القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فارس ليلى الفصل الأول 1 بقلم شيماء كمال

 رواية فارس ليلى الحلقة الأولى 1 بقلم شيماء كمال

رواية فارس ليلى الجزء الأول 1 بقلم شيماء كمال

رواية فارس ليلى البارت الأول 1 بقلم شيماء كمال

رواية فارس ليلى الفصل الأول 1 بقلم شيماء كمال

رواية فارس ليلى الفصل الأول 1 بقلم شيماء كمال

كنت ماشي بعربيتي  لقيت واحده مغمي عليها في الشارع ومفيش اي حد في الشارع ده خالص يمكن ربنا خلاني امشي من الشارع ده عشان اشوفها
_ي انسه ي انسه قومي ..قعدت اهز كتفها وهي مش بتتحرك خالص.اخدتها على المستشفى 
_اي يدكتور هي كويسه
الدكتور: مبروك المدام حامل واغمى عليها من تاثير الحمل وباين عليها ان حالتها النفسيه مدمره
الدكتور مشي  وانا واقف مذهول
_طب اعمل اي دلوقتي امشي ولا استناها تطلع لو احتاجت اوصلها في اي حته لسه مكملتش كلامي لقيتها طالعه من الغرفه وباين عليها اعراض التعب
_انتي كويسه يمدام تحبي اوصلك البيت طيب
احب اعرفكم بنفسي انا فارس 28سنه ظابط شرطه وبلعب ملاكمه في نفس الوقت دي حاجه اساسيه في حياتي
هي بحزن:مدام!هو حضرتك اللى جبتني هنا المستشفي
فارس:ايوه والدكتور بيقول انك حامل الف مبروك 
ليلى بدموع :شكرا على وقفتك معايا..انا ماشيه
حسيت ان هي مضايقه من حاجه معينه لدرجه لما قولتلها انها حامل مفرحتش ولا حتى ابتسمت بالعكس زي ما اكون ضربتها بالنار
فارس:لحظه بس يمدام رايحه فين
ليلى بدموع:مش عارفه
فارس:طب ممكن لو مش عندك مانع تحكيلى انتي لي مضايقه كده انتي المفروض يعني تكوني فرحانه
ليلى والدموع ماليه عينيها:احكي اي ولا اي بس
فارس وهو زعلان على حالتها:طب ممكن تيجي معايا نقعد شويه في كافيه لو مش عندك مانع
ليلى: شكرا بس انا مش عاوزه اروح في اي مكان انت اتفضل روح بيتك مش عاوزه اعطلك
فارس:متقوليش كده تعالى بس وانا هعزمك على قهوه فرنسيه انما اي بدل واقفتنا في المستشفي كده تعالى بس متخافيش
ليلى بخوف:لا لا مش عاوزه اجي معاك في مكان روح انت بس بيتك انا كويسه
فارس:لا حول ولا قوه الا بالله..مش يمكن ربنا جعلني وسيله اني اساعدك عشان في حكمه في الموضوع تعالى بس متحافيش
ليلى اطمنت ليه ومشيت معاه وراحوا الكافيه 
فارس:هاا تشربي اي بقى
ليلى:ولا اي حاجه
فارس:طب اعتبريني صديقك او اخوكي حتى واحكيلى مالك
ليلى بدموع ومن جواها نفسها تفضفض مع حد تطلع الحزن اللى جواها او تشاركه مع حد:انا بجد محتاجه حد اتكلم معاه بس انا ماليش حد غير ربنا 
فارس:اهدي طيب احكيلى يمكن اقدر اساعدك 
ليلى بدموع شديده: كنت ماشيه  رايحه اجيب حاجات من السوبر ماركت لقيت شاب راكب عربيه وحركاته مش مظبوطه وقف قدامي بالعربيه وحاول يستدركني بالكلام وانا مش مدياله فرصه يتكلم اخر ما زهق مني خطفني في العربيه بتاعته ووداني بيت اول مره اشوفه في حياتي حاولت اهرب لكن للاسف الشديد معرفتش لانه كان اقوي مني وخدرني و......
صحيت لقيت هدومي متقطعه وحالتي كانت زي الزفت وقتها عرفت ان. هو...... وانهارده حسيت بالتعب اووي وأعراض حمل فحسيت ان انا حامل قررت اروح اكشف واتاكد .واغمي عليا في الشارع وبعدين حضرتك جيت وساعدتني
فارس:لا حول ولا قوة الا بالله مين الكلب ده وانا هعرفه ازاي يعمل
ليلى: معرفهوش معرفهوش
فارس:زي ما انتي وثقتي فيا وحكتيلى صدقيني انا هجيبلك حقك اوعدك اني هجيب الشخص ده واجيبه تحت رجليكي 
ليلى: انا مش عاوزه فضايح لنفسي انا ربنا هياخدلى حقي انا واثقه من كده
فارس: ونعم بالله بس اقسم بالله لاخلى اللى عمل كده يتمني الموت
ليلى ببكاء:شكرا بس انا مش عاوزه مشاكل اكتر من كده بالله عليك انسي اني قولتلك حاجه
فارس:انتي قولتي لحد من اهلك على اللى حصل ده
ليلى بدموع: انا يتيمه وماليش حد اللى مالهوش اب ولا أم بيبقى ضعيف زي ما انا ضعيفه كده دلوقتي
فارس:بالله عليكي ما تعيطي وبعدين انتي معاكي ربنا احسن من اي حد وانا معاكي من انهارده عاوزك تعتبريني صديقك اذا سمحتى يعني
ليلى:ونعم بالله..طبعا صديقي كفايه وقفتك معايا دي 
فارس:اسمك اي بقى عشان انا لحد دلوقتي مش عارف
ليلى:اسمي ليلى 
فارس:عاشت الاسامي ي ليلى وانا فارس ظابط شرطه 
ليلى:اي ده بجد ظابط شرطه!!
فارس:ايوه مالك اتحضيتي كده لي
ليلى:لا لا مش اتخضيت ولا حاجه 
فارس:طب انتي ساكنه فين عشان اوصلك
ليلى:لا انا هروح لوحدي شكرا تعبتك معايا
فارس:احنا قولنا اي مش احنا بقينا صحاب بقى
ليلى:اكيد....
قولتله على مكان البيت ووصلني وبصراحه شاب كله زوق ومحترم وذو عقلانيه كده ارتحت معاه في الكلام اووي فعلا كنت محتاجه حد افضفض معاه عشان ارتاح شويه وهو طمني 
ليلى:اقف هنا ده البيت
فارس:تمام ابقى خلى بالك من نفسك وخدي ده رقمي لو عاوزه اي حاجه كلميني وانا تحت امرك
ليلى:شكرا ربنا يخليك
اداني كارت مكتوب فيه رقمه وبيناته وفعلا اتاكدت زي ما هو قال ظابط شرطه واسمه فارس
فارس: في رعاية الله
.........
فارس روح البيت وقعد على السرير وبيفكر في ليلى وحالتها دي
فارس:البت دي باين عليها محترمه يمكن ربنا جعلني وسيله اني اساعدها ونبقى صحاب في يوم وليله كده سبحان الله نظرات عنيها بريئه اووي..اي يا فارس اتظبط كده انت كنت كويس من شويه
....................
ليلى:اول مره في حياتي احس بالطمأنينه دي وانا بحكي مع حد كنت فعلا عاوزه حد يسمعني وافضفض معاه وربنا بعتلى فارس وساعدني واتفهم الموقف اللى انا فيه انا لازم ارن عليه اشكره
يتبع...
لقراءة الفصل الثاني اضغط على : (رواية فارس ليلى الفصل الثاني)
لقراءة باقي الفصول اضغط على : (رواية فارس ليلى)
reaction:

تعليقات