القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مزاج الفصل الثامن عشر 18 بقلم منار همام

 رواية مزاج الحلقة الثامنة عشر 18 بقلم منار همام

رواية مزاج الجزء الثامن عشر 18 بقلم منار همام

رواية مزاج البارت الثامن عشر 18 بقلم منار همام

رواية مزاج الفصل الثامن عشر 18 بقلم منار همام

رواية مزاج الفصل الثامن عشر 18 بقلم منار همام


٭ نبدا ٭

يوسف حاضن اسراء بعد ما البنت (ايڤا) قالت لجاسر علي العنوان وقدرو يلاقو اسراء وقبضو علي ماك

ماك معدي من قدم يوسف ابتسمله. بخبث

جاسر: لازم تروح تعمل فحص شامل لي اسراء.

يوسف: ليه هو في حاجه

جاسر: ايڨا قالت ان ماك عايز يؤذي اسراء وممكن يكون عمله حاجه

يوسف: وربي الكلب دا لو كان عمله حاجه ما هرحمه

بص لاسراء: اسراء انتي كويس حاسه بوجع هو عملك حاجه

اسراء: مش عارف يا يوسف انا اغلب الوقت كنت متخدره

يوسف خده وراح العربيه: يلا يا روحي نتاكد

٭٭٭

الدكتوره: للاسف هي فعلآ وخده ماده مسممه بس بتشتغل ب بطيئ بشتغل علي ان توقف لاعضاء الجسم عن العمل ويبقا السبب مجهول

يوسف: يعني اي يا دكتوره هي كويسه طاب مفيش علاج لده طاب انا.. انا ممكن اسفره بره

الدكتور: لا مش محتاجه دا كله يا استاذ يوسف هي كان هتؤذيه لو مكتشفناش الموضوع بس الحمدلله ان حضرتك اكتشفت الموضوع علطول بس هي هتنتظم علي علاج مضاد لفتره وكل حاجه هيبقا تمام

يوسف: انتي متاكدا يا دكتوره انا ممكن اسفرها

الدكتوره: صدقني مش محتاجه

يوسف: خلاص ماشي يا دكتوره

يوسف ساعد اسراء علشان تقوم

يوسف: يلا يا روحي.... ورجع البيت

محمد: معلش يا يوسف اسراء هتنام معاي النهارده

يوسف: خلاص مش مشكله انا كدا كدا عندي مشوار

اسراء: يوسف انت رايح لماك صح

يوسف باس راسه: نامي انتي ومتشغليش بالك... خد بالك منها يا عم..... يوسف طلع

محمد: هااا بقا اي رايك في يوسف

اسراء: اممم يعني هو مبقاش عصبي زي لاول ولا مغرور وكمان بقا حنين خالص معاي.

محمد: طاب اي خالص هنحن علي والود

اسراء: لا لسه كمان شويه صغننين

محمد: جبروتك يا ست اسراء....... الباب خبط

محمد: ادخل.... دخل شاهين..

شاهين: اسراء سباقتني وهتنام معاك

محمد: تعاله السرير يسيع من الحبايب الف

شاهين قعد جنبه علي السرير

: اخت العلاج

محمد: اه

٭ صبآآآح يوم جديد٭

نور: ادم ادم با لله نزلني هقع

ادم نايم علي السرير رافع نور لفوق برجله وماسك ايدها

ادم مبتسم : لا

نور: حرام عليك يا ادم هقع

ادم: لا قليه لاول

نور: ي ادم ولله بتكسف

ادم: ليه ما انا بقول قدم اي حد

نور: طاب نزلني ونتكلم

ادم: لا قولي وانتي فوق كدا

نور: يا ادم انت راجل وبعدين انت مش، بتكسف

ادم: انا مبتكسفش

نور: انت متربتش اساسا يا ادم

ادم نزلها مره وحده ورفعه بسرعه

نور بعيط: ادم ابو ايدك نزلني

ادم ضحك عليه:لا انا مش عايز ايد عايز مكان تاني

. ونور شعرها نزل وشها

نور: ادم انت بضحك صح نزلني.

ادم نزله ورفعه مر تاني

نور بسرعه وخوف: حبيبي ادم

ادم: و اي

نور: وروحي وحب حياتي وعمري.

ادم نزلها: مكان من لاول..

نور: بكرهك

ادم: يا نوري اي الي يكسف في الموضوع ما انا بقولك يا حبيبتي وروحي قدم اي حد

نور: علشان انت قليل لادب

ادم: لا دا انا اقوم اوريكي قلت لادب بجد.

نور: لا لا مين قال انك لقليل لادب

**********

الكل قاعد يفطر دخل يوسف

شاهين: برضو عملت الي في دماغك

يوسف قرب من اسراء وباس راسها

: عايزه يلمس حتا من روحي وسكتله

شاهين: ماطارق متوصي بيه متخفش

يوسف: حق طارق حاجه وحقي حاجه تانيه

شاهين:اقعد افطر يا بني ربنا يهديك

ادم مش مركز مع حد خالص غير نور وبسعده في لاكل

شاهين بص عليهم بحصره: ربنا يصلح حالكم يا عيال شاهين

جاسر كان قاعد ياكل بهدو وصلته رساله

جاسر: خالي عماد بيقول ان معاد الفرح زي ما هو بكره ولا هتلغي

شاهين: هنأجلو اكيد يعني عمك وبن...

محمد: لا يا ابني لم مراتك ان وسراء كويسين

شاهين: يا محمد....

محمد: متكسرش خاطر العيال وانا وسراء كويسين ااهو

شاهين بستسلام: طيب وبما ان مفرحناش ب ادم فنفرح بيه بكره مع جاسر من تاني

ادم ابتسم: عادي يا بابا مش ضروري

شاهين: مراتك مش اقل من حد وحقه تفرح زيه زي البنات

يوسف: اي دا هما هيتجوزو وانا لا وربنا ميحصل وبعدين انا مش فاكر فرحي اصلا

شاهين ابتسم: يوسف معاكم بكره

يوسف: تسلملي يا حج.

*******
ماك: مااااذه

اسر: نعم يا اخي لم يحدث شي لتلك الفتاه وكتشفو موضوع السم

ماك: تبآلك يا يوسف كل ذلك الضرب ولم استفد بشي

اسر: انا اعرف من فعلا ذالك جيدا

ماك: انها تلك المخدعه ايڨا اخي اريد جثتها اولا وبعد ذالك ساناره ماذه نفعل مع يوسف

اسر: نعم اخي سينفذ

ماك: اسر انا اعتمد عليك انت الرجل من بعد اعلم انه يمكنني ان اخرج من هنا بكل سهوله ولاكن انت لا احد يشك فيك

اسر: لا تقلق اخي ساتولا الامر

ماك بشر: حسنا اليك الخطه... اولا قتل تلك الحياه ايڨا وبعده سا تقتل تلك لاسراء مباشرتنا لقد كنت مخطاء عندما كانت بين يد وتركتها بعد موت تلك الفتاه سيدمر يوسف

اسر: الخطوه التاليه

ماك: قتل شاهين العزايزي وقته ينحتي الظهر الساند لتلك العائله. وبعده تدبر لساميه فضيحه حتا لا تسطيع تلك العائله رفع راسه مجدااا

اسرا: احسنت اخي احسنت

*******

يوسف: انتي مش شايفه ضيق من فوق ازي

اسراء: طاب ولله حلو اهو

يوسف: لا يا اسراء طب بصي الي تحته مهو كمان حلو وواسع

اسراء: لا انا عجبني دا

محمد جه عليهم

: اي يا حماعه في اي

اسراء: شفت يا بابا مش عايز يخليني اخد الفستان الي عجبني

محمد: خلاص يا يوسف مدقكش

اسراء حضنته: حبيبي يا بابا

يوسف: لا بقولك اي دا انا قربت اكمل سنه متحوزك مقلتهاش ليا لحد دلوقتي

اسراء: طبعا دا بابا انت مجر جوزي

يوسف: معلومه بس جوزك اقربلك من ابوكي

اسراء: لا بابا طبعا اولا

يوسف بخبث: طاب لو اثبت اني لاقرب ليكي مش هتاخدي الفستان دا

اسراء: ماشي وانا موفقه

يوسف با'سها قدم ابوها
اسراء اتكسفت وستخبت فيه

يوسف: اي يعني استخبيتي فيا مش باباكي

اسراء بصوت واطي: الله يكسفك يا يوسف

يوسف: هتاخد، الفستان

اسراء زي ما هي: لاء

محمد بضحك: ربنا يهديكم...... ومشي...

بعيد شويه قاعد ادم وجنبه باباها

ادم:بابا

شاهين التفت ليه

ادم: اي الي بينتك وبين عم نور اي الي يخليه يقت'ل مراتك

شاهين: واي الي خلاك تسال دلوقتي

ادم: اظن ان كل حاجه اتحلت وحنا محتجيت نعرف اي الي بينكم وبما انك كنت عايزني اسيب مراتي يبقا اكيد في حاجه

شاهين: ولحد دلوقتي يا ادم لو مش هتسيب مراتك خد بالك منها

ادم: انا لاز....

قطعة نور: ادم اي رايك في الفستان دا

ادم بسرعه: حلو يا روحي لو عجبك احجزو

نور بحزن: يوسف وسراء بيختاروا الفستان سوا

شاهين: شوف مراتك يا ادم وبعدين نتكلم

ادم اتنهد: تعالي يا نور

نور قعدت قدم ادم بحماس وهي بتبص للفون

فوق عند جاسر

جاسر بهدؤ: افهم انك مش عايز فستان زي باقي البنات

ميسره علي التلفون: مش هتفرق

جاسر: لا بصي عوج مش عايز من اوله

ميسره بغضب:وانت كمان ليك عيني تتكلم متفكرش ان احنا هنتجوز في ظروف عديه دا احنا لسه علب برا وبتخوني كل يوم مع ست... كملت بعيط

ولمشكله اني مش عارفه ارفض ومن يوم متخنقت مع بابا وهو حبسني انا بكرهك

جاسر: خلصتي... هبعتلك صور فساتين وانتي، اختاري واحد.... وقفل

ميسره بتمسح دموع

: ولله لهرب يا جاسر....
يتبع..
لقراءة الفصل التاسع عشر اضغط علي : (رواية مزاج الفصل التاسع عشر)
لقراءة باقي الفصول اضغط علي : (رواية مزاج)
reaction:

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق
  1. 🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤

    ردحذف

إرسال تعليق