القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية سمائي الزرقاء الفصل العاشر 10 بقلم الكاتبة الصاعدة

رواية سمائي الزرقاء الحلقة العاشرة 10 بقلم الكاتبة الصاعدة
رواية سمائي الزرقاء الجزء العاشر 10 بقلم الكاتبة الصاعدة
رواية سمائي الزرقاء البارت العاشر 10 بقلم الكاتبة الصاعدة
رواية سمائي الزرقاء الفصل العاشر 10 بقلم الكاتبة الصاعدة

رواية سمائي الزرقاء الفصل العاشر 10 بقلم الكاتبة الصاعدة

-انا مش هتجوز...
فريدة بصدمة - ايي؟! يابنتي الناس كلها تحت ومش هتبقا حاجه حلوه صدقيني ماينفعش ليه بتقولي كدا ليه
ثم بدات فريدة بالبكاء لعلها تستعطف سما قليلا
سما بسرحان - قلبي بيقولي بلاش الجوازة دي ياماما مش عارفة ليه حاسة بحاجه غريبة
فريدة وهي تمسح ع رأس سما
-اللي كاتبه ربنا هيكون ياسما ويلا قومي وبلاش الكلام دا ارجوكي
سما بتفهم- فعلا اللي كاتبه ربنا هيكون
انا جايه معاكي ياماما يلا بينا
ثم خرجت سما مع فريدة واثناء نزول سما الي اسفل
سليم باعجاب شديد- الحق يا اسد
اسد وهو ينظر لتلك الحورية التي تنزل الي الاسفل شعر بان قلبه قد طار من مكانه ولا يعلم اين مقر نزوله ماتلك الايه ماتلك الحورية ماتلك الفتاة وكيف تكون وكيف هي ولما هي
ذهب اسد لكي يأخذ عروسه بين يديه
اسد وهو يمد يده لها
-مكنتش اعرف انك جميلة كدا





نظرت له سما بعدم تصديق وقد شعر بذلك فاخفى شعوره
ثم امسك بيدها وذهبوا الي خارج القصر لتتم مراسم الزوج في
حديقة القصر
سيرين من خلفهم
- بقا ف الاخر تتجوز دي يا اسد ماشي مش هسيبكم في حالكم صدقوني مش هسيبكم
اثناء جلوس اسد وسما بجانب المأذون وتمت مراسم عقد الزواج
كانت سما كالمغيبة عن الواقع وتشعر بان شيئ سيحدث
عند اصدقاء سما
علياء وهي تتظر لسما
-هي سما مالها ياترى
منة -مش عارفه شكل ف حاجه كدا حصلت
دخل مراد الي قصر الشافعي
شيماء بصدمة -بيعمل اي هنااا دااااا عاااااا هيخ"طفنيييي
منة بضحك - يابنتي هو مش سابك ف حالك مالك بقا
شيماء - مش قادرة استريح من غيره يامنة مش قادرة
منة بحزن ع حاال تلك المسكينة - معلش ياشيمو اكيد هو نساكي فانسيه انتي كمان
-هحاول
نظر اسد الي مراد وذهب اليه لكي يرحب به
اسد وهو ياخذ مراد ف احضانه- اي ياصاحبي دا كله ومش هاين عليك حتي تيجي تشوفني من لما جيت مصر
مراد بضحك - مصالح بقا مصالح
يم وقع نظر مراد علي تلك الواقفة وتنظر له بقلق ولكنها كانت معتادة برونقها وبظهورها
ذهب اليها بخطوات ثابته
شيماء بتوتر- اوبااا دا جاي عليا الحقيني
البنات وهم يذهبون بعيدا
-لما نمشي احنا بقا
شيماء بصدمة - اه ياولاد البيااعه





مراد وهو يقترب من شيماء - اي اللي انتي لابساه دا
شيماء بعند - مالاكش فيه انا حره
امسكها مراد من يدها بعن"ف -دلوقتي هيبقا ليا فيه
ثم اخذها خارج القصر
نهائيا 😹 (ياجدعان مراد دا بردو كان ف سته من ماس 💎 بس ماكملتش الرواية اسفه عشان ماحدش يدوخ مننا كان خا"طف شيماء وحبها وهي هربت منه وسابها تعمل اللي هي عاوزاه ودلوقتي هياخدها عشان يتجوزها)(هو مش ناوي يجي يخط"فني بجد ولا اي 🙂)
مليكة وهي تجلس بعيدا علي احدي المقاعد وتنظر الي سما بح"قد
جاءت سيرين وجلست بجانبها
سيرين بخب"ث- هتاخد منك كل حاجه سما دي لو ماتصرفتيش
مليكة باستهزاء - ماتستعجليش كدا ياسيرين كل حاجه ف اوانها
نظرت لها سيرين بغضب ثم ذهبت لتعد احدى مكائدها الشريرة
في مطبخ القصر
كانت تعد احدي الخدم مشروبات اسد وسما
سيرين -ممكن اساعدك
الخادمة- لا ياهانم تسلمي انا هحضر كل حاجه
سيرين بخب"ث- طيب انا وقعت مني كباية واتكسرت ممكن تروحي تلمي القزاز لو ينفع يعني
-بس يا....
-انا قلت كلمة
ذهبت الخادمة لكي تنظف مكان ماقالت سيرين
سيرين وهي تخرج مخدر من حقيبتها
-صدقيني مش هتتهني ياسما
قالتها سيرين بحق"د اعمى ثم خرجت م ذلك المطبخ لتخرج حتي لا يشك احد ف امرها
اسر بشك امسك بيد سيرين وهي خارجه من باب الحديقة
-كنتي بتعملي اي جوا
سيرين بمكر - وانت مالك وبعدين كنت ف الحمام
اسر وهي يشدد قبضته - وهو الحمام ف المطبخ
سيرين بغضب - اوعي ايدي يا اسر احسن ليك وبعدين اي الحنية اللي نزلت عليك مرة واحده دي ام"وت واعرف
اسر وهو يهدد سيرين- انتي عارفة لو تخربي حاجه ف الفرح دا نعمل فيكي اي ياسيرين
ثم اطلق سراح يد سيرين وذهبت من امامه بسرعة





دخل اسر المطبخ ثم نظر الي مشروبات سما واسد
قرب من الكاس ثم شم ريحته وجد به شيئ غريب
-اه يابنت ال.....
قام بتغير الكؤوس وخرج بسرعة
اتت الخادمة ثم حملت المشروبات واعطتهم لاسد وسما
جاسر بمزاح
-يلا نشرب بعض بقا ياعرسان
اسد وهو ينظر له بتحذير
-شوف حالك ياجاسر
ذهب جاسر برعب من امام اسد
انتظرت سيرين ان يشربوا حتي يخرب هذا الزفاف ولكن فشل مخططها
انتهى الزفاف بطريقة تقليدية طبيعية ولم تحدث به اتطورات
ذهب اسد وسما الي غرفتهم
داخل الغرفة
حمل اسد غطاء ووسادة وذهب للنوم ع اريكته الخاصة
نظرت له سما بتعجب ولكن لم تعره اي اهتمام
دخل اسد الي المرحاض وقام بتغير ملابسه الي تيرينج رصاصي كان رائع جدا جدا عليه
ثم اخذت سما ملابسها ودلفت الي المرحاض
بعد قليل.....
خرجت سما وهي ترتدي بيجامة كشمير بنصف كوم وكانت تتطلق العنان لشعرها الحريري الاسود
نظر لها اسد بصدمة فمن تلك الفتاة وكيف كانت تخفي كل ذلك تحت خمارها
في تلك اللحظة شعر بلذة الخمار والمختمرات وانها كانت تحفظ نفسها حتي يراها زوجها فقط وشعر بشعور غريب جدا فكيف تكون له وزوجته وفي غرفته
ذهبت سما الي سريرها وغطت ف نوم عميق
في غرفة فريدة...
كان يجلس اسر ومليكة وفريدة
فريدة بخب"ث - اخيرا اسد اتجوز من سما وبكدا ضمنا ان الاملاك ترجع لينا تاني
مليكة باستغراب - بس دي هترجع ازاي يعني
اسر وهو يفهم مليكة - ماهي سما بردو مش هتروح تشتغل وهي متجوزه وكمان هتكتب كل الاملاك باسم اسد لانه جوزها بس لازم تحبه الاول
مليكة بفهم - فهمت..بس سما هتحب اسد ازاي دلوقتي
فريدة بمكر - سيبو الطلعة دي عليا انا وانا هتصرف





كان يقف امام الغرفة جاسر الذي كان مصدوم من ذلك التخطيط الماكر فهل والدته واخته يعدون مكائد لتلك المسكينة
ذهب بسرعة الي غرفته ثم قام بضرب بعض الارقام
اجابت منة باستغراب - الو مين
جاسر بسرعة - اسمعيني الاول واوعي تقفلي فاهمه
منة وقد عرفت من هو - في حاجه حصلت ياجاسر وليه تكلمني في وقت زي ده سما كويسه؟!
جاسر حكي كل شيئ الي منة التي كانت مصدومة
-انا عاوزك تساعديني باي طريقة ومش لازم اي جنيه يروح لمكان لان لو الاملاك بقت باسم اسد
ماما مش هتخلي سما ف البيت وكمان احتمال تطلعها من البيت والمسكينة دي هتروح فين
منة بقلق - طب والحل هنعمل اي
جاسر بتوتر - انا مش هعرف اعمل حاجه لوحدي وعاوز مساعدتك
منة بفهم وعزيمة مضحكة- وانا معاك ف كل خطوة وكله ف سبيل انقاذ البشرية
جاسر بضحك -ماشي ياقلبي سلام 🙂😹
منة بكسوف - سلام
اغلق جاسر الهاتف وهو يبتسم بشدة
في الصباح
.....
فريدة وهي تجلس ع السفرة وبجانبها مليكة
فريدة بمكر - قومي اطلعي يامليكة وصحي سما واسد احنا بقينا الظهر اهو
مليكة بزهق - يووه انا مش طالعة اطلعي انتي
سما من خلفهم
- انا جيت ومش محتاجه حد يجي يصحيني





فريدة بخبث - ازيك ياسما عامله اي وليه صحيتي بدري كدا
سما بحب - لا ولا حاجه ياماما عادي بس كنت رايحة الشركة
فريدة ومليكة بصدمة وبصوت واحد - الشركة؟!
اسد من خلفها - شركة اي ياسما
سما ببرود - شركتي
فريدة وهي تنظر الي مليكة بصدمة - اللي بيحصل دا بجد؟!
يتبع....
لقراءة الفصل الحادي عشر اضغط على : ( رواية سمائي الزرقاء الفصل الحادي عشر )
لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية سمائي الزرقاء )
reaction:

تعليقات

ستصدر قريبًا على مدونة يوتوبيا رواية المتداول التي تم طلبها مِنا كثيرًا وهي أول رواية مصرية تدور أحداثها حول تداول الـ فوركس والعملات ستتعلم من خلالها تداول العملات بأقل خسائر مُمكنه وكيف يُمكنك الربح من خلال شراء وبيع العقارات رواية بإمكانها تعليمك كيفية الربح من تداول الذهب والعملات والفوركس كيف يُمكن لشخصًا في بداية حياته مثل (عيسى) في الرواية أن يُحقق ثروة مالية كبيرة فى مدة قصيرة.