القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مزاج الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم منار همام

 رواية مزاج الحلقة الحادية والعشرون 21 بقلم منار همام

رواية مزاج الجزء الحادي والعشرون 21 بقلم منار همام

رواية مزاج البارت الحادي والعشرون 21 بقلم منار همام

رواية مزاج الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم منار همام

رواية مزاج الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم منار همام


 *يوسف كان ساند ادم لحد ما وصلو البيت يوسف نزل ادم علي السرير.* 
ادم: متشكرين يا رجوله
 **نور فضلت تعدل *الوسائد* *(المخدات) ورا *ضهر ادم لسه هتمشي ادم مسك ايدها* 
ادم بصوت حنين وواطي من التعب : راحه فين؟؟
نور: هعملهم حاجه يشربوها واحضرلك شوربه دافيه عشان العلاج.
ادم: لا هما شويه تاني وهيمشو
نور: عيب يا ادم مينفعش كدا.
ادم: خليكي جنبي واقعدى ساكته محتاج وجودك بس.
كمل بصوت عالي نسبياً وقال.... 
ادم: خلاص يا يوسف لو بابا سأل عليا قول اني  في شقتي وكويس الحمد لله.
يوسف: متأكد يا ادم انك هتقدر تاخد بالك من نفسك ؟؟
ادم: اه ونور معايا متقلقش
يوسف اتنهد: خلاص يا ادم براحتك. 
          ٭٭٭
ايڨا طلعت من اوضة زهراء لقيت اسلام لسه داخل الشقه 
اسلام:ازيك!! وهي زهراء عامله ايه؟!
ايڨا: احم انا عطيتها الدوا ونامت ..
اسلام: اتغدت؟؟
ايڨا هزت راسها وقالت: اه 
اسلام: شكراً تعبتك معايااا
ايڨا: لا عادي بس هو ممكن اطلب منك طلب؟؟ 
اسلام: اتفضلي.….
ايڨ: هو لو ممكن يعني تاخد  شقه جنب بيت جاسر يعني علشان كلنا نبقي مع زهراء وقريبين منها.
اسلام: مش عارفه والله هفكر في الموضوع. 
يلا علشان اوصلك..
ايڨا: لا لا انت لسه جاي من الشغل تعبان هتصل بجاسر.
اسلام: جاسر اكيد مشغول مع اخوه. 
                   ☆☆☆
ساميه: انا تعبت وقرفت ازاي لحد دلوقتي مش عارفه اعمل حاجه 
عماد: علشان انتي مش محددة هدف انتي عايزه اي دلوقتي ؟؟
ساميه: عايزه كل الورث لعيالي ودا مش هيحصل غير لما اسراء ويوسف ومحمد يمو'تو. 
عماد بجمود: يبقا ن'قتلهم..
ساميه بتوتر: لا لا انا مستحيل اقتل كل دا انا اخري اخطف اوقعهم في بعض لكن قت'ل لا
عماد بخبث: اجمدي كدا دي ملايين هتروح منك اوعي تفكري نصيب محمد صغير...
ساميه: ما.. ما هو لو محمد مات اسراء هتورث واسراء اكيد مش هتعمل حاجه بالورث هاتديه ليوسف. ويوسف بيعتبر ادم وجاسر زي اخواته. 
عماد: ههههه هبله مفكره ان اسراء ممكن تتنازل عن نصيبها دي بت خبيثه ويمكن تعمل شركه لنفسه وتنافس عيالك..
ساميه: ما انا مش هقدر اقتل دا كله
عماد بخبث: بس انا اقدر 
ساميه برعب من الموضوع: خ.. خلاص. ه. هشوف الموضوع ده ..
عماد: فكري وبراحتك. 
                ٭٭٭٭٭
ماك: ايها الغبي كيف لم تفعل شي حتى الآن  
اسر: ماك اهدي انهم لا يتركو الفتيات دقيقه واحده فقط .
ماك: اخطفهم من امام اعينهم يا غبي.
اسر: ولكن... انا..
ماك بغضب: حسنا يبدو انك غير قادر علي التنفيذ لذا عليا الهروب من هنا تحدث مع ذالك الغبي وقل له ان يخرجني. 
اسر: ماذا تنوي ان تفعل؟؟
مفاجأة يا صديقي 
                ٭:٭٭:
اسراء وقفه قدم المرايه تنشف شعرها.
يوسف حضنها من ورا وحط راسه علي كتفه
اسراء حطت ايدها علي وشه.
اسراء: مالك؟؟
يوسف: خايف علي ادم اوي احنا ازي نسيبه لوحده كدا؟؟
اسراء: متخفش هيبقي كويس ومعاه نور اكيد هتاخد بالها منه.
يوسف: نور صغيره ومش هتعرف تتصرف كان لازم اقعد معاه.
 اسراء لفت وشها وحاوطت رقبه يوسف
: هو كان بيطردنا علشان ياخد راحته مع الحته بتاعته سيبه بقا براحته.
يوسف بضحك: الحته؟؟ بقيتي بيئة اوي يا اسراء.
اسراء ضحكت مع يوسف 
صوت ضحكهم بدأ يهدأ
يوسف فضل يبص لاسراء بعمق وسرحان فيها قرب منه ولسه ع وضعهم محاوطها من وسطها وهي محوطاه من رقبته وبهدوء قرب منها وبا'سهاواسراء كانت مغمض عينيها .
يوسف بعد عنها: يلا ننام علشان مش وقته خالص..
اسراء خبت نفسه في يوسف ومشت معاه لحد السريرونامت في حضنه. 
                           :٭٭٭٭:
ميسره طالعه من الحمام بتنشف شعرها
جاسر: اي دا يا ميسره
ميسره: اي يا قلب ميسره
جاسر: دا التيشرت بتاعي
ميسره: ايووه وخد التقيله بقا اتصورت بيه ونزلته استوري وبقا شوف نظرات البنات بقا. 
جاسر: نعم يا روح امك اقلعي يا بت. 
ميسره:لا اصلا التيشرت مريح.. 
جاسر جري وراها: اقلعي يا بت..
ميسره علي السرير: ايه ياعم قله الادب دي انا واحده شريفه... 
جاسر بيحاول ينزلها من علي السرير وبيقولها : انزلي ... اقلعي التيشرت و امسحي الزفت الي نزلتيه علي الواتس داا
ميسره: لالا
جاسر شدها ووقعت علي السرير وهو فوقيها
ميسره: اوعا خلاص هقلعه بنفسي.
جاسر: مين قلب بطه بلدي دلوقتي ..
ميسره: خلاص اوعا يا جاسر متبقاش غلس. 
تلفون جاسر رن بعد عن ميسره
جاسر: عملتو ايه؟؟؟
..................
جاسر بصوت عالي: يعني اي مش مصدقين ان دي كانت خطه
...............….
جاسر بضيق: خلاص اقفل!
جاسر قفل وخد مفاتيحه وكان خارج. 
ميسره: جاسر!!
جاسر لف ليها
ميسره: رايح فين ؟؟
جاسر بص ليه ومش عارفه يرد عليها. مش عايز يجرحها
ميسره بدموع: رايح عند واحده. 
جاسر: ميسره انا خايف عليكي ولله 
ميسره بدموع: ط.. ط. ب... طب بصي ممكن نجرب هنا وا...وانا هحاول... 
جاسر: ميسره الموضوع مش سهل. 
ميسره: هنجرب بس. 
                           :٭٭٭٭:
ادم نايم ونور جنبه 
ادم حس بوجع جامد قام من جنب نور براحه علشان متحسش بيه وراح عند البار اللي موجود في الشقه وفضل يشرب علشان يخفف الالم بس بيشد عليه اكتر رجع علي السرير نور حست بيه.. 
نور: ادم كنت فين؟؟
ادم: نور محتاجك....
نور باستغراب: مش فاهمه. 
ادم بدا يبوسها ب'عنف : مش مهم يا نور 
نور: ادم ابعد انت بتو'جعني كدا
ادم: معلش يا نور علشاني استحملي
نور فهمت ان ادم تعبان وعايز حاجه يلهي بيه عقله عن التعب فااستسلمت لادم 
بعد فترة ادم تعب ونام زي مهو علي نور 
نور حولت تبعده عنها بس كان تقيل.
"""""""”"""""""""""""""""""""""
تاني يوم الصبح
ادم صحي لقي نور تحته وجسمها مليان علامات حمره وورقه من عنفه معاها وراسه بتوجعه اووى.
ادم: نور نور اصحي!!
نور صحيت: انت كويس يا ادم 
ادم بصلها بكسره : انا اللي عملت فيكي كدا؟؟
نور: مش مهم يا ادم اهم حاجه انت كويس دلوقتي
ادم: ردي يا نور انا اللي عملت فيكي كدا؟؟
نور هزت راسه بمعني ااه
ادم بغضب: وازاي يعني متمنعنيش او تبعديني عندك .؟؟
نور: ادم انت كنت تعبان 
ادم بزعيق: ومتنيل حتي ولا اموت اهم حاجه مأذكيش كدا.
نور بدموع: بعد الشر عليك 
ادم خده في حضنه: خلاص يا روحي متعيطيش 
نور صوت شهقاتها علي 
ادم:خلاص يا نور متزوديش عليا ....
نور مسحت دموعها:هقوم اعملك حاجه تكلها قبل مانروح عند الدكتور.
                        ★☆★.  
 *_عدي شهر ادم كمل فيه علاج وخلص نور مسبتوش لحظه وكانت سند ليه علطول ورجع عاش مع ابوه* 
. *ماك قدر يخرج من السجن* 
 *ساميه رفضت  كلام عماد وقالتله ان كد اكدا كل حاجه راجعه لعيالها بس عماد مسكتش** 
. *جاسر راح عند دكتور نفسي وطلع عنده ساديه بسب ان ابوه كان بيضر'ب ساميه وهو صغير واتعالج منه* 
 *وميسره بترد كل اللي عملو فيها* 
 **اسلام اخد شقه جنب بيت شاهين و شاهين وعياله فضلو يحولو معاه علشان يعيش  معاهم بس هو رفض وخد شقه* 
 *ايڨا اخدت مسؤلية علاج زهراء بعد ما ادم خلاها تبقي رئيسة قسم الأورام في المستشفى بتاعته .* 
٭٭;
""""”""""""""""""""""""""""""""
ادم ويوسف رجعين متأخر بليل من الشغل شافو جاسر نايم علي الكنبه في الصاله..
يوسف: ماله اخوك داا نايم هنا ليه؟؟
ادم: يمكن ميسره زعلته او متخانقين.. 
يوسف: طاب استني. 
يوسف قرب من جاسر ومره وحدا 
يوسف: جااااااسر. 
جاسر صحي مفزوع : ايه في ايه
يوسف قعد جنبه من ناحيه وادم من ناحيه 
يوسف: اي الي منيمك هنا؟؟ 
ادم بضيق: بنت خالك عامله فقره اغراءو مش راضيه تخلص فسبتلها الاوضه كلها.
يوسف قام وقف قدمه وزعق: اي يا عيال شاهين بقالكم اكتر من تلت شهور متجوزين محدش فيكم عارف يتعامل مع مراته
دا ابوكم كان الدنجواي 
متجمدو كدا مش حته بنات انت وهو  اللي مش عارفين تخدو حق ولا باطل يا فرحت الحج  شاهين فينا لو عرف...
جاسر: بس يا عم دي اسراء بتنيمك علي الكنبه لحد دلوقتي .
يوسف:احم ليه بس كدا دا انا اخوك والستر حلو.
جاسر:محدش بايضه ليه في القفص غير ابن المحظوظه ادم دا ساعه ما بيقول نور تلاقي البت بقيت عامله زي الكتكوت المبلول 
ادم بضيق:يعينك يعم انت 
يوسف قام بغضب:بس خلاص يا جماعه انا ناوي المرادي؟
ادم بضحك: رايح فين يا يوسف
يوسف: اريح انام 🚶🏼‍♀️
ادم: لا براڤو عليك بجد!
ادم قام وجري ورا يوسف وحط ايده علي كتفه وهو بيضحك ويتنمر عليه طلعو سواا
                    *****
ادم دخل الاوضه وهو بيصفر قفل الباب ولسه هيلف. وقف مكانه متنح. لاحظ ان نور اتحرجت 
قعد علي الكنبه بكل هدوء وشاور لنور : تعالي. 
نور اتقدمت وادم قعدها علي رجله وحط وشه في رقبتها : مين قلك اعملي كداا؟؟
نور: محدش انا عملت لنفسي.. اااه
ادم عضها في رقبتها : بتكدبي يا نور 
نور ببراءة: اسراء. 
ادم بعد: امم طب  عارفه اي اللي هيحصل بعد البس داا؟؟
نور باحراج ووشها احمر : ا... اه اسراء قالتلي وسكتت .
ادم بفرحه وشال نور: ربنا يخليكي ليا يا مرات اخويا
ادم حط نور علي السرير وبدأ يفك قميصه
نور حطت ايدها علي وشها.
ادم: نورر شيلي ايدك من علي وشك وبلاش كسوف انا حلالك.
نور شالت ايدها بكسوف برضو واستحياء 
                      ******
يوسف دخل الاوضه و ولع النور 
يوسف بصدمه: احيييييه اوضتي دي؟؟
اسراء باحراج: هتسكت ولا اروح اغير؟؟
يوسف: لا بالله الواحد مامصدق تحني دا كان كمان شويه والحج  كان هيجي يقف علينا ويقول يلا...
اسراء: يوووووسف
يوسف: قلب يوسف يا ناس 
                    ******
جاسر فتح الباب وهو علي اخره. 
ميسره كانت وقفه علي السرير وبترقص علي اغنيه ادلعي يا موزه. 
جاسر: ايه دا..؟؟
ميسره طفت الاغاني 
ميسره بتوتر: اي مش تخبط قبل ما تدخل ..
جاسر بخبث: مش تقوليلي يا روحي كنا رقصنا سواا
ميسره بترجع لورا: جاسر عايز ايه اثبت مكانك
ميسره جريت وجاسر مسكها وحاوطها : وربنا ميحصل دا انا ناوي ونيه لله .
ميسره: جاسر لو قربت هزعلك..
جاسر بخبث: طب متجي نقرب ونشوف مين يزعل مين.... 
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني والعشرون اضغط علي : (رواية مزاج الفصل الثاني والعشرون)
لقراءة باقي الفصول اضغط علي : (رواية مزاج)
reaction:

تعليقات