرهه واحده 
-عاااااا بغرق بغرق 
كان واقف بيضحك جاامد علياا
ا 
بصتلوا بغيظ
-انت بني ادام ثفيق علي فكره 
بصلي شويه كمان وبعدين انفجر ف الضحك
_ثفيق!! 
وكمل ضحك 
بصتلوا بغيظ وكنت هنام تاني
عادي اصل انا غيبوبه 
مسك ايدي وبص في عيني وقال بنبره حازمه وتحدي
-قومي حضري الحاجات اللي انا قولت عليها 
-وانا قولتلك اي مش شغاله عندك
رديت عليه بنفس التحدي
_عارف بس انتي مراتي وانا الصراحه عاوز مراتي تهتم بكل حاجه تخصني ف قومي احسنلك
-هووووف ياربي دَ جواز ولا عذااب 
كنت خارجه م الحمام بعد ما حضرتوا لحضرتوا
و -عاااااا 
غمضت عيني ب ايدي 
-يا قليل الادب انت اللي مقلعك التي شيرت مش عارف ان في واحده معاك 
قرب مني جاامد وشال ايدي اللي علي عيني
_تؤ عارف بس الواحده دِ تبقي مراتي يلا روحي حضري الفطار والقهوه اوعي تنسي
-هاااه 
قولتها ببلاهه وانا باصه عليه
ابتسم وخبط ايدوا في جبهتي وسابني ودخل الحمام 
يا حلاوه يا ولاد انا متجوزه حتة القشطه د َ 
انا بقول ايهه يالهويي اروح احضر الفطار ل يخرج يبلعني 
علي السفره 
حطيت فنجان القهوه ع الترابيزه
-همم عاوز حاجه تاني 
_ااه 
بصيتلوا بنفاذ صبر
-خيير 
_اقعدي كلي معايا 
كنت هقول هعترض من غير ما اسمع اصلا هو عايز اي 
بس امري لله يعني اعمل الاكل ومكلش منوا ااه مهو نبه علي الست فاطمه انها متساعدنيش وانا بعملوا الاكل ف قعدت 
اليوم عدي وعملتلوا غدا زي ما طلب وعشا وهحضرت هدوموا كنت بجري ورا نفسي حقيقي 
اخيرااا خلصنا عشا وكنت قاعده مشغله التليفزيون وهو قاعد علي الكنبه جبنبي وبيلعب ف الفون 
دخلت الست فاطمه 
=محمد بيه بره عاوز حضرت يا مراد باشا ادخلوا
_بعد عشر دقايق 
هزت راسها وخرجت 
بصلي وقال
_قومي اطلعي فوق 
-ليهه ، خايف اتأثر وانا شايفه ابويا بيمضي علي التمن اللي هيقبضوا مقابل انو باعني ليك 
قال بصوت حاد.غير قابل للنقاش_وتينن انا قولت اييه انتِ لي مبتسمعيش الكلاام يالاا علي فوف 
قومت ببرود وروحت الاوضه 
بعد شويه في الاوضه 
كنت نايمه بس 
اتنفضت بسرعه لما حسيت ب مراد بينام جنبي
-ايهه دَ انت هتنام جنبي!! 
_ااه عادي زي امبارح
قالها ببرود وهو بيشد الغطا عليه 
خبط ايدي علي راسي 
انا ازاي مفكرتش هو نام فين امبارح
-ط طب ابعد كدا شويه
بعد عني
_ااههه ياستي 
حطيت مخده ما بينا 
-اوعي تشيلها 
_متخافيش مش قاتل نفسي عليكي 
-بس بني ادم مستفز قولتها بهمس
_سمعتك 
-ابتسمت ونمت 
تاني يوم صحيت بعد ظبط المنبهه عشان اصحي قبلوا 
-عاااا ايههه دَ
قام مفزوع 
_ايه في ايهه مين ايه حصل ايه
ضحكت جامد عليهه 
-ااه همووت 
بصلي بغيظ
_في حد عاقل يصحي حد كداا 
-ما انت اللي كنت نايم وحا"ضني 
بص شويه يستوعب الموقف 
وبعدين بص بتركيز 
_بس المخده واقعه ف الارض من نحيتك يعني انت اللي شلتيها 
-هاه 
بصيت بصدمه -احيهه بجد 
قومت جريت علي الحمام وهو فضل يضحك 
علي الفطار 
-أحم مرااد هو انا ممكن اطلب طلب وتوافق 
_علي حسب الطلب 
-ممكن يعني ممكن اجيب تيم يعيش هناا لو د مش هيزعجك
سكت ومردش
ف قولت بيأس
-خلاص انسي انا اسفه 
لكنوا فجأني
_ لي لاء 
قمت بسرعه وانا بتنطط بفرحه وحضنتوا
-بجد بجد ياا مرااد شكرااا شكراا اووي 
بعدت عنوا ب احراج وقعدت مكاني 
-احم اسفهه 
ابتسم وسكت
-احم طيب م ممكن طلب تاني صغير 
_همم خير 
-بكرا هيبدأ العام الدراسي وانا في اخر سنه في الكليه ممكن اروح 
اتنهد _ممكن ممكن ياوتين 
-شكراا اووي 
خلص اكل وقام وباس جبهتي بهدوء وقال_ابقي حضري انت الغدا 
بصتلوا بنفس البلااهه-هاه 
ابتسم وسابني ومشي 
هو مينن د!!!! 
د الشخص اللي اجبرني اتجوزوا امبارح 
وطبعا عشان انا شغاله هناا من فتره عارفه الاكل اللي بيحبوا وقررت اعملهولوا ك شكر لي
علي الغدا 
-مراد جيت يلا روح غير وتعالي عملالك الاكل اللي بتحبوا 
_بس انا مش جاي لوحدي 
-ايهه معاك ضيوف 
خرج من ورااه تيم وجري حضني 
حضنتوا جاامد اووي وانا ببوسوا ف علي وشوا 
بعد شويه وقت 
_م خلااص بقاا رااعي اني واقف 
بصتلوا ب استغراب 
ومهتمتش اعرف بجد يقصد ايهه غيران او بيهزر كل اللي كان شاغلني تيم 
اتغدينا واليوم عدا 
تاني يوم علي الفطار 
_انا نقلت تيم في مدرسه قريبه من هنا بدل الداخليه 
-مراد، بجد انا مش عارفه اشكرك ازاي بجد شكراا اووي 
_العفو ياستي 
-يلا خلص يا تيم وانتِ كمان هوصلكوا ب العربيه 
بصتلوا بزهول وصدمه 
نزلنا تيم قدام مدرستوا بعد ما مراد وصاه انواا يكون صدقات جديده ويتعامل ب أدب ولطف مع مدرسينوا وزملائوا 
قدام الكليه 
كنت هفتح الباب وانزل لكن مراد مسك ايدي ومنعني
_استني 
-ايهه؟!
ميل علي خدي وبا"سني
حطيت ايدي علي خدي
-ا انت عمل ايي انت واحد قليل الادب علي فكره 
قرب مني تاني وقال بحده مصطنعه
_اييه 
-و ولا حاجه انا هنزل
مسك ايدي تاني
-ايهه تاني 
_ خدي
يصيت ب استغراب كان ماسك تليفون باين انو جديد في ايدوا 
_د بدل اللي كسرتوا عليه رقمي لما تخلصي رني عليا هبعتلك السواق يوصلك للبيت 
-لا ملهوش لزوم انا هعدي احيب عربيتي من البيت
_انا قولت ايهه 
-حاضر 
_واخر حاجه ممنوع ممنوع ياوتين تقفي تكلم ولد ايا كان يكون مين ممنوع تقعدي في الكافيه بتاع الكليه ولو وقفتي مع صحباك الضحك بصوت عالي ممنوع هروح مع صحابي هنا او هنااا ممنوع تخلصي وترني عليا عشان ابعتلك السواق 
-يلا بينا نروح
_اييه
-اه والله اصل انت شويه وهتقولي ممنوع تتنفسي في اييه ب الضبط الصبح تقولي البنطلون د لا اصل مش عارف في ايهه ودلوقتي دَ ممنوع ودَ ممنوع 
شغلي العرابيه تاني 
ف بصتلوا بخوف 
-رايحين فين 
_هروحك مش معوزاش تسمعي الكلام يبقا بلاها احسن 
-ايههه لا لا انا هسمع الكلام انا كنت بهزر بس 
بصلي بسخريه اللي هو هصدقك واكدب عنيا
بصتلوا بغيظ وسبتوا ونزلت بني ادم براس بخاخه صحيح 
كنت بتمشي في الممر 
-هووف اخيراا اليوم خلص 
=وتينن 
بصيت ورايا كان آدم 
-احم نعم يا آدم
=سمعت انك اتجوزتي 
-ااه ايوه.
=طب و وانا وانا ياوتين
بصتلوا ب استغراب -انت اي مش فاهمه
=انا بحبك يا وتين 
-ادم لو سمحت الزم حدودك انا واحده متجوزه وبحترم جوزي سواء ف غيابوا او حضوروا 
سبتوا وكنت ماشيه لكنوا مسك ايدي عشان يوقفني 
كنت ه التفت ليه وازعق 
ولكن سمعت صوت عالي وعصبي جاي من ورايا
_وتييين 
-م مرااد 
يتبع...
لقراءة الفصل السادس اضغط على : ( رواية عروسي الهاربة الفصل السادس )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية عروسي الهاربة )
reaction:

تعليقات